Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjælp vedrørende projektor køb (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pisfin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Status: Offline
Sendt: 29 November 2004 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Vores gamle fjernsyn er gået kaput, og derfor leder vi nu efter en erstatning. Budgettet ligger på 10.000-15.000 kr. (måske lidt højere), og vi havde i første omgang sat næsen op efter et fladskærms fjernsyn. Men efter at have gransket markedet lidt virker det som om, at det hverken kan betale sig at købe et LCD eller plasma fjernsyn til under 20.000 kr. Men hvad med projektorer? Kan man få noget ordentligt til de penge? Og hvis man kan, har jeg nogle supplerende spørgsmål til det. Kan man se fjernsyn med en projektor, og hvad krævber det at ekstra udstyr (pris?)? Og hvad med lyden? Vi har ikke det mest fancy lydanlæg, så ville man kunne klare sig med f.eks to højtalere i et minianlæg? Og til sidst, vil man kunne bruge projektor på en væg med savsmulds tapet? Jeg ved, at det kræver et lærred for at gøre oplevelsen optimal, men kan man klare sig uden til hverdag? Jeg håber, at nogen kan svare på mine spørgsmål, så vi forhåbentlig snart kan nyde en film i stuen igen.

Til top Vis pisfin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pisfin

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

pisfin skrev:
Men hvad med projektorer? Kan man få noget ordentligt til de penge?

Du kan få noget der på mange (men ikke alle) områder er bedre end selv det bedste plasma/LCD.

pisfin skrev:
Og hvis man kan, har jeg nogle supplerende spørgsmål til det. Kan man se fjernsyn med en projektor, og hvad krævber det at ekstra udstyr (pris?)?

Det kan du sagtens, du skal bare bruge en tuner af én eller anden art. Det kan for så vidt være en almindelig VHS video. Der findes deciderede tunere af forskellig art, men det jeg har fået det bedste resultat med er en Sony DVD-optager. Det er så ikke den billigste løsning...

pisfin skrev:
Og hvad med lyden? Vi har ikke det mest fancy lydanlæg, så ville man kunne klare sig med f.eks to højtalere i et minianlæg?

Det problem er jo ikke anderledes med projektoren end med en plasma. Det kan selvfølgelig bruges, men jo bedre lyd jo bedre oplevelse.

pisfin skrev:
Og til sidst, vil man kunne bruge projektor på en væg med savsmulds tapet?.

Det svarer lidt til at pille dækkene af en ferrari og køre på fælgene. Meget værre end savsmuldstapet kan du ikke rigtigt finde. Strukturen i tapetet vil blive en del af billedet, og det ser altså ikke særligt fedt ud. Selv det billigste lærred på markedet vil give dig en _markant_ forbedring.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

I kan sagtens finde en god projektor i 10000-15.000 kroners klassen. Selv foretrækker jeg DLP projektorer, selvom de har en lavere opløsning end LCD projektor til samme pris, men det er en smags sag. I må ud at kigge på de forskellige modeller, inden I bestemmer jer.

Grunden til at jeg foretrækker DLP er: bedre sortniveau og bedre kontrastforhold. Der er, efter min mening bedre dynamik og "punch" i billedet. Endvidere har jeg også set adskillige LCD projektorer, som har mistet farve og kontrast efter nogen tids brug, og det er også medvirkende til at jeg går uden om den teknologi.

Mulige kanditater LCD: Sanyo PLV-Z2 og PLV-Z3, Panasonic PTAE-500 og PTAE-700.
Mulige kanditater DLP: Toshiba MT-200, Infocus SP-4805

For nogle måneder siden, stod jeg i samme situation som jer. Jeg valgte at købe en projektor, og at bruge den som TV. Det har jeg så gjort i nogle måneder nu, og her er mine erfaringer:

Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er lige gode, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 eller 2,5 gange billedets bredde er passende.

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. F.eks. er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en fremragende kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.

Det er vigtigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Man kan godt bruge en glat(!) hvid væg som lærred, men det er ikke det optimale. Et godt fastrammelærred er det bedste. Selv har jeg dog fremstillet et "lærred" ved at male en plade, som jeg har hængt op på væggen.

Et minianlæg kan godt bruges til at gengive lyden, og det lyder sikkert bedre end de indbyggede højttalere i et TV, der som regel er af en dårlig kvalitet. Men når I får et stort billede, er jeg overbevist om I på et tidspunkt også får lyst til at få stor lyd. (Godt det snart er jul).

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig.

Håber I kan bruge mine erfaringer til noget.

PS: velkommen på hifi4all

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Husk også lige at en projektor's lampe/pære har en begrænset levetid 2000-5000 timer og de er ikke billige at skifte.... 

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

pisfin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 29 November 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest mange tak for svarene. Det har absolut hjulpet med noget feedback, men det er også svært at tolke noget entydigt ud fra svarene. Men det virker lidt til, at det vil være en så om så løsning med projektoren. Især vil de beskrevne problemer med at se TV nok blive et problem. Især vil der blive et problem med mørklægning grundet et stort vinduesparti. Og da jeg nok heller ikke får den bedre part med til at hænge et lærred op permanent, må vi se, hvad vi så gør. Men hvis vi hovedsageligt vil bruge vores TV/projektor til at se fjernsyn på, vil projektor så stadig være den bedste løsning? Jeg havde forresten også kigget på et JVC LT-26C31, som er ok i pris og har fået nogle fine anmeldelser på www.homecinemachoice.com. Er der nogen, der kender det eller kan et andet fjernsyn til 20.000 eller derunder anbefales? Jeg var i dag i Hifi-studiet for at kigge på deres fjernsyn (Sharp og Hugoson), men de viste ikke nogen med TV-signal, så jeg blev ikke så meget klogere mht. kvaliteten. Er der nogen, der kender noget til nogen af deres fjernsyn? Det skal understreges, at det ikke er magtpåliggende for os at få 42 tommer eller noget lignede. Omkring 28 tommer eller mere vil kunne gøre det. Jeg håber, at I stadig vil svare på mine forhåbentlig ikke for trivielle spørgsmål.

Til top Vis pisfin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pisfin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes