Forfatter |
|
MadsVP Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 182
|
Sendt: 08 December 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pyyhhh, så kom de endelig med mig hjem, og skal nu monteres op -samt have lavet den sidste finish - bemærk portstørrelsen, den er næsten på samme størrelse som den lille 6" bas 
Jeg mangler lige at slibe linjerne helt op så de er pænt rette, og bejse MDF'en rosentræ - den sorte MDF og ædeltræet får hærdende olie så det får dybde og glød.
Jeg lader billederne tale for sig selv, og tilføjer løbende lidt mere omkring lydindtryk samt billeder af de endelige færdige højttalere.
Systemet skulle kunne række ned til 37 Hz (- 3dB) med den aktuelle bas/mid.
Mads

Desværre fik jeg ikke billeder af den fulde dæmpning - den er dæmpet noget hårdere og omfattende end her anes..

Det begynder at ligne noget...

Basenheden ser ind i et rum der både er progressivt dæmpet og hornladet

Er DET en højttaler ?? 

Jeg oploader mere i takt med at jeg får dem færdige 
Nye billeder tilføjet den 11/12

Arg - den fordømte fræser havde rykket sig en lille mm ind - frem med slibepapiret 

Den er jo ligefrem lavet til at sidde her 

"Enkelt er smukt..."

De sættes skyndsomt til - "Er der lyd?? Yes Yes! " - for "sjov skyld" bruges det lille Fisher microanlæg til testen - og fordi min Thule ikke er tilsluttet i øjeblikket. (Defekt afbryder )
Jeg skal desuden have dem til at spille på den anden led af stuen.
Med forbehold for Fisheranlæggets begrænsede evner er lyden generelt sammenhængende og homogen, dog stikker bassen en smule af, men det havde jeg nu forventet, da porten alligevel skal forlænges 2-3 cm.
Umiddelbare lytteindtryk:
IMPONERENDE transientformåen, meget dyb bas der ikke kobler for voldsomt til rummet, god tonal sammenhæng / behagelig lydkarakter og rigtig god virkningsgrad. Vifa enheden befinder sig særdeles godt i TL sammenhængen, og gengiver raspende tørt.
Pænt analytiske: Evt. producerfejl afsløres med legende lethed, men uden at der overfokuseres - enheden / systemet arbejder aperiodisk uden at mudre - afstemningen /dæmpningen virker ok.
Hvad der er mindre godt: Et MEGET lille lyttevindue, jeg skal næsten have hovedet spændt fast.
Pokkers osse..1 ordens filtre er så forban**de kræsne mht baffel/driverlayout....jeg må gå i tænkeboks..
/Mads __________________ nEt^DeViL Ownz You ! Danish Lammers !
|
Til top |
|
|
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
Sendt: 08 December 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, du har ikke været helt heldig med at placere de billeder :-P
Men ellers ser det fedt ud 
Er det en 6" bass eller noget deromkring? godt mærke?
|
Til top |
|
|
MadsVP Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gik totalt i l**t 
Jeg er ikke den store DTP haj - jeg prøver at lave nogle nye, og oploade dem senere
|
Til top |
|
|
MadsVP Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassen er en 6" Vifa der oprindeligt har siddet i en sub - den er udemærket, men jeg smider måske en bedre i, hvis jeg da kan få det til at spille..
Q-sound har billige enheder i tiden, så jeg skal måske lidt på indkøb - well nu skal det lige trimmes ind.. 
|
Til top |
|
|
syska Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
selvf, du kan godt rette i din egne indlæg bare lige så du ved det
|
Til top |
|
|
MadsVP Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
syska - mange tak for hjælpen, nu er det vist fixet... 
/Mads
|
Til top |
|
|
syska Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
wow, meget bedre, og nu kan man enda bedre overskue det hele :-P
keep up the good work
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 08 December 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart at se at nogen stadig bygger denne type højtalere . Havde HF's gulvkonstruktion m. Coral Flat 8 i gamle dage - på visse punkter var de ret suveræne. Held og lykke med dem!
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 09 December 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom endeligt igen med lytteindtryk, når de spiller. Spændende projekt.
|
Til top |
|
|
MadsVP Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tilføjet nyt - se oprindelige indlæg...
/Mads
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 11 December 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et 6 db's delefilter er ikke det bedste til den måde du har sat enhederne på, det er jo typisk den måde mision laver det på, de kører fks med 12 db på diskanten.
Men det er kanon diy, det ser rigtig lækkert ud, det skal nok blive en super højtaler når du har fået ramt det rigtige delefilter. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
MadsVP Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de venlige inputs... 
Ja, jeg er bange for at der ingen vej er udenom - toppen skal deles anderledes....øv altså
|
Til top |
|
|
MadsVP Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delefilteret er nu således:
Bas/mid: 2200 Hz 6 dB /Octav -
Tweeter: 3100 Hz 12 dB /Octav -
Der er ikke lavet nogen korrektioner overhovedet - enhederne macher som udgangspunkt hinanden udemærket, også niveaumæssigt. Jeg har nu fået en anelse mere niveau i toppen - logisk nok da afrulningen nu først starter ca 3100 hz længere nede.
Men: jeg er endnu _noget_ plaget af udfasninger mellem enhederne - selvom det er blevet betydeligt bedre, hvilket altså stadig betyder et smalt lyttevindue....ret irriterende 
Jeg kan forsøge med et 3. ordens, men bør diskanten egentlig ikke inverteres når man matcher en 1. ordens gren med en 3. ordens ? (90 grader vs 270?)
/Mads
|
Til top |
|
|
MadsVP Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet 3 ordens filter til tweetergrenen, også inverteret, men er gået tilbage til 2 ordens - delefrekvensen er nu placeret ved ca 3500 hz - jeg synes det giver det bedste resultat.
Det skal lige nævnes at 6 db/octav basgrenen er konstant og jeg har indtil nu ikke set grund til at ændre på denne.
Jeg vil nok prøve at placere diskanterne mere asymetrisk, og se om det ikke hjælper på udfasningerne - heldigvis er der plads til forsøg med dette - jeg vil lave nogle midlertidige løse "bafler" som kan placeres over/ved siden af diskantens nuværende placering, de kan også vinkles opad, så her er basis for en del lyttetests.
Bundlinjen er; - jeg synes, jeg med dette system har fået helt fantastisk meget for de relativt få penge, især må nævnes transientbearbejdningen, den helt utrolige dybe bas (dog ikke uden problemer - der skal stadig arbejdes lidt med at få den direkte og den "reflekterede" bas til at hænge noget bedre sammen) En tårnhøj ambiance, hvilken normalt skal findes i _noget_ dyre højttalersystemer, samt en allround performer der tilsyneladende er ret ukritisk med kilde-signalet/materialet.
Beskrivelsen af lytteindtrykket skal ses sat i relief til prisen.
Det samlede system uden den sidste finish (maling, finér whatever..) står mig i lidt under 2000 kr.
/Mads
Jeg har netop gjort omkostningerne op og de er som følger:
Kabinetter = 550 kr
2x Vifa bas/mellem, købt brugte = 220 kr
2x brugte, men ubenyttede Monacor DT105 = 110 kr
Terminaler, Refleks porte, 4 m 2.5 cm2 Supra kabler til indre wiring samt lidt ekstra spoler og dæmpematerialer, ca 400 kr
Alt i alt små 1300 kr (samt 3 dages fritid)
- så skal der selvf lægges nogle kr til den afsluttende finish, når MDF og limningerne lige har fået sat sig. Jeg har besluttet at male top, sider og bag i en valnød/cremefarve, og give front+kantliste hærdende gulv olie. Feltet omkring diskanten skal have påmonteret noget selvklæbende sort filt af den slags man forer sølvtøjsskuffer med - det koster ca 75 kr pr løbende meter i 35 cm bredde - det er perfekt til formålet og holder klæbeevnen godt.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 17 December 2004 kl. 02:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nok ikke tvivl om at princippet er godt, når det drejer sig om at få noget for pengene .
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 19 December 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eksperimenter med fasen på begge enheder, de mission jeg havde var fasen på diskanten vendt.
Har du eksperimenteret med at flytte delefrekvensen med de 12 db's filteret?
eksempelvis tættere på hinanden! __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
MadsVP Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej RP
Ja, det hele er prøvet - da jeg inverterede fasen gik det helt i skoven, så det har jeg droppet igen.
Jeg laver en ny baffel til diskanten og vinkler den 5 grader bagover samt trækker den lidt til siden - ellers skal fronten bare dæmpes når HT'eren er blevet malet - så tror jeg det bliver så godt som det nu kan blive.
6 db grenen til bas/mellem bibeholder jeg under alle omstændigheder, da den medvirker til højttalerens gode klang og musikalitet - Det er en fordel i denne konstuktion at den får så stort område at spille som muligt.
/Mads __________________ nEt^DeViL Ownz You ! Danish Lammers !
|
Til top |
|
|
mosefundet Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2004
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 23 December 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|