Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD C320BEE effekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SebJLan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 November 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en NAD C320BEE forstærker, og jeg kom til at tænke på hvor store højttalere den egentlig kan trække?

Jeg har et par B&W DM602 S2, men hvis jeg en dag skulle skifte til gulvhøjttalere, ville jeg bare vide hvor store de måtte være, da jeg er rimelig glad for lyden i min NAD, og derefter ikke vil skifte den ud .

Hvordan vil den kunne trække fx et par Dali Concept 10?

Jeg vil også gerne høre - hvis der er - nogle regler om hvor kraftige og belastende højttalere må være i effekt og impedans, i forhold til forstærkerens effekt og max. impedans..

På forhånd tak!

Til top Vis SebJLan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SebJLan Besøg SebJLan's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 November 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

c10? no no.... 2*10" bas kan den ikke trække tilnærmelsesvis optimalt....

et par "små" 2 1/2 vejs, audiovector c2 f.eks. men næppe noget større.

du vil godt kunne "trække" noget større, men du vil ikke kunne spille særligt højt eller præcist, bassen vil mudre, og forstærkeren vil knække sammen under presset. den er slet ikke designet til så store højttalere.

jeg tror det er svært med generelle retningslinjer, men som minimum ungå noget med enheder større en 2* 6 1/2" eller en enkelt 7", som du allerede har.

320bee er en forstærker til stander og små gulvhøjttalere, ikke til et monster af en cv wannabe som c10

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 November 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Du har TOTALT misforstået noget.... Ligesom så mange andre!

Har du eks en forstærker på 50 watt, så tror mange at den bliver overbelastet hvis man sætter et par 250 watt højtalere til. Det gør den IKKE! At højtalerne kan klare 250 watt betyder bare, at de kan holde til mere end forstærkeren kan belaste dem med. Altså at de potentielt ikke så let brænder af (skal tages med forbehold).

Det der siger noget om hvor hårdt højtaleren belaster forstærkeren er højtalerens impedans. Men her kan man IKKE regne med de oplysninger producenten giver. Mange skriver 8 ohm, selvom den falder til under 2-3 ohm i visse frekvensområder.

Og så er det endnu en MEGA misforståelse, at store gulvhøjtalere belaster forstærkeren mere en små reoltyper. Nærmere tværtimod. For at få bare nogenlunde dybbas i en lille reolhøjtaler, kan konstruktøren være nødt til at tvinge ekstra strøm ud af forstærkeren i dybbassen, typisk ved at sænke impedansen i dette område.... Resultatet er, at man belaster forstærkeren mere. Det gør man typisk ikke i en stor gulvmodel, da det ganske enkelt ikke er nødvendigt.

Og så vil jeg gerne opfordre til, at man dropper Brian-snakken omkring watt. Det er totalt misforstået.... Mange 100 wattere kan ikke spille lige så højt som eks en NAD3020i med kun 20 watt. Watt-begrebet er dybt ubrugeligt, med mindre man benytter det til at blære sig, overfor folk der er lige så uvidende som en selv!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 November 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Tror det skal være nogle meget store højtalere før 320'eren bliver presset ;-) har flere gange brugt min egen lille 310'er til gulvhøjtalere, og den kan sagtens fylde dem op med lyd, selvom den kuner på 20-25W

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 November 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Højtaler med større enheder behøver som regl også mindre effekt. Da de er mere effektive.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

en ting er hvad den kan. noget andet er hvad der lyder bare nogenlunde...

jeg har hørt den på en del forskellige højttalere, og selvom den kan trække endda meget store højttalere, så lyder det ikke særligt godt, og jeg må indrømme at de bedste resultater er fremkommet med standerhøjttalere, og andre har påpeget at jmlab's 716 er en rigtig god partner til en 320.

ved nogle, selv relativt små 2 1/2" vejs går det altså galt, lyden er kedelig og overboosted i bunden, intet perspektiv overhovedet.

SebJLan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Du har TOTALT misforstået noget.... Ligesom så mange andre!

Har du eks en forstærker på 50 watt, så tror mange at den bliver overbelastet hvis man sætter et par 250 watt højtalere til. Det gør den IKKE! At højtalerne kan klare 250 watt betyder bare, at de kan holde til mere end forstærkeren kan belaste dem med. Altså at de potentielt ikke så let brænder af (skal tages med forbehold).

Jeg mener ikke jeg har misforstået noget...

Man skal passe på med ikke at have en for lille forstærker, og ikke omvendt..

Det er nemmere at brænde tingene af med for lille forstærker end det er med for små højttalere, har jeg læst..

Til top Vis SebJLan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SebJLan Besøg SebJLan's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

jeg tror bare hurtig mener at watt antallet på højttalere er en størrelse man i hvert fald ike kan bruge til noget (du efterlyser jo gengerelle regler og tal at gå efter)

SebJLan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
jeg tror bare hurtig mener at watt antallet på højttalere er en størrelse man i hvert fald ike kan bruge til noget (du efterlyser jo gengerelle regler og tal at gå efter)

Muligvis..

Jeg ved godt det ikke har noget med watt at gøre, og at det er impedansen der afgør hvor meget højttalerne belaster forstærkeren..

Men jeg er nu ikke særlig erfaren og alt for klog på dette område, derfor tænkte jeg der måske var nogle tommelfinger-regler (med hensyn til tallene) man - nogenlunde - kunne gå efter..

Det hele bunder jo bare i om det lyder godt til det man skal bruge systemet til.. Jeg hører mest 40 Below Summer (nogen der kender det?). Jeg ved ikke om det er mine højttalere eller om det er optagelsen af musikken der er noget i vejen med, men det lyder ikke helt godt når jeg afspiller deres musik.. Jeg tror og håber! - at det er optagelsen..

svend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 November 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Sammenhængen mellem størrelsen på en højttaler og effekten på en forstærker er tilnærmelsesvis modsat af hvad der hovedsageligt er fremført  i denne tråd.

Det er ikke den fysiske størrelse eller  mængden af watt den kan tåle der er afgørende for om en given forstærker kan trækken en given højttaler.

Samspillet mellem højttalerens driftseffekt og måde at belaste forstærkeren på er det afgørende.

En forstærker med 20 (rigtige) watt kan på et par højttalere med lav driftseffekt  og et rimeligt impedans- og faseforløb spille hamrende højt og hvis ellers både forstærker og højttaler lyder godt begge to er der intet i vejen for at parre på den måde med et godt resultat til følge.

Små højttalere er som det bliver nævnt ofte konstrueret med nogle uheldige bivirkninger for at forsøge at lyde større end de er. Det kan der derfor være nødvendigt for en stor og meget stabil forstærker for at det kommer til at lyde ordentligt.

Det har således intet med størrelsen af membranen, antallet af enheder eller kassen, kun forholdet mellem den til rådighed værende effekt og behovet for samme.

Det er derfor Nad 3020 kan spille de fleste større forstærkere ned i både lydkvalitet og -kvantitet. Der er solgt flere små Nad-forstærkere med kæmpestore Cerwin Vega'er end nogen anden kombination af højttalere og forstærkere i DK med lige så mange glade kunder til følge.

Kun hvis den, og alle andre forstærkere, bliver belastet ud over sine begrænsninger begynder den at lave unoder. Hvis man fx. giver en 3020 en balastning på under to ohm, begynder den at lyde knap så oplagt, under en ohm kan den lyde næsten træls.

Når en højttalerenhed brænder af er det som regel fordi den er tilført et forvrænget signal, næsten aldrig på grund af for mange watt, i længere tid, og det er med samme regelmæssighed sansynligvis fordi der er tale om en forstærker der er belastet over sine grænser og forvrænger. For eksempel en højttaler med høj driftseffekt, en lav impedans og et ordentligt fasedrej og så en dårligt konstrueret strømforsyning i forstærkeren. Det er nemmere at brænde en 500 watts højttaler af med en 50 watts forstærker end omvendt i den virkelige verden.

mvh.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

nu kender jeg ikke det band.. er det rock eller blues? hvad har du ellers prøvet at spille på dit anlæg?

jeg kan se at der lidt uenighed om hvorvidt det er 320bee specifikt, eller forstærkningsprincipper der skal diskuteres....

SebJLan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
nu kender jeg ikke det band.. er det rock eller blues? hvad har du ellers prøvet at spille på dit anlæg?

Én af mine gode venner der hører meget af det musik kalder det "tung nu-metal der læner sig meget op ad hardcore"..

Ellers har jeg spillet Cold, Staind, Dr. Dre, Westside Connection.

Kender du noget af det?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

ja.... hvordan vil du beskrive at det lyder forkert? er det diskant, mellemtone, bas eller hele lydbilledet den er gal med?

SebJLan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
ja.... hvordan vil du beskrive at det lyder forkert? er det diskant, mellemtone, bas eller hele lydbilledet den er gal med?

Bassen.. Det kan godt lyde som om bassen er optaget for højt, så signalet er forvrænget..

SebJLan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Eller det er nok nærmere distortion'en på deres el-guitarer i de dybe toner

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

hm... har du prøvet at lege med lidt forskelligt højttalerkabel?

SebJLan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
hm... har du prøvet at lege med lidt forskelligt højttalerkabel?

Nej.. Jeg har kun ét par, og kender ikke nogen jeg kan låne af..

Det er vist nok disse jeg har: http://www.taralabs.com/catalog/catalog_product.asp?ID=4D132 F2D77B842579B5142E69190BAC7

Jeg kan se på dem at der er nogle pile på (hvilke indikerer hvilken vej signalet skal gå).. Hvor meget betyder det om signalet går mod pilene? Og det samme med phono-kabler, ligeledes fra Tara Labs, Prism 200i har jeg.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

det betyder nok ikke så meget, hvis det er dit "guitar" problem du tænker på.....

jeg tror eneste mulighed er udelukkelsesmetoden, find nogle du kan låne noget udstyr af, skift komponenter, forstærker, cd, kabel, en ting af gangen indtil du finder ud af hvor "fejlen" sidder.

du kan også være heldig at pladen bare er indspillet af hækkenfeldt til....

SebJLan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2004 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
du kan også være heldig at pladen bare er indspillet af hækkenfeldt til....

Det tror jeg.. Jeg har ikke indtryk af at bandet bruger specielt meget sved på at få en ordentlig lyd ned på deres skiver.. Deres musikvideoer ser også ret hjemmelavede ud..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes