Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvidt eller gråt lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Efter en del hjælp fra alle de flinke og vidende folk herinde, har jeg efterhånden besluttet mig for at købe et lærred fra Lissau til min Panasonic PT-AE 300E projektor. Det kan ses her: http://www.cinemagic.dk/product_info.php?cPath=45_72&pro ducts_id=313&osCsid=03fb419d77c9bb0cee340f0c5e3a8e55

Nu skal jeg bare have bestemt mig for, om det skal være med mat hvid "Satina 1000" dug med en gain på 1, eller en grå "Contrast Grey Flex" dug med en gain på 0,8.

Hvad vil være bedst, og hvorfor?

Læg venligst mærke til at den grå dug koster 1177,- ekstra, og desuden syntes jeg en hvid dug er pænere når projektoren er slukket, så derfor hælder jeg lidt til den, men hvis det virkelig være dybt gonat at spare små 1200 kroner her, vil jeg meget gerne høre fra folk, og gerne med en begrundelse.

På forhånd tak!

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes det er dybt godnat som du selv udtrykker det.

Det grå lærred vilgive dig langt bedre CR og bedre sortniveau.

Hvis du søger lidt på siden her finder du links til screenshots der vil give dig en ide om forskellen.

Lissau er meget villige til at sende prøver, prøv en hvid og en grå ved siden af hinanden.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Det er et valg mellem pest eller kolera. Personligt ville jeg vælge det hvide lærrede, idet du aldrig opnår realistiske lyse/hvide farver på et grey lærred. Du får selvfølgelig en bedre sort på et grey lærred, men det kan du også opnå på et hvidt lærred, når du køber den næste generation projektor, hvor kontrasten forbedres hele tiden.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Nu har manden jo allerede en projekter, og den er ok men har jo ikke ligefrem de bedste CR tal.

Farverne bliver natutligvis desatureret en smule, men det menneskelige øje har en fantastisk evne til at se farvertemperaturer relativt i forhold til nabofarven, frem for absolutte farveforskelle.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

blaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Hej igen!

Efter en del hjælp fra alle de flinke og vidende folk herinde, har jeg efterhånden besluttet mig for at købe et lærred fra Lissau til min Panasonic PT-AE 300E projektor. Det kan ses her: http://www.cinemagic.dk/product_info.php?cPath=45_72&pro ducts_id=313&osCsid=03fb419d77c9bb0cee340f0c5e3a8e55

Nu skal jeg bare have bestemt mig for, om det skal være med mat hvid "Satina 1000" dug med en gain på 1, eller en grå "Contrast Grey Flex" dug med en gain på 0,8.

Hvad vil være bedst, og hvorfor?

Læg venligst mærke til at den grå dug koster 1177,- ekstra, og desuden syntes jeg en hvid dug er pænere når projektoren er slukket, så derfor hælder jeg lidt til den, men hvis det virkelig være dybt gonat at spare små 1200 kroner her, vil jeg meget gerne høre fra folk, og gerne med en begrundelse.

På forhånd tak!

Hej

Jeg er mest til gråt lærred, ja.. alle farver bliver mørkere, men der kommer som sagt bedre sort niveau. Grunden til jeg er mest til gråt lærred pt. er fordi min projektor har et lidt skidt sort niveau, (dårligere end din)så det kompensere jeg for med et gråt lærred, ellers synes jeg sort niveauet er for ringe.

Hvordan oplever du sort niveauet på din projektor i øjeblikket??

Mvh
Til top Vis blaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaster

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også anbefale et gråt lærred, så du får et bedre sort niveau. Men som Lars37 siger, så er det lidt et valg mellem pest eller kolera.

Den ændrede hvidbalance med et gråt lærred, kan man et langt stykke hen af vejen, justere sig ud ad.

Valget er frit - valget er dit

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Det er intet klart eller rigtigt valg!

Men mit er gråt...

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej Rune

her lige mine 5 cent.Smile

Hvis du har helt mørkt rum, ville jeg gå efter den hvide udgave, da den øger hvidniveauet markant og dit sort niveau vil kun blive et lille hak dårligere ( så CR bliver højere).

Hvorimod har du lys i rummet, eller hvide vægge feks. ( som kaster en del lys tilbage på lærredet og ødelægger CR) ville jeg nok gå efter den grå udgave. da sortniveauet så bliver markant ændret på den hvide ( læs: dårligere) i forhold til den grå.

Men som en anden nævnte, kan man låne et par prøver ( A4 størrelse) og prøve dem, så kan du selv vurderer om det er prisforskellen værd.

DJ

Til top Vis D.J.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.J.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Hvis du har helt mørkt rum, ville jeg gå efter den hvide udgave, da den øger hvidniveauet markant og dit sort niveau vil kun blive et lille hak dårligere ( så CR bliver højere).

Tror nu at sortniveauet (på LCD) kommer meget an på projektoren. Hvis projektoren 'slipper' lys igennem ved sort, vil det blot være endnu mere tydeligt i et mørk rum. Du har ret i at CR bliver højere, men alle farver inkl. sort vil blive lysere.

Når alt kommer til at, tror jeg ikke på at man kan lave en 'facitliste', i sidste ende er der et spøgsmål om personlig smag. (jeg bruger et gråt lærred i et totalt mørklagt rum ).

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en grå dug, og skal indrømme at billedet mangler lidt i den lyse ende ( lidt dårligt hvidt niveau).
Men det synes jeg absolut er at foretrække, frem for et dårligt sortniveau.
At sort ikke er helt sort opdager man nemt, men om hvide ikke er 100% hvidt, er noget svære at se.

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej!

Mange tak for svarene indtil videre. Det er bare dejligt at have noget at arbejde med. Jeg vil lige prøve at svare lidt på jeres svar.

Oligru skrev:

Lissau er meget villige til at sende prøver, prøv en hvid og en grå ved siden af hinanden.

Oliver

Jeg har prøvet at skirve en mail til dem for at høre ad om det var muligt at få en demonstration, men de har ikke svaret

lars37 skrev:

Det er et valg mellem pest eller kolera. Personligt ville jeg vælge det hvide lærrede, idet du aldrig opnår realistiske lyse/hvide farver på et grey lærred. Du får selvfølgelig en bedre sort på et grey lærred, men det kan du også opnå på et hvidt lærred, når du køber den næste generation projektor, hvor kontrasten forbedres hele tiden.

Lars

Jeg kan godt følge dig i at lærredet er mere fremtidssikret. Man regner vel med at beholde lærredet længere tid end projektoren.

blaster skrev:

Hej

Jeg er mest til gråt lærred, ja.. alle farver bliver mørkere, men der kommer som sagt bedre sort niveau. Grunden til jeg er mest til gråt lærred pt. er fordi min projektor har et lidt skidt sort niveau, (dårligere end din)så det kompensere jeg for med et gråt lærred, ellers synes jeg sort niveauet er for ringe.

Hvordan oplever du sort niveauet på din projektor i øjeblikket??

Mvh

Jeg oplever slet intet sortniveau. Det er min første projektor, og jeg venter med at sætte den op til jeg har fået et lærred.

Mit rum er med ret mørke væge, men jeg regner med snart at flytte i noget der bliver lysere.

Jeg kan forstå det er meget et spørgsmål om komprimis. I dette tilfælde tror jeg så det endelige kompromi bliver økonomien. Hvis vælget er pest eller kolera, tror jeg bare jeg tager den billigste  Det bestiller jeg så mandag. Tror jeg ville ærge mig over et billede med for mørke tendenser. Så tror jeg umiddelbart jeg er mere til at undvære lidt af det sorte.

Mange, mange tak for jeres hjælp. Jeg var noget i tvivl om hvad forskellen egentlig ville betyde for billedet, men det har i nu afklaret for mig. Nu kommer jeg nok bare til at ærge mig over sortniveauet, og det er ene og alene JERES skyld!!!

God weekend til alle!

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

blaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Hej!

Mange tak for svarene indtil videre. Det er bare dejligt at have noget at arbejde med. Jeg vil lige prøve at svare lidt på jeres svar.

Jeg oplever slet intet sortniveau. Det er min første projektor, og jeg venter med at sætte den op til jeg har fået et lærred.

Mit rum er med ret mørke væge, men jeg regner med snart at flytte i noget der bliver lysere.

Jeg kan forstå det er meget et spørgsmål om komprimis. I dette tilfælde tror jeg så det endelige kompromi bliver økonomien. Hvis vælget er pest eller kolera, tror jeg bare jeg tager den billigste  Det bestiller jeg så mandag. Tror jeg ville ærge mig over et billede med for mørke tendenser. Så tror jeg umiddelbart jeg er mere til at undvære lidt af det sorte.

Mange, mange tak for jeres hjælp. Jeg var noget i tvivl om hvad forskellen egentlig ville betyde for billedet, men det har i nu afklaret for mig. Nu kommer jeg nok bare til at ærge mig over sortniveauet, og det er ene og alene JERES skyld!!!

God weekend til alle!

Ja hvis du ikke har sat den op endnu, kan jeg godt se du ikke oplever meget *g*

Jeg bed lige mærke i at du hellere vil undvære lidt sort end at farverene bliver mørkere. Nu er det ikke ret meget (efter min mening) at farvererne bliver mørkere, men derimod bliver sort væsentlig mere sort. Så jeg kan kun anbefalde gråt...

Mvh

Lissau Vejle
Branchemedlem
Branchemedlem

Lissau A/S

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 November 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej Rune

Jeg sidder lige og kigger på dit indlæg.

Jeg forstår ikke at du ikke har fået svar på din fremsendte mail.

Send venligst mailen igen på as@lissau.dk

Med venlig hilsen

Lissau A/S

Salgschef

Allan Skovsgaard

Til top Vis Lissau Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lissau Vejle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes