|
Det er lidt tankevækkende hvor meget vellyd det er lykkedes Snell Acoustics at vride ud af så billige enheder, så:
Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan Snell delefiltre er lavet og om man eventuelt kan bruge princippet i en mere moderne DIY højttaler?
Jeg har faktisk forsøgt at anvende de samme idéer i Bechs
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =2
se linket til delefilteret
Men der var flere "hemligheder" bag Snell højttalerne:
- Peter Snell - en mand med guldøre, der viste hvad han ville have.
- En tro på egne øre - og ikke prisen på enhederne
- Bassystemerne: En Snellmedarbejder fortalte mig (da hifiklubben overtog Snell), at der blev bygget 10 - 15 forskellige bassystemer i udviklingfasen for at finde det der lød bedst.
- Delefiltrene: Den samme medarbejder fortalte, at der minimum blev lavet 100 versioner af delefilteret før Snell var sikker på at have fået mest ud af enhederne.
Det sjove er at alle Peter Snells idéer viste sig 10-15 år senere at passe med virkeligheden: Man lytter på energien i rummet.
Jeg ved bare, at de har købt en masse billige Vifa enheder og sorteret 2/3 fra ved måling af hver enkelt enhed, udvalgt matchende par og derefter tilpasset delefilteret til måleværdierne i de enheder, som var gode nok til at blive brugt i højttalerne.
De blev ikke valgt fordi de var billige - men fordi de lød godt.
Men hvorfor ikke bruge noget af det princip i moderne DIY-højttalere? Man kan vel købe nogle parrede enheder af langt bedre kvalitet (f.eks. ScanSpeak) og derefter tilpasse delefilteret på samme vis?
Revel anvender præcis samme metode - voeks lærte det jo hos Snell.
Hilsen
Nørd
|