Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bi-amping, brokobling - hvad mere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 November 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har et par Dali Grand Diva højtt. og to Nad C270 effektforstærkere. Jeg har sat det op, så jeg kører bi-amping. Det virker dog som om jeg ikke får særlig meget ud af at køre bi-amping, da den ene forstærker, så vidt jeg kan høre (hvis jeg slukker en af dem), kun "trækker" diskanterne, mens den anden må tage sig af hele det nedre frekvensområde. Jeg går ud fra, at der ikke skal ret meget til at trække diskanterne i forhold til at trække basenhederne?

Så vidt jeg kan forstå, er det dog en endnu dårligere ide at brokoble forstærkerne. Jeg har så spekuleret på, om det var en ide at bruge højre og venstre kanal på hver enkelt forstærker til at trække hhv. diskanten og basenhederne. Dvs. jeg sender så to gange højre kanals signal til den ene forstærker og den venstre kanals signal to gange til den anden. Umiddelbart ville jeg tro, at det ikke er så "sundt" med en skæv fordeling i belastningen af de to kanaler på en forstærker, men hvad siger I? 

Er der evt. andre måder hvorpå, jeg kan udnytte forstærkerne bedre? Det jeg nok gerne ville have var egentligt to "rigtige" mono-blokke.

På forhånd tak!

Mvh. Kim 

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Ikke noget jeg selv ville udsætte min forstærker for.

Prøv at brokoble dem. Bare for at kunne sammenligne lyden.

JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 November 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Du skal da helt klart lade hver forstærker trække sin højttaler, altså diskant i en kanal og bas i den anden. Den skæve belastning betyder intet, da kun strømforsyningen er fælles....og da denne belastes mest af bassen får du ekstra fordele af dette, ud iver kortere kabler...

Men måske KurtKubik har et godt forslag, han kører vist Diva i biamping....når han ikke forvarmer en 3020'er

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Ja, det er nok ikke godt for forstærkerne i længden - det var også bare en spekulation

Jeg har tænkt over at prøve at brokoble dem, men jeg ved desværre ikke præcist hvordan man gør og det står ikke i manualen...hvordan gør man?

Så vidt jeg kan læse mig til fraråder folk det også i høj grad "den samlede strømforsyningskapacitet halveres".

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Groove:

Tak for svaret - er du helt sikker på, at den skæve belastning intet betyder?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 November 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens gøre det uden problemer overhovedet.....få det gerne bekræftiget i HFK....

Brokobling kræver signal i modfase på de to indgange og så belastningen (HT) imellem de to røde HT terminaler. Har du ikke en omskifter til brokobling på sagen må du skaffe modfasesignalet eksternt...

Ulempen er at udgangsimpedansen fordobles, signalvejen fordobles og forstærkeren ser den halve højttalerimpedans. 8 ohm bliver altså til 4 om set fra ampen. Det kræver strøm....se på dine ht's impedansforløb.

Mangler du ikke effekt vil jeg ikke anbefale brokobling.....

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Groove:

Det var ikke fordi, at jeg ikke troede på dig, jeg ville bare være helt sikker på, at jeg ikke ødelægger noget.

Det vil jeg prøve i morgen så - jeg glæder mig allerede til at se, hvor godt resultatet bliver

Jeg håber også, at jeg kan få et råd af KurtKubik med på vejen -  måske han har et godt fif.

Mvh. Kim

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg koblet mine højttalere til, så jeg bruger en effektforstærker til hver (diskant i den ene kanal og bas i den anden). Jeg vil sige, at det hjalp en smule, men generelt virker det som om, at effektforstærkerne i forvejen har kræfter nok til at trække mine Dali Grand Diva - også selvom jeg kører normal bi-amping.

Mvh. Kim

rasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 December 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Min erfaring er at vertikal bi-amping er klart bedst.

Altså.

En effektforstærker til en højttalere.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 December 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Er der ikke nogen der kan forklare manden lidt skematisk, hvordan han laver den vertikale bi-amping.

Det er alle tilsyneladene enige om er det bedste.

Jeg er ikke helt sikker, but here goes:

Du tager venstre kanal fra forforstærkeren og fører til både højre og venstre på effekten til venstre højttaler. Du fører herefter højre fra effekten til diskant og venstre til bassen. Du har nu et effekt trin til venstre højttaler hvor højre kanal driver diskanten og venstre driver bassen.

Det samme men modsat i højre side.

Du skal holde tungen lige i munden mht. til at du ikke kommer til at vende fasen undervejs. trippeltjek at + går til + og at - går til - på effektens udgangs terminaler og højttalerens terminaler.

Håber du forstår.

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Tak troelskn, men jeg havde nu fået det tilsluttet, som jeg skrev ovenfor (jeg dobbelttjekkede selvfølgelig lige en ekstra gang efter at have læst dine instrukser ) - og er egentligt rimelig godt tilfreds med det.

Jeg var dog forbi HFK i Aalborg den anden dag og spurgte dem om, hvordan jeg tilsluttede forstærkerne bedst - og der fik jeg en ret uforståelig forklaring:

Sælgeren mente, at vertikal bi-amping gav et "diffust stereobillede", så det skulle jeg ikke gøre - hvilket jeg absolut ikke forstår hvordan han kunne komme frem til . Så mente han, at almindelig bi-amping var lidt bedre, men det var klart bedst hvis jeg brokoblede dem - hvorpå jeg så spurgte ham om det ikke gav et ringere resultat pga. det vist nok halverer kapacitansen, men det mente han vist ikke, eller også forstod han ikke, hvad jeg mente.

Så egentligt fik jeg ikke rigtigt noget ud af at spørge i HFK - det var vist en rigtig sælger jeg fik fat i - og ikke en tekniske ekspert!

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 December 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hej KimTherkelsen.

Den sælger ville jeg ikke stole meget. Det lyder ikke til han har styr på en skid.Dead

Jeg tror du har sluttet det rigtigt til, sådan som jeg læser dit indlæg.

Prøv at lytte til om det lyder anstrengt eller størrelsen på lydbilledet, og så skift så du kun bbruger den ene forstærker og lyt efter det samme. Der må være forskel.

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har både prøvet at køre med en enkelt "amp", horisontal bi-amping og vertikal bi-amping.

Da jeg gik fra en enkelt amp til horisontal bi-amping, blev jeg først lidt forvirret, da jeg ikke havde tænkt over, at lyder ville blive en lille smule lavere, da jeg jo deler signalet. Efter jeg så havde skruet lidt op og ned i lydstyrke og haft mine kæreste til at lytte med konkluderede vi, at det ikke havde gjort den store forskel. Den lidt mere logiske grund til dette er nok, at den ene af forstærkerne jo kun trak diskanterne.

Jeg prøvede herefter vertikal bi-amping. Det har gjort en lidt større forskel - det virker som om, der er en smule bedre styr på enhederne. Jeg har ikke lagt mærke til, at der skulle være opstået et "diffust stereobillede", men heller ikke at stereobilledet er blevet markant mere opløst eller bredere.

En af de ting jeg mangler er nok noget rigtig godt testmateriale, som gør det nemmere at afgøre, om det har gjort en forskel. Jeg spiller selvfølgelig de samme numre for at bedømme om der er en forskel, men det er svært. Forskellen skal nok være forholdsvis markant for at vi mennesker reelt set kan høre den.

Mvh. Kim 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes