Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Fletcher 300? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 December 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

I øjeblikket har jeg fletcher E-100 højttalerkabel og Fletcher 200 signal kabel og er egentlig ganske glad for denne kombination - den er meget dynamisk (her mener jeg på beatet'agtig ikke teknisk som forskellen på den højeste og laveste lyd), stram og 'musikalsk' i mangel af bedre ord. Min eneste anke er, at det ikke er så behagesyg en lyd, i.e. det kan godt lyde lidt vel skarpt i diskanten. Jeg har haft Red Dawn signalkabel og kunne ikke forlige mig med den tynde, dissekerende og analytiske lyd (sorry) og jeg har et Audioquest (cobalt tror jeg) ht-kabel, som jeg ind i mellem sætter på, men det ender altid med at jeg skifter tilbage. AQ-kablet er mere luftigt i diskanten men uldent i bassen og mere slattent og kedeligt i mellemtonen. (sorry, igen)
SÅ, spørgsmålet er, vil Fletcher 300 være svaret på alle mine bønner? En anden mulighed der DNM, som skulle minde om Fletcher E-100, men hvad så med signalkablet? Hvordan er DNM's i forhold til Fletcher 200?
Eller skal man prøve noget helt andet?
Dog med det forbehold, at mit budget er begrænset og jeg gider ikke at bytte en fejl ud med nogle andre. Hvis jeg skulle bytte helt ud, så overvejer jeg VdH, men det har jeg aldrig hørt. Giver Comix (er det sådan det hedder) mulighed for udlån?
Jeg håber I har nogle kloge svar eller gode erfaringer at dele ud af
Mvh
Jakob
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 03 December 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Prøv at give LC audio Teflar2 ell. Golden Gate Wires et lyt.
Det koster ikke alverden, og har (efter min mening) de karakteristika, du efterlyser.

Jeg arbejder i Valby, så vi kan måske arrange noget udlån/byt, send evt. PB.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Vdh's cs122 ht-kabel som jeg er ganske tilfreds med - dog er jeg da altid åben for mulige ændringer. Det er et dejligt flexibelt kabel i 2x3m.

"...The 2 conductors are made of 147 strands of 0.16 mm. diameter high purity Matched Crystal OFC with a very dense pure silver coating..."

Hvis det var noget kunne vi godt arrangere en midlertidig bytte-aftale hvis du havde lyst til at høre Vdh. Jeg ville i hvert fald gerne lytte til et Fletcher.

http://www.vandenhul.com/cable/cs-122-h.htm

PFO55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 December 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jacob,

DNM solidcore giver meget kontrol og kan fjerne en skarp diskant men det ruller altså af i yderenderne..

Kender ikke din CD men her er det nok en jungle at finde egnet signalkabel...prøv et Rega Couple eller Chord Crysalis, som en start i den billige ende. Begge er efter min mening udholdelige, det er ikke altid et Fletcher er det (på cd)

I den dyre ende er der Townsend Isolda højt kabler og så er der måske nogle Audio Note varianter til dine AN-E ?

Til top Vis PFO55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFO55

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

tak for låne/bytte tilbudene - det må jeg lige overveje

Der er ingen tvivl om, at jeg gerne ville forsøge mig med noget audio-note, men hvis jeg bevæger mig ud i sølv-verdenen og de prislag, så er der urimeligt mange konkurrenter/interessante kabler.  (bl.a. duelund, bertram, mictor og artsound)
Oplagt ville være Artsound, da AN-E'erne er wirede med det internt... Men det må vente på økonomisk bedre dage.

@ PF055 det lyder interessant, at du mener Fletcher kan give 'problemer' på CD-afspillere - hvorfor tror du?

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Skiftede en masse dyrt skrammel ud med Fletcher for ca 1½ år siden, og nu spekulerer jeg aldrig mere på kabler.

Elektronikken får lov at vise hvad det kan og ikke kan - så kablerne gør det de er ansat til. Det er ret befriende, der ikke mere indbygget antenner, radioer og andet sjov.   

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

@ SES - men er det så Fletcher 100 eller 300? Hvis jeg må være så fri

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Kan ikke huske numrene - det er det "dyreste". Det koster da penge men kun en 0/00 af de berømte amerikanere.
Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

I så fald er det Fletcher 300, og jeg tillader mig at fortolke det som en anbefaling fra din side til at investere i det

Jeg ville gerne høre fra nogen, der havde hørt både Fletcher 100 og 300 og kunne fortælle lidt om forskellene.
Ellers må jeg jo bare forbi de rare mennesker i lydbutikken... (og lukke øjnene så jeg ikke ser deres Croft integrated)

arcam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Det er Fletcher 300 til  kr. 300.- pr. meter. Der er bare et kabel der er som SES så fint beskriver. Jeg tænker heller ikke på kabler mere og det er bare så fedt.Hvis du er usikker kan du da vist godt låne kabler hos Lydbutikken. Håber at du finder en løsning.

Til top Vis arcam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arcam

PFO55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2004
Sendt: 03 December 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Fletcher 200 gør ofte grin med mange dyre kabler, omvendt kan det i enkelte tilfælde miste klangbalancen eller være trættende i længden..svært at forklare.

Måske det er en ide at skifte en af kablerne i en periode for at se langtids virkningerne...f.eks. højtalerne først hvor du lader Fletcher 200 blive på din cd. Jeg tror Claus/Pete har DNM til demo låns, så kan det ikke blive meget lettere for dig.

Til top Vis PFO55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFO55

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg har også sådan et sæt Fletcher kabler, men jeg husker heller ikke om det hedder 100/200 eller 300.
Det er lilla og ret aflangt .
Fletcher er et kabel, som man kan gøre ting og sager med.
Det har ikke deciderede monitoregenskaber. Dvs. at det er et kabel, som du kan anvende til at understrege en bestemt lyd med.
Man kan ikke lige klage over at frekvensekstremerne er dominerende på det.
Det er mere et kabel der fungerer fint i set-ups hvor fløjene er af mindre betydning. Det kan f.eks. være hvis fløjene enten alligevel ikke er tilstede eller hvor fløjene ikke ønskes igennem.
Det løser en del problemer for mange, fordi der meget ofte ikke kommer noget godt ud af, at lytte ind i apparaterne med lup og høresnegl.
Det kabel som jeg kender, som det i øvrigt har mest tilfælles med, er Van den Hul Thunderline. Mærkværdigvis minder Fletcher mig utroligt om TL. Det selvom jeg ikke lige har lyttet til TL igennem mange år.
Kibri som egentlig var ham der skaffede mig Fletcher kablet beretter, at det netop var derfor han faldt for fletcher i sin tid. Så det må der være noget om.
Fletcher kablets lyd hænger først og fremmest godt sammen. Der er ingen bas, der slasker bagefter det hele. Det er med andre ord ret fri for betoninger dernede. Opefter ruller det relativt hurtigt af. Dynamisk tror jeg kablet finder de fleste tilhængere. Der er ligesom ingen tøven eller begrænsning her. Ligesom med TL siger det altså "smak" når det skal.
Jeg mener det kan være et udmærket kompromis i en håndevending, ligesom TL også kan være det. Jeg ville da i hvert tilfælde klart foretrække detteher fremfor f.eks. NO, MIT, AQ, Kimber og så meget andet.
Styrkerne i kablet synes jeg er klangbalancen, som gør at man opnår en glimrende sammenhæng mellem alt der slipper igennem sammen med en dejlig dynamik.
Svaghederne synes jeg mest af alt er fløjene, der ikke som på de allerbedste kabler jeg kender, fremstår fnuglet, sart og i naturlig sammenhæng med det øvrige. En kende mere stramhed ville være godt, men så nærmer vi os monitorkablerne på godt og ondt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Dejligt at høre fra professoren
Bare så vi er enige?
Fletcher 100 er et ht-kabel, der minder meget om DNM, dvs, enkeltleder solidcore kobber med en hvis afstand mellem lederne. 50,- kr/m Findes også i en bi-wire udgave.
Fletcher 300 er også et ht-kabel men til den extravagante sum af 300.- kr/m. Jeg ved ikke hvordan det er bygget op.
Og Fletcher 200 er et lilla pseudobalanceret signalkabel til 1000 kr/m (sættet)

Derudover, så lyder beskrivelsen som noget jeg kan genkende. Mit gamle Red Dawn havde i alle fald mere lyd i frekvensenderne end fletcher 200. Det røg så ud af andre grunde...

@PF055 jeg har iøvrigt skiftet cd-afspiller i mellemtiden og har nu også opdateret min profil. Jeg spiller med en AH! Njoe Tjoeb reference, som er meget rar

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:
Dejligt at høre fra professoren
Bare så vi er enige?
Fletcher 100 er et ht-kabel, der minder meget om DNM, dvs, enkeltleder solidcore kobber med en hvis afstand mellem lederne. 50,- kr/m Findes også i en bi-wire udgave.
Fletcher 300 er også et ht-kabel men til den extravagante sum af 300.- kr/m. Jeg ved ikke hvordan det er bygget op.
Og Fletcher 200 er et lilla pseudobalanceret signalkabel til 1000 kr/m (sættet)

Derudover, så lyder beskrivelsen som noget jeg kan genkende. Mit gamle Red Dawn havde i alle fald mere lyd i frekvensenderne end fletcher 200. Det røg så ud af andre grunde...

@PF055 jeg har iøvrigt skiftet cd-afspiller i mellemtiden og har nu også opdateret min profil. Jeg spiller med en AH! Njoe Tjoeb reference, som er meget rar

Se det blev jeg meget kogere af, mit Fletcher må så være 200.
Jeg mener dertil, at du klart har gjort det rigtige i, at bytte NO til Fletcher 200.
NO kablet byder ikke på den sammenhæng og dynamik, som der forefindes på Fletcher.
Jeg ville ikke være i tvivl om valget mellem de 2.
At jeg så har valgt noget helt tredie er noget ganske andet.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 03 December 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Ohøjda..

..Kurt - spot on!

Lige kort:

"Tekni-Fi 100"/"Heywire" (ikke Fletcher100, eller som fejlagtigt tryk på kablet "Tekni-Fie" = Højttalerkabel til 50.-/m.

"Fletcher200" = signalkabel til liniesignaler. Blåt i gamle dage, lilla i dag. (Det Hr. Knubdæk omtaler)

"Fletcher300" = HT-kabel som arcam omtaler.

Jacobf - tror ikke du skal rette dine problemer med kabler. Husker jeg rigtigt, spiller du over Quartet, right? Hvor fantastisk denne lille HT end er, markerer den altså transienter i øvre mellemregister, hvilket giver denne fornemmelse af smæk, timing og dynamik. Tag ikke fejl - jeg mener det er en fed HT....

Mon ikke elektronikken skulle efterses istedet? Bange for at du vil skifte kabler i en uendelighed ellers, da du føler du mister timingen.

(PS. Kurt - stramheden du efterlyser i F200 kan meget vel komme med andre stik, f.eks. Eichmans. Desuden strækker det sig lidt højere og bliver mere fasekorrekt i bunden).

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hej Kibri - jeg havde håbet på du ville blande dig i debatten Du har ved tildligere lejligheder talt positivt om bl.a. DNM, så jeg var/er interesseret i dit input.
Mht elektronikken, så er jeg bange for du forveklser mig med en anden Jakob (vi er vel også et par stykker). Jeg spiller på AN-E højttalere, en 12W rør-slæde og AH! Njoe Tjoeb cd-afspiller.
Jeg er fuldstændig enig med dig i, at man principielt ikke bør 'rette problemer' med kabler, hvilket egentlig også var grunden til at jeg fiskede efter forskellene på Tekni-Fi 100/heywire og Fletcher 300. Jeg f.eks. at have fået af vide i lydbutikken, at DNM havde en bedre/mere behagelig diskant end Tekni-Fi 100, der så tilgengæld vandt på dynamik.
Derudover, så er det kun i den perfekte verden, at kabler er neutrale og ens elektronik er fejlfrit, så på den måde kan lidt kabel-fiflen give gode resultater. Mener jeg

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 03 December 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej Jacobf..

Beklager jeg tog fejl af dig. Uden at kende noget af dit grej særlig godt, ville jeg ikke mene det var her det pågående lå begravet. Muligt et DNM ville åbne noget mere uden det klemte, men forskellen er ikke stor fra/til Heywire. F300 giver som regel fine resultater med højimpedante udgange (muligt det er her de tynde ledere i Heywire kommer til kort?) Lån lidt med hjem...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hej, nu var jeg forbi lydbutikken idag og alt i alt så løber Fletcher 300 op i lidt over 2000, hvilket lige præcis er lidt over mit nuværende loft for kabelsjov. I stedet lånte jeg DNM med, som ganske rigtigt minder meget om tekni-fi100/Heywire, men faktisk umiddelbart er lidt bedre... Det er lidt mere nænsomt og går lidt dybere (tror jeg)

Men det lyder spændende med Fletcher 300 og højimpedante udgange. Jeg er ikke klar over, hvad impedansen er på min forstærker, men det er rør og jeg bruger 8 ohms udgangene, så den er nok jævnt høj.
Det kan være jeg skal lytte på Fletcher 300, men det bliver nok først i det nye år. Jeg risikerer jo at købe det

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt Kibri - eller andre Hvad med DNM's signalkabel? Jeg spurgte til det nede i lydbutikken, men det var en ung gut, jeg ikke har set før (ikke Anders) og han mente ikke at det var noget værd. Er der konsensus om det?

Og er det så iøvrigt en operation du ligefrem vil anbefale - at sætte bullet plugs på sine Fletcher200? 

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 04 December 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

hej jakobf

jeg har også skiftet alle mine kabler ud til flether 200 og 300 de erstattede no.reedawn rev2 højtkabel.spm signal.og det er helt utroligt som der er hul igennem de lammetævede no.kablerne.og så koster de 10-15% af hvad no.gør.jeg var også intr.i at få bullitplugs på mine signalkabler.og både pete og klavs siger at det gir en bedre lyd.men stikkene er meget skrøbelige og fletcher kablet er meget stift så de har haft problemer med at stikkene knækker hvis man skal flytte på dem.så jeg har intil videre fravalgt det

mvh bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum