| Forfatter |
|
mathias Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer,
Jeg har lige erhvervet en brugt Holfi Intera 8. Jeg forstår at der er mulighed for at vælge enten 800 ohm el. 20kohm indgangsimpedans vha. den lille switch på printet.
Jeg har en Kenwood DP-7090 som signalkilde. Hvilken impedans ville I vælge - og ved I hvordan DIP´en så skal stå?
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at høre hvad der lyder bedst, hos mig har den altid stået på 800 ohm, og der har vel været på en 2-3 cdafspillere/D/A-konvertere.
Ved ikke lige hvordan den skal stå, men du kan evt. maile til Holfi. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
mathias Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak for hjælpen. Vil prøve mig lidt frem...
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man får vel et meget større indgangs signal hvis man sætter den til 800ohm... men udgangen på udstyret i den anden ende skal jo også kunne levere den større strøm så! (teoretisk)
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højeste/største forhold imellem udgangs- og indgangsimpedans bør tilstræbes, især hvis der bruges "nøgne"/uskærmede signalkabler!!! Din CD-afspiller har nok en udgangsimpedans på et sted imellem 20-50 ohm, det er mit skud da!!!  Men som skrevet; så prøv dig frem!!!
|
| Til top |
|
| |
mathias Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg forstår ikke helt Holfis argumentation da udgangen på cd-afspilleren da må præstere bedst når den er mindst muligt belastet = højest mulig indgangsimpedans på forstærkeren?
Selve signal-kablets impedans burde være mindre vigtig ved disse frekvenser - oder was?
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit råd er: Prøv begge dele, og lyd dig frem.
Jeg har gjort det med mine cd-afspillere (ingen af dem har været Holfis egne ), og de har lydt bedst på 20kohm.
Så vidt jeg husker er Holfis argumentation, at det er bedre hvis indgangsimpedansen ligger tæt på signalkablets egen impedans. selvfølgelig forudsat at kildens udgangstrin kan levere den fornødne strøm uanstrengt.
/Præsten
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Micma18: Der er IKKE større indgangssignal når man sætter indgangsimpedansen til 800 ohm. Faktisk modsat. Jo lavere belastning CD-afspilleren skal spille ind i, desto lavere amplitude leverer den. Men forskellen burde være lille, med mindre CD'en er for ringe lavet.
Til Mathias: Du forstår ikke argumentationen i, at lyden er bedst med en hård 800 ohms belastning.... Ideen er, at signalgiveren (CD-afspilleren), kablet og signalmodtageren (forstærkeren) skal have samme impedans. På den måde undgår man stående bølger i kablet. Der er ikke mange der tænker på stående bølger i forbindelse med audio, da problemet er så lille. Men søger man det bedste.... så kan man jo lige så godt udelukke muligheden. Tror du ikke på stående bølger, så prøv at sende dit antennesignal til TV'et igennem 5 meter almindelig forlængerledning. Så skal du se effekten...
Husk på, at hvis der sidder en overføringskondensator i din CD-afspillers udgang, vil en 800 ohms belastning kunne bevirke, at denne kondensator skærer den dybeste bas væk... Lyt dig frem!
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bekræfte at 800 ohm muligheden er beregnet specifikt til Holfis egne cd-afspillere, som er bygget til at kigge ind i denne impedans. De 20 K er beregnet til "normale" afspillere. Men der sker ingen skader ved at lytte dig frem.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Signalkabler har relativ lille impedans, typisk nogle milli-ohm pr. kilometer!!!
|
| Til top |
|
| |