Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 07:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Små- eller effektsignal ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Teerex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Hvad er bedst i forbindelse med at skulle føde en sub-woofer med et signal:

1. At placere forstærkeren lige ved subwooferen og så trække et langt små signal kabel fra forforstærker til denne forstærker.

2. At placere forstærkeren lige ved forforstærkeren og så trække et langt højttaler kabel til sub-wooferen.

Signal føringen vil blive ca 10m lang.

Jeg har forhørt mig rundt omkring i branchen, men det er fifty-fifty hvilke råd jeg får. Er der nogen i dette forum, som kan give en videnskabelig begrundet forklaring for hvilket valg, der ville være bedst ?

Til top Vis Teerex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Teerex

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid fået tilrådet korte højttalerkabler og lange signalkabler, hvis man alligevel har valget, feks ved monoblokke. Den videnskabelige forklaring har jeg så absolut tænkt at holde for mig selv(!), men det har sikkert noget at gøre med mindre tab/bedre skærm i signalkabler.

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Jeg har altid fået tilrådet korte højttalerkabler og lange signalkabler, hvis man alligevel har valget, feks ved monoblokke. Den videnskabelige forklaring har jeg så absolut tænkt at holde for mig selv(!), men det har sikkert noget at gøre med mindre tab/bedre skærm i signalkabler.

Hvornår har du sidst set et 10 meter kvalitets signalkabel ? For slet ikke at tale om hvad sådan et måtte koste i forhold til 10 meter god højttalerkabel!!!

Jeg vil tillade mig at sige at det er noget forvrøvlet sludder. Den videnskabelige forklaring vil jeg gerne høre - den er korrekt set ud fra et effekttabs sysnpunkt men bestemt ikke udfra et kvalitetssynspunkt.

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Så længe det er til subwoofer tror jeg ikke der er nogen betydelig hørbar forskel. Det er meget svært at høre forskel på kabler udelukkende ved lavfrekvente signaler (subwoofer)...

Og jo man kan sagtens få ekstra lange signalkabler i en rimelig kvalitet specielt lavet til subwoofere

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

vil holde på lange højtalerkabler og korte signal kabler.

Jeg gætter på, at signaltabet i de ca. 2V signalkabler er af større betydning end lidt tab i højtalerkabler..

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

tja jeg benytter lange signal kabler og korte HT kabler.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Benyt korte signalkabler og den længde til subben der er brug for. Om det er 5 eller 10m mener jeg ikke har betydning. Det der har betydning er, at du får sat subben hvor den lyder bedst! Glem det med, at placere subben efter dit anlæg, kan være den spiller elendigt der.Træk kablet til din forstærker hvor end den står. Tilmed også den nemmeste løsning.

Hvilket anlæg snakker vi om?

Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hvis sub sinalet kommer fra en surround receiver..!så er det oftest en lavimpedant udgang, og så vil 10m ikke betyde det store, og vælg et sinal kabel med en kraftig inderleder"højt dielektrikum" og husk at have skærm på "kabler uden skærm i 2004! dur ikke"

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Hvornår har du sidst set et 10 meter kvalitets signalkabel ? For slet ikke at tale om hvad sådan et måtte koste i forhold til 10 meter god højttalerkabel!!!

Jeg vil tillade mig at sige at det er noget forvrøvlet sludder. Den videnskabelige forklaring vil jeg gerne høre - den er korrekt set ud fra et effekttabs sysnpunkt men bestemt ikke udfra et kvalitetssynspunkt.

Det er da ikke et problem at få lange signalkabler, de skal bare bestilles. De fleste har jo ikke monoblokke, og derfor lagerfører langt størstedelen af butikkerne ikke signalkabler i længder over måske 1,5 meter.

Desuden er det oftest termineringen der koster knaster i dette tilfælde, har ofte set et kabel med WBT stik måske 7-800, hvor stikkene alene koster over 500 (selvfølgelig får kabelproducenten mængderabet, men alligevel). Kan endda huske et IXOS kabel med WBT stik, hvor kablet incl stik var billigere end stikkene i løssalg.

Hvad angår forklaringer, så er det langt nemmere (og billigere) at skærme en forholdsvis tynd leder i et signalkabel effektivt, så det kan bruges til lange træk, end det er at skærme et højttalerkabel med stort tværsnit.  Så hold venligst det der med forvrøvlet sludder for dig selv.

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg takker Præsten for at dryppe lidt forklaring ud over mig.

Selvom min umiddelbare indvending kunne lyde som primært værende af økonomisk (verdslig) art, så mener jeg at der er både en økonomisk og en kvalitativ argumentation for at have så korte signalkabler som muligt. Ethvert kabel virker som antenne og et signalkabels opsamlede støj vil bive forstærket i effektrinnet. Den opsamlede støj vil påvirke et lavvolts signal mere end et kraftigere signal. På den økonomiske side vil jeg stadig hævde at pris/ydelse forholdet  pr. meter er ringere på signalkabler end på højttalerkabler, hvor der iøvrigt kan spares på de dyre termineringer uden de store kvalitetsforskelle - så derfor jo færre meter signalkabel jo bedre og billigere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes