Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 15:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fornuftigt surround-sæt til 15000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilvaxX
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 December 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 14 December 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej venner.

Jeg regner med at skulle ude og have nye højttalere her inden længe. Jeg har længe været i tvivl om det skulle være stereo eller surround (da jeg stort set ikke ser film), men med DVD-audio osv., er min beslutning alligevel faldet på surround.

På nuværende tidspunkt sidder jeg med en Yamaha Ax-592 http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/products/ hf/ax592.html reciever som spiller mellem-okay.

Jeg ønsker ikke at købe ny forstærker lige nu (rettere: jeg har ikke råd) så de højttalere jeg skal ud og købe skal kunne spille fornuftigt, samtidigt med at de også skal kunne bruges i mit nye surroundsetup.

Jeg har omkring 15.000 kr at gøre godt med til højttalere pt.

Og så kommer mine spørgsmål;

Hvad skal jeg vælge til surroundreciever?
Hvad skal jeg vælge af højttalere?
Og findes surroundhøjttalere overhovedet i en så lav en prisklasse som 15.000 kr?

Til top Vis SilvaxX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilvaxX Besøg SilvaxX's Websted
 
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 14 December 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til Hifi4All.

Jeg vil mene at du nemt kan finde nogle fornuftige surroundhøjttalere til 15.000kr.

Har du gjort dig nogen overvejelser omkring størrelse på dem?
Nogle har ikke plads til store gulvhøjttalere, mens andre ikke vil undværre dem.

Rådet der går igen er selvfølgelig selv at tage rundt til de forskellige forhandlere og lytte, da det i sidste ende er dine øre der skal afgøre valget.
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
SilvaxX
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 December 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 14 December 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Tak for velkomsten :)

Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde plads til nogle store gulvhøjttalere, selvom jeg mest hælder til sådan en løsning da jeg synes at små højttalere ser 'billige' ud. Men nogle små højttalere der kan sættes i hjørnerne eller noget, ville være at foretrække i mit rum, fremfor nogle store gulvhøjttalere.
Til top Vis SilvaxX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilvaxX Besøg SilvaxX's Websted
 
jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 202
Sendt: 14 December 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Miller & Kreisel har fået meget god omtale. Deres K1 system kan fås til 15.000kr, jeg har desvære ikke fået dem hørt endnu men det er bestemt et af de sæt jeg selv skal ud og lytte på når jeg har fået sparet op til nye højttalere.
Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu
 
SilvaxX
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 December 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 14 December 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg lidt ny indenfor faget her, men skal jeg have BÅDE en surroundforstærker, og en surroundreciever? Eller hvordan hænger det sammen? 
Til top Vis SilvaxX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilvaxX Besøg SilvaxX's Websted
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 14 December 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Nej, surroundreceiver er blot en surroundforstærker med radio indbygget, så det er blot spørgsmålet, om du vil have den med. Typisk er alle modellerne receivere pånær de dyreste modeller.

Hvis dit primære hensyn er musik, er det måske værd at overveje 5 ens højttalere - eks. en mellemstor reol-/væghøjttaler plus en sub. Ved multikanalsmusik er det vigtigste, at der er integration mellem kanalerne, og derfor bruges ofte identiske højttalere hele vejen rundt.

Hvis du eks køber en sub til omkring 3K, er der cirka 2500 til hver højttaler. Det kunne være modeller som Dynaudio Audience 52, B&W 602 eller Monitor Audio S2 (mange andre muligheder, naturligvis).

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 December 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

SilvaxX skrev:

Jeg regner med at skulle ude og have nye højttalere her inden længe. Jeg har længe været i tvivl om det skulle være stereo eller surround (da jeg stort set ikke ser film), men med DVD-audio osv., er min beslutning alligevel faldet på surround.

Jeg synes du skal genoverveje din beslutning, når du siger det primært er til musik. Det er ikke ligefrem fordi DVD-Audio og SACD stormer frem på markedet, og slet ikke på grund af musik i multi-kanal. Jeg anser det som langtfra sandsynligt at musik i surround vil indtage en væsentlig del af markedet - ikke mindst på grund af det dilemma du står i. For 15.000,- kan du vælge imellem en ny surroundreceiver som vil være i underkanten af den lyd du har nu samt et sæt hæderlige, men ikke vilde højttalere, og så et sæt _rigtigt_ gode, kompakte stereohøjttalere, System Audio SA2K f.eks. (selv om det nok vil sætte din forstærker på arbejde) Jeg vil påstå at du vil få mere glæde ud af at holde dig til stereo og så få noget ordentligt grej, frem for at investere en masse penge i en surround-løsning, der kun vil give dig fuld udnyttelse af en begrænset del af din samling. SACD og DVD-Audio stiller ikke _krav_ om at man har et surround-anlæg, de indeholder også stereo i højere kvalitet end CD. Derfor kan du sagtens få glæde (endda måske MERE glæde) af de nye formater med et rent stereo-setup. Hvis du har _hørt_ musik  i surround og synes det er noget du gerne vil have, så er det fint at investere i surround, men du skal _ikke_ "opgradere" fra stereo til surround fordi "det er det nye".



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
SilvaxX
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 December 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 14 December 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Nårh, jamen så er det jo en helt anden sag! Troede rent faktisk at DVD-audio stillede som krav at man havde et surroundsystem.

Lad os så sige at jeg vælger en NAD Silverline S300 ( http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/stereo/forstaerker/d etail/NAD_Silverline_S300_forstaerker.htm?id=1923 ) stereoforstærker. Er det så muligt at sætte en subwoofer til? Eller er det kun i et surroundsystem det kan lade sig gøre?
Til top Vis SilvaxX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilvaxX Besøg SilvaxX's Websted
 
2FAST4U
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 14 December 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

har sagt det før og siger det igen....

JAMO D450  (fås til 11 kilo på nettet). De spiller IMOP langt bedre end system audio i samme prisklasse. Så er der 4000 tilovers til at købe en reciever for. Evt. en brugt.

Til top Vis 2FAST4U's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2FAST4U
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 14 December 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Eller evt kjøpe brukt. Da burde 15k rekke til både høytalere og receiver. Jeg har selv stortsett alltid kjøpt brukte høytalere, og ny receiver. Det fordi i mine ører foretar ikke høytalerutvikling de helt store sprangene, selv om det selvfølgelig skjer et og annet.

Receivere foretrekker jeg å kjøpe nytt. Ikke fordi de foretar noen lydmessige kvantesprang, men noe nytt vil nå jeg også ha :)

Ångående flerkanalsmusikk er jeg nyfrelst! Det ble jeg etter å ha hørt DTS utgaven av Dark Side Of The Moon.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 December 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

2FAST4U skrev:
JAMO D450  (fås til 11 kilo på nettet). De spiller IMOP langt bedre end system audio i samme prisklasse. 

Jeg vil nøjes med at påpege at jeg er uenig...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 14 December 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

SilvaxX skrev:

Lad os så sige at jeg vælger en NAD Silverline S300 ( http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/stereo/forstaerker/d etail/NAD_Silverline_S300_forstaerker.htm?id=1923 ) stereoforstærker. Er det så muligt at sætte en subwoofer til? Eller er det kun i et surroundsystem det kan lade sig gøre?

De fleste forstærkere i den bedre ende har en pre-out udgang (fremgår ikke lige af linket), den kan godt bruges til subwooferen. Du kan dog risikere at niveauet på pre-out udgangen er for lavt i forhold til subwooferens følsomhed, det er meget forskelligt hvordan niveauet på pre-out udgangen ligger. Men jeg må indrømme at jeg er forvirret, først siger du at du har max 15.000,- til nye højttalere, nu kigger du på en forstærker til 17K?



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
SilvaxX
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 December 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 14 December 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Tja.. man kan vel aldrig helt overholde sine budgetter?

Men, nu har jeg så en Silverline S300 (i teorien), hvad skal jeg så vælge af højttalere? Hvis jeg nu fx tar en B&W ASW600 sub også, og så sætter mit maxbudget til.. 25000 kr?
Til top Vis SilvaxX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilvaxX Besøg SilvaxX's Websted
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 14 December 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Siden du sier at du skal bruke anlegget mest til musikk ville jeg heller være foruten sub enn å kjøpe en billig en. Sub er den komponenten som har voldet meg flest kvaler. Å finne en som takler film er ikke noe problem, en som kan spille musikk derimot, aj, det har tatt meg mye prøving og feiling.

 Nå har jeg ingen personlige erfaringer med den B&W subben, men edderkopp alarmene mine går av og sier løp, ikke kjøp!

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 30 December 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

2FAST4U skrev:
JAMO D450  (fås til 11 kilo på nettet). De spiller IMOP langt bedre end system audio i samme prisklasse. 

Jeg vil nøjes med at påpege at jeg er uenig...

Og jeg er dybt enig med Otto her..

Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes