Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Rega Cursa/Exon combo spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 December 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er den glade ejer af Rega Cura/Exon preamp/amp. Anlægget spiller meget opløst og luftigt på et sæt Von Schweikert VR2 højttalere.

Jeg har dog den anke at jeg mangler en smule dynamik nogle gange. Mit lytterum (2. sals lejlighed med trægulv) har jeg måttet dæmpe en del - det har givet bedre bas-definition og mere "ro" i toppen.

Men der mangler stadig "et eller andet"...

Her kommer spørgsmålet?

Cursa´en er indstillet på et for lavt gain-niveau (niveau 2, 830 mV/11,5 DB) i forhold til det anbefalede når den kombineres med Exon-sættet (manualerne til produkterne siger dette lige ud - niveauet skal være 3, 1,25V/15DB).  

Vil den mangel på dynamik jeg oplever kunne skyldes dette faktum? Det må jo - alt andet lige - betyde at Exon ikke leverer det maksimale?

Hvis nogen har en idé om dette, så giv lyd!

MVH

Jesper

Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper.

Mangel på dynamik kan skyldes mange ting.

Hvis Rega angiver i manualerne at gain niveauet skal være højere er det bare at få det ændret, hurtigst muligt. Det kan give mere dynamik.

Underlaget og afkoblingen fra dette har også stor indflydelse på dynamikken. MDF og HFD har en tendens til at lyde dynamisk begrænset og kedeligt. Her kan jeg anbefale ahorn eller asketræ. En anden mulighed er spånplade der har virkeligt fine egenskaber som underlag.

Apperaterne bør ikke stå ovenpå hinanden men på hver sin hylde, hvis man ikke kan det, bør cd-afspilleren som det mindste stå for sig, og på spånplade eller ahorn.

Det næste område man bør kigge på er strømforsyningen til apperaterne. Man bør have en strømfordelerdåse med stjernestel, og gerne med jord. Det kan være lidt svært at få jord på i en lejlighed. Optimalt set skal man også have sin egen gruppe i strømskabet til HIFI.

Tilsidst er der signal og højttaler kabler, disse kan være meget dynamik begrænsene. Her kan jeg anbefale Van den Hul, Bertrams kabler, Duelund efter smag og behag. Søg evt. her på sitet efter kabel diskutioner.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes