Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til valg af ht’ere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg står for at skal have nye højtalere, og til det vil jeg ofre ca 2000 kr/stk.

Hvad vil i anbefale??? jeg høre mest rock, men da også lidt andet... Derudover bruger jeg det meget til film. En sidste ting er at de gerne må kunne spille op til fest når jeg holder sådanne.

På forhånd tak for hjælpen.

Til top Vis MartinSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinSchmidt

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Købt brugt, ellers får du ikke nok for pengene!

Mange mærker kører med 5 års garanti!

Til den pris vil du sikkert kunne få et par brugte Dali 850, det vil være et godt bud!

Ellers et sæt Dali 400 eller den nyere 450, det vil du helt sikkert kunne få til pengene.

Prøv dba.dk

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

MartinSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hvad mener i om cerwin til hjemmebio???
Til top Vis MartinSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinSchmidt

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hvor stort er dit rum?

Hvad har du af forstærker?

Hvilken type højtaler er du på udkig efter (stander, gulv, stor gulv)?

Hvis anlægget er ok og rummet ikke er for lille vil jeg anbefale Dali Suite 3,5. Det kan findes brugt til omkring 4000,- ... måske endda lidt midre. Den er bedre til musik end CV, spiller rigelig højt til de fleste, og har passende bund!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

jeps, noget brugt er at foretrække...

cv til hjemmebio er ok, men det kræver en monsterforstærker og er ikke så optimalt til musik...

MartinSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Altså rummet de står i er ikke så stort, 20 kva m. Men jeg har dem tit inde i stuen til fest, og også når jeg med venner holder film-aften hvor vi så bruger projektor og det hele. stuen er på ca 90 kva m.

Er ikk nogen bestemt slags højtaler, men den skal kunne spille stuen op med lyd, og gerne meget lyd.

Har en denon AVR-1804.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at man kan finde Dali 850 for omkring de 3000 for 2 brugt, og jeg skulle mene de kan spille din stue op. Hvis du kommer til at mangle power fra forstærkeren kan du altid invistere i en effektforstærker, som NAD 216 thx eller NAD 218 thx.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

denon avr-1804
Forum Bruger
Forum Bruger

Konto lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

jeg har selv en denon avr-1804 jeg har et sæt dali blue 6006(2500,- pr. stk) de spiller godt især til film....de kan osse spille op til fest.....har du en sub til dem?
Til top Vis denon avr-1804's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af denon avr-1804

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

90m^2 er dælme et stort rum.

Så er der ingen vej uden om store gulvhøjtalere, hvis der skal flyttes en fornuftig mængde luft. Basareal mindre end 2x8" (Dali 850), 3x6,5" (Dali Suite 3,5) eller tilsvarende skal du ikke regne med kan løfte opgaven.

Måske en idé at overveje 2 sæt 850. Så kan det ene sæt være baghøjtaler til surround eller ekstra front når der virkelig skal fut i balsalen  På en heldig dag kan de komme i hus for 5000,-

MartinSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Men hvordan ville det lyde hvis man valgte CV? de kan jo i hvertfald godt spille op til dans, men hvordan er deres lyd til film og musik.?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til!

Til musik er Dali 850 langt bedre end CV - til enhver tid. Og Dali 850 kan skam sagtens spille op til dans - rigeligt, og så er de jo tilmed meget pænere at se på!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

MartinSchmidt skrev:
Men hvordan ville det lyde hvis man valgte CV? de kan jo i hvertfald godt spille op til dans, men hvordan er deres lyd til film og musik.?

Det lyder som om du er hooked på at det skal være CV...

Som mange andre mener også jeg at CV kun er beregnet til højtlydte fester, og hvis det er dit primære formål med dem, så er de ok. Til alt andet, det være sig film eller musik, vil f.eks. Dali være at foretrække.

Jeg tvivler også på at din Denon har power nok til at styre et par store eller mellemstore CV.

For 4000 kr. for et sæt har du faktisk ganske mange muligheder, se bl.a. på Dali, B&W, System Audio osv. Hvis du køber brugt får du meget for pengene.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

christian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

jeg ville ikke selv købe et par CV da jeg syns at de kun har et formål og det er til fest og give bas. jeg syns ikke de spiller særlig klart men det er måske bare mig.

Eller er der B&W 309 som koster 2500 stk. har selv et sæt der hjemme og jeg har absolut ikke været udtilfreds tværtimod. Min forstærker er så en DENON AVR1802 så det er jo næsten den samme som din og den trækker dem godt. Og mangler ikke power til de højtalere efter min menning. Men Dali spiller også godt ingen tvivl.

B&W power her fra.

Mvh Chr. T.

Til top Vis christian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian T

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Lige som en oplysning: Cerwin Vega har i tidens løb haft mange modeller på programmet, og deres lyd har varieret utroligt meget. DC-serien fra 90'erne var forsynet med en diskant med membran af en form for skum, placeret i et kort plasthorn, undtagen den monstrøse 1515, som havde ægte diskanthorn og var hidsig. Resten af serien var ret venlig i lyden, meget mere end man normalt forventer af CV. Generelt kan det nok siges, at modellerne med diskanthorn er mere hidsige (men osse med mere smæk på lilletrommer og bækkener), og dem med almindelige diskantdomer i korte horn er mere blide. Især DC15 med 15" bas og dobbelt svingspole kunne gå ufatteligt dybt, men kan så også opsuge enorme effekter, hvis der skal spilles højt. Jeg har hørt klavermusik gengivet virkelig imponerende på den model.

Det ser i øvrigt ud til at der ofte her i forummet hersker den misforståelse at CV kræver meget effekt. Det gælder altså ikke, så længe man spiller med de lydtryk, man normalt forventer at almindelige stuehøjttalere kan levere. CV er oftest meget mere effektive end andre, da det jo er en af deres primære mål. Men det er rigtigt, at skal man spille så højt som en given CV model KAN spille, så skal der hældes effekt på. Men husk at en 3dB øgning af lydtryk kræver en fordobling af den tilførte effekt, så selv om CV normalt er meget effektive, stiger effektbehovet meget hurtigt, når der virkelig skal kul på.

Men altså - skal det være rimeligt neutralt og hi-fi agtigt samt blidt, så er en DC model, måske helst DC12 eller 15 sagen. Men også AL-750 var på mange måder en forbløffende god hifi gengiver. Nogle er lidt sure på dens bas, og den er heller ikke nær så voldsom som mange andre modeller med 12" fra CV, og den (dyre) diskant har nok lige lidt for meget niveau, men det er let at rette med to modstande. Til gengæld er mellemtonen af ekstremt høj kvalitet.

Om forstærkere kan jeg sige så meget, at en NAD 218 er et godt valg til CV. Den kan virkelig sparke fra sig, og der er masser af strøm. En 218 spændt foran et par DC-1515 kan levere en decideret skræmmende oplevelse. Håber, det hjælper lidt. Venlig hilsen

Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jep, Cerwin Vega har lavet nogle ok modeller i tidens løb, men også meget der ikke kan andet end at spille højt for fulde folk. Hvis det er det man skal bruge dem til er det helt klart valget, men hvis man ønsker at bruge dem til hverdag vil noget lidt mere raffineret ofte være at foretrække!

Skal det være CV så kig lyt til Klogesens råd og se om du kan finde AL750 (måske AL1000). De er endda til at holde ud og se på.

CV har også engang lavet en model som hed DC1215. Det er en fed højtaler som som spiller hæderligt selv om den er kæmpe stor (dog ikke så stor som DC1515). Den kunne være et godt bud, men de er næsten umulige at opdrive

Er du ligeglad med ALT andet end høje lydtryk kan du gå efter DC modellerne eller evt. den lidt nyere "House Party" (den har endda håndtag og plastikhjørner så den tåler at blive slæbt rundt på)

Med CV vil du kunne spille tordende højt med din forstærker. Den vil garanteret mangle noget kontrol over de store enheder men det hører man ikke når promillen er over 1,2

Jeg mener stadig at folk som kigger på og køber CV til værelset eller stuen enten har en skrue løs eller ikke har gjort sig sine behov klart. Det er til gengæld det eneste rigtige til festlokalet

christian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 November 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

ja man skal gøre op med sig selv hvad man bruger sit anlæg mest til. Hvis du ser mest film men som du også som du selv skriver skal bruge dem til fest så kunne det måske også være en løsning med nogle mere alm. gulvhøjtalere som jeg har skrevet før nogle B&W eller Dali og så et ordenlig røvhul af en aktiv sub til når bassen rigtig skal ryste folks drinks.
Til top Vis christian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian T

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes