Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 18:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 810 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harmankardon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 November 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen og tak for svarene ANG. Dali18MKII. jeg vil gerne høre jeres meninger om dali810, og må man give 2000kr for dem, hvis de er velholdte, og hvor gamle er de.

på forhånd tak...

Til top Vis Harmankardon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harmankardon

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Sendt: 24 November 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

hej

det er dog vildt som du spørger om alle de højtalter.....

kennkrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 25 November 2004 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Harmankardon skrev:

Hej igen og tak for svarene ANG. Dali18MKII. jeg vil gerne høre jeres meninger om dali810, og må man give 2000kr for dem, hvis de er velholdte, og hvor gamle er de.

på forhånd tak...

Køb ALDRIG en 810.. det er simpelthen det værste fra deres side.. de hænger slet ikke sammen på nogen måde... bruge hellere pengene på hvad som helst andet..

Til top Vis kennkrog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennkrog

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 25 November 2004 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

kennkrog skrev:
Harmankardon skrev:

på forhånd tak...

En DALI 810 mener jeg er en højttaler, der er samlet af de stumper der er blevet fejet op i det ene hjørne og som var meningen at skulle smides ud - Jeg har et sæt SANDBERG computerhøjttalere og jeg er lige ved at tro at de er ligeså gode - SPØG til side - men sandheden er, at en DALI 810 er noget af det værste L..T der nogensinde er skruet sammen - man har MEGET svært ved at tro at det er den samme der laver DALI-højttalere i dag - men ok, selv DALI-højttalerkonstruktører kan vel gå på druk og ha det vildt dårligt om Mandagen ---- og det er nok den dag de er blevet samlet !!!

Køb ALDRIG en 810.. det er simpelthen det værste fra deres side.. de hænger slet ikke sammen på nogen måde... bruge hellere pengene på hvad som helst andet..

Til top Vis Cujo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cujo

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Det er selt ikke det indtryk jeg har af en Dali 810. og Dali 800.

det kunne være fedt hvis i kunne komme med lidt info, om hvad det er de ikke hænger sammen med og hvorfor de ikke hænger sammen.. ??

da jeg har hørt fra flere, at det skulle være en ok højt. og har da også selv hørt dem spille, for nogen år tilbage i klubben.

Harmankardon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hvad er det der er SÅ galt med de højtalere?

Det er fint at have sin mening, men det kunne være fedt hvis i kunne argumentere for den??

Venter spændt på en forklaring!!!

Til top Vis Harmankardon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harmankardon

rvu84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 November 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Derfor 

jero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003
Sendt: 25 November 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hej Harmankardon

Jeg har ikke kendskab til 810 modellen lydmæssigt, generelt vil jeg dog opfordre dig til at tage ud og lytte på et sæt.

Det er fint at få lidt input fra dette forum (hvis det vel at mærke er sagligt), i sidste ende er det dog stadigvæk dig der skal leve med de højtalere du end måtte vælge.

Mit råd til dig er derfor :lyt med ørene og ikke med øjnene for i sidste ende er det kun dig der kan afgøre om en given højtaler indfrier dine forventninger.

Til top Vis jero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jero

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

rvu84 skrev:
Derfor 

det var da et fint svar.....

Harmankardon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

jero skrev:

Hej Harmankardon

Jeg har ikke kendskab til 810 modellen lydmæssigt, generelt vil jeg dog opfordre dig til at tage ud og lytte på et sæt.

Det er fint at få lidt input fra dette forum (hvis det vel at mærke er sagligt), i sidste ende er det dog stadigvæk dig der skal leve med de højtalere du end måtte vælge.

Mit råd til dig er derfor :lyt med ørene og ikke med øjnene for i sidste ende er det kun dig der kan afgøre om en given højtaler indfrier dine forventninger.

Det var da noget man kunne tage seriøst, dejligt at se, i forhold til andre, rart at vide at der er sådanne menesker tilbage på denne jord, folk kan jo det hele bag en pc skærm

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 November 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

lad være med at spilde din tid på et sæt dali 800/810 specielt til 2K. Der en latterlig høj pris.

Ophænget på den 'diskant' der sidder under båndet mørner hurtigere end du kan nå at sige: pap-ophæng.....

et sæt dali 800/810 er efter min mening 3-400,- værd

kig efter dali 850 istedet, hvis det absolut skal være dali

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

hej kredde

hvad er det der er så glat med dem.? her tænker jeg på lyden.

vi kan godt blive enig om at 2000 bobs er for meget for sådan et sæt.

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 November 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

lad være med at spilde din tid på et sæt dali 800/810 specielt til 2K. Der en latterlig høj pris.

Ophænget på den 'diskant' der sidder under båndet mørner hurtigere end du kan nå at sige: pap-ophæng.....

et sæt dali 800/810 er efter min mening 3-400,- værd

kig efter dali 850 istedet, hvis det absolut skal være dali

300-400 kr værd?? Hva sker der med dig?

Min oplevelse er at bånddiskanten i en 810'er er væsentligt mere behagelig og velopløst end den gengivelse den elendige og grovkornede SEAS diskantenhed som sidder i Dali 850 kan gengive...den er ihvertfald ikke noget at skrive hjem om!! Tillige syntes jeg også bedre om basgengivelsen i Dali 810, der opleves strammere og mere velkontrolleret end Dali 850 der nemt mudrer i bassen...

Jeg syntes altså godt om Dali 810 og vil anbefale at give den en chance

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Harmankardon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg mine 810er, og jeg er meget tilfreds med lyden, og jeg er sikker på, at man skal lede længe, efter et sæt højtt. der er så velholdte, det er det bedste sæt højtt. jeg har haft i min stue, og der er det hele i lydbilledet, jeg er en glad mand, sku bare lige fortælle det, der er nok (nogen) der synes det er fedt at man fortæller om sit køb i forhold til dem der rækker det, håber ikke jeg er for grov..

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Tillykke med købet

Hvad måtte du så bøffe for dem?...har set nogle helt vanvittige brugtpriser på 600-800 kr for et sæt her på det seneste i den blå

Men lad nu være med at brænde diskanterne af...de koster helt sikkert en formue (>1000 kr pr stk!) med de reservedelspriser Hifi klubben kører med i disse tider

Harmankardon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Tillykke med købet

Hvad måtte du så bøffe for dem?...har set nogle helt vanvittige brugtpriser på 600-800 kr for et sæt her på det seneste i den blå

Men lad nu være med at brænde diskanterne af...de koster helt sikkert en formue (>1000 kr pr stk!) med de reservedelspriser Hifi klubben kører med i disse tider

Jeg måtte af med 2000kr, men jeg ville bare have dem, og det er jo lidt meget for sådanne højtt. det ved jeg godt, men de er de pæneste brugte højtt. jeg har set til nu, og de bære ikke præg af at være mishandlet,manden var midt i 40erne, og havde kasser til dem, og meget hysterisk med sine ting, ku man se på hjemmet.. Og det var dem i DBA du snakkede om..

for 2 uger siden, var sims og jeg oppe i Fredensborg og kigge på et sæt 800, men der virkede båndet ikke, hold kæft en nar, og man kunne se på ham at det vidste han godt SÅDAN EN SPASSER... Men de stod også kun til 600kr, jeg var godt nok negativ.. ja jeg passer på med båndet på dem sims har advaret mig. Og tak for hilsen.

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Har tidligere købt højttalere brugt for en slik så det kan godt lade sig gøre...desværre bare ikke lige i dit tilfælde hvor du skulle se på de 800'ere til 600 kr. Ja man kan ikke være heldig hver gang

Ved ikke om 2000 kr er så meget...ihvertfald ikke hvis du sammenligner med hvad du skal betale for et nyt sæt højttalere i god kvalitet.

F.eks koster Dali 870 SE 18.000 kr for et sæt!! Sikkert en bedre højttaler (der sker vel lidt udvikling gennem tiden) men alligevel i samme serie og afløser for den gamle Dali 870 som igen afløste Dali 850 som igen afløste Dali 810 osv...

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 18 December 2004 kl. 04:19 | IP-adresse registreret  

Må jeg blande mig igen ? - og gi KEDDE ret ! En Dali 810 er ret dårlig - min begrundelse er at Dali´ens diskantpanel slet slet ikk hænger sammen, man hører tydeligt de to forskellige principper: kegleform og bånd.

Ingen har nogensinde ku få de to ting (diskantprincipper) til at hænge sammen (p.g.a. deres MEGET forskellige udstrålingsmønstre) og da slet ikk ved den delefrekvens som er lagt i Dali 810´eren.

Der udover, har de valgt en 6,5" til dybbas - og prøvet at bilde folk ind at den laver samme arbejde som den 8" der sidder lige over, fordi den er så tæt på gulvet ! --- DET gør den ikke - 214 cm2 (6,5"), er og blir aldrig det samme som 325 cm2 (8") og slet ikke, når de har ca samme slaglængde - og det har de.

En Dali 104 (2 stk. 6,5") laver jo heller ikk samme arbejde i bassen, som en Dali 18mkII (2 stk 8")- bare fordi man lægger den ned på gulvet.

Jeg har skiftet så ustyrteligt mange 6,5"ere i 810ere for folk - fordi Dalifolkene har "pumpet" den 6,5" til at lave noget, den ikke kan.

Under normale omstændigheder (se dybest set alle andre højttalere), er det vel også den største enhed der skal lave det "groveste" arbejde - men ikk i en Dali 810 - hvorfor ikk ? Jeg tror simpelthen at Dalifabrikken har haft en ordentligt læs 6,5" i overskud og så har villet "prøve" at bruge dem sådan her.

Diskantpanelet har jeg også skiftet mange gange, for andre (jeg har IKKE selv haft en 810´er (gudskelov)) og efter min mening (viden?) er det fordi delefrekvensen er lagt alt for lavt på det bånd - og iøvrigt også på keglediskanten.

Dali 810eren sku være en værdig afløser for en Dali 18mkII - det er den ikke - langt fra - de lyder vidt forskellige. En Dali 18mkII er efter min mening en ret GOD højttaler og kan nemt bringes til at spille bedre, for små penge, men det er ikke nødvendigt - langtfra - for at få fin fin lyd - Dog er Dali 810 FORAN på et punkt = Den er betydelig nemmere at trække end en Dali 18mkII

Sagt lidt anderledes: Så skal en Dali 18mkII helst ha en kraftig forstærker, hvis man skal ha det optimale ud af den og hvis man vil spille højt.

Dali 810 er vel også den højttaler der har 1.pladsen i IKKE at være til salg i hifi-klubben længe - før en ny model. Og JEG forstår det.

En Dali 850 er igen anderledes, men uden tvivl en udemærket højttaler - og efter min mening, vil jeg meget meget hellere gi 3000,- for sådan et sæt, end 500 for et sæt Dali 810.

En dali 850 kan ikke sammenlignes med hverken en Dali 18mkII eller en Dali 810 - men jeg vil alligevel sige at 850´eren hælder noget mere hen mod 18mkII´eren end mod 810´eren - og det er vel - logisk set - en tilbagegang ? Eller også fandt man ud af at den 810´er alligevel ikk var så heldig.

Men alt i alt - til alm. forstærkere i 2500-4000 kronersklassen, er Dali 850 efter min mening det bedste bud - af de 3. HAR man nu en kraftig forstærker i forvejen, så vil jeg mene at en Dali 18mkII STADIG gi´r mange højttalere til 10-12.000,- sættet, kamp til stregen - MEN, man skal ku li en lidt fyldig bas.

Det var min mening - håber det er iorden og at det falder i god jord.

Til top Vis Cujo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cujo

Harmankardon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej Cujo.

fedt at høre andres meninger, så det faldt i god jord.

Men jeg er nu godt tilfreds med mine 810ere, óg vil godt gi dig ret i at der ikke er så meget bund i, men jeg bor også i lejlighed med 2 børn, så det er ikke den vilde bund jeg har brug for, lyden syndtes jeg ikke fejler noget ,den er jeg meget tilfreds med.. hygge hejsa..

Seen_the_light
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 December 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Min oplevelse er at bånddiskanten i en 810'er er væsentligt mere behagelig og velopløst end den gengivelse den elendige og grovkornede SEAS diskantenhed som sidder i Dali 850 kan gengive...den er ihvertfald ikke noget at skrive hjem om!!

Ha Ha
Nå så Seas enheden er grovkornet!
Problemet med diskanten er at den er meget neutral (MEGET) og gengiver kun lyden fra dit elektronik. Så hvis du opfatter lyden som grovkornet da, så har du dårlig elektronik. Jeg har ikke problemer med denne type lyd fra mine Seas enheder da jeg bruger rør eller hybrid system. Jeps drop det klamme solid state 4-kant lyd!

Ho ho jeg videre!!!!

Merry Christmas!

Til top Vis Seen_the_light's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seen_the_light

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes