Forfatter |
|
madsne Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 15 November 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der noget ny ang. en dansk elektronisk program guide til MCE2005??
Amitech har tilsyneladende deres egen Amitech MediaCenter brugerflade til TV, har nogen erfaringer med den.
http://www.amitech.dk
Mads __________________ Mads
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 15 November 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
madsne: SmartGuide er kommet i en version til 2005, og jeg ved der er en dansker der har rettet lidt i den pga. danske karakterer - så det kan nok godt lade sig gøre. Jeg har dog ikke selv haft tid til at prøve.
Derudover skal jeg have fundet tiden til at lave konverteringen fra XMLTV til MCE XML, så vi ikke skal ind over WebGuide.
Jeg har ingen erfaring med amitech'en, men er det ikke bare Aopen EA65 softwaren (som er noget Intervideo ting).
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 15 November 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du hiver SmartGuide 2005 koden ned, så ved du også hvordan man tilgår databasen, og du kan så dekryptere epg data (XML filen). Denne kan du så lave en DTD udfra, så har du noget at validere den XML fil du skal konvertere til fra XMLTV. Det er ret simpelt.
Det store issue er dog følgende:
1) alle MCE processer skal smadres (lukkes) for at du kan skrive til databasen
2) regedit hack er nødvendigt for at kanalerne ikke overskrives (reset) hver gang at databasen opdateres med ny EPG information.
3) når databasen opdateres, så har den det med at vokse til uendelig størrelse (ustabilt)
Så umiddeltbart bliver det ikke nemt at lave en fed løsning der virker.
Det rigtige approach er selvfølgelig at reverseing. på protokollen fra tv.download.microsoft.com der smider krypteret EPG data i en HTTPS krypteret 128bit tunnel. Kunne man få denne protokol og dataudveksling klarlagt, så er det forholdsvis nemt at få dansk EPG smidt rigtigt ind i MCE på en identisk måde. Man kan faktisk uden at ændre kode i MCE lave et ekstrent redirect fra tv.download.microsoft.com til f.eks epg.hifi4all.dk hvor man så ligger sine EPG data.
Men dem der koder kan åbenbart ikke finde ud af at tænke i de rigtige baner. Derfor er der så meget skrammel og ingen ordentlig løsning. MS kommer dog med dansk EPG på et tidspunkt. Hvornår præcis er der meget få der ved.
Så enten venter man på en officel løsning, eller så laver man selv en ordentlig løsning. Jeg har desværre ikke tid til det, men kunne måske komme med lidt input/småting hvis der er nogen der vil løfte op på et niveau hvor det fortjener at blive taget seriøst.
Sourcekoden til SmartGuider er iøvrigt en frygtlig rodebutik at stikke hoved ned i. Der er mange såkaldte programmører der tror de kan programmere 
Amitechen larmer, softwaren sutter. Kan ikke anbefales.
|
Til top |
|
|
techno283 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 126
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Jack !
Det er simpelthen et projekt vi må gøre noget ved, MCE 2005 uden EPG er som en BMW uden dæk, den ser flot ud men kan kun køre på jernbane skinner !
Jeg er ikke selv en hardcore programmør, men jeg har adgang til nogle kompetente folk som jeg måske kan få gjort interesseret.
Hvilken approach vil du anbefale, hvad er muligt ?
Er der andre som har gjort sig erfaringer med EPG til MCE 2005 ?
Hvad er erfaringerne med at anvende XMLTV, fungere XMLTV i sig selv stabilt eller ?
Er der nogen som ved noget om hvornår Microsoft har tænkt sig at lancere MCE 2005 i DK ?
Det lyder jo rigtigt at den optimale løsning må være at få data ind i MCE 2005 på samme måde som oprindeligt tiltænkt via tv.download.microsoft.com, men hvordan laver man reverse ing. på en krypteret data strøm ? Kan det lade sig gøre ?
Ideer efterspørges !
Techno283
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 16 November 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
techno283 skrev:
Hvad er erfaringerne med at anvende XMLTV, fungere XMLTV i sig selv stabilt eller ? |
|
|
XMLTV er noget crap, en screengrabber baseret på et Perl script der er smidt i en Win32 app. Jeg har adgang til EPG-data 14 dage frem på enhver udbyder i form af en SQL database.
techno283 skrev:
Er der nogen som ved noget om hvornår Microsoft har tænkt sig at lancere MCE 2005 i DK ? |
|
|
Nej, marked er åbenbart for lille til at man gider have udgiften til fortløbende udgifter til EPG-data i produktet forventede levetid. Men forhåbentlig engang i 2005 (sommeren måske).
techno283 skrev:
Det lyder jo rigtigt at den optimale løsning må være at få data ind i MCE 2005 på samme måde som oprindeligt tiltænkt via tv.download.microsoft.com, men hvordan laver man reverse ing. på en krypteret data strøm ? Kan det lade sig gøre ? |
|
|
Regnekraft = rigtig mange pc'ere, nappe datastream fra netkort når EPG hentes, når den initialiseres og når den konfigureres. Det er jo kun 128bit kryptering og den helt hårde DES kryptering på EPG er jo brudt og nøglen er offentliggjort.
|
Til top |
|
|
techno283 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 126
|
Sendt: 17 November 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Du siger du har data tilrådighed i en SQL database, det er jo perfekt. Hvor kommer disse data i øvrigt fra ?
Det afgørende punkt er hvordan får vi brudt den 128 bit datastrøm som anvendes. Jeg er bange for at min viden ikke er meget hjælp her, og mit "bagland" ikke kan/vil hjælpe her, så - hva dælen do we do ?
(Jeg lægger gerne lidt computer power til, jeg har da 4 maskiner derhjemme )
mvh
Techno283
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 17 November 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reuters / Ritzaus og det koster penge.
|
Til top |
|
|
fez_dk Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 17 November 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Reuters / Ritzaus og det koster penge. |
|
|
Hvor mange penge? :)
Og er der nogen form for begrænsninger i brugen (at man f.eks. ikke må gøre dataene tilgængelige i form a xmltv datafiler, man må jo tilsyneladende godt gøre dem tilgængelige via webinterface)?
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 17 November 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
afhænger af din aftale og forhandlingsevner, jeg vil ikke røbe hvad jeg kan købe til, men det koster penge.
der er nogle begrænsninger, men der er jo ingen der har en interesse i at give noget gratis som koster penge i et format alle kan hente ned. men i en aftale kunne jeg da gemme det som .txt filer hvis jeg havde lyst.
|
Til top |
|
|
madsne Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 17 November 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar, det glæder mig at andre interesserer sig for emnet.
Det vil altså sige der mindst er 2 store problemer:
1: Få adgang til program oversigter fra de forskellige danske stationer.
Kan man ikke få program oversigten fra de forskellige tv stationer selv (først og fremmest DR og TV2) de må da være interesseret i at reklamere for deres programmer.
2: Få dem proppet program oversigten ind i MCE.
Der må være andre end os (danskere) som har det problem, er der ikke nogen som har en løsning.
Mads __________________ Mads
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den krypterede guide i MCE er jo blevet åbnet - det er det SmartGuide bygger på.
SmartGuide burde også virke på danske kanaler nu, ulempen er at det er ikke ret brugervenligt, og kræver at WebGuide bliver installeret.
Det fungerer ved at man henter XMLTV ned i WebGuide og lader SmartGuide læse WebGuides data.
Gå ind på thegreenbutton.com og søg efter SmartGuide, og læs den tråd igennem.
XMLTV med danske kanaler er en screen scrabber af tv.tv2.dk.
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
|
Til top |
|
|
Alpha Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 21 November 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at kunne gå i detaljer, så har jeg hørt fra meget pålidelig kilde at vi ikke skal forvente support af Danmark i næste version af MCE. Hvorvidt det også gælder EPG skal jeg ikke kunne sige 100%, men jeg tror ikke selv på at MS leverer en dansk EPG før tidligst 2007.
Så derfor er der alt mulig grund til at lave en god dansk EPG implementation.
En løsning på ovenstående problem kan brydes op i 2 delproblemer: At skaffe EPG data og at probbe det ind i MCE.
Det vil nok være smart at vælge XMLTV som udvekslingsformat mellem ovenstående to undersystemer, primært for at skaffe kritisk masse omkring udviklingen: Dansk EPG data i XMLTV format kan bruges af alle danskere, også dem som bruger andet end MCE. MCE import af EPG data i XMLTV format kan bruges af alle der bruger MCE, udenfor de 8-10 lande som på er understøttet af Microsoft.
At skaffe EPG data i XMLTV format er primært et spørgsmål om rettigheder. Sådan som jeg ser det, så er den nuværende TV2 screengrapper meget meget bedre end ingenting (så der er ingen grund til at rakke den ned). Den eneste metode jeg umiddelbart kan finde er at snakke med TV kanalerne individuelt ... at prøve at få dem til at levere de nødvendige data for deres egne kanaler. Hvis man klarer DR, TV2, TV3, TV Danmark og Discovery så har man dækket de største krav. Man kunne så bygge en "merger" der kan merge data fra de forskellige kanaler sammen til en EPG. Evt. kunne man udfylde manglende EPG data med screengrappet data fra TV2.
Mht. at putte EPG data ind i MCE, så er der vist nogen der arbejder på det (jvf. the green button).
Smartguide (som jeg selv har kigge lidt på og rettet lidt på), er blot en prototype som aldrig er blevet færdig (sikkert fordi ham der startede er Hollænder og ikke længere har noget incitament til at bygge videre på det). Det er naturligvis muligt at lave en direkte konverter (der går uden om webguide) ... spørgsmålet er blot hvem der har de 20-30-40 timer det koster at lave koden. Ikke mig :-)
Sådan som jeg ser på det, så bliver vi afhængige af dansk EPG data i XMLTV format i mindst de næste 2 år. Der er derfor alt mulig grund til at vi danskere kaster os over det første problem beskrevet ovenfor. Det andet problem, at få EPG data i XMLTV format ind i MCE er jeg sikker på at nogen andre nok skal løse.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 21 November 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil gerne have EPG, men gider ikke selv bidrage? Det hænger ikke rigtig sammen. Havde du forestillet dig at der var nogen herinde der ville bruge +60 timer på det project?
Det er forholdsvist nemt at hælde data i MCE EPG databasen. Hvis du læser det jeg har skrevet så består opgaven sådan set bare i at konveretere data i native MCE XML format, så virker det. Men MCE processer skal lukkes ned og det er nok det største problem.
Screengrabbing er ulovligt kommercielt, ligeledes er XMLTV. Du kan derfor ikke basere en løsning på disse og med udsigt til at hive tidsforbruget hjem på en eller anden måde.
Det er dømt til at ende som Smartguide og Webguide, halvfærdige løsninger der nogle gange virker og andre gange brager ned. Desværre 
|
Til top |
|
|
Alpha Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 21 November 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Du vil gerne have EPG, men gider ikke selv bidrage? Det hænger ikke rigtig sammen. Havde du forestillet dig at der var nogen herinde der ville bruge +60 timer på det project?
|
|
|
Selvfølgeligt vil jeg gerne have en EPG uden at bidrage selv. Men det var ikke det jeg skrev. Jeg beskrev blot hvorfor Smartguide så ud som den gør nu - det var dig der startede med at rakke ned på andres arbejde omkring XMLTV og Smartguide. Og jeg har såmænd allerede bidraget til Smartguide (2 linier).
ctacta skrev:
Det er forholdsvist nemt at hælde data i MCE EPG databasen. Hvis du læser det jeg har skrevet så består opgaven sådan set bare i at konveretere data i native MCE XML format, så virker det.
|
|
|
Enig, men i og med det er et generelt problem (som der pt. er en flok fyre i australien der er ved at løse), så lad os fo*beep*e på at få en god source for dansk EPG data. Og selv om det er "forholdsvist nemt" så tager det sikkert stadigvæk en del tid. Mit estimat er at det tager 20-40 timer.
ctacta skrev:
Screengrabbing er ulovligt kommercielt, ligeledes er XMLTV. Du kan derfor ikke basere en løsning på disse og med udsigt til at hive tidsforbruget hjem på en eller anden måde.
|
|
|
Derfor gik mit forslag heller ikke på screengrapping.
Sådan som jeg ser det, så har TV2 en interesse i at udgive deres eget TV program (dvs. TV2, TV2 Zulu og TV2 Charlie) til så mange som muligt. DR har samme interesse for DR og DR2. Ligeså de andre. Dvs, at hvis man kunne lokke EPG data ud af de forskellige leverandører for deres egne kanaler, så var opgaven blot at sætte det sammen til en guide.
Og i og med at der nok ikke er nogen der gider at hive fat i leverandørene for TV5 Europe eller andre obskure kanaler, så ville vi givetvis mangle EPG for disse kanaler. Og så var min tanke at folk blot kunne fylde op med data fra XMLTV e.lign. For disse kanaler måtte folk så leve med at det var ustabilt og at der manglede diverse informationer.
ctacta skrev:
Det er dømt til at ende som Smartguide og Webguide, halvfærdige løsninger der nogle gange virker og andre gange brager ned. Desværre 
|
|
|
Umiddelbart synes jeg det er forkert at skyde på Webguide ... det er såmænd et ganske fint og færdigt produkt.
-------------------
Men stadigvæk: Hvordan får vi fat i dansk EPG data? Jeg har set at du har adgang, men det hjælper jo ikke os andre, med mindre du har tænkt at publicere det offentligt eller du syntes vi skal starte et firma sammen? Vi kan ikke lave en projekt som baserer sig på information som kun du har ...
PS: Og så var min vigtigste besked: At vi ikke skal regne med noget fra MS de næste par år.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 21 November 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er nogen der laver en klippestabil løsning, så leverer jeg EPG data for samtlige tilgængelige kanaler i danmark, æter, jord og sat, mod at løsningen dokumenteres og at kildekoden frigives 
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
Sendt: 21 November 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med at bruge O2 grabberen som jeg bruger i Showshifter???
Ja jeg har ikke så meget forstand på EPG data, men O2grabberne napper alle de danske kanaler og smider det ind i Showguiden i Showshifter...
Nice and easy
Jeppe
|
Til top |
|
|
cJoey Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 22 November 2004 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
O2grabberen tager lige præcis over hvor XMLTV er noget skidt.
Jeg benytter den sammen med GotAllMedia og den er meget stabil.
EDIT: O2grabber henter også fra tv.tv2.dk
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nøjagtig.
Den henter data ind til Showshifter hver morgen kl. 9.00 og så har jeg data for den næste uge.
Den kan da ikke være lettere og MCE må da kunne komme op at spille sammen med den??
Jeppe
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
pagi: Nu har Media Center jo indbygget EPG fra eksterne udbydere, og dermed ikke XMLTV understøttelse.
Generelt kan jeg ikke se forskellen på O2 grabberen og XMLTV, måske er den nemmere at bruge, men den lever stadig af screen scrabbing (bare fra DR i stedet for TV2), og problemet her er reelt ikke XMLTV, men det at få de data ind i MCE.
Der findes programmer til det, men som Christian også skriver er det ikke særlig gode løsninger.
Jeg mener dog stadig det kan lade sig gøre at lave en tilfredsstillende løsning med XMLTV formatet, men det tager tid, og jeg har ikke haft tiden til det endnu (arbejder på noget andet til MCE).
Mvh
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv lige at gå på www.greenbutton.com under forums... jeg mener der allerede ligger et hack der løser jeres problem
Jeppe
|
Til top |
|
|