Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Belær mig (Bagprojektions Teknologier) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BuhlSvenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke ekspert på dette område, men prøver på at sætte mig ind i tingende, inden jeg fyre mine penge af.

Jeg har i flere dage været ude og kigge på forskellige TV's, desværre kan jeg ikke finde nogle bag prokektions fjernsyn her i Holstebro - der er umiddelbart kun en Fona, Merlin og Expert (Fik fortalt de ville få et 50" Thomson i jule kataloget i expert)

Men til sagen, og i rettesæt mig endlig.

Som jeg forstår det, er der 2 typer bagprojektion, DLP Bag Projektion, og LCD bagprojektion. (ikke at forveksle med LCD Flat pannel). Hvor DLP (Digital Light Processing) er det dyreste/bedste produkt.

Billedkvalitetsmæssigt er den eneste forskel "the screen door effect" er størrer ved LCD Bag Projektion. - Hvad skal Screen Door Effect forståes som? - Nogen der kan forklare mig det på Dansk?

Jeg undre mig endvidre over hvad foreskellen er bag de 2 teknologier er. - DLP Bag projektion har jeg rimligt styr på (en DMD Chip, og et color wheel). Men hvad med LCD Bagprojektion?

Andre ting jeg undre mig over mht. bag projektion.

• DLP - Color Wheel, hvor stort er det fysisk, og udgiver dette evt nogen larm?  Mekaniske dele lyder ikke særligt tiltalende, er dette en udsat del for slitage?
  • Strømforbrug - Hvad er strømforbruget på sådanne uhyre?
  • Levetid. Hvordan er levetiden i forehold til LCD/Plasme Flatpanne? - Evt er der nogle udsatte komponenter, mht slidtage?
  • Fastbrænding af billede - Har jeg ret hvis jeg antager et Bagprojektions fjernsyn ikke kan brænde et billede fast på samme måde som et plasma panel?
  • Betraktnings vinkel - Jeg har læst mange modstriende holdninger mht. betaktnings vinkler på disse. nogen der ligger inde med nogle tal? - (Irriterende jeg ikke kunne finde nogle i byen og bedømme selv)
  • Kan det passe at Bagprojektions fjernsyn ikke lavet mindre end 40"
  • Mit budget er begrænset til ca 10K, og jeg har egentligt ikke behov for mere end 32" (Men hvem ville sige nej til 40"+??), dvs. jeg er lige inden for grænsen til de billigeste LCD Bagprojektions. - Ville det være bedre og holde mig til et CRT i denne prisklasse istedet?
  • Har jeg ret, hvis jeg siger der ikke er særligt mange DLP Bag projektions fjernsyn på det eupæiske markede? - Indtil vidre har jeg kun fundet 2 fra Thomson.
  • Jeg faldet over et Thomson fjernsyn med følgende Specifikation "DMD Matrix" - Skal det forståes som der er flere DMD chips? - Evt en til hver farve? - Kan forstå der gøres brug af dette i nogle Front Projektions enheder.

/BuhlSvenne

Til top Vis BuhlSvenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BuhlSvenne

BuhlSvenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

ohøj ? - Ingen der kan svare mig på bare noget af det?

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 November 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Du kan tage et kig på denne side: Thornet

Der er nogle rimelig simple forklaringer af de forskellige teknologier, og vist et eksempel på screendoor.
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

super
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 November 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Der er ikke meget af det tekniske at jeg kan svarer på , men mener at Bagprojektor starter ved ca 44 " og op, mener ikke jeg har set dem under 40" , ang. betragtningsvinkel så skal man sidder MEGET ligefor for at få et rimeligt billed ,så det er smag og behag hvad man vil ,men jeg ville nu hellere sætte mine penge i et godt CRT tv end et bagprojektor tv.

Til top Vis super's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af super

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

hej Svenne

Det er godt nok lang tid siden at jeg sidst har kigget på bagprojektions TV, men det har helt sikkert stadig potentiale hvis man ikke vil ofre hvad et plasma TV koster. Jeg vidste ikke en gang at de var begyndt på DLP tekonolgi der også - men hvorfor ikke. I gamle dage var det mest normalt med CRT bagprojektion.

Du behøver ikke være så nervøs for hvilken teknologi er bedst. Det er ligesom om at alle de svagheder som der bliver diskuteret ved de forskellige teknlogier ikke rigtigt er synlige på bagprojektion. Måske æder fordi det 'kun' er 40-50" og ikke 100" som ved frontprojektion, og måske æder frontglasset/skærmen noget. For 7 år siden kom Sony med nogen LCD bagprojektions TV som virkelig havde godt billede. For et par år siden så jeg så en Thomson, (ved ikke hvilken teknologi) men det var altså et endnu bedre billede. Så du må jo ud og vurdere selv.

Jeg har heller aldrig set et bagprojektions TV der var mindre end mindre end 40". Jeg tror ikke at det kan betale sig, og så ville et CRT TV iøvrigt også være bedre.

Det eneste rigtige problem er betragtningsvinklen. Sidder man rigtigt er der hamrende flot billede, men rejs dig op og du kan næsten kun se konturerne af det der sker på billedet. Men det behøver jo ikke at være et problem.  Jeg står i hvert fald sjældent op når jeg ser TV.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

BuhlSvenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej hej -

Tak for alle svarne, og kanont link der Mr. DJ. - Så er spørgsmålet, hvis Ikke DLP Bag Projektions TV, bruger alm projektor teknologi mht. pære osv, Så bliver der vel nødt til at være noget nedkøling af dyret - og alt andet end passiv køling er ikke acceptabelt for mig. Desuden kan en flittig TV kigger vel godt forberede sig på at skifte pære af og til? - Det bliver vel en rimlig stor ekstra udgift i sig selv. Modsat DLP med en enkelt lyskilde være billigere i genanskaffelse.

NriK, jeg har efterhånden set en hel del plasma skærme med fastbrændt billede, og har hørt fra flere kilder at levetiden er meget begrænset. alm. LCD flatpannel er uden for min prisklasse.

Stadigvæk, endlig irettesæt mig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes