| Forfatter |
|
Raider Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey !
Jeg havde så tænkt mig at lave en lille pasiv sub ud af den.
Har før lavet 3vejs-højttalere men subwoofer har jeg ikke vildt meget forstand på.
Den skal kobles på et stereo-system med en lille forstærker og små front.
Jeg har nogle tubes men ved ikke om det ville være bedre at lave den lukket.
Hvis i har nogle forslag er i mere end velkomne til at komme med dem.
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber ikke den forstærker er alt for lille, den skal også kunne drive enheden. Det er svært at lave en passiv sub, da delefilteret meget let kan blive den belastede del i stedet for enheden.
Kunsten ved at lave en passiv sub, er at holde delefilterets modstand så lav som muligt, sådan at det ikke æder den spænding som enheden burde have. Dette er meget svært da delefilteret højst sandsyneligt har brug for en kæmpe spole, for at bryde ved de lave frekvenser.
Ønsker dig i hvert fald alt held og lykke med projektet.
Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, okay jeg har set i har fået en del "I wanna build my own sub" indlæg og jeg har også læst en del af dem.
Jeg har desværre ikke så mange oplysninger om min enhed, så at gå i gang med beregningerne ville være lidt nyttesløst.
I nævner dog en masse tommelfingerregler man kan bruge når man bygger sub, men i nævner ikke hvad de går ud på.
Eftersom det bare er et lille "sjovt" eksperiment er det netop bare sådanne tommalfingerregler jeg har brug for.
Mit udgangspunkt er en passiv sub der ikke fylder for meget og evt. med en tube.
Hvad skal jeg i denne sammenhæng tage hensyn til ?
og hvor meget ville det hjælpe på lydtrykket hvis jeg lavede den aktiv istedet ?
Nu har den jo impedansen 5 Ohm, men det skulle vel ikke umiddelbart blive et problem ?
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
|
Håber ikke den forstærker er alt for lille, den skal også kunne drive enheden. Det er svært at lave en passiv sub, da delefilteret meget let kan blive den belastede del i stedet for enheden.
Kunsten ved at lave en passiv sub, er at holde delefilterets modstand så lav som muligt, sådan at det ikke æder den spænding som enheden burde have. Dette er meget svært da delefilteret højst sandsyneligt har brug for en kæmpe spole, for at bryde ved de lave frekvenser.
Ønsker dig i hvert fald alt held og lykke med projektet.
Dief
|
|
|
Takker for responsen !
Kan jeg da komme til at beskadige min forstærker når den er passiv ?
Hvis det er sandsynligt skal jeg i hvert fald have gjort så det ikke kan ske, men hvordan ?
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep har læst det link - men det bliver en relativ stor sag og har allerede en B&W sub der fylder de 120L.
Så havde nok regnet med en 30 - 40 L.
Jeg ville egentlig have sat den til en 25 w RMS forstærker, men det vil gå galt eller ?
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA 25W er nok for lidt, der skal noget kraftigere til at drive en sub. Når vi snakker passivt ville jeg anbefale allermindst 100W, vi taler jo om den enhed der forbruger mest energi af alle i et højtt.setup.
Desuden hvis du vil lave en passiv, så forbruges der ikke kun watt i enheden men også i delefilteret, man siger at ca.30% nupper delefilteret.
Hvad står der på enheden, ang. effektforbruget??
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der er oplyst her er sådan set det jeg ved om den.
Har os en 100W forstærker men vil helst ikke bruge den til den her. Ville det hjælpe at sætte et aktiv modul på ?
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raider skrev:
Har os en 100W forstærker men vil helst ikke bruge den til den her. Ville det hjælpe at sætte et aktiv modul på ?
Det var faktisk det jeg ville anbefale dig, men jeg ville ikke ødelægge dit håb om brugen af din forstærker.
Jeg har selv købt en 150 W aktiv forstærker til min Peerless XLS 12" sub med slave, jeg gav ca. 1500 Kr, her linket:
Det er købt i Tyskland; gå ind under "Verst.-module" -> Detonation, du kan også vælge nogle af de andre mærke, det behøvs ikke være en Detonation, de er bare billigst og spiller OK til prisen.
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var dælme dyrt findes der ikke noget billigere ?
Men hvis man anskaffer sig sådan et modul burde der ikke være noget problem med den lille forstærker vel.
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde da være okay, men stadig dyrt nogen der kender noget billigere lir ?
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm..... så tror jeg ikke jeg kan hjælpe dig yderligere. Håber du finder noget, der kan bruges.
Mvh Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
|
Hmmm..... så tror jeg ikke jeg kan hjælpe dig yderligere. Håber du finder noget, der kan bruges.
Mvh Dief
|
|
|
Ok tak for hjælpen !
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej vent lige.
Nu skulle den forstærker du har ikke tilfældigvis være en rørforstærker???
Hvis ja, så er 25 Watt mere end nok til at drive enheden.
Nu når jeg ser spec. på enheden, anbefales der en forstærker på 18-250W. Hvis delefilteret æder 30% af de 25 Watt din forstærker yder = 17 Watt tilovers.
Du kan da prøve at bygge den, den kan jo altid laves om fra passiv til aktiv i så fald og ellers er det også muligt at slutte en anden forstærker til en dag, hvis du opdager det slet ikke dur. Og sidst men ikke mindst går jeg ud fra, at du skal have en sub uanset hvad.
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre ikke en rørforstærker.
Men en go solid sony der før har været "testdyr" til diverse projekter.
Tror bare jeg prøver at starte med at lave den passiv og koble den til den lille forstærker, hvis det så ikke går kan jeg jo altid som du siger sætte et aktiv modul i den.
Men tak for hjælpen i hvert fald.
Er der så nogen der har et godt forslag til hvordan jeg får det bedste ud af enheden med hensyn til dens placering og evt. indsættelse af tube ?
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey !
Har lige lavet en lille skitse af mit projekt, og ville høre om der var nogen der har nogle indvendinger eller gode råd til evt. ændringer.
Tuben skal bare sidde i midten når man ser den fra bagsiden.
Husk paranteser rundt om 12 tallet ellers virker linket ikke.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemer med en passiv sub er talrige, men lad mig nævne nogle stykker:
Da man er nødt til at dele meget lavt, når man anvender en enkelt sub, vil et passivt filter, der kan klare det, skulle indeholde en voldsomt stor seriespole - så stor, at det bliver praktisk tæt på umuligt (bortset fra at spoler af den størrelse er dyre). 200Hz er ca. grænsen for passiv deling, men i så fald blir man nødt til at placere subben ca. midt imellem satelitterne, for ikke at ødelægge stereobilledet - og man må så stadig leve med en vis begrænsning i den henseende.
En båndpass sub har den fordel, at den rent akustisk skærer i den øvre del af sit arbejdsområde - man får et akustisk filter. MEN! Såfremt man trækker subben med den samme amp som er koblet til satelitterne, vil ampen stadig 'se' en hård elektrisk belastning - i praksis mere end små forstærkere bryder sig om. Og det er selv hvis både sub og satelitter er på 8 ohm.
Desuden får man problemer, når man skal monokoble en sub med enkeltsvingspole direkte til en stereoforstærker - det er bøvlet, da man skal lave en art passiv brokobling... +, at det OSSE forværrer belastningen af forstærkeren.
Den uundgåelige konklusion er, at man 'hænger' på at bruge en aktiv forstærker på subben - den kan så, via modstande, eventuelt kobles på stereoforstærkerens HT-terminaler (alm. sub plateamps har muligheden indbygget).
|
| Til top |
|
| |
Raider Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@mollecon tak for svaret  .
Er efterhånden ved at være ovebevist om, at den skal være aktiv, men kan det ikke lade sig gøre at lave den aktiv for under 500 kr. ?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 18 November 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke medmindre du er meget heldig med at finde en amp til foræringspris!
|
| Til top |
|
| |