Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Indstilling af fase på sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har for første gang investeret i en sub, og har været i gang med at indstille den.

Mht. indstilling af fase 0-180 grader, så kan jeg ikke høre den helt store forskel. Jeg føler at der er en større forskel ved at flytte sub'en 10-15 cm længere ind mod væggen.......

Alligevel føler jeg at bassen er mest mudret/larmende/brummende ved omkring 90 grader og at den er en anelse mere stram/præcis ved 0 grader, og også lidt mere stram/præcis ved 180 grader, men er dette muligt......?

Er der ikke en der har en god forklaring på hvad faseindstillingen betyder og om der f.eks er forskel på 0 og 180 grader eller om det er det samme....?

Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 November 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

VEd fasen 0 bevæger membranen på din sub sig udaf ved et positivt singal og indad ved et negativt (hvis den ellers er tilsluttet korrekt). Ved 180 grader er det lige modsat. Du kan så variere trinløst immele disse 2 yderpunkter. Hvis du har samme afstand til din Sub, som til hovedhøjttalerne, så skal fasen teoretisk set stå på 0 grader. Hvis den derimod står ½ bølgelængde nærmere eller længere væk, så skal den stå på 180 grader. Problemet er jo så hvilken frekvens man skal regne den halve bølgelængde ud fra. Så den eneste reelle måde at gøre det på, er at prøve sig frem.

Men hvis det lyder bedst ved 0 og 180, så skal du vælge den indstilling hvor der er mest bas fra det samlede system i din lytte position. Det er  fordi når hovedhøjttalerne er ude af fase med din sub, så forsvinder bassen. 

Det er sgu ikke nemt at forklaremen det lyder som enten 0 eller 180 grader i dit tilfælde.

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 20 November 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hvad gør enheden så ved 90 grader indstillingen ?

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 20 November 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Så bevæger den sig 90 grader forsinket så at sige. Altså en hel bølgelængde er 360 grader og i princippet er vi så tilbage til 0 grader. 90 grader er så 1/4 af det, og det betyder at ved en ren sinus, hvor vi begynder i midterstilling, så begynder subbens enhed først at bevæge sig udaf når hovedhøjttalenes membran er på toppen af sinuskurven, altså helt ude, og på vej til at bevæge sig indad igen.

DEt kan man så benutte, hvis subben står 1/4 bølgelænge tættere på en hovedhøjttalerne. Så forsinker man den, sådan at bassignalet fra begge signalkilder når samtidig frem til lytte positionen.

Det er meget teoretisk, og ville nok være nemmere at forstå, hvis der er nogen der kan finde en beskrivelse på netet med tegninger.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 November 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Tjaa. Logisk set vil den vel kortslutte, da den vil bevæge sig "sidelæns".

MHT til min egen sub har jeg erfaret at den spiller bedst i fase 180 selvom den står mellem mine fronter og peger lige ud i lyttepositionen. Du skal finde noget basstærkt musik. Derefter skal du skifte mellem de forskellige faseindstil. du har og der hvor det lyder kraftigst/bedst skal du have den stående.

MVH WRONG

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 21 November 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

'Sidelæns', ja det kunne være morsomt at se det ske i virkeligheden.

Men nu er 'vinklen'på 90 grader jo ikke en fysisk vinkling af signalet, så det bevæger sig i en retning 90 grader på 0, men en forskydning på 90 grader af musiksignalet (sinus, eller snarere cosinus), altså en forsinkelse af lydsignalet.

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 November 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Når nu en bølgelængde er 360 grader, burde man så ikke kunne indstille den fra 0-360 grader for at være sikker på at indstille den rigtigt.......?

Skal man gå efter der hvor der er mest bas? Jeg troede at det var der hvor bassen var mindst buldrende........så tror jeg måske jeg skal have den sat på 90 grader.......jeg må ind teste igen........

Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 November 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Jo, man burde kunne justere fra 0 til 360 grader. Det er oftest implementeret ved at kunne variere trinløst mellem 0 og 180 grader, samt en polaritetsvender (+180).

Jeg har opnået de bedste gehør-resultater ved at afspille noget båndpas filtreret pink noise (indeholdene frekvenser lige omkring x-over) og indstille subbens fase således at signalet attenueres mest muligt, herefter vendes polariteten. (Jeg finder det nemmest at finde minimum frem for maximum).

Men du siger at din lyder ens i 0 og 180? Det kan skyldes diverse reflektioner. Det optimale resultat er selvfølgelig der hvor bassen lyder mest stram. Det er ikke nødvendigvis der hvor subben spiller højest.

Jeh har een gang målt mig frem til bedste indstilling, og resultatet blev ganske fornuftigt. Tricket er at få sub og højttalere til at summe akustisk korrekt uden at man kan se et dyk eller en top i frekvensgangen.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes