Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 07:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Pianolakering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 21 December 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Hvis nu man har et par højttalere, som har en smuk finish, men som har et par ridser.

Kan man skaffe sig af med disse ridser, ved at få hele højttaleren pianolakeret?

Er der nogen der ved, hvordan dette gøres, hvem der kan gøre det, og hvad det eventuelt vil koste?

Hjææælp!

Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker
 
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1148
Sendt: 21 December 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hvordan er de malet i dag ?

Er de i pianolak ?

Jeg vil mene de skal slibes ned, og derefter males igen, jeg ved at der findes autolakerer der kan lave pianolak men det er ikke dem alle.

Men ellers så spørg i en klaver butik, de må da vide hvem der kan male i denne lak form.

Men mit gæt er at det bliver lidt peperet

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre
 
cj10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 21 December 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge

Værktøj
Materialer
  • Sandpapir korn 240
  • Shellak (politur 3510 filtreret)
  • Klude
  • Ploérlap eller polérklods
  • Råd


    Fremgangsmåde

    1)    Slib træet forsigtig i åernes retning med korn 240


    2)    Tør træet over med en fugtig klud - så støvet fjernes og træet rejser sig lidt


    3)    Slib let med korn 240


    4)    Tør støvet væk med en næsten tør klud


    5)    Lav en blanding af lige dele sprit og shellak - brug handsker!


    6)    Dyp din polereklud eller polerklods i blandingen, tryk den af mod kanten


    7)    Stryg træet med polerekluden


    8)    Lad træet tørre


    9)    Giv træet shellakblanding yderligere 3 eller 4 gange


    10)    Giv træet en mellemslibning med det fine sandpapir, når det igen er tørt


    11)    Træet skal igen have shellak 3 til 4 gange
    NB:
    Brug handsker!
    Når du blander sprit i shellaken tørrer den hurtigere.
    Det er en god idé at opbevare polerkluden i et glas med skruelåg, og husk at fylde lidt sprit i glasset.
    Til top Vis cj10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cj10
     
    Jean M Jarre
    Lukket konto
    Lukket konto

    Lukket efter eget ønske!

    Bruger siden: 03 Oktober 2004
    Lokalitet: Jylland
    Status: Offline
    Indlæg: 1148
    Sendt: 21 December 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

    cj10 skrev:
    Du skal bruge

    Værktøj
    Materialer
  • Sandpapir korn 240
  • Shellak (politur 3510 filtreret)
  • Klude
  • Ploérlap eller polérklods
  • Råd


    Fremgangsmåde

    1)    Slib træet forsigtig i åernes retning med korn 240


    2)    Tør træet over med en fugtig klud - så støvet fjernes og træet rejser sig lidt


    3)    Slib let med korn 240


    4)    Tør støvet væk med en næsten tør klud


    5)    Lav en blanding af lige dele sprit og shellak - brug handsker!


    6)    Dyp din polereklud eller polerklods i blandingen, tryk den af mod kanten


    7)    Stryg træet med polerekluden


    8)    Lad træet tørre


    9)    Giv træet shellakblanding yderligere 3 eller 4 gange


    10)    Giv træet en mellemslibning med det fine sandpapir, når det igen er tørt


    11)    Træet skal igen have shellak 3 til 4 gange
    NB:
    Brug handsker!
    Når du blander sprit i shellaken tørrer den hurtigere.
    Det er en god idé at opbevare polerkluden i et glas med skruelåg, og husk at fylde lidt sprit i glasset.

    Er denne fremgangsmåde ikke forskellig alt efter hvilken finish HTén har ?

    Man kan vel ikke gøre dette på en HT i Pianolak ?

    Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre
     
    cj10
    Forum Bruger
    Forum Bruger
    Avatar

    Bruger siden: 22 Oktober 2004
    Lokalitet: Aalborg
    Status: Offline
    Indlæg: 89
    Sendt: 21 December 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

    Denne behandling giver en højglans overflade der næsten ligner et spejl.

    Selvfølgelig skal du rense det gamle af inden ny behandling.

    Kan du ikke prøve bagpå højttaleren - evt. på en af kanterne?

    Så kan du bedre danne dig et billede af hvordan det kommer til at se ud når du er færdig.

    Har selv gjort det på et par JBL engang - de blev squ flotte!

    Hilsen CJ10

    Til top Vis cj10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cj10
     
    Denonfanatiker
    Forum Bruger
    Forum Bruger


    Bruger siden: 12 Oktober 2003
    Lokalitet: Sjælland
    Status: Offline
    Indlæg: 181
    Sendt: 21 December 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

    Jean M Jarre skrev:

    Hvordan er de malet i dag ?

    Er de i pianolak ?

    Jeg vil mene de skal slibes ned, og derefter males igen, jeg ved at der findes autolakerer der kan lave pianolak men det er ikke dem alle.

    Men ellers så spørg i en klaver butik, de må da vide hvem der kan male i denne lak form.

    Men mit gæt er at det bliver lidt peperet

    Højttaleren er i sort ask med silkelak ovenpå, men har desværre en skade i fineren. Derfor denne tanke.

    Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker
     
    Denonfanatiker
    Forum Bruger
    Forum Bruger


    Bruger siden: 12 Oktober 2003
    Lokalitet: Sjælland
    Status: Offline
    Indlæg: 181
    Sendt: 21 December 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

    cj10 skrev:

    Denne behandling giver en højglans overflade der næsten ligner et spejl.

    Selvfølgelig skal du rense det gamle af inden ny behandling.

    Kan du ikke prøve bagpå højttaleren - evt. på en af kanterne?

    Så kan du bedre danne dig et billede af hvordan det kommer til at se ud når du er færdig.

    Har selv gjort det på et par JBL engang - de blev squ flotte!

    Hilsen CJ10

    Jeg vil gerne have en finish, der som du skriver skal være spejlblank sort, men uden den struktur, som fineren har.

    Anyway, jeg har ti tommelfingre og har desuden hverken lyst eller tålmodighed til at kaste mig over sådan et projekt.

    Så jeg ender nok med at måtte betale mig fra det.

    Men tak for tippet.

     

    Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker
     
    PHN2
    Forum Bruger
    Forum Bruger
    Avatar

    Bruger siden: 02 April 2003
    Lokalitet: Midtjylland
    Status: Offline
    Indlæg: 1374
    Sendt: 23 December 2004 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

    Hej.

    Det kommer formentlig til at koste spidsen af en jetjager at få dem malet; først spartle al strukturen væk og herefter sprøjtemale. Jeg vil tro 1-2 kkr alt efter størrelse.

    mvh. Per.

    Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
     
    Jean M Jarre
    Lukket konto
    Lukket konto

    Lukket efter eget ønske!

    Bruger siden: 03 Oktober 2004
    Lokalitet: Jylland
    Status: Offline
    Indlæg: 1148
    Sendt: 23 December 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

    PHN2 skrev:

    Hej.

    Det kommer formentlig til at koste spidsen af en jetjager at få dem malet; først spartle al strukturen væk og herefter sprøjtemale. Jeg vil tro 1-2 kkr alt efter størrelse.

    mvh. Per.

    Hvor er det du kan få malet Pianolak på en HT for kun 1000-2000 kr ?

    Jeg har selv et sæt, jeg skal have malet og den autolakerer jeg spurte sagde ca. 5000,- og de er i størrelsen 100x26x38 cm.

    Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre
     
    Henrik300
    Forum Bruger
    Forum Bruger


    Bruger siden: 22 Februar 2004
    Lokalitet: Sjælland
    Status: Offline
    Indlæg: 3209
    Sendt: 25 December 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

    Der er kun en måde at gøre det rentabelt på og det er at gøre det selv, med mindre man har nogle meget kostbare ht.

    __________________
    Hilsen Henrik
    Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
     

    Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

    Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

    Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes