Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Harman/Kardon Analog vs Digital? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBL Bio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 November 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Godhjerteligt godaften!!

Jeg skal til at købe surroundforstærker samt DVD. Jeg har besluttet mig for, at det skal være H/K da deres lyd falder bedre i min smag end DENON, jeg ellers også har haft i betragtning.

Jeg har også fundet frem til at DVDen skal være DVD31.

Det jeg nu er i tvilv om, er hvilken af følg. modeller i forstærkere, jeg skal vælge:

- H/K AVR 630   - Topmodellen inden for analoge surroundforstærkere fra H/K.

- H/K DPR 1005 - "Lillebroren" i den digitale modellinie.

- H/K DPR 2005 - "Storebroren" i den digitale modellinie.

Det jeg mest er i tvivl om, er om jeg skal ofre de ekstra 3000-6000 for at få den ene eller den anden digitale forstærker over den analoge. Altså om det skal være digitalt, eller ej.

Jeg skal prøvelytte begge dele i den nærmeste fremtid.

Det jeg bare ville spørge om, er hvilke erfaringer "HiFi-folket" har med de nævnte forstærkere, og måske også digitalforstærkere generelt...?

Ha' en fortsat god aften!

_____

Nicolai 

Til top Vis JBL Bio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBL Bio

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hvilke højtalere skal du trække med din h/k???

Hvor stort er rummet?

Mvh. JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

JBL Bio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Den skal trække nogle forholdvis letdrevne højttalere...

Alle JBL.

Front : ND 310 - 3 vejs, gulv, 250 W, 2 x 10"...

Center : N-CENTER - 150 W, 2 x 5 1/4"

Bag ( 4 stk.) : N26, 2 vejs, reol, 125 W, 6½"

Rummet nu er ikke særligt stort, ca. 3 x 3 meter, men anlægget skal kunne spille større rum op, med henblik på fremtiden, da jeg jo nok en dag enten flytter hjemmefra eller besætter nogle stuer...

Men for tiden kun mit ene værelse.

_____

Nicolai

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 November 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

jeg har høre at,( H/K DPR 2005 - "Storebroren" i den digitale modellinie,)

skulle lyde godt, men har ikke selv hørte den

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 08 November 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

En sælger fra Harman sagde til mig at forskellen på dem er at de analoge  er mere bløde og varme i lyden, hvor de digitale nok spiller mere korrekt. Men der er ikke andet for end, at du må selv ud og høre forskellen.

Hilsen Christian. 

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 November 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

De digitale er ikke så "digitale" som man kunne frygte, men de er en anelse mere kolde i det (lidt i retning af Denon) end de analoge. Men vi er langt fra den iskolde Tact-digitalisering.....

JBL Bio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Okay.

Tak for svarene folkens!

Jeg har også til hensigt at skulle ud og høre dem, som jeg også nævner i indlægget.

Det jeg tænkte på var mere om der var andre ting man burde være opmærksom på...?

Én ting der undrer mig, er H/K egne opgivelser :

HK 630 (Analog) skulle have <0,07 % Total Harmonic Disorientation

DPR (begge modeller) (digitale) skulle have <0,15 % THD

Men alligevel skriver de at det lyder mere rent og at der praktisk talt "ingen disorientering er."

Hvordan kan det hænge sammen?

Det skal dog lige nævnes at det kan være en "trykfejl" på deres data, både på nettet og i katalog. Der var nemlig andre fejl også. Såsom at de bedste analoge forstærkere skulle have 95 dB S-S forhold (heriblandt AVR 630) men at de billigere analoge modeller skulle have (imponerende) 100 dB S-S forhold, heriblandt AVR 130, AVR 230...

Jeg synes bare det skulle være mærkeligt om de så ikke havde rettet disse "fejl" på nettet.

Nå, men man forundres, men kan jo ikke gøre meget andet... :D

Jeg glæder mig meget til at skulle prøvelytte, og endnu mere, til der står en herhjemme... :P

Med venlig hilse

Nicolai

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Brug dine ører - de er den bedste dommer i det her spil . Lad os endelig høre hvad du vælger og ikke mindst hvorfor......

JBL Bio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Så har jeg endelig fået de to fine sølvfarvede kasser, der går under navnet AVR 630 og DVD 31 hjem i biografen! :D

Dermed kan den skarpe iagttager nok regne ud at jeg valgte den analoge.

Grunden til dette er, at jeg efter en sammenligning, kunne konstatere at forskellen faktisk ikke var særligt stor, og at den digitale faktisk trak lidt ned for mig.

For det første, kan jeg bedre lide den analoges design, forskellen er ikke stor, men synes den analoge ser lidt mere "alvorlig" ud, og ikke så meget "B&O-look over den"...

Lydmæssigt synes jeg som sagt de er meget ens, men at den analoge leverede lidt mere punch.

Og efter lytningen kunne jeg konstatere at forskellen simpelthen ikke var nok til at fortjene de 3000 eller 6000 ekstra, det ville koste. Slet ikke når jeg efter aflytningen hældte mere til den analoge.

Jeg er ganske godt tilfreds med produkterne, men det er jo faktisk Harman Kardon generelt, da funktionerne i produkterne generelt er meget ens.

Men bl.a. kan jeg sige at jeg virkeligt godt kan lide at man kan programmere fjernbetjeningen og lære den at betjene andre enheder. Dette gør at man kan tænde alle sine produkter, med ét tryk på én fjernbetjening.  Og det samme når man slukker.

Også det at man kan sætte en "default volume" således at forstærkeren hver gang den tænder stiller sig på eks. -60 dB, sådan at hvis der f.eks. har været strømafbrydelse mens den spillede med -10, får man ikke et chok når man tænder igen, da den så spiller dæmpet musik.

Også det, at skal man se tv, trykker man på tv knappen på remoten, og straks stiller remoten om til at kunne betjene tv'et... ;) Lækkert, da man i pricippet så kun behøver én fjernbetjening...

Af mindre smarte ting, kunne ovennævnte fjernbetjenings fod nævnes... Det er jo smart at den kan stå op, men den er alt for stor, og når den står op er den så høj, at det ikke ser pænt ud at den står...

Men alt i alt, nogle utroligt gode produkter... DVD 31 er en DVD audio og video afspiller med HDCD og SACD dekodning til 3600... Det er da flot...

Og forstærkerens funktioner er jo nærmest uendelige.

Lidt brok kunne måske være at H/K i deres meget omfattende produkt manual,der er 2,5 cm tyk ikke oplyser hvor mange cm fri luft de anbefaler i forskellige retninger fra forstærker og dvd til køling.

Og så at forstærkeren bliver meget varm.

Men alt i alt er jeg meget tilfreds.

Det er nogle flotte enheder, de pynter virkeligt i rummet, og de er flotte, både tændte og slukkede...

Men en fortsat god aften skal lyde fra en nybagt og meget tilfreds Harman Kardon ejer...

Nicolai

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jamen da, tillykke med vidunderne . Så blev det analogt frem for digital alligevel

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Sendt: 14 December 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

JBL Bio skrev:

Hej igen!

Så har jeg endelig fået de to fine sølvfarvede kasser, der går under navnet AVR 630 og DVD 31 hjem i biografen! :D

Dermed kan den skarpe iagttager nok regne ud at jeg valgte den analoge.

Grunden til dette er, at jeg efter en sammenligning, kunne konstatere at forskellen faktisk ikke var særligt stor, og at den digitale faktisk trak lidt ned for mig.

For det første, kan jeg bedre lide den analoges design, forskellen er ikke stor, men synes den analoge ser lidt mere "alvorlig" ud, og ikke så meget "B&O-look over den"...

Lydmæssigt synes jeg som sagt de er meget ens, men at den analoge leverede lidt mere punch.

Og efter lytningen kunne jeg konstatere at forskellen simpelthen ikke var nok til at fortjene de 3000 eller 6000 ekstra, det ville koste. Slet ikke når jeg efter aflytningen hældte mere til den analoge.

Jeg er ganske godt tilfreds med produkterne, men det er jo faktisk Harman Kardon generelt, da funktionerne i produkterne generelt er meget ens.

Men bl.a. kan jeg sige at jeg virkeligt godt kan lide at man kan programmere fjernbetjeningen og lære den at betjene andre enheder. Dette gør at man kan tænde alle sine produkter, med ét tryk på én fjernbetjening.  Og det samme når man slukker.

Også det at man kan sætte en "default volume" således at forstærkeren hver gang den tænder stiller sig på eks. -60 dB, sådan at hvis der f.eks. har været strømafbrydelse mens den spillede med -10, får man ikke et chok når man tænder igen, da den så spiller dæmpet musik.

Også det, at skal man se tv, trykker man på tv knappen på remoten, og straks stiller remoten om til at kunne betjene tv'et... ;) Lækkert, da man i pricippet så kun behøver én fjernbetjening...

Af mindre smarte ting, kunne ovennævnte fjernbetjenings fod nævnes... Det er jo smart at den kan stå op, men den er alt for stor, og når den står op er den så høj, at det ikke ser pænt ud at den står...

Men alt i alt, nogle utroligt gode produkter... DVD 31 er en DVD audio og video afspiller med HDCD og SACD dekodning til 3600... Det er da flot...

Og forstærkerens funktioner er jo nærmest uendelige.

Lidt brok kunne måske være at H/K i deres meget omfattende produkt manual,der er 2,5 cm tyk ikke oplyser hvor mange cm fri luft de anbefaler i forskellige retninger fra forstærker og dvd til køling.

Og så at forstærkeren bliver meget varm.

Men alt i alt er jeg meget tilfreds.

Det er nogle flotte enheder, de pynter virkeligt i rummet, og de er flotte, både tændte og slukkede...

Men en fortsat god aften skal lyde fra en nybagt og meget tilfreds Harman Kardon ejer...

Nicolai

Hej,

Jeg har fuldstændigt samme setup (dog med dvd 22 istedet), og har tidligere også stillet spørgsmålet vedr. køling af 630'eren - der jo bliver hammervarm!

Hvis bare du giver den over 10 cm luft i toppen og 3-4 cm til hver side, skulle det være ok. Den skulle også have en indbygget blæser, der sætter igang ved høje temp. Jeg har dog aldrig hørt den - heller ikke efter 5-6 timers fuld hammer ved 5 kanaler

Til top Vis malkekoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkekoen

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

JBL Bio skrev:
med HDCD og SACD dekodning til 3600... Det er da flot..

Tillykke med godterne - har du prøvet SACD??

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

JBL Bio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Citér:

Hej,

Jeg har fuldstændigt samme setup (dog med dvd 22 istedet), og har tidligere også stillet spørgsmålet vedr. køling af 630'eren - der jo bliver hammervarm!

Hvis bare du giver den over 10 cm luft i toppen og 3-4 cm til hver side, skulle det være ok. Den skulle også have en indbygget blæser, der sætter igang ved høje temp. Jeg har dog aldrig hørt den - heller ikke efter 5-6 timers fuld hammer ved 5 kanaler

Hej til dig osse... :D

Jeg synes osse selv at AVR 630'eren bliver meget varm, men jeg har hørt blæseren køre. Det er dog en meget støjsvag blæser, men den kan høres, hvis den - som min - havde spillet diverse medier i ganske høj lydstyrke i 8-10 timer i træk, og så man skruer helt ned. Men den er som sagt meget støjsvag.

Jeg bekymrer mig ikke om varmen, da den da bliver varm, men dog ikke faretruende, så længe der er plads nok omkring den, ser jeg intet problem.

Men jeg giver den skam endnu mere. Fortiden har den 2 meter luft over sig, men den skal stå på en glashylde på væggen hvor den nok ender med ca 20 cm fri luft.

Det eneste der irriterer mig ved varmen er, at man ikke kan stille DVDen oven på, og dermed skal man så se på de relativt grimme kølehuller. Og dvden kan ikke stå under forstærkeren sådan at fronten flugter, da DVDen så er for kort til de bagerste fødder på forstærkeren!

Det burde koste en kvajebajer. 

Med venlig hilsen

Nicolai

JBL Bio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

JBL Bio skrev:
med HDCD og SACD dekodning til 3600... Det er da flot..

Tillykke med godterne - har du prøvet SACD??

/HC

Jamen først og fremmest tak!

Jeg har desværre ikke haft lejlighed til at afprøve SACD da jeg så vidt jeg ved ikke har nogle SACD-medier.

Jeg har dog haft to-tre HDCDer på, og man kan da høre en forskel, set i forhold til en almindelig cd.

Men jeg mangler stadig de sidste detaljer, ang. reciever og dvd, så som glashylder til væggen, og gode, analoge 8 CH direct kabler.

Men når det først er på plads, tror jeg næsten jeg vil gå på jagt efter en SACD i bekendtes cdsamlinger.  Det må vist bare høres.

Ha' en god aften!

Nicolai

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes