| Forfatter |
|
Denonfanatiker Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 181
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Hvis nu man har et par højttalere, som har en smuk finish, men som har et par ridser.
Kan man skaffe sig af med disse ridser, ved at få hele højttaleren pianolakeret?
Er der nogen der ved, hvordan dette gøres, hvem der kan gøre det, og hvad det eventuelt vil koste?
Hjææælp!
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er de malet i dag ?
Er de i pianolak ?
Jeg vil mene de skal slibes ned, og derefter males igen, jeg ved at der findes autolakerer der kan lave pianolak men det er ikke dem alle.
Men ellers så spørg i en klaver butik, de må da vide hvem der kan male i denne lak form.
Men mit gæt er at det bliver lidt peperet
|
| Til top |
|
| |
cj10 Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge
|
Værktøj
|
|
Materialer
Sandpapir korn 240
Shellak (politur 3510 filtreret)
Klude
Ploérlap eller polérklods |
| Fremgangsmåde
| 1) |
Slib træet forsigtig i åernes retning med korn 240
|
| 2) |
Tør træet over med en fugtig klud - så støvet fjernes og træet rejser sig lidt
|
| 3) |
Slib let med korn 240
|
| 4) |
Tør støvet væk med en næsten tør klud
|
| 5) |
Lav en blanding af lige dele sprit og shellak - brug handsker!
|
| 6) |
Dyp din polereklud eller polerklods i blandingen, tryk den af mod kanten
|
| 7) |
Stryg træet med polerekluden
|
| 8) |
Lad træet tørre
|
| 9) |
Giv træet shellakblanding yderligere 3 eller 4 gange
|
| 10) |
Giv træet en mellemslibning med det fine sandpapir, når det igen er tørt
|
| 11) |
Træet skal igen have shellak 3 til 4 gange NB: Brug handsker! Når du blander sprit i shellaken tørrer den hurtigere. Det er en god idé at opbevare polerkluden i et glas med skruelåg, og husk at fylde lidt sprit i glasset.
|
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
cj10 skrev:
Du skal bruge
|
Værktøj
|
|
Materialer
Sandpapir korn 240
Shellak (politur 3510 filtreret)
Klude
Ploérlap eller polérklods |
|
Fremgangsmåde
| 1) |
Slib træet forsigtig i åernes retning med korn 240
|
| 2) |
Tør træet over med en fugtig klud - så støvet fjernes og træet rejser sig lidt
|
| 3) |
Slib let med korn 240
|
| 4) |
Tør støvet væk med en næsten tør klud
|
| 5) |
Lav en blanding af lige dele sprit og shellak - brug handsker!
|
| 6) |
Dyp din polereklud eller polerklods i blandingen, tryk den af mod kanten
|
| 7) |
Stryg træet med polerekluden
|
| 8) |
Lad træet tørre
|
| 9) |
Giv træet shellakblanding yderligere 3 eller 4 gange
|
| 10) |
Giv træet en mellemslibning med det fine sandpapir, når det igen er tørt
|
| 11) |
Træet skal igen have shellak 3 til 4 gange NB: Brug handsker! Når du blander sprit i shellaken tørrer den hurtigere. Det er en god idé at opbevare polerkluden i et glas med skruelåg, og husk at fylde lidt sprit i glasset.
|
|
|
|
Er denne fremgangsmåde ikke forskellig alt efter hvilken finish HTén har ?
Man kan vel ikke gøre dette på en HT i Pianolak ?
|
| Til top |
|
| |
cj10 Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne behandling giver en højglans overflade der næsten ligner et spejl.
Selvfølgelig skal du rense det gamle af inden ny behandling.
Kan du ikke prøve bagpå højttaleren - evt. på en af kanterne?
Så kan du bedre danne dig et billede af hvordan det kommer til at se ud når du er færdig.
Har selv gjort det på et par JBL engang - de blev squ flotte!
Hilsen CJ10
|
| Til top |
|
| |
Denonfanatiker Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 181
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
|
Hvordan er de malet i dag ?
Er de i pianolak ?
Jeg vil mene de skal slibes ned, og derefter males igen, jeg ved at der findes autolakerer der kan lave pianolak men det er ikke dem alle.
Men ellers så spørg i en klaver butik, de må da vide hvem der kan male i denne lak form.
Men mit gæt er at det bliver lidt peperet
|
|
|
Højttaleren er i sort ask med silkelak ovenpå, men har desværre en skade i fineren. Derfor denne tanke.
|
| Til top |
|
| |
Denonfanatiker Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 181
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
cj10 skrev:
|
Denne behandling giver en højglans overflade der næsten ligner et spejl.
Selvfølgelig skal du rense det gamle af inden ny behandling.
Kan du ikke prøve bagpå højttaleren - evt. på en af kanterne?
Så kan du bedre danne dig et billede af hvordan det kommer til at se ud når du er færdig.
Har selv gjort det på et par JBL engang - de blev squ flotte!
Hilsen CJ10
|
|
|
Jeg vil gerne have en finish, der som du skriver skal være spejlblank sort, men uden den struktur, som fineren har.
Anyway, jeg har ti tommelfingre og har desuden hverken lyst eller tålmodighed til at kaste mig over sådan et projekt.
Så jeg ender nok med at måtte betale mig fra det.
Men tak for tippet.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 06:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det kommer formentlig til at koste spidsen af en jetjager at få dem malet; først spartle al strukturen væk og herefter sprøjtemale. Jeg vil tro 1-2 kkr alt efter størrelse.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
|
Hej.
Det kommer formentlig til at koste spidsen af en jetjager at få dem malet; først spartle al strukturen væk og herefter sprøjtemale. Jeg vil tro 1-2 kkr alt efter størrelse.
mvh. Per.
|
|
|
Hvor er det du kan få malet Pianolak på en HT for kun 1000-2000 kr ?
Jeg har selv et sæt, jeg skal have malet og den autolakerer jeg spurte sagde ca. 5000,- og de er i størrelsen 100x26x38 cm.
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 25 December 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun en måde at gøre det rentabelt på og det er at gøre det selv, med mindre man har nogle meget kostbare ht.
__________________
Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |