Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man ser af og til (på billeder i de kulørte blade) tube rings anvendt til angiveligt at dæmpe resonanser i rørene, med deraf følgende bedre lyd.
Det kunne være sjovt at prøve, om det nu har en betydning, så jeg har kigget på www.tube-shop.com/tuberings.asp. Men kan det virkelig passe at én enkelt ring til KT88 skal koste næsten 19 gode engelske pund? Jeg kan godt se at man ikke bare lige smider et par elastikker rundt om rørene, for de bliver varme, men behøver det at være så dyrt?
Så, kort og godt: Er der nogen der kender til nogle billigere versioner, og/eller kan man måske selv "lave" nogle?
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim!
Prøv at se på Kibri's julegave den 2.12 i julekalenderen. It works!
|
Til top |
|
|
LarsLP Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle til at gå ind og svare, da SES kom mig i forkøbet. Dem Kibri nævner skulle efter sigende fungere ligeså godt eller bedre, og er billigere.
Har selv planer om at anskaffe dem.
__________________ mvh Lars.
Nottingham Interspace, Sony CDP X77ES, Croft Epoch, Croft Vc, Audio Note AN-E/D
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er linket:
http://herbiesaudiolab.home.att.net
Jeg bestilte d. 2. december. 2 dage efter fik jeg mail om at de er i posten.
Kundeservicen er indtil videre helt ok.
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som mangeårig rørbruger er det min oplevelse at de dæmperinge, som vistnok er udført af sorbothane, har meget begrænset virkning på det grej, jeg har haft. Det omfatter såvel forforstærkere som effekttrin. Det er muligt at meget store lydtryk kan påvirke rør via glaskolben, men så højt spiller jeg åbenbart ikke. Mulige resonansfænomener eller "syngen" kan optræde inden i rør, men det skyldes i så fald oftest et eller andet mekanisk problem i rørets opbygning og lader sig ikke fjerne med dæmperinge. Og selv mikrofoni i røret (altså at noget i røret ringer eller synger, når det påvirkes udefra mekanisk) har i mit tilfælde primært været aktiveret gennem hele apparatet og op igennem rørsoklen. Altså sådan noget med at betjening af en omskifter eller en anden knap på apparatet, eller et let slag på hylden, det står på, giver kraftige lyde fra røret. Det kunne måske fjernes med dæmpende rørsokler, men ellers kan man kun afkoble hele apparatet, og allerbedst er det vel at købe et rør, som er i orden. Så jeg vil ikke bruge ret mange kroner på den slags eksperimenter nu.
Som en anden vinkel, har jeg for længe siden truffet på den påstand, at dimser på glasset kan ændre varme-udstrålingen og faktisk gøre skade. Det gælder jo nok kun, hvis de tildækker et vist areal af kolben, men hvorfor risikere noget, hvis virkningen alligevel er tvivlsom.
Men hvis andre har oplevet gode effekter af dæmpere, vil det da være morsomt at høre om. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silikone o-ringe, kunne være et alternativ, da de både kan holde til temperaturen, samt er gode til at dæmpe vibrationer/resonanser, og så kan de oven i købet fåes i flere størrelser, til ikke ret mange penge. 
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
men det skyldes i så fald oftest et eller andet mekanisk problem i rørets opbygning og lader sig ikke fjerne med dæmperinge. Og selv mikrofoni i røret (altså at noget i røret ringer eller synger, når det påvirkes udefra mekanisk) har i mit tilfælde primært været aktiveret gennem hele apparatet og op igennem rørsoklen. Altså sådan noget med at betjening af en omskifter eller en anden knap på apparatet, eller et let slag på hylden,
|
|
|
Nemli' afkobbel forstærkeren eller det den står på det er det bedste.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg antager at det er det link som ligger i Kibri's julekalender (som jeg ikke kan finde)...
Men prisen er stadig alt alt alt for høj. Hvis de skal være pæne skal de være i sort, og så er prisen godt 20 USD pr. stk., og jeg skal bruge 8! Endvidere har jeg 6 linierør, hvor prisen dog er noget lavere, men stadig over hvad jeg vil give for at afprøve om det virker. Desuden fanger tolden sikkert pakken, og så kommer der x-antal kroner oveni.
Det lader til at jeg bare skal skyde en hvid pind (eller ring) efter idéen...
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
AH! har nogen, der er ganske billige. Jeg fik en røvfuld med, da jeg
købte min Tjoeb, men jeg har ikke fået leget så meget med dem, at jeg
kan ikke sige om de virker.
Ah! hjemmeside under products og så Tjoeb -spare- Ribs
http://www.hifi-planet.com/hpah1.htm
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
5 euro for 6 stks
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
Ah! hjemmeside under products og så Tjoeb -spare- Ribs http://www.hifi-planet.com/hpah1.htm
|
|
|
AH! Now we're talking... Jeg må lige høre dem ad om de også passer til KT88 rør, det AH! Tjoeb bruger dem til er vist udelukkende linierør. Tak for tippet!
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også tilhænger af Klogesen´s forklaring, køb nogle gode rør og problemet er ikke eksisterende.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
Jeg er også tilhænger af Klogesen´s forklaring, køb nogle gode rør og problemet er ikke eksisterende.
|
|
|
Jeg vil også helst tro herpå, men vil gerne prøve det i mit eget anlæg, fremfor at høre på andre. Der må være en grund til at seriøse producenter som f.eks. Audio Research anvender tube rings i f.eks. deres PH5 RIAA.
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altid bedst at drage sine egne erfaringer, men flotte det ér de da.
|
Til top |
|
|
HOLBERG Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har aldrig prøvet disse tube rings, så jeg skal ikke gøre mig klog på om de virker.
Derimod har jeg gode erfaringer med Audio Points, som jeg har afprøvet via Karsten, fra Studiosound. Det er nogle spikes som man placerer direkte under apparatet. Denne afkobling virker rigtig godt under min rørslæde. Bedre bund og mere ro i lydbilledet, er oplevelsen i forbindelse med BAT VK-75. Jeg havde ikke nogle store forventninger inden afprøvning. I mit tilfælde har jeg afgjort registreret en meget positiv indvirkning på lyden med Audio Points.
www.studiosound.dk for info og priser !! 
__________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 December 2004 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Jakobf skrev:
Ah! hjemmeside under products og så Tjoeb -spare- Ribs http://www.hifi-planet.com/hpah1.htm
|
|
|
AH! Now we're talking... Jeg må lige høre dem ad om de også passer til KT88 rør, det AH! Tjoeb bruger dem til er vist udelukkende linierør. Tak for tippet!
|
|
|
Så fik jeg bekræftet min mistanke: AH! spare Ribs findes p.t. kun til signalrør. Citat: "Sorry, the spare-ribs are only for small signal tubes. Maybe later we might come up with larger ones."
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv, mine effektrør er EL90, så jeg havde ikke tænkt over, om de havde til større rør.
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 12 December 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|