Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Valg af Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

hvilken af følgende projektore er bedst?

Sanyo PLV-Z3 Projektor 

Panasonic PT-AE700 Projektor

Hitachi PJ-TX100 Projektor

jeg ved det er et svært spørgsmål da der sikkert er mange meninger og fordele/ulemper ved de forskellige projektore.

men lad mig høre folks erfaringer med de forskellige modeller. jeg står nemlig og skal have en projektor inde for nærmeste fremtid og har hørt godt om alle de 3 modeller her. evt nogen andre forreslag som ligger i samme klasse/pris.

jeg er især intereseret i folk erfaringer med kvalitet af projektoren hvor lang tid de holder før de brænder ud og hvad det koster osv. plus om en resning er dyrt om det evt er noget man kan klare selv osv?

alt i alt er jeg ude efter en projektor med en god billed kvalitet som holder og som ikke koster en formue at vedligeholde/reparere osv..

Nicolai 

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 December 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen personlig erfaring, men har fulgt lidt med her i forumet et stykke tid, og det lyder til at Z3 er klart den projektor rent billedmæssigt pt. Det er i hvert fald den jeg har tænkt mig at købe.... hvis det ellers bliver til noget
Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 December 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:

Sanyo PLV-Z3 Projektor 

PJTX 100 kan man som udgangspunkt hurtigt skille ud - det er en udmærket projektor, men overhalet af de andre på alle andre punkter en lysstyrke - den kan justeres til at fyre temmeligt meget lys af. Det er bare normalt ikke det vigtigste i en hjemmebiograf. Tilbage står du altså med det "sædvanlige" valg - Z3 eller AE 700. Z3 har det overall bedste billede, det er renere og du har bedre mulighed for justering af lysstyrke. Desuden har den en bedre lens-shift, hvilket kan være vigtigt hvis den skal loftmonteres, og muligheden for selv at rense den for støv uden at åbne den er absolut en God Ting (TM). Til gengæld har Panasonic'en nogle praktiske fordele, primært at længere zoom giver f.eks. mulighed for placering på bagvæggen, og så har den scart-stik (Z3 har to component ind i stedet). Og den er billigere.

Med andre ord: Hvis prisforskellen ikke er afgørende for dig og den ellers opfylder de praktiske krav du har mht. placering, så køb en Z3.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 December 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg følger lige lidt med her, håber det er i orden jeg lige stiller et par spørgsmål også....

Kan nogen af disse projektorer bruges i dagslys, eller skal ens stue være helt mørklagt før de duer til noget? Hvis man nu vælger en projektor istedet for et nyt fjernsyn, hvad koster en ordentlig tuner så, og hvad skal man gå efter der? Og hvad med kabler til hele molevitten?

Håber det er i orden jeg spørger med, har nemmerlig også lidt kig på de 2 modeller....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Nicolai18 skrev:

Sanyo PLV-Z3 Projektor 

PJTX 100 kan man som udgangspunkt hurtigt skille ud - det er en udmærket projektor, men overhalet af de andre på alle andre punkter en lysstyrke - den kan justeres til at fyre temmeligt meget lys af. Det er bare normalt ikke det vigtigste i en hjemmebiograf. Tilbage står du altså med det "sædvanlige" valg - Z3 eller AE 700. Z3 har det overall bedste billede, det er renere og du har bedre mulighed for justering af lysstyrke. Desuden har den en bedre lens-shift, hvilket kan være vigtigt hvis den skal loftmonteres, og muligheden for selv at rense den for støv uden at åbne den er absolut en God Ting (TM). Til gengæld har Panasonic'en nogle praktiske fordele, primært at længere zoom giver f.eks. mulighed for placering på bagvæggen, og så har den scart-stik (Z3 har to component ind i stedet). Og den er billigere.

Med andre ord: Hvis prisforskellen ikke er afgørende for dig og den ellers opfylder de praktiske krav du har mht. placering, så køb en Z3.

tak for det hurtige svar. du snakker lidt om placering er Z3'eren det vaskeligere at placere. projektoren skal placeres i en vindueskam havde jeg lidt regnet med det er en vindueskam som sidder højt og dermed ville den står godt her. men er der nogen problmer i det?

Ch@ser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg går også med tanker om at købe 'enten eller' (AE700/Z3), men efter at have kigget på sammenligning af de to på http://www.projectorcentral.com/high_contrast_LCD_projectors .htm synes resultatet af tippe ud til AE700s fordel. Set i lyset af at den samtidig er en del billigere end Z3'eren (undres også af at MSRP (vejl. pris) er sat omvendt..), burde det være nemmere at vælge.

Vil dog gerne vide hvor der er artikler/reviews som ender op med Z3'eren som det bedste valg, for ja det er et svært valg.

Citat fra sammenligningen  (linket): "At this writing the MSRP of the Z3 is $500 less than the AE700. Normally this means street prices will follow a similar ratio, and if so the Z3 will be the lower priced unit on the street. Given its zoom restriction, and the fact that it doesn't quite match the AE700's black level and contrast, this price differential is appropriate. But both units represent outstanding values for the money." (min fremhævning).

Til top Vis Ch@ser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch@ser

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Det jeg ikke forstår ved den test fra projectorcentral er at de ikke nævner vertical banding, som ellers var et af AE500 største problemer og som stadig ikke er væk på AE700. Dette er klart hovedårsagen til at jeg ikke vil købe AE700. Desuden er prisforskellen vist ikke så slem. Du kan få en Z2'er til lige knap 12.000kr hos http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={FF5B8974-B4 E1-4FE2-B16B-7DE8B94A54B5}&SESSIONID=208227242237&DS =2&TS=1402565011&type=focus&doctype=article& focus=690674&focuslayout=full5&focuslayout=full5& ;history=add

Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted

Ch@ser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 14 December 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Ok, det var så prisen så mangler vi bare et par review som giver Z3 førertrøje  på.

Fair nok pris, kender godt stedet, men vil nu helst have fat i en dansk handelsmand. Kan lige nævne at de begge koster omtrent det samme på siden per_zk nænvte. Lad os se om der er nogen saglige reviews som giver os det fornødne input omkring Z3'eren.

Fandt review af begge på http://www.cine4home.de (ja på tysk - brug evt. babelfish) der giver en lille opsumering i tabeller for begge apperater (lavere tal er bedre - 1.0 er bedst):

(Z3) "Technische Weiterentwicklung des Z2":

Bewertung Bild gesamt : 1,83 (Gut +) og Bewertung gesamt : 1,6 (Sehr Gut / Gut)

"Das LCD Kontrastwunder!"  (AE700):

Bewertung Bild gesamt : 1,75 (Gut +) og Bewertung gesamt : 1,5 (Sehr Gut / Gut)

De nævner vertical banding i denne artikkel og opfordrer til at benytte "Flicker" i service-menuen for at reducere denne effekt yderligere. De nævner dog også at VB i forvejen skulle være blevet reduceret til et "acceptabelt niveau", hvilket det lyder til måske er mindre end fuldt acceptabelt - hehe.

Til top Vis Ch@ser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch@ser

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Ellers så tror jeg du kan se begge i action hos Tape Connection.

Prøv også at læse: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15276&P N=1

"For første gang så jeg både ae700 og Z3 i duel og Z3 vandt klart, ingen VB overhoved (næsten), ae700 stinker med VB den er endda dårligere end min Z2 mht. VB."

og: "Helt enig. Jeg har også z3 som vinder af testen. Den er i mine øjne 3000 mere værd end pt 700. Bedre billede, INGEN VB!!! og den lille støv feature som ifølge otto virker ganske fint."

og: "Som de fleste andre var jeg også mest imponeret over Z3, som har et meget flot og smooth billede uden væsentlige problemer. Med mindre man virkelig er klemt på pengepungen er det ikke 3000 værd ikke at kunne slippe for Vertical Banding, og desuden er min erfaring fra Hitachien, at Irisfunktionen er meget praktisk at have i en stue, hvor baggrundslyset (trods mørkelægning) ikke er det samme om dagen og om aftenen."

bøppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 December 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

hvad med infocus sp4805

jeg så selv på en AE500 men da den

skulle sammenliges med sp4805 dropped

jeg fuldstændig lcd og kiggede kun dlp

og endte med en benq pe8700+

Til top Vis bøppe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøppe

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 December 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Enig herfra!

Jeg vil helt sikker tage en Z3. Jeg synes billedet er imponererne til de penge. Efter min mening skal der MANGE penge på bordet for at få noget der er væsentligt bedre uanset om vi snakker LCD eller DLP.

Havde jeg pengene nu, var de væk i morgen og jeg ville være en lykkelig ejer af en Z3.

God kamp.

Guldlossen.
Til top Vis GuldLos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GuldLos Besøg GuldLos's Websted

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

lyder godt. det ser jo samlet ud til at Z3'eren har flest stemmer, men jeg må ud og se dem live. nogen som ved hvor man kan opleve dem i nordsjælland/københavns området?

Nicolai

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 December 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Vil lige give mit besyv med. Jeg har ikke set Z3'eren og må indrømme at jeg er godt tilfreds med min PT-AE700.

Det er ikke verdens bedste projektor, men rigtig god til prisen efter min mening. Der er skrevet meget på dette forum omkring Panasonicen mht. diverse problemer. Jeg må erkende at jeg ikke har nogle problemer og kan egentlig kun melde om lidt "vertival banding" som værende ikke optimalt...

Uanset hvilken du vælger får du en god projektor!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

thille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 14 December 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:

lyder godt. det ser jo samlet ud til at Z3'eren har flest stemmer, men jeg må ud og se dem live. nogen som ved hvor man kan opleve dem i nordsjælland/københavns området?

Nicolai

Du kan få en demo af Hitachi'en, Panasonic'en og Sanyo'en i rødøvre:

Var selv ude og se på 700'eren og Z3'eren, og valgte Z3'eren bl.a. pga. bedre farver samt at den støjer mindre.

- Martin
Til top Vis thille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thille

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes