Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 11:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Ødelægge DVD-afspiller med rense-DVD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Davs alle

Min svoger har får en måneds tid siden købt en demo-udgave af en h/k dvd21 hos en forhandler med fuld garanti og det hele.

For en uges tid siden ville afspilleren ikke spille en helt ny original DVD-film. Han tænker straks at den skal rensen, da det jo er en demo-model. Han køber en en rense-DVD, (ved ikke helt hvad det er, men det er vist sådan en skive med nogle børster under). Han stopper den i og gør som der står på pakken. Da han er færdig med at rense afspilleren, vil den overhovedet ikke afspille nogen skiver, hverken DVD'er eller cd'er.

Han sender afspilleren ind til forhandleren og forklarer hvad der er sket. Med det samme og uden varsel, får han en "skideballe" og får at vide at han aldrig må bruge en rense-DVD i en DVD-afspiller om han da var tosset

De skille skidtet af og konstatere at laserhovedet er færdig. Han får at vide at et nyt laserhoved koster 1500kr så de vil råde ham til at købe en ny DVD-21 til omkring 2000kr

Mine spørgsmål er så:

1. Er det virkelig en så kendt sag at et produkt beregnet til dvd-afspillere ikke må bruges i dvd-afspillere? Hvis ja så burde det da stå et eller andet sted i manualen.

2. Kan en rense-dvd ødelægge laseren totalt?

3. Er butikkens opførsel helt efter bogen?

Jeg har med vilje ikke nævnt butikkens navn, da det mere er principperne jeg gerne vil have jeres mening om, frem for en egentlig hetz mod butikken.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 November 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej Jetz,

Det lyder ret utroligt. Hvis årsagen kan henføres til rense-dvd'en, vil jeg foreslå han klager til forretningen der solgte rense-dvd'en.  Forhandleren af rense-dvd'en har jo et ansvar for at det han sælger virker.

Desværre er det en af den slags historier, hvor man nok kun kommer videre ved at sagsøge forhandleren af rense-dvd'en hvis det kan konkluderes at den var årsagen.

Så svarene på dine spørgsmål er:

1) Nej, et produkt til DVD afspillere, bør selvfølgelig ikke medføre skader på DVD afspillere.

2) Jeg har aldrig hørt at det er muligt, men har heller aldrig set/prøvet en rense-dvd.

3) HVIS det er rense-dvd'ens skyld, er det selvfølgelig efter bogen, men det er jo svært at vide.

Hvem solgte ham rense-dvd'en ? samme butik ?

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 November 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har sjovt nok advaret heride mere end een gang om at bruge disse rensecder/dvder fordi det kan ødelægge laseren, men nææh nej, det kan ikke lade sig gøre får jeg at vide hver gang.

For ca 10 år siden fik jeg også banket en laser i stykker med sådan et uhyre, det siger da sig selv at det ske når noget renser sådan noget følsomt noget som en laser i den hastighed.

Noget helt andet er da at de ikke renser særligt godt hvis de overhoveet resner noget som helst. En laser skal renses FORSIGTIGT med en vatpind dyppet i REN vodka.

Den metode har jeg selv brugt i 10 år uden problemer af nogen art og med bedre lyd/billede til følge.

Vil godt lige indskyde, at er man ikke færm på sine hænder og ved lidt om hvad man foretager sig, så lad væ´r og få et værksted til at rense den, det er alt andet lige billigere end en ny laser.  

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 November 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hvis det var mig, ville jeg pille låget af DVD21, den virker jo alligevel ikke, tage en vatpind med træ skafte, dyppe den i noget sprit eller isopropyl alkohold, og forsigtigt prøve at køre rundt i små cirkler, 1,2,3 gange og så lad den lige tørre 2 minutter, og prøv så igen.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!

Thomas: Nej jeg havde heller ikke hørt om det før. Det var desværre ikke samme forretning der solgte ham rensedvd'en. En retssag duer ikke for de håndører og bevisbyrden er også tung.

Jeg tror nu nok han havde håbet på lidt goodwill fra forretningen, selv om det dybest set ikke er deres problem. Evt. en lille rabat på den nye afspiller, men der er lukket for det varme vand. Så han vælger nok at handle et andet sted, ikke så meget fordi de holder på deres ret, men mere fordi de fremstiller ham som en dummerniks, fordi han har brugt en rense-dvd i en dvd-afspiller.

Ikke slipsefyr: Desværre havde jeg ikke hørt dit opråb, så kunne jeg jo have givet det videre. Den med vodkaen skal da prøves.

Jean M Jarre: Jep du har ret, han har da også kaldt dvd'en hjem igen. Så han kan da lige så godt prøve, den er jo ikke en dyt værd som den er nu.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Ikke slipsefyr: 100% enig, de der rense cd/dvd er noget fanden har skabt. Til video derimod, lader det til at fungere rimelige godt.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Ikke slipsefyr: 100% enig, de der rense cd/dvd er noget fanden har skabt. Til video derimod, lader det til at fungere rimelige godt.

Rensebånd til video er ok, indtil man sætter sig ned med vokaen og 10 vatpinde og bruger 90 minutter på at rense den, så skal du se hvor sorte dine vatpinde bliver.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
Hvis det var mig, ville jeg pille låget af DVD21, den virker jo alligevel ikke, tage en vatpind med træ skafte, dyppe den i noget sprit eller isopropyl alkohold, og forsigtigt prøve at køre rundt i små cirkler, 1,2,3 gange og så lad den lige tørre 2 minutter, og prøv så igen.

For gud skyld ikke sprit, især ikke hvis vi taler om de plastikl**te linser der for det meste sidder i dvd maskinerne.

Isopro.er heller ikke godt, det ridser.

VODKA.Basta.

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Jamen vodka it is, den er også på lager

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes