Hei!
Jeg skal i gang med en høyttaler nå.
Utseende:
Høyttaleren skal være en gulvstående høyttaler. Den kommer til å ha 2 "deler". En med bass element, og en med diskant og mellomtone element. Hver seksjon = ca 60cm høy. Disse kan boltes sammen.
Hver seksjon har et volum på ca 28l (hvis seksjoner slås sammen; ca 50l +).
Kassen skal være av MDF; jeg skal frese til avstivere som vist på bildet, og forme 3mm MDF plater rundt disse (i ca 8 lag). Front platen vil enten være 22mm eller 44mm (2*22mm) MDF.
Bestykkning:
Den skal ha en Vifa XT25 Ringradiator diskant.
Mellomtonen er et SystemAudio BIG 1400 element, antagelig produsert av Vifa. Jeg forsøker nå å komme i kontakt med vifa for å få Thiele Small parametere.
Bass'en er ikke kjøpt enda, men jeg tror det kommer til å bli en Peerless HDS 164 6 1/2".
Delefilter; ikke helt sikker enda, men vil tro at et 12db/okt 500/2500hz vil være bra. Kommer tilbake til dette når jeg får satt sammen kassen.
Problem: I hvilken kasse vil Peerless HDS 164 gjøre seg best? Jeg er ikk den beste til å beregne slike ting, og jeg lurer på om mine beregninger på kasse er bra;
Volum 20l
Rør: Ø=6.3cm, l = 22cm.
Dette skal visstnok gi en flat frekvenskurve ned til 50hz, og en -3db @ 38hz. (-12 @ 30Hz, så den synker fort).
Er mine kalkulasjoner fornuftige? Den trenger ikke spille så voldsomt dypt, da jeg har 2 stk Audiovector M-Sub Signature til å ta seg av den jobben.
Kassens volum er jo ca 28l pr seksjon, men jeg tenkte å fylle opp med avstivninger og eventuellt sand/bly.
Mellomtonen kan oppgraderes hvis jeg finner ut at den ikke duger.
Noen invendinger/forslag?