| Forfatter |
|
mgmg Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et nyt Panasonic PX10.
Desværre lader TDC kabel TV signalet ikke til at være særlig godt (en anelse sne). Det kan der være mange årsager til. F.eks. er styrken målt til kun 62 dB ved leveringspunktet. Her til kommer 10 m kabel + en gammel stikdåse.
Er der noget at vinde mht. billedkvalitet med en selector?
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeps, der er meget at vinde!
|
| Til top |
|
| |
mgmg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man så vælge den lille nye Segam 60 til 1600 kr eller den gamle Segam 4210 til 900?
Er der andet end design og størrelse til forskel?
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at være helt ærlig, så aner jeg det ikke. Jeg har den "gamle".
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mgmg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke det med den analoge tuner.
Modtager man ikke signalet digitalt med selectoren? Hvis man modtager det analogt, kan jeg ikke se hvordan billedkvaliteten kan blive forbedret. Jeg forventer at mit TV har en udmærket analog tuner.
|
| Til top |
|
| |
Vittel Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville bare vælge 4210'eren hvis det med DD ikke er vigtigt for dig, den kan du få for en 300-600 kr. brugt på qxl og dba osv.
Så skal du bare ned til tele dk og hente et kort til den.....
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal der også kort til Segam 60 ?
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
outofsync Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mgmg skrev:
|
Jeg har et nyt Panasonic PX10.
Desværre lader TDC kabel TV signalet ikke til at være særlig godt (en anelse sne). Det kan der være mange årsager til. F.eks. er styrken målt til kun 62 dB ved leveringspunktet. Her til kommer 10 m kabel + en gammel stikdåse.
Er der noget at vinde mht. billedkvalitet med en selector?
|
|
|
Ring til 80804050 og tryk 1, så kan du få en tekn. til at kigge signalet igennem.
Vær dog opmærksom på at TDC skal levere mellem 60 og 80dB.
Nicholas __________________ Læst i forummet:
"Metallerne i kablerne er simpelt hen tappet for elektroner - der er kun atomkernerne tilbage når man køber et kabel"
|
| Til top |
|
| |
hejfejs Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
mgmg skrev:
Skal man så vælge den lille nye Segam 60 til 1600 kr eller den gamle Segam 4210 til 900?
Er der andet end design og størrelse til forskel?
|
|
|
Jeg købte en Sagem ICD 4210 for lidt mere end et år siden, og sådan skrev jeg om mine erfaringer i Google Grupper for et par måneder siden:
"Selector sucks, simpelthen. Ikke konceptet, men hardwaren/boksen. Når den virker som tilsigtet, er det fint nok. Bare det at kunne bruge RGB-indgangen og få ægte widescreen - i DVD-kvalitet eller bedre når komprimeringen ikke er for voldsom. Men ellers har jeg haft alle mulige problemer med boksene (den "nye" - ha,ha - Casema)... I starten brugte jeg den besværlige vej og sendte den defekte boks til TDC, som så i løbet af 10 dage skulle forestille at reparere den. Men det blev den ikke. Fejlene bestod eller kom hurtigt igen. Nu fejlmelder jeg den seneste boks når forskellige funktioner nærmest rutinemæssigt sætter ud, beder om at få tilsendt en ny, modtager denne i tilhørende papkasse sammen med retur-label, putter den gamle boks i papkassen sammen med underskrevet bekræftelse, sætter udfyldt retur-label på og afleverer den i posthuset 500 m væk. I bedste fald fungerer erstatningsboksen et par måneder, hvorefter processen gentages! TDC modtager ikke længere support fra Casema, så egentlig reparation er der nok sjældent tale om.
Det normale forløb: - Boksen virker med alle funktioner. - Den hopper fra Favoritliste (f.eks. B) med min rækkefølge til oprindelig (A) når jeg har brugt TV-Guide, også selv om jeg omhyggeligt holder mig til Mine kanaler. - Tekst-TV begynder at svigte hyppigere og hyppigere. Først er det nok at slukke og tænde en eller et par gange, senere virker tekst-TV sjældent. - Der dukker fejlmeddelelser op på visse kanaler om at jeg ikke har adgang til kanalen, henvend dig til din udbyder og bla bla. Kort sagt nul adgang. Sommetider virker det med et antal opdateringsforsøg. Men kun i kort tid. - Når jeg tænder fra standby husker boksen ikke længere indtastet kabelnetnummer og det ta'r flere minutter inden menuen dukker op. Nummeret skal så indtastes igen og igen og igen...fra standby. Uopretteligt. - TV-Guiden kan ikke længere vælges fra fjernbetjeningen. Uopretteligt. - Oveni kommer så frysning på en kanal, tiltagende langsommelighed med start og menuvalg. Plus sikkert andre ting som jeg ikke længere kan huske.
Der må selvfølgelig være en grænse for elendigheden, hvis TDC overhovedet mener noget med digital-TV. Telia Stofa (lur mig om ikke der har været tilsvarende problemer med deres boks?) har annonceret en "ny digital platform", så det tvinger vel TDC til at komme med noget nyt og bedre. Men "fattigrøvene" i boligforeningerne har nok ikke høj prioritet!
jeg har nu 1 år tilbage af de lovbefalede 2 års reklamationsret. Hu hej hvor det går med bokse frem og tilbage!"
Så hvis jeg kunne vælge igen, ville jeg vælge den nye lille, og så håbe det bedste! TDC skriver om den:
"Sagem 60 er både lille og kvik. Den har en hurtigere load-hastighed, og du kan programmere den til at tænde og skifte kanal selv, så du kan optage op til 6 forskellige udsendelser på 6 forskellige kanaler. "
Hvis du køber en programpakke, f.eks. Canal+, sammen med boksen, lyder især det sidste som et oplagt fremskridt. Med den gamle boks skal man være hjemme for at skifte kanal hvis man vil optage programmer fra flere kanaler.
|
| Til top |
|
| |
mgmg Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Whoa, der var vist lige komme et par indlæg ...
Nå, men i mellemtiden har jeg fundet en brugt 4210. Resultat: Et væsentlig bedre billede og det var målet.
En 60er kan blive interessant, når jeg får mig en DVD/HDD optager. Og en dag får jeg vel også noget surround.
hejfejs skrev:
Bare det at kunne bruge RGB-indgangen og få ægte widescreen - i DVD-kvalitet eller bedre når komprimeringen ikke er for voldsom. |
|
|
Hvad mener du? Er scart ikke godt nok?
|
| Til top |
|
| |
wizz Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil få endnu bedre signal ved at anbringe en god antenne forstærker der hvor dit signal kommer ind i huset. Selector forstærker først signalet lige før dit TV, og kan ikke fuldt genskabe det, som er tabt på de 10 m. kabel og den gamle stikdåse.
Desuden er det meget let at skifte stikdåsen, kablet og stikkene til en ordentlig kvalitet, og det kan gøres relativt billigt. Er selv gået grundigt til værks i forbindelse med bygning af mit nye hus, og resultatet er eminent: kanonsignal i 7 stik i hele huset, selvom der er op til 20+ meter kabel fra indgangskablet til stik.
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
wizz skrev:
|
Du vil få endnu bedre signal ved at anbringe en god antenne forstærker der hvor dit signal kommer ind i huset. Selector forstærker først signalet lige før dit TV, og kan ikke fuldt genskabe det, som er tabt på de 10 m. kabel og den gamle stikdåse.
Desuden er det meget let at skifte stikdåsen, kablet og stikkene til en ordentlig kvalitet, og det kan gøres relativt billigt. Er selv gået grundigt til værks i forbindelse med bygning af mit nye hus, og resultatet er eminent: kanonsignal i 7 stik i hele huset, selvom der er op til 20+ meter kabel fra indgangskablet til stik.
|
|
|
Hvor kan man købe stikdåse, kabel og stik i en ordentlig kvalitet ? Og hvad koster de ?
Hilsen Christian.
|
| Til top |
|
| |
mgmg Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Idéen med selectoren var netop at undgå forstærkerløsningen, som kræver at jeg trækker strøm op på loftet.
wizz skrev:
| Selector forstærker først signalet lige før dit TV |
|
|
Forstærker selectoren signalet??? Jeg troede, fordelen ved selector, var at man kunne udnytte det digitale signal fremfor det analoge, hvor billedet er afhængig signalstyrken. Digital er det ikke binært, dvs. on eller off?
|
| Til top |
|
| |
hejfejs Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|

hejfejs skrev:
Bare det at kunne bruge RGB-indgangen og få ægte widescreen - i DVD-kvalitet eller bedre når komprimeringen ikke er for voldsom. |
|
|
Hvad mener du? Er scart ikke godt nok?
[/QUOTE]
Øh, scart er blot én tilslutningstype for billede og lyd mellem TV/monitor og diverse signalkilder. Det vigtige er hvilke billed- og lydstandarder der bliver sendt/kan sendes mellem de enheder som scartkabler og stik forbinder.
Denne kortfattede og pædagogiske beskrivelse (erstat blot "fladskærm" med billedrørs-TV eller andre almindelige typer monitor) har jeg hentet fra
http://www.monitor-info.com/information/tilslutninger.htm
"Hvordan tilslutter jeg bedst min DVD-afspiller til min fladskærm? Der findes mange muligheder for tilslutning af en DVD-afspiller til en fladskærm, og hvis man vil udnytte udstyret optimalt er det vigtigt at tilslutte det rigigt. Hvad der er den rigtige løsning afhænger af det udstyr man bruger, men her vil vi dække de mest brugte.
Billedet på en DVD-plade er i princippet indspillet som RGB. RGB betyder Rød-Grøn-Blå. Hver farve i billedet ligger hver for sig, for at undgå at farverne flyder sammen. Da en fladskærm arbejder i RGB, er det optimale at holde farverne adskilt så længe som muligt. Hvis farverne blandes, kan de ikke adskilles 100%. Dette har stor indvirkning på billedkvaliteten. Der findes 4 måder at overføre billedet på:
RGB Overfører hver farve for sig. Farverne bliver aldrig samlet, dette er derfor den optimale måde at overføre billedet på. Signalet overføres normalt i et Scart-kabel, som skal være fuldt monteret.
Component Kort sagt en anden form for RGB. Må ikke forveksles med Composite, som er beskrevet nedenfor. På en DVD-plade ligger billedet reelt i dette format. Component er den optimale måde at overføre billedsignalet på, hvis man har en Component udgang i sin DVD afspiller. Component overføres i 3 phono-kabler.
S-Video Også kaldet S-VHS eller Super VHS. Her overføres billedinformation som et sort/hvidt signal, og de tre farver samlet i ét signal ved siden af. Dette gør, at farverne nemmere kan adskilles end ved et Composite signal. Hvis afspilleren ikke har RGB-udgang anbefales det altså at benytte S-video i stedet. S-video kan overføres i et Scart-kabel, hvis afspilleren understøtter det, eller i et S-video stik. S-video stikket er et lille rundt multi-stik med 5 huller. På en Super-VHS video er billedet lagret som S-video.
Composite Også kaldet CVBS. Her samles billedet til ét signal, og skilles ad igen i TV'et. Dette giver nogle problemer, især flimmer i overgangene mellem farverne. Særligt i menuer og ved farvet tekst er det meget tydeligt. Signalet kan overføres i et Scart-kabel eller i et Phono-stik. Det lille gule stik bagpå DVD-afspilleren er til Composite. Composite er den ringeste måde at overføre på, og bør for alt i verden undgås. Billedet på VHS, Laserdisc og via antennesignal er lagret som Composite.
Copyright © 2000-2003 Shark Electronics A/S"
Min tilføjelse: Det digitale billedsignal fra TDC ligger som en form for RGB, og tuneren i Selector sender det videre som RGB - efter at det er konverteret til analogt signal - næsten tilsvarende som en DVD-afspiller med RGB-udgang gør det - hvis RGB vel at mærke er valgt i Selector-menuen. Det er er den som standard hvis scart-udgangen med betegnelsen "TV" (RGB) er er forbundet med TV'ets tilsvarende scart-indgang med RGB (oftest betegnet "EXT1" - på mit gamle TV var det dog EXT2 - normen er at begge (eller flere!) scart-indgange rummer audio og video (composite), mens det ene (altså f.eks. EXT1) også oveni rummer RGB og det andet (EXT2) også oveni S-VHS (S-video). Scart-kablet skal være såkaldt "fuldt udstyret" (hvad de mest er i dag) for at kunne formidle RGB.
Jamen, hvad så hvis DVD-afspilleren skal forbindes til samme RGB-scart-indgang på TV'et og der kun er det éne? Tja, nogle DVD-afspillere kan i standby "genemsløjfe" RGB-signalet fra én scart-udgang (den med RGB) til en anden (den uden RGB), sådan at afspillerens RGB-scart-udgang kan forbindes med TV'ets RGB-scart-indgang og Selectors RGB-scart-udgang med afspillerens anden scart-udgang (hvis den altså har 2!). Som regel skal afspiller og Selector ikke bruges sideløbende. Det fungerede nogle måneder for mig. Så begyndte billedet fra Selector at blive for mørkt, og jeg fandt ud af at det skyldtes en eller anden langtidspåvirkning af scart-kablet. Nu bruger jeg en B-Tech Quintro+ scart-omskifterboks med RGB (og S-Video) fra hele 4 scart-forbindelser plus 1 ud til TV. Boksen skifter automatisk til den brugte enhed. Det fungerer perfekt. Mindre kan selvfølgelig også gøre det!
|
| Til top |
|
| |