Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 20:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Port tuning af Gravesen TJL (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 December 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg er ved at gå i gang med at lave en TJL gulvhøjttaler efter Troels Gravesens design.

Ifølge ovenstående link, er port tuningen omkring 35Hz ved en port på 72x200mm og kabinetvolumen på 24,3 med en Seas Excel W18E001 enhed.

Da jeg skal bruge en lidt mindre portdiameter, ville jeg lige regne længden ud med WinIsd. Men jeg kan dælme ikke få det til at passe.
Hvis jeg regner efter i WinIsd med 18WE001 enheden og et kabinet på 24,3 liter og en port på 7,2x20cm, giver det en tuningsfrekvens på knap 45Hz.

Ved en tuningsfrekvens på 35Hz skulle porten ifølge WinIsd være 35,65cm lang.

Er det bare mig der er en knold til at bruge WinIsd? Eller er holder de 35Hz ikke?

Mvh.
Rasmus Hansen
Til top Vis gasjack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasjack

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 December 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg ville stole på Troels målinger. Jeg har besøgt ham og hørt en del af hans højttalere, og de spiller utrolig godt. Problemmet med at beregne portlængder er K faktoren (end correction factor). Derfor er det ikke sikkert du får den tuning du beregner.

K faktoren har noget at gøre med den måde porten kobler med luften omkring den på. Det påvirker porttuningen meget. Altså om man bruger alm porte, koniske porte osv, og hvordan den er monteret.

Se mere på http://www.diysubwoofers.org/portcal.htm

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 December 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus.

Dejligt at se at der er nogen der lavet Troels Gravesens højttalere :)

Jeg har selv tænkt på at lave TJL, men fik aldrig købt diskanterne.

Glæder mig da til at se lidt billeder.

Jeg ville nok tro på Troels målinger. Han har virkelig styr på tingene, og alt er målt efter med proff udstyr.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa.
Tak for svarene. Jeg stoler skam også på Gravesens målinger.
Problemet er, at jeg kommer til at bruge en port der er en smule mindre i diameter (66mm istedet for 72mm) og hvad skal længden på den så være?
Det kan jeg jo ikke regne ud med f.eks. WinISD, da beregningerne slet ikke passer med det der står på Gravesens side.

Nogen der kan hjælpe. Jeg kan bare ikke forstå, at der skulle være 10Hz i forskel på det WinIsd siger, og så det man Gravesen opgiver.

Købte forresten diskanterne i USA ved Madisound til 60$ stykket. Og W18E001 enhederne ved www.audiocomponents.nl til 152€ stykket (billigt i forhold til at der på Gravesens side står de koster 219€ stykket)

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Slet ingen kabinet / porthajer der kan/vil svare?

Hvis jeg bruger en port på 66mm hvad skal længden så være?

Jeg kan jo ikke regne med det WinIsd fortæller mig, da det heller ikke passer for den opgivne port.

Mvh
Rasmus

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 December 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du bliver nok nød til enten at måle efter selv når du vil bruge en anden port, eller spørge der hvor du har købt dine enheder om de kan hjælpe dig med portberegninger. Det gælder om at finde en K værdi der passer med Gravesens resulat og så ændre størrelsen bagefter. Så skulle det passe.

Jeg ved godt det lyder træls, men næste gang vil jeg anbefale dig at købe dine ting ved en forhandler herhjemme, hvilket i dit tilfælde vil være speakerscorner eller dat. Med begrænset teknisk viden kan du ende op med at have værdiløse enheder liggende du har givet penge for. Så hellere betale det mere, og få service der gør du får noget ud af dine enheder.

Bare mit råd.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

--SNIP--

Jeg ved godt det lyder træls, men næste gang vil jeg anbefale dig at købe dine ting ved en forhandler herhjemme, hvilket i dit tilfælde vil være speakerscorner eller dat. Med begrænset teknisk viden kan du ende op med at have værdiløse enheder liggende du har givet penge for. Så hellere betale det mere, og få service der gør du får noget ud af dine enheder.

Bare mit råd.

Tak for rådet, men kan ikke helt se hvad det skulle hjælpe at købe over nettet herhjemme, når det alligevel ikke er et færdigt kit. Dat gider næppe bygge en højttaler og måle den igennem før de sælger mig en port
Desuden lyder det fra andre tråde ikke som om de har helt styr på det med porte - en der havde købt et Proac kit, fik en port i helt andre mål, og fik så at vide at han bare kunne korte lidt af, så ville det passe....

Fik mail fra Gravesen her til morgen, og han medgiver, at porten ifølge alle fomler burde være ca. 35cm lang, men efter måling af impedansforløb, viste det sig at stemme med 20cm.

Enden på det bilver, at jeg bruger en variabel port på 66mm, som indledende stilles til 16,7cm og derefter lytter jeg mig frem.
Alternativt kan jeg prøve at få den målt ved RCE elektronik i Aalborg, som lige er blevet overtaget af en højttaler-entusiast, der har måleudstyr til rådighed.
Han begynder også at importere bl.a. Fountek og Fostex, samt mange af de dansk producerede enheder.

Mvh
Rasmus

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 December 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg siger bare at du har kunne få hjælp til dine problemer ved en forhandler i DK, hvis du havde købt tingene der. At DAT ikke kan hjælpe dig er deres problem.

Jeg arbejder sammen med Troels om nogle projekter, så jeg kender godt hans konstruktioner. RCE elektronik er overtaget af Jens Posselt som jeg har arbejdet sammen med.

Vil det sige, at du har købt enhederne i udlandet, og så spurgt DAT om hjælp bagefter? Hvorfor tror du han ikke har tid til at beregne en eksakt port til dig?

Jeg syntes bare man bør støtte de danske forhandlere, ellers forsvinder de.

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hey synchroniq.

Nej selvfølgelig har jeg ikke bedt DAT om hjælp - det ville da være en underlig ide

Det jeg skriver er bare at jeg ikke forstår hvordan DAT skulle kunne have hjulpet mig, med mindre jeg havde taget de færdige kabinetter med ind til dem. På den måde er jeg lige så godt hjulpet ved at spørge f.eks. her i forummet.

Synes da også man skal støttte de danske forhandlere - men jeg vil tro jeg har sparet noget der ligner 2500,- (for enheder til tre højttalere) ved at købe i udlandet - kunne slet ikke finde en forhandler af Fountek herhjemme i øvrigt.

Mvh
Rasmus

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 18 December 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Fountek kan da godt købes i Danmark, men først i slutningen af Januar.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 06:40 | IP-adresse registreret  

Jeps - men jeg bygger højttalere nu . Ved godt du roder med noget import - er spændt på at se hvad det bliver til. RCE-manden er også ved at importere Fountek så vidt jeg kunne forstå.

Mvh
Rasmus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes