Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Strømforbrug kl.A forst. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Afledt af tråden om varme trafoer...

Er der nogen som har et ca. bud på strømforbruget på en Vincent SP-993 effektforst.??

Jeg spørger fordi at min fakstisk formår at holde stuen nogenlunde varm - selv om temperaturen udendørs ligger faretruende tæt på frysepunktet.

Jeg er klar over at sådan en sag bruger en del strøm, men er det 250W, 500W eller er den helt oppe på 1kW???

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 November 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

En ægte klasse A forstærkers effektivitet er ideelt max. 25% hvis den er push-pull og det halve hvis den er aktivt single ended....så kan du selv regne det ud....

Ovenstående er selve forstærkeren, trafoen i strømforsyningen er vel ca. 70% så det bliver hurtigt varmt selv med 2x25W

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo mig der har den Denon med varme trafo'er  og jeg har seriøst overvejet at tilslutte en forbrugsmåler bare for at få styrret min nysgerrighed når jeg nu får den tilbage!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

Er der nogen som har et ca. bud på strømforbruget på en Vincent SP-993 effektforst.??

Jeg spørger fordi at min fakstisk formår at holde stuen nogenlunde varm - selv om temperaturen udendørs ligger faretruende tæt på frysepunktet.

Jeg er klar over at sådan en sag bruger en del strøm, men er det 250W, 500W eller er den helt oppe på 1kW???

/HC

100Watt klasse A bruger som regel ca. 1,2KW
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu ikke kølepladerne på vincenten er i stand til at aflede 1,2
kW. Jeg gætter på at den idler ca. 200W

/U.

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 15 November 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

En ægte klasse A forstærkers effektivitet er ideelt max. 25% hvis den er push-pull og det halve hvis den er aktivt single ended....så kan du selv regne det ud....

Mnjaaa... Klasse A har en teoretisk max. effektivitet på 50% for push-pull og 25% for single ended.

Dvs. hvis der er tale om 2x100W og et marginaldesign med ideelle stumper, trækkes der 800W kontinuert for push-pull. I praksis vil dette tal være lidt højere, ligesom man bør være opmærksom på ved hvilken impedans klasse A driften er specificeret. Det er f.eks. som regel ikke ved 1Ohm...

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Ok, der er jo mange bud. Strømforbruget ved ex. 50W er knap så interessant, da det jo er temmelig sjældent at den kommer derop.

Det interessante er netop "tomgangs-forbruget", eller rettere hvor meget den sluger ved et meget lavt lydtryk - den står nok tændt 8-10 timer dagligt, og der spilles meget sjælden højere end at man kan føre en samtale i stuen.

Jeg må se om ikke jeg kan finde et eller andet måleinstrument, og komme med et præcist svar

/HC

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 15 November 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

/HC

Hej,

Jeg har målt på en VINCENT SP-993..! og den forbruger 5.2 A konstant når den står tændt. Og ved opstart ligger den omkring 7A "så den vil helst have sin egen gruppe. 

Desuden levere den ikke 200 watt pr. kanal..!`? men ca. 473 watt i 8 ohm! nok derfor at man tænker! dette MÅ være de kraftigste 200 watt man har hørt. Og den er fuldstændig ligeglad med impedanser..!? Jeg ristede et sæt Logan, hvor alt elektronik fik for meget "og det kræver sin forstærker" Og det var ikke fordi jeg spillede for højt, men der er ligeglad med at trafoer går i mætning eller impedansen falder drastisk. Den lægger bare lidt mere muskel i.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Jeg har målt på en VINCENT SP-993..! og den forbruger 5.2 A konstant når den står tændt. Og ved opstart ligger den omkring 7A "så den vil helst have sin egen gruppe. 

Desuden levere den ikke 200 watt pr. kanal..!`? men ca. 473 watt i 8 ohm! nok derfor at man tænker! dette MÅ være de kraftigste 200 watt man har hørt. Og den er fuldstændig ligeglad med impedanser..!? Jeg ristede et sæt Logan, hvor alt elektronik fik for meget "og det kræver sin forstærker" Og det var ikke fordi jeg spillede for højt, men der er ligeglad med at trafoer går i mætning eller impedansen falder drastisk. Den lægger bare lidt mere muskel i.

Peter

What... 1,2 kW i tomgang???

Det kan faktisk godt passe, for den varmer ca. lige så meget som en mindre el-radiator. (når man står i ved anlægget kan man mærke at varmen "blæser" forbi en)

Hmm - det vil sige at den koster små 2 kr. i timen at have kørende???

Det lyder som du ved en del om SP-993... ved du også hvad tallene i displayet betyder?? Umiddelbart skulle man mene at de indikerer den øjeblikkelige ydelse, men lydtrykket bliver ulideligt højt allerede omkring 30 (W) - og det kan vist ikke passe...

/HC

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 15 November 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Yeps! Det ikke gratis at køre med store Kl.A forstærker, så omkring en daler i timen.

Prøv at give den dens egen gruppe, for hvis du som flest kun har en 10A ind i stuen`og kobler alt på den, så er der ikke meget tilbage til effekten, og den kan tydeligt høres, den bliver meget bedre i mellemtonen. Jeg syntes faktisk at det er en ret god forstærker, som godt nok lyder lidt stiv første gang men lytter til den.! nok mest fordi den IKKE giver ved dørene, men holder højttalerne i et jerngreb, og i mange tilfælde er mere impedans stabil en den konstruktøren af højttalerne brugte.

Displayet i fronten er et kortvarigt gennemsnit i hele frekvensen.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Prøv at give den dens egen gruppe, for hvis du som flest kun har en 10A ind i stuen

Takker for svarene  - Den deler en 10A med resten af mit setup (ikke resten af stuen), så det må være ok. (jeg har en gruppe ude i el-tavlen hvorpå der står "HIFI" )

/HC

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

soren skrev:
Skorpio skrev:

Mnjaaa... Klasse A har en teoretisk max. effektivitet på 50% for push-pull og 25% for single ended.

Dvs. hvis der er tale om 2x100W og et marginaldesign med ideelle stumper, trækkes der 800W kontinuert for push-pull. I praksis vil dette tal være lidt højere, ligesom man bør være opmærksom på ved hvilken impedans klasse A driften er specificeret. Det er f.eks. som regel ikke ved 1Ohm...

Nej, den teoritiske er 25% for push-pull, se her:

http://sound.westhost.com/efficiency.htm

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

Ok, der er jo mange bud. Strømforbruget ved ex. 50W er knap så interessant, da det jo er temmelig sjældent at den kommer derop.

Det interessante er netop "tomgangs-forbruget", eller rettere hvor meget den sluger ved et meget lavt lydtryk - den står nok tændt 8-10 timer dagligt, og der spilles meget sjælden højere end at man kan føre en samtale i stuen.

Jeg må se om ikke jeg kan finde et eller andet måleinstrument, og komme med et præcist svar

/HC

Hvis det er ægte klasse A, er forbruget konstant uanset hvad belastningen forbruger, så tomgangsforbruget kan sættes lig max. forbrug.

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Hvis det er ægte klasse A, er forbruget konstant uanset hvad belastningen forbruger, så tomgangsforbruget kan sættes lig max. forbrug

Ahaaa.. en lille klokke ringer - Den har jeg jo hørt før!

Teoretisk, så vil den blive koldere jo højere jeg spiller da der afsættes mere energi i højttalerene, og dermed mindre energi i køleribberne.. (godt argument over for den bedre halvdel hvis der bliver for varmt i stuen)

/HC

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 November 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

Groove skrev:
Hvis det er ægte klasse A, er forbruget konstant uanset hvad belastningen forbruger, så tomgangsforbruget kan sættes lig max. forbrug

Ahaaa.. en lille klokke ringer - Den har jeg jo hørt før!

Teoretisk, så vil den blive koldere jo højere jeg spiller da der afsættes mere energi i højttalerene, og dermed mindre energi i køleribberne.. (godt argument over for den bedre halvdel hvis der bliver for varmt i stuen)

/HC

Det vil ikke hjælpe synderligt på temperturen, for den energi der afsættes i højtallerne bliver også til varme i sidste ende. Kun de lydsvingninger som opvarmer lufften i de omkringliggende rum vil give en tempeeratursænkning i din stue    

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 16 November 2004 kl. 04:48 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Nej, den teoritiske er 25% for push-pull, se her:

http://sound.westhost.com/efficiency.htm

Dette er ikke korrekt. Klasse A er defineret ved, at hver udgangstransistor (eller rør) har en strømledningsvinkel på 2*pi, dvs. er aktive under en hel periode af et påtrykt signal. Klasse B er præcis pi, klasse AB pi<vinkel<2*pi, og klasse C<pi.

Tag f.eks. et push-pull udgangstrin med T1 og T2 som henholdsvis den øverste og nederste tansistor. Tomgangsstrømmen justeres il halvdelen af den maksimale udgangsstrøm. Når der påtrykkes et positivt signal, øges strømmen gennem T1, og strømmen gennem T2 midskes, omvendt for et negativt signal. Dette giver grænsetifældene (hvor klasse A drift netop ophører) hvor hele den maksimal udgangsstrøm går gennem T1, og nul strøm gennem T2, og omvendt. Integreres tabene i T1 og T2 over en hel sinusperiode (eller blot en halv), fås en effektivitet på 50%.

Erstat nu T1 med en strømgenerator (DC), der leverer  den maksimale udgangsstrøm. I den ene ekstrem går hele generatorens strøm gennem loaden, og T2 holder netop op med at lede. I den anden går generatorens strøm direkte ned gennem T2, og den fulde (negative) udgangsstrøm går fra stel, gennem loaden og gennem T2. Integreres tabene i en sådan SE konfiguration over en hel eller halv sinusperiode, fås en maksimal effektivitet på 25%.

Men jeg var lidt for hurtig på knapperne i første indlæg. 2 gange 100W klasse A behøver ikke at brænde min. 800W af i tomgang. Det halve burde kunne slå til, men det kommer helt an på, hvordan forstærkeren er bygget.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes