| Forfatter |
|
pewe Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alla,
hoppas ni förstår min svenska...
Då Thule är stort i Danmark skulle jag vara tacksam om ni kunde dela med er av lyssningsintryck av Thules DVA150B. Idag använder jag IA150B tillsammans med Audiovector M3 Super och letar efter en riktigt god cd-spelare till denna kombination. Vad tror ni, är jag inne på fel spår när jag tittar på DVA150B, det är ju inte en renodlad cd-spelare.
Med andra ord; hur pass bra är en DVA150B (med Digit II-kortet)?
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsan PEWE!
Jeg kører med IA150B/DVA150B Digit II (24 bit/192 kHz - balanceret), og det spiller "häcken ur brallorna" på det meste! Till priset fås inte bättre... dvs den låtar som en renodlad CD, men på köpet får du också en rigtigt bra DVD! __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor læser du ikke i din tråd, PEWE?
mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |
pewe Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej freako,
ja kanske för att det är över ett år sedan jag ställde frågan...Tack för att du svarat! Jag har prövat hemma med dva150b och måste hålla med dig, den spelar kanonfint! Så den är beställd!
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsan PEWE!
Vad är ett år i hifi sammanhäng? INGET!
Du blir säkert bra upphetsad över betjeningen av dVA150B, som efter min mening helt enkelt sugar, men ljuden! Få monterad et DigitII kort, det är toppen!
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
PEWE!
Hvornår får vi höre om ditt stereo?
|
| Til top |
|
| |
pewe Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, min anlägging...
Det började som ett projekt att jag skulle köpa nya högtalare. Frun hade synpunkter naturligtvis, Audiovector såg bra ut tyckte hon och jag tyckte de lät bättre. Så jag inhandlade 1 par nya M3 Super i körsbär samt kablage Audioquest Slate och King Cobra signalkabel. Till detta hade jag inledningsvis NAD 216 (2 stycken) bryggkopplade, försteg NAD 116 och en Harman Kardon 760 cd-spelare. Lät riktigt bra, framförallt förstärkeriet gav en bra knuff och mycket dynamik. Kanske inte så mycket "hifi" men oerhört kul att lyssna på.
Kämde ändå att jag ville byta ut NAD:en mot något mer sofistikerat....Jag provade och provade; Arcam FMJ A32, Primare A30.1 med flera. Och till sist Thule IA150B som definitivt passar mycket bra till Audiovector. Fantastisk dynamik, snärt och en "neutralitet" som jag ännu inte tröttnat på. Är mycket nöjd med denna förstärkare. Fick dessutom ett hyfsat pris på Hifiklubben i Helsingborg, ca. 25 %rabatt på ett nytt ex. i kartong!
Cd-spelaren då...Ja, här har jag provat en massa olika. Svårt, svårt tycker jag. Definitivt den komponent som i mitt fall betyder mest för helheten. Jag är mycket nöjd med Audiovector och Thuleförstärkaren men hittar inte riktigt rätt bland utbudet. Jag hade beställt en DVA150B men fick kalla fötter då jag plötsligt tyckte att det blev för mycket pengar! Med Digit II kortet också! Så jag skall försöka hitta en spelare i lägre prisklass som kan passa, helst med balanserad kontakt. Inte lätt, vill ha DYNAMIK och SNÄRT. Har läst lite om Rega Apollo, skall lyssna och jämföra.
Bäst hittils har faktiskt Thule DVA150B varit, utan tvekan. Synergieffekt förmodar jag....Meridian G07 hade jag hemma och den lär periodvis fruktansvärt bra men var inte lika allround som Thulen. Faktiskt!
Jag kan tyvärr inte posta några bilder, kameran är slut. Men svarar gärna på frågor om ni är intresserade!
MvH
Patrik
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
pewe skrev:
|
OK, min anlägging...
Det började som ett projekt att jag skulle köpa nya högtalare. Frun hade synpunkter naturligtvis, Audiovector såg bra ut tyckte hon och jag tyckte de lät bättre. Så jag inhandlade 1 par nya M3 Super i körsbär samt kablage Audioquest Slate och King Cobra signalkabel. Till detta hade jag inledningsvis NAD 216 (2 stycken) bryggkopplade, försteg NAD 116 och en Harman Kardon 760 cd-spelare. Lät riktigt bra, framförallt förstärkeriet gav en bra knuff och mycket dynamik. Kanske inte så mycket "hifi" men oerhört kul att lyssna på.
Kämde ändå att jag ville byta ut NAD:en mot något mer sofistikerat....Jag provade och provade; Arcam FMJ A32, Primare A30.1 med flera. Och till sist Thule IA150B som definitivt passar mycket bra till Audiovector. Fantastisk dynamik, snärt och en "neutralitet" som jag ännu inte tröttnat på. Är mycket nöjd med denna förstärkare. Fick dessutom ett hyfsat pris på Hifiklubben i Helsingborg, ca. 25 %rabatt på ett nytt ex. i kartong!
Cd-spelaren då...Ja, här har jag provat en massa olika. Svårt, svårt tycker jag. Definitivt den komponent som i mitt fall betyder mest för helheten. Jag är mycket nöjd med Audiovector och Thuleförstärkaren men hittar inte riktigt rätt bland utbudet. Jag hade beställt en DVA150B men fick kalla fötter då jag plötsligt tyckte att det blev för mycket pengar! Med Digit II kortet också! Så jag skall försöka hitta en spelare i lägre prisklass som kan passa, helst med balanserad kontakt. Inte lätt, vill ha DYNAMIK och SNÄRT. Har läst lite om Rega Apollo, skall lyssna och jämföra.
Bäst hittils har faktiskt Thule DVA150B varit, utan tvekan. Synergieffekt förmodar jag....Meridian G07 hade jag hemma och den lär periodvis fruktansvärt bra men var inte lika allround som Thulen. Faktiskt!
Jag kan tyvärr inte posta några bilder, kameran är slut. Men svarar gärna på frågor om ni är intresserade!
MvH
Patrik
|
|
|
Hehe - ja, det starter og slutter næsten alltid med högtalare! Du tycker det blev för mycket prylar med DVA150B+DigitII? Jag køpte HiFiKlubbens demo for 12kiloKroner! Inte særskilt dyrt, tycker jeg, då ljudet är mycket detaljert og neutralt. Du får säkert inte en lika bra eller bättre CD för mindre Kronor!
T.ex lyssnar jag i denna tid mycket på LP. Som du säkert har sett, kör jag med PD121/FR54/DL103 med Platter Matter och pladestrammer. Lyssnar jag på Neil Young: Harvest eller Cohen: I'm your man eller Eagles: Hotel California hörer jag næsten inget forskel från LP till CD. Ljuden är en liten bit värmare från LP, men annars...
Tyvärr är mina högtalare inte heller för bra, sub'en är toppen, men Black Pearl är inte helt bra nog. Jag satsar på en dag at få ökonomien till at köpa tex Vienna Acoustics Haydn eller liknande. Intill då måste jag få nöja med tweaks, men det låtar ganska bra.
Jag vet inte var i Sverige du och frun har våning, men om ni planerar en tur i Köpenhamn, låt mig veta i förväg, eventuellt på privat besked, så kann ni lyssna. Jag bor 10 min från Öresundsbron.
Lycka till med CD-jakten! mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |
pewe Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
tackar för inbjudan freako,
vi bor i Malmö (nära bron) så ganska ofta är man i Köpenhamn. Vet inte om frun är så intresserad av att följa med dock...Men jag PM.ar dig om det blir aktuellt!
Pengar ja....Visst får man lite ångest ibland när man sätter sig ner och räknar samman (rekommenderas inte) på allt vad man lagt på olika "must haves"!
För tillfället har mitt hifiintresse lagts lite åt sidan. Istället försöker jag bara njuta av musik och film utan att tänka på vad som kan bli bättre. Ganska skönt faktiskt. Men jag vet att det går i vågor, närsomhelst kan det blossa upp igen och då står man där med plånboken och ler.
Ahh, LP...Det är fina grejor. Jag har en härlig Thorens spelare nedpackad men funderar på att sätta upp den nu när jag är klar med renoveringen av lägenheten. Får se om den får vara ifred för vår lille 3-åring...¨Men helt klart kan en bra LP låta underbart!
Vienna är mycket bra. Och ser riktigt bra ut "live". Har en bekant i Malmö som köpte Beethoven Grand och de lät mycket bra. Mycket mjukt, detaljerat ljud utan några egentliga svaga punkter. Skulle definitivt vara på min lyssna-lista om jag var spekulant på nytt. Annars skall jag nog uppgradera till Mi3 Signature, en HELT annan högtalare än M3 Super som på inget sätt gör bort sig hemma hos mig! Men det får nog vänta tills cd:n är hemma...Men det känns bra att ha en anläggning som kan växa med tiden.
Ha det godt!
/Patrik
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smittad av "Hifidelitis Analogus var. Digitalis" också? Det samma til dig Mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |