Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 00:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Budget for tilfredsstillende hjemmebio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mhca
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har igennem lidt længere tid overvejet at få vores egen projektor herhjemtil.

Vi har engang imellem haft lånt en fremvisningsprojektor fra arbejdet til at se film, hvor vi blandt andet har projekteret op på væggen eller på et ældre lærred til at vise lysbilleder på. Derfra har jeg ofte fået lysten til at have en projektor herhjemme.

Jeg kiggede igen forleden lige hurtigt og faldt over en DLP projektor til kun 6500 kr. priserne er jo faldet en del. Jeg begyndte derfor at læse lidt på emnet, hvor min viden er utrolig lille. Umiddelbart ville jeg tro, at DLP var det man skulle gå efter, men har fået et indtryk af, at man skal have fat i nogle dyre modeller, hvis de skal opdatere hurtigt nok til, at man slipper for regnbue-effekten?

Jeg havde lidt håbet, at det var muligt, at klare sig med et budget på 10-12.000 kr. inkl. montering og lærred (til et billede på +72"). Efter at have læst lidt på emnet har jeg fået indtryk af, at dette langt fra er nok, da lærred og beslag nemt tilsammen løber op over 4000 kr.

Projektoren skal bruges i kælderen og skal helst fastmonteres i loftet. Kælderen kan rimelig nemt mørkelægges og lærredet skal hænges i to kroge i loftet og tages helt væk, når det ikke skal bruges. Gennemsnitligt vil det blive brugt 5 timer om ugen er mit gæt, og vi er ikke hifi-entusiaster, men det vil også være synd at købe en projektor og hver gang man ser noget med den ærgre sig over et dårligt billede.

Vi har lidt kig på, at få os et 30" LCD TV (15.000 kr.) i stedet for det nuværende 20" TV vi har stående. Derfor kunne det være interessant at finde ud af hvad man prismæssigt vil få mest ud af. Hvor mange penge skal man regne med at komme af med for at få en fornuftig hjemmebiograf, hvis man i denne omgang ser væk fra investering i et nyt højttalersystem?

Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca

mhca
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Vil evt også lige komme med det indlæg jeg oprettede på hardware-forummet HOL.dk, som gjorde, at jeg endte med at søge råd herinde:
http://www.hol.dk/traad.asp?fID=0&tID=223145

Tænkte, at noget af det jeg skrev derinde måske havde relevans, hvis I skal forsøge at guide mig. Det postede jeg dog inden jeg havde læst det mindste om projektorer (ikke at jeg er super meget klogere nu, men ved da lidt mere).

Jeg har i længere tid leget med tanken om at købe en projektor og lidt håbet at min far gik med på ideen, men jeg bliver også nødt til at være i stand til at overtale ham.
Jo billigere desto bedre, men det skal heller ikke være et køb vi fortryder.

Projektoren skal kunne monteres i loftet og skal bruges til at kunne se TV på (dette kan evt gøres med et composite kabel gennem videoen, hvis der fx kommer en fodboldkamp eller noget), men skal ellers primært tilsluttes en DVD-afspiller eller en computer til at afspille film fra.

Filmene vil ofte være i 16:9 format, som de fleste film er, men det skal også være muligt at kunne se Fullscreen film over projektoren.

Lærredet vil komme til at hænge mellem 3 og 4,5 m fra hvor projektoren er monteret i loftet og billedet må gerne blive ca. 160 cm i bredden, evt større hvis det kan lade sig gøre.

Projektoren skal bruges i vores kælder, hvor det er begrænset hvor meget lys der kommer ned, hvis det ikke ønskes og derfor regner jeg ikke med at kæmpe høje ANSI lumens er nødvendigt, eller hvad? Hvad skal jeg gå efter? Vil 1100 være fint nok til det forbrug?

Jeg regner med, at en DLP-projektor vil være det bedste valg, hvis man vil have noget billigt med gode kontrastforhold som gengiver farverne fornuftigt? 2000:1 fra en DLP-projektor er vel godt til at se film med?

Folk omtaler regnbue-effekten med diverse projektorer. Denne er jeg ikke sikker på, jeg helt ved hvad er. Kan nogen beskrive den, og hvorfor opstår den, og hvordan undgår man den?

En rar ting ville selvfølgelig være, at projektoren ikke larmede ekstremt, men hvordan sikrer man sig dette? Producenterne måler vel bare som de har lyst til?

Jeg faldt i dag bl.a. over denne Infocus X1 dlp-projektor til 6500 kr.
http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=17073&am...

Den bliver rost pånær dens regnbue-effekt.

Findes der gode forslag gerne til under 8.000 kr. eventuelt eller hvor højt op skal man for ikke at fortryde sit køb? (Man skal jo heller ikke fortryde at man har brugt penge på en for dyr projektor til det forbrug).

Vi har et gammelt lærred, der da har været brugt til lidt film, og jeg er ikke sart på det punkt, men hvad vil et fornuftigt lærred kunne købes til? Det skal kunne hænges op i 2 kroge, som monteres i loftet, så lærredet kan tages væk, da der ikke er så højt til loftet, at vi gider have det hængende permanent.

En masse gode råd fra folk med forstand på projektorer eller folk med egne erfaringer ville være kanon :-)

Vi står pt. med overvejelser om et 30" LCD fjernsyn, men hvis man virkelig vil se film er det selvfølgelig lidt federe med 80" eller mere :-)

Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca

joje_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004
Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Infocus X1 er et godt valg hvis man vil have et godt billede til en rimeligt penge. Du kan også kikke på en benq 6100 er meget lig X1.

Som lærrede kan du bruge et mørklægningsgardin fx. Tupplur fra ikea det koster ca 250,- for 2 * 2m. Det bruger jeg selv og det giver et godt billed.

Hvis du ikke har prøvet at se en film på en DLP skal du prøve det før du køber sådan en, for der er nogle der kan se regnbuer og syndes det er meget irreterende. kan ikke selv se det.

Jeg har selv en Benq 6200 og den har jeg været meget tilfreds med.

Prøv at læs mere her: http://www.projectorcentral.com/

Til top Vis joje_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joje_dk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes