Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hjælp en newbie (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Yohan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 December 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg studeret HTPC i flere måneder, og jeg er ved at blive vanvittig. Det er nærmest umuligt at finde god vejledning, så jeg håber I kan hjælpe med gode råd og holdninger.

Mit spørgsmål er kort og godt: Hvilken harware skal jeg vælge, hvis jeg vil have en god HTPC med MCE 2005? Prisen spiller ikke den store rolle, men jeg ser gerne at jeg skal bygge så lidt som muligt selv. Jeg kan godt finde ud af det, men gider ikke besværet.

Jeg vil have to tunere, så jeg har bestilt et Hauppauge PVR500MCE i Hauppauge's webshop, men det er også så langt jeg er nået. Jeg vil egentlig gerne have et kabinet, der passer sammen med min forstærker, og har derfor kigget på Ahanix D.Vine, Coolermaster og Silverstone. Men i afmagt havde jeg overvejet at krybe til korset og købe Zitech's Media Center baseret på Qbic-kabinettet, men er gået lidt væk fra idéen, da den optiske udgang sidder i fronten ligesom i Asus' Pundit-R. Hvorfor i alverden gør de i øvrigt det? Virker helt åndssvagt...

Er der ikke nogen der kan give en newbie et godt råd til en nem løsning til en MCE 2005 HTPC med Hauppauge PVR500MCE?

-Johan

Til top Vis Yohan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yohan

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2004 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Faktisk så er en HTPC jo bare en normal computer med nogle media programmer installeret, men det ved du vel allerede godt?

Mht. kabinet, ja så er det faktisk ligemeget hvilket et du vælger, blot at det er ATX understøttet (hvilket 99% er). MCE2005 softwaren kan købes for 1.000 kr i en engelsk internetshop. Men kan også erhverves ved køb af noget hardware. Hardwaren er selvfølgelig vigtigt, men du går aldrig galt i byen med f.eks. en Northwood < 2.4. Nu ved jeg ikke hvor meget du ved om computere, men der følger aldrig optisk udgang med et kabinet. Man SKAL selvfølgelig have et lydkort med optisk udgang. Derfor kan du vælge at lade være med at sætte frontens udgang til og blot bruge lydkortets.

Jeg forstår dog ikke helt dit spørgsmål til fulde. Du spørger hvilken hardware du skal vælge, men bagefter siger du at du ikke vil samle den? Er du ude efter en pakkeløsning?

Jeg vil helt klart anbefale dig at købe delene selv og så derefter installere MCE2005. Du får mere for pengene og du er mere bevidst over hvad der sidder i din computer. Det er virkelig simpelt at sætte delene i din computer og hvis du har problemer med et eller andet kan du jo bare spørge herinde.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Yohan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for dit svar!

Selvom det er lidt tøset kunne jeg godt tænke mig at købe en samlet pakke fordi 1) jeg ikke har tid til at indkøbe og samle den selv, 2) jeg kan tage ned i en butik og se, prøve og høre den færdige udgave. Men jeg kan godt forstå din pointe omkring at man får mere for pengene, hvis man selv samler, samtidig med at man er sikker på, hvad der sidder i. Men det er nærmest umuligt at finde et setup, der lever op til alle mine ønsker.

Jeg vil gerne have et pænt kabinet, og det betyder enten af samle selv eller at købe en som Shuttle, Qbic eller Pundit, men et stort problem ved dem, der kan købes færdige i Danmark, er som sagt, at den optiske udgang sidder i fronten (som jeg kan forstå andre også har et problem med). Det vil sige at jeg skal have et optisk kabel hængende ud, når den er tilsluttet til min forstærker. Jeg er klar over at der ikke er udgange i et kabinet, så alternativet til en færdigbygget med front-kompromiset er at bygge selv med lydkort eller optisk udgang direkte på bundkortet.

Derfor vil jeg gerne præcisere og opdele mit spørgsmål:

1) Kender du Jannik, eller nogen andre, en ordentlig MCE 2005 maskine der kan købes samlet? Den skal være pæn, stille og have plads til mit PVR500MCE. Jeg har også kigget på HP z540, men den kan ikke opdrives i Europa endnu. Anyone?

2) Alternativet er at bygge noget op omkring et kabinet som Ahanix D.Vine 5 Media Center, men det er så besværligt.  Til gengæld får man det jo så som man vil have det!

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 08 December 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror liiige du skal tænke lidt over det du selv siger.. Du HAR købt et tunerkort. Hvis du køber en shuttle med det hele så får du vel også et tunerkort i den maskine, så hvis du har for mange penge så har jeg en ønskeliste jeg kan sende til dig ;-) ..

I bund og grund kræver det jo ikke ret meget. Køb en "pæn" maskine, du har tunerkortet og så sikre dig at dit lydkort er understøttet af MCE2005. Jeg har lige købt et EMU0404 lydkort som har optisk ud både som SPDIF og coax. Min egen maskine er en Compaq SFF som ikke fylder, ikke larmer og som ligner en PC :-) Men jeg har gemt den af vejen i mit bord under mit tv sammen med min forstærker. Den kommer nu til at indeholde 2 diske, et tunerkort og et lydkort. Der sidder allerede et halvhøjde grafikkort i. Mere behøver du ikke med mindre du har andre ønsker.

I mine øjne så finder der ikke nogle pæne kabinetter men jeg er heller ikke sørlig god til at have stereoanlæg stående fremme for de er alle sammen grimme uden nogle undtagelser. Den slags skal gemmes væk, så det vil jeg helst ikke rådgive dig om.

få du nu bare købt dig en pc og kom igang :-)

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kan finde alle komponenterne frem til dig samt hvor du skal købe de (nettet naturligvis), hvis det har interesse?

Jeg kan jo tage udgangspunkt i at du vælger D.Vine.

Det tar nok 30min - 1time at samle computeren, og hvis du har problemer imens du samler den, kan vi jo bare mødes på chatten herinde.

Morten J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2004
Sendt: 09 December 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hej Jannik

Dit tilbud til Johan om at finde komponenterne på nettet lyder attraktivt - jeg også interesseret i dette, og kunne egentlig godt tænke mig at bygge mit mediecenter selv.

Sekundært har jeg set på Zitechs media center - kender du det? Det er jo en nem pakkeløsning til ca. dkk 10.000

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=156650

Zitechs version er bygget med et gammelt grafikort (geforce mx4000, mx er lavbudget modellerne endda) og en dårlig cpu (celeron 2.6,  som er pentiums lavbudget version). Hvis man vil bygge netop dette system kan det gøres til under det halve. Den koster 8.000 inc. moms. Fjernbetjeningen der følger med er ikke engang den nyeste fra ATI. Den nyeste hedder Remote Wonder II. Bevares den er sikkert flot (dog ikke noget specielt), men silverstone eller d.vine er meget flottere efter min mening.

Morten J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hej Jannik

tak for anmeldelsen, det var nu "storebror" jeg havde kik på

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=156645

Det er måske nogenlunde det samme?

Yohan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jamen Jannik, du er jo svært overbevisende!  Tak for dit svar og tilbud om hjælp. Det er sq pænt af dig.

Jeg har forstået budskabet om, at jeg skal samle selv! Jeg kunne især godt lide Jeppes subtile måde at sparke mig i røven på: "få du nu bare købt dig en pc og kom igang :-)". Han har jo ret!

Jeg har allerede kigget lidt på det, og jeg har samlet nedenstående konfiguration, som du meget gerne må kommentere på:

- Enten Shuttle SB83G5 (kr. 2.979)
- eller Ahanix D.Vine 5 Media Center Case (kr. 2.298) med f.eks. Abit IC7-G, Intel 875P bundkort (kr. 1.069) og noglet køling (hvilket?)
- P4 3,2MHz Prescott 540 (kr. 1.569)
- Kingston 512MB RAM HyperX (kr. 959)
- Seagate 200GB HDD (kr. 929)
- NEC ND-3500A DVD RW (kr. 529)
- Grafikkort (Hvilket? Skal bare kunne trække MCE)
- MCE 2005 Remote Controller (hvor?)
- Windows XP MCE 2005
- Jeg har som nævnt bestilt et Hauppauge PVR-500MCE i Hauppauge's webshop, så når den ankommer kan jeg få dual tuner uanset hvilket kabinet jeg vælger.
- Jeg har tænkt mig at bruge onboard-lydkortet, da jeg bare skal have en optisk ud til min forstærker.

Af tekniske betalingsårsager skal jeg kunne købe det hele (eller mere eller mindre det hele) et sted. Så kan jeg nemlig få mit firma til at sponsorere det!  Jeg har fundet alt ovenstående (undtagen D.Vine-kabinettet) på www.shg.dk. De virkede som de billigste...

Det, der afskrækker mig mest ved at samle er alle de historier man hører om, hvor besværligt det er at lyddæmpe krabaten. Jeg er doven og har travlt på arbejdet, så jeg orker ikke gang på gang at mangle en bestemt dims, så jeg ikke kan komme videre. I virkeligheden er jeg nok bare et forkælet barn, der vil have sin HTPC MCE 2005 NU!!!

Det vil derfor bliver værdsat stort, hvis du (eller andre) vil komme med input og gode råd til ovenstående.

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 09 December 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej,

du kunne jo gå ind på http://www.hushtechnologies.net og se om der er en som opfylder dine behov, de er ikke gratis med tilgængel får du noget som ser godt ud og har nogle fine specifikationer, det kræver selvfølgelig at du skal købe ind via nettet.

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Ja altså kan se at storebroderen benytter sig af en AMD 64 som faktisk er helt iorden. Dog er det stadig dyrt.

For lige at give et bedre overblik af hvad du mangler (inkl. porto):
Umiddelbart ville det klart være det jeg ville foretrække hvis jeg skulle købe en computer nu. Grunden til at jeg har valgt northwood er at prescot har det med at blive meget varm og derfor skal man jo køle mere. Zalman køleren er helt perfekt (har den selv) og larmer stortset ikke. DVD brænderen er også den der bliver anbefalet mange steder, jeg har lillebroderen 2500A, som har store problemer med at læse brændte film, det kan tænkes at 3500A også har det. Remoten er RF som betyder at du kan bruge den igennem vægge osv.

Ialt vil den koste:
1228+1469+315+1001+1255+510+364+143 = 6285,-

Det kan selvfølgelig gøres billigere, men kvalitet og pris går hånd i hånd. Du mangler også lige MCE2005 Softwaren som koster ca. 1.000. Hov glemte sgu helt grafikkortet. Det kan f.eks. være et Sapphire Radeon 9600 til 810)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43853

Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg sagtens at mindre kan gøre det. Evt. kunne et matrox kort også være en mulighed som jeg har hørt skulle være godt til 2d grafik. Har dog aldrig prøvet et selv.

Morten J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret - det er virkelig udførligt

Jeg er nu begyndt at overveje en anden løsning - at få fat i en palm-butler, og så opgradere min eksisterende PC.

Bedste hilsner

Morten

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 10 December 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Palmbutler er måske ok til tv - men som erstatning for en htpc gør den det ikke godt nok. DEn er ganske enkelt sakket bagud. Standarden i dag må være Component, VGA, DVI eller HDMI udgang til billedet - afhængig af hvilken skærm/projektor du har i tankerne.

Hvad siger du, Jannik - har du glemt et lydkort eller foreslår du at bruge bundkortets lydudgang?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Yohan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

theben >>>
For dælen Hush ser fede ud! Det er i virkeligheden præcis sådan noget jeg leder efter. Men prisen er simpelthen for voldsom! Det er ca. 3,5 gange prisen for en tilsvarende maskine man selv bygger, som så godt nok ikke er 100% støjfri. Og 3,5 gange er så meget at selvom jeg er doven og travl må jeg nok krybe til korset og bygge den selv...

Jannik >>>
Super! Tusind tak for input!! Jeg har lige et par spørgsmål:
- Hvorfor vælger du en Western Digital HHD?
- Ved du om Remote Wonder II kompatibel med MCE 2005, eller skal man bruge Girder eller lign.?

Nu begynder det at krible! Jeg vil have den NU!  Men jeg har lige fået en mail fra Hauppauge om at de nok ikke kan levere PVR-500MCE PAL før efter jul, og der er jo ikke meget sjov ved en HTPC man ikke kan se tv på...

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Altså jeg har brugt et terratec aureon sky 5.1 og bruger nu et audiotrak maya 5.1mkII og synes at de lyder fortræffeligt også den analoge udgang. Jeg har ikke selv prøvet at benytte min s/pdif udgang på mit bundkort, da jeg ikke har noget.

Grunden til at jeg ikke valgte lydkort var bare at Yohan lagde lidt op til at bruge udgangen på bundkortet, som jeg tror er ganske fin. Mht. Palmbutler så prøv bruge søgefunktionen her på siden og find nogle indlæg fra CTACTA, han ved rigtigt meget om HTPC og har en del kritiske kommentarer om den.

Grunden til at jeg valgte WD er simpelthen den at jeg selv ejer en og er ganske tilfreds med den. Egentligt tror jeg ikke det har den store betydning om hvilken en du vælger. Dog ville jeg måske tage en 5400rpm harddisk da de larmer betydeligt mindre (ja harddiske larmer også). Det var bare svært at finde en stor harddisk med så lav en rpm.

Remote Wonder II er pt. ikke kompatibelt med MCE2005 og bliver det nok heller ikke,. Man kan dog emulere en mce2005 remote med girder, men så forsvinder nogle funktioner. Jeg kan se at det er en glipper og anbefaler at du køber en kombatibel remote.

Yohan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

OK, Jannik. Først og fremmest tak for hjælpen.

Hvad siger du til nedenstående?

Bundkort: Asus P4C800-E Deluxe
CPU: Intel P4 Northwood 3.2GHz
CPU køling: Zalman CNPS 7700-CU
RAM: Kingston 512MB HyperX
Harddisk: Seagate 200GB
Grafikkort: Sapphire ATI Radeon 9600
DVD/RW: NEC ND-3500A
Tunerkort: Hauppauge PVR-500MCE
Og en MS MCE 2005 Remote Control

Alt sammen stoppet ned i et Ahanix D.Vine kabinet.

Jeg har dog lige opdaget, at D.Vine 5 kabinettet kun har plads til een harddisk. Så hvis jeg på et tidspunkt vil have mulighed for at smide en disk mere i skal jeg altså købe D.Vine 6 i stedet. Men problemet er, at jeg bedre kan lide designet på 5'eren. Hvad synes I?

Det bliver lidt dyrt. Det hele kommer til at koste omkring kr. 11.500, men så er det også præcis som jeg vil have det - uden at have sparet på noget! Hvad siger I? Er det for meget?

-Johan

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 December 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Komponenterne ser ganske fornuftige ud!

Vil dog ikke have de store betænkeligheder for et D.Vine 6 frem for et 5 - design mæssigt! Du skal nok gøre op med dig selv, hvor meget HD-plads du realistisk vil få brug for. Alt hvad der er værd at gemme brænder jeg ud og sletter fra puteren, og så er det for mit vedkommende ikke nødvendigt med mere end 200 GB. Et alternativ kunne også være, hvis du fik brug for mere plads, at sætte en ekstern disk til når der var brug for det!

Blot mit indspark!

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 December 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

... om ikke andet, så fyrer du bare nedenstående til setup'et - så rocker og ruller det! Så ser det kun endnu mere liret ud med ekstra hd'er.

(http://www.ahanix.com/gallery.html - nederst)

- BR

Yohan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Tak for indspark, Bjarke. Især for det med den eksterne mulighed. Det er jo lige før det er mere tjekket med sådan et par kasser ved siden af!

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 December 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Lige mine ord!

Selv tak

- BR