Forfatter |
|
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 04:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
faldt over denne tråd hos aage.dk. jeg blev helt glad da jeg læste at de proffesionelle lydfolk slås med nøjagtigt samme spørgsmål som os "nørder". Jeg har flere gange taget mig selv i at tænke at vi måske alle er blevet snydt og bedraget af en kynisk branche, hvilket denne trådhos aage.dk afkræftede. Nu er jeg klar over at vi har flere lydfolk her på foraet men jeg havde dog ikke opfattet dem som værende sigende for branchen. Der findes sågard også lytte efter forskelle ala hedengange JB (og sikkert en del andre) og diskutionen "hører vi ens", ovre på "den anden side" af pulten... Stakkels gutten der vil have et råd til køb af monitorer, han forlader sikkert foraet endnu mere forvirret.
Anyway bare lidt strøtanker her fra morgenstunden.
http://www.aage.dk/fr_index.htm?/nytforum/forum_posts.asp?TI D=27081&PN=1 __________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser ud som om de ryger ud i den samme defination af begrebet HIFI som også jævnligt dukker op her.
Lidt sjovt at én af dem påstår at alverdens største og mest anerkendte studier altid bruger studiemonitorer fremfor hifi højttalere! Men B&W sælger da f.eks. 801 til bl.a. Abbey Road, men det kan selvfølgelig være det ikke er et anerkendt studie....  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ja.. men nu havde de jo også fået dem
jeg har kun besøgt mindre studier, og ingen af dem brugte alm købe højttalere, men typisk monitorer eller special designede in wall konstruktioner. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Ser ud som om de ryger ud i den samme defination af begrebet HIFI som også jævnligt dukker op her.
Lidt sjovt at én af dem påstår at alverdens største og mest anerkendte studier altid bruger studiemonitorer fremfor hifi højttalere! Men B&W sælger da f.eks. 801 til bl.a. Abbey Road, men det kan selvfølgelig være det ikke er et anerkendt studie.... 
|
|
|
oprindeligt var 801 designet til monitor brug og flere JBL studie monitors bruges også til hifi brug, så det er vel lidt begrebsforvirring
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
MichaelWB skrev:
Lidt sjovt at én af dem påstår at alverdens største og mest anerkendte studier altid bruger studiemonitorer fremfor hifi højttalere! Men B&W sælger da f.eks. 801 til bl.a. Abbey Road, men det kan selvfølgelig være det ikke er et anerkendt studie.... 
|
|
|
oprindeligt var 801 designet til monitor brug og flere JBL studie monitors bruges også til hifi brug, så det er vel lidt begrebsforvirring
|
|
|
Sandt nok! Jeg synes bare det er lidt sjovt, da en del fabrikanter jo henvender sik til begge markeder, som f.eks. B&W, JBL, M&K osv. og de har altid travlt med a slå på, at hvis det er godt nok til Abbey Road, Lucas Film etc. så er det også godt nok til dig. Det gælder så bare ikke den anden vej!  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu spiller design jo også en del ind, waf'en i eks jbl 4412 eller en lsr er ikke specielt høj sammenlignet med eks en B&W 800....  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
På den anden side er en del studiemonitors jo ikke så store, hvilket som regel giver høj WAF. B&W 801 har nok ikke så høj WAF, specielt ikke hvis man har surround og skal have 5 af dem stående i stuen..  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
4stk... kun 4stk 801 og her i huset har de høj WAf, men de afløser også 4x AL1000 + 2X AL750
men det er altså de gode gamle vi taler om
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elsker denne her...
The studio environment is sometimes different from the home environment. But shouldn't those cool wall-mounted speakers in the big studios be great? First of all, how many people do you know with home systems where the speakers are mounted in the wall? But the monitors I bought have "flat" specs! Yes but they are tested "flat" in anechoic chambers. How many people do you know listen to music in an anechoic chamber? But the studio hired Ed Gearmax to "tune" the room! And how many people have bass trapping, RPG panels, compression ceilings and such in their homes? No wonder it's such a common practice to take mixes out on a cassette and listen in the CAR! Everyone has a car (well, almost everyone)!
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
4stk... kun 4stk 801 og her i huset har de høj WAf, men de afløser også 4x AL1000 + 2X AL750
men det er altså de gode gamle vi taler om
|
|
|
Læste engang en besøgsartikel fra B&W hvor de havde 5 af dem i deres demo-rum, jeg mener det var med ML monoblokke (fra før de "giftede" sig med Classé). Det var en 5.0 opsætning, man mente ikke der var behov for en sub!  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja mine gamle AL-1000 gik jo ikke så dybt, så de blev suppleret med en ægte sub og selvom 801erne går dybere er planen at bygge noget bare lige for at give det sidste
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim...jeg tror at din tråd er blevet hijacked
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det f.eks. der gør en monitor til en "near field" monitor - de måler mere eller mindre ens med de bedre stander/reol højttalere?
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hijacked! Nej da, han kan få den tilbage lige så snart han be'r om det 
Desuden understreger det jo bare pointen om at vi ikke er alene og indgangsvinklerne til "den rigtige lyd" kan være mange.
kyhn skrev:
tja mine gamle AL-1000 gik jo ikke så dybt, så de blev suppleret med en ægte sub og selvom 801erne går dybere er planen at bygge noget bare lige for at give det sidste |
|
|
Synes at kunne huske at AL-1000 går dybere end 801 (på papiret i det mindste ) så man skulle da tro der var bass nok. En af mine venner havde et sæt AL-1000 med brokoplede NAD-218, der manglede ikke bass. Måske manglede du effekt?  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Hvad er det f.eks. der gør en monitor til en "near field" monitor - de måler mere eller mindre ens med de bedre stander/reol højttalere? |
|
|
Mener det er noget med lytte-afstand. Hjemmehøjtalere er beregnet til at du sidder flere meter væk og lytter. I et studie er du måske kun en meter væk. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er jeg klar over, men hvilke ændringer er der foretaget i enheder, konstruktionen, kabinet etc?
Tag f.eks. denne her...gi den lidt bedre finish så har en hifi-stander højttaler. http://alesis.com/products/monitor1_mk2/
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt spørgsmål! Hvis jeg kunne svare på det ville jeg lave mine egne højttalere 
Hvordan man reelt designer den slags ind i konstruktionen ved jeg ikke. På samme måde som jeg ikke aner hvad forskellen er på højttalere der er designet til at have toe-in eller ingen toe-in. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror nu afstanden er hip som hap i det her forhold.
med lidt held for jeg selv noget lsr hjem til en lytter, men jeg tvivler på at den er designet til nærfelts lytning.
jeg har også set/hørt inwall højttalerere, der kunne levere et lydtryk, der aldeles ikke var beregnet til nærfelt __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|

Nej vi er bestemt ikke alene...her et studie der gør ligesom os.

|
Til top |
|
|