Forfatter |
|
Sputnik Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 06 November 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 06 November 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring siger at den bedste er sådan en her:
http://keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=133
Den skal vende, som om den var monteret på et mast-rør. Det optimale vil være, at montere den på et rør udendørs. Den støj du oplever stammer sikkert fra maskiner, lysstofrør m.v., og så længe antennen sidder tæt på disse "støjsendere", har vi balladen __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 06 November 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sputnik Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke mulighed at montere den udenfor, men kan sætte den op ved loftet som der er ca. 8 meter op til.
Hvad er din mening mht. til forstærkning på antennen eller ej ?
Thomas
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 06 November 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen !
Forstærkning vil jeg ikke bruge så heller en 4/5 elm. og så dæmbe signalet så fjerner man side skygger, det er det samme man gør når man sætter tv antenner op.
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 08 November 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glad-glad har ret; en rundstrålende antenne kan tage radiostationer fra alle retninger og har i sig selv 0dB´s forstærkning. I 8 meters højde skulle den nok kunne få de nærmeste lokal-radioer ned med tilfredsstillende resultat!!!
Men skal du have kvalitet og kun bruger en sendemast, så er det langt at foretrække med en direktionel FM-antenne med 3, 4, 5 eller 8 elementer; jo flere elementer, des højere forstærkning!!!
|
Til top |
|
|
Sputnik Forum Bruger

|
Sendt: 10 November 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget bedre vil en rundstråle-antenne være kontra "2 stykker ledning" som antenne ?
Flere andre steder i virksomheden bliver denne løsning brugt med et ganske rimeligt resultat.
Thomas
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 November 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sputnik; altså løsningen med 2 stk ledninger??? I så fald er det bedst at "klippe" antennen ned til 1,52 meter fra spids til spids; det svarer til 1/2 bølgelængde ved ca. 98Mhz. Ingen af disse to antennetyper har en egenforstærkning, så igen foreslåes en 3-8 element FM-antenne, de har en 9-15dB´s forstærkning og 250-500kr er vel ikke for dyrt, eller hvad???
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 12 November 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sputnik Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
altså løsningen med 2 stk ledninger??? I så fald er det bedst at "klippe" antennen ned til 1,52 meter fra spids til spids; det svarer til 1/2 bølgelængde ved ca. 98Mhz. Ingen af disse to antennetyper har en egenforstærkning, så igen foreslåes en 3-8 element FM-antenne, de har en 9-15dB´s forstærkning og 250-500kr er vel ikke for dyrt, eller hvad? |
|
|
Det med de 2 ledninger... de er jo ofte med til mange anlæg - eller, det var der ihvertfald tidligere, end stump tynd toledet kabel som kunne hænges op på væggen i hvert plastøje for ende af kablet. Det var dét jeg spurgte om hvor meget bedre en rundstråle antenne så ville være ? Prisen er ikke afgørende, men det vil bare se lidt "vildt" ud med en antenne med op til 8 elementer indenfor - synes jeg...
Thomas
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 November 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå den slags antenne!!! Den er nogenlunde ligeså dårlig som en rundstrålende, men den er direktionel og skal altså orienteres efter senderen; det skal en omnidirektionel/rundstrålende ikke!!!
"...Prisen er ikke afgørende..."!!! Okay, så er antennen fra Magnum-Dynalab lige noget for dig, 99US-dollars á 5,75 = ca. 1300 afgiftsplagede danske kroner. Jeg har 10hver10fald tænkt over, at købe en sådan M.F.; det ser jo unægteligt lidt bedre ud end en 5 elements FM-antenne under loftet!!!
|
Til top |
|
|
Sputnik Forum Bruger

|
Sendt: 13 November 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
"...Prisen er ikke afgørende..."!!! Okay, så er antennen fra Magnum-Dynalab lige noget for dig, 99US-dollars á 5,75 = ca. 1300 afgiftsplagede danske kroner. |
|
|
Alright, nu kan det så også "overdrives", det var mellem 250-500kr. at prisen ikke var så pokkers afgørende
Anyway...tak for de gode svar, jeg vil arbejde videre med projektet, og efter hvad jeg kan læse mig frem til, så er det lidt som at vælge mellem pest-eller-kolera, når der her snakkes alm. low-budget antenne med 2 ledninger, eller en rundstråle antenne...
Thomas
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 November 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så foreslår jeg den rundstrålende antenne opsat under loftet, en sådan vil give et udemærket (men ikke glimrende) signal!!! God fornøjelse!!!
|
Til top |
|
|
Galver Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 13 November 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
"...Prisen er ikke afgørende..."!!! Okay, så er antennen fra Magnum-Dynalab lige noget for dig, 99US-dollars á 5,75 = ca. 1300 afgiftsplagede danske kroner. Jeg har 10hver10fald tænkt over, at købe en sådan M.F.; det ser jo unægteligt lidt bedre ud end en 5 elements FM-antenne under loftet!!!
|
|
|
Har du et link til den antenne???
Hilsen Galver
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 13 November 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 November 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.psaudio.dk (i Herning) har Magnum Dynalab antennen!!!  Prisen må du lige høre om; jeg mener at den koster 1300,-!!!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 November 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Vorfor ikke bare bruge en gammel V antenne som man brugte i gamle dage og påmontere et nyt kabel i den længdte man skal bruge, har selv gjort det for en og det VIRKER det er da den billigaste måde når det skal være indøres vor der er meget støj i forvejen, det beste er at sætte en uden for men vis man ikke har den mulighed er det da bare bruge det billigeste.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Handler det om musik til arbejdet i støjfyldte omgivelser, så kan en strikkepind gøre det ud for en antenne!!!
Meeen hvis man har en "høj"kvalitets-tuner, som måske skal bruge en hel del signal for at spille i stereo uden støj/sus, så er der ingen vej udenom, desværre!!!
Merlin og andre har disse "V-shape antenna" til en 200kr-seddel og de bliver da også en kende mindre støjende, hvis man skifter antennekablet ud med et dobbeltskærmet, men modellerne fra Magnum Dynalab (de har også en V-shape til 33US-dollar) er langt at foretrække, ifølge min ydmyge mening!!! Kan de tage FM-stereo langt ude på den nordamerikanske prærie, så virker det nok også i ved den jydske vestkyst, måske!!! 
|
Til top |
|
|