Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 06:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: VGA -> Scart. Problemer med TV Billede. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 22 December 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt stumperne til at samle et ATI Radeon VGA -> Scart kabel gennem av-connection.com (http://av-connection.com/?Hirachyid=550). Nu har jeg så loddet men har et problem, som jeg håbede i måske kunne hjælpe mig med.

Når jeg kobler kablet til mit B&0 MX7000, så får jeg bare en sort vandret streg på 3cm, som løber langsom op af en helt hvid skærm. Lyden går fint igennem.

Jeg har fulgt anvisningerne på http://ryoandr.free.fr/english.html punkt for punkt. Har prøvet primært med 720x576 50hz (PAL). Men også 720x480 60hz (NTSC), hvor jeg dog får diagonale streger, som på ryoandr.free.fr betyder at mit TV ikke understøtter 60Hz.

Har prøvet på både mit nye ATI Radeon X700 og mit gamle ATI 9600TX... med stort set samme resultat.

Har i et forslag til hvad det kan være? Jeg mener selv at der er følgende muligheder:

  1. Det kan være software konfiguration i PowerStrip (har dog prøvet alle mulige indstillinger, incl. at copy/paste af konfigurationerne fra ryoandr.freee.fr... og ja... jeg har composite sync. slået til).
  2. Det kan være jeg har loddet forkert. Ved i hvilke symptomer man får hvis man laver forkert lodning? Jeg har tjekke at der ikke er kortslutninger i kablet, men jeg har endnu ikke målt pind for pind, da jeg har 10 meter mellem stikkene.
  3. Det kan være indstillinger på mit fjernsyn... men da jeg får lyd og se et signal tror jeg ikke på den. Har dog prøvet alle mulige indstillinger.
  4. Det kan være at mit fjernsyn ikke supportere RBG over Scart (hvilket jeg dog har læst at det burde gøre). Jeg har 2 scart stik, og jeg bruger det første. Det andet stik har jeg aldrig fået et signal igennem. Ved i hvilke symptomer man oplever hvis det er tilfældet?


På forhånd tak for hjælpen.
 

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 22 December 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

tjementum skrev:

Det kan være software konfiguration i PowerStrip (har dog prøvet alle mulige indstillinger, incl. at copy/paste af konfigurationerne fra ryoandr.freee.fr... og ja... jeg har composite sync. slået til).

Har du slået interlace til?

tjementum skrev:
Det kan være at mit fjernsyn ikke supportere RBG over Scart (hvilket jeg dog har læst at det burde gøre). Jeg har 2 scart stik, og jeg bruger det første. Det andet stik har jeg aldrig fået et signal igennem. Ved i hvilke symptomer man oplever hvis det er tilfældet?

Hvad er det for et tv? Mange tv slår ikke over på RGB hvis der ikke ligger et switch-signal på ben 8. Hvis du ikke kan vælge RGB manuelt er det ikke sikkert du kan få det til at virke. Har du ikke en DVD-afspiller du kan teste tv'et med?



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 22 December 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Har du slået interlace til?

Ja. Jeg har interlace slået til. Jeg har copy/pasted PowerStrip konfigurationen fra http://ryoandr.free.fr/english.html, så det burde virke. Som sagt har jeg også prøvet med alle mulige andre konfigurationer.

Otto, TC skrev:
Hvad er det for et tv? Mange tv slår ikke over på RGB hvis der ikke ligger et switch-signal på ben 8. Hvis du ikke kan vælge RGB manuelt er det ikke sikkert du kan få det til at virke. Har du ikke en DVD-afspiller du kan teste tv'et med?

Det er et B&O MX7000. Jeg her fundet en diskussion af netop dette fjernsyn her: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2087&P N=1. I den sidste post konkluderes det at RGB er supporteret på dette fjernsyn (MX6000 og MX7000 er ens bortset fra lyden).

Men det lyder sandsynligt at det er et problem med manglende switch signal på pin 8. Siger du at hvis jeg kan få en DVD afspiller til at virker gennem Scart, så er RGB supporteret? Jeg har ingen DVD (kun en XBOX, men den bruger vidst composite)... men jeg kan låne en. Er det lige meget hvilken DVD afspiller man bruger?

Jeg har ikke kunnet finde noget sted i TV opsætningen hvor jeg kan angive noget med RGB. Er det helt umuligt at få dette switch signal sendt via VGA porten eller på en anden måde?

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 22 December 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

tjementum skrev:
Jeg har ikke kunnet finde noget sted i TV opsætningen hvor jeg kan angive noget med RGB. Er det helt umuligt at få dette switch signal sendt via VGA porten eller på en anden måde?

Lille opdateringer. Efter anvisninger fra  http://ryoandr.free.fr/english.html (site med lodde anvisninger) er det angivet at jeg skulle sætte en 75ohms modstand mellem pind 8 og 16. Som jeg læser det er det netop for at kommunikere til TV'et at der bliver sendt et RGB signal? Her er et udtræk af vejledningen

VGA pin       Scart pin   Function
...

9           ;   8           ; AV Commutation (+5V)
9+R 75 Ohms   16          RGB Commutation

Er det helt misforstået? Jeg har målt og der er ~74Ohms modstand mellem de 2 stik.

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 23 December 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Nu er jeg kommet lidt/meget længere. Det vidste sig a jeg havde placeret den 75 ohms modstand på pin 14 i stedet for pin 16. Bingo... jeg har nu billedet af min desktop på TV'et.

MEN... det løber stadigt langsom op af skærmen, og står lidt for langt til højre. Farverne er heller ikke optimale, men ellers er det et fhvs. klart billed.

Så spørgsmålet er nu, om der er nogen der kan forkaler hvad der så sker? Er det lodningen eller en software konfiguration i Powerstrip?

Venligst Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 24 December 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt forstået den 75 ohms modstand indsættes for at give et spændingsfald på 2,5 v fra pin 9 på vga stik det medfører 2,5 v på ben 16(1-3V) som skifter til RGB mode.

Jeg tror jeg ville kikke nærmere på det kabel, prøv at ohme alle forbindelserne for en sikkerheds skyld. Det skal være 100% iorden. Jeg tænkte på om det kunne tænkes at nogle af de individuelle "uisolerede" skærme fra RGB lederne kunne snitte hinanden inde i et forholdsvis lille stikhus (VGA) med så kraftigt et kabel.

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 24 December 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

Det er korrekt forstået den 75 ohms modstand indsættes for at give et spændingsfald på 2,5 v fra pin 9 på vga stik det medfører 2,5 v på ben 16(1-3V) som skifter til RGB mode.

Jeg tror jeg ville kikke nærmere på det kabel, prøv at ohme alle forbindelserne for en sikkerheds skyld. Det skal være 100% iorden. Jeg tænkte på om det kunne tænkes at nogle af de individuelle "uisolerede" skærme fra RGB lederne kunne snitte hinanden inde i et forholdsvis lille stikhus (VGA) med så kraftigt et kabel.

Hej Klaus

Jeg har målt kablet igennem nu.

Jeg har tjekket at alle ben er forbundet rigtigt (ved at trække sætte et krokodillenæb på hver enkelte stik i scart enden og trække en 8m lan leder til der hvor mit VGA stik er).

Jeg har også tjekket at der ikke er overgang mellem de enkelte ben, og ej heller til stillet. Så jeg er efterhånden overbevidst om at kablet er rigtigt samlet.

Lige nu er jeg ved at undersøge om jeg kan ændre noget vha Powerstip. Jeg har primært prøvet med 720x576, men opdagede på http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/ at der bruges 720x540. Har netop prøvet, og bingo, nu ruller mit billede ikke mere. Men til gengæld flimre det lidt, og billedet og farverne er lidt "flade". Men det tror jeg helt klart er muligt at indstille via Powerstrip.

Men som jeg nævnte i den anden thread, så var mit S-VHS signal via et 1m kabel helt vildt  godt (bedre en via antenne signalet direkte ind i mit TV). I følge AV-connection skulle et RGB signal stadig være SVHS overlegen, selv om det er et langt kabel. Så jeg overvejer stadig at lode kablet om med SVHS i begge ender. Skulle mene at mit HighGrade kabel sagtens kan brugs til SHVS også.

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 24 December 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Helt enig i det med kablet S-video(man må ikke kalde det SVHS, siger dem der arbejder med det til daglig også må vi amatører følge trop)

S-video mener jeg også at have læst et sted at det skulle være mere veleget til længere kabler end vga. Hvis det hjælper skal du evt forsøge med en anden opløsning fx prøv at bruge 525 det er et PAL signal uden teksttv info (de sendes på det bånd) Det skulle ikke undre mig at det ville hjælpe yderligere. De 540 er sikkert det de bruger i uk.

Det er meget godt du snapper børnesygdommene inden jeg skal over det...takker

For lige at sludre...

Da jeg besluttede mig for at NU skulle jeg have en pvr med epg kikkede jeg meget på MS MCE, som så ud til at ose af kvalitet, men mente ikke helt det var klar endnu med bla dansk epg(2mån siden) men jeg kan da hører på dig at det er lækkert, men hvad med outlook mm kan man stadig godt lægge det ind så man kan tjekke mails/surfe mm på ens plasma/ LCD(hvis man havde såden et)/RGB TV.

Jeg er imponeret over beyondtv som jeg anvender, men det bliver ikke MS kvalitet(brugervenlighed) hvad med fx "configure Pnpn server" ell "enter port no. for webserver" som er et punkt under settings. Det er vist ikke mor danmark snak

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 26 December 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
Helt enig i det med kablet S-video(man må ikke kalde det SVHS, siger dem der arbejder med det til daglig også må vi amatører følge trop)

Fair... jeg var faktisk i tvivl... men jeg skal nok kalde det S-video fremover 

Klabo skrev:
S-video mener jeg også at have læst et sted at det skulle være mere veleget til længere kabler end vga.

Hmmm surt. Jeg spurgte ellers av-connection først, og de sagde at VGA-Scart stadig ville være langt bedre en S-video. De skrev at det sagtens kunne klare 20-30 meter. I øvrigt, så burde det jo kunne lade sig gøre med et ordentligt signal... det er præcist den samme længde jeg bruger på mit nuværende antennesignal. Jeg prøver lidt mere med VGA-Scart, og hvis det ikke virker, lodder jeg 2 S-video stik på mit kabel. Skulle mene at kablet sagtens kan bruges til S-video (der er 5 skærmet ledere)... eller hvad?

Klabo skrev:
Hvis det hjælper skal du evt forsøge med en anden opløsning fx prøv at bruge 525 det er et PAL signal uden teksttv info (de sendes på det bånd) Det skulle ikke undre mig at det ville hjælpe yderligere. De 540 er sikkert det de bruger i uk.

OK... jeg prøver med 525, som et sidste desperat forsøg. Det vil jo kunne forklare et uskarpt billede. Jeg er ikke kommet videre siden sidst (er på juleferie et par dage endnu).

Klabo skrev:
Det er meget godt du snapper børnesygdommene inden jeg skal over det...takker

Som jeg kan forstå det vil du trække det over meget korter afstand, så den faktor piller du da ud af ligningen.

Klabo skrev:
For lige at sludre...

Da jeg besluttede mig for at NU skulle jeg have en pvr med epg kikkede jeg meget på MS MCE, som så ud til at ose af kvalitet, men mente ikke helt det var klar endnu med bla dansk epg(2mån siden) men jeg kan da hører på dig at det er lækkert, men hvad med outlook mm kan man stadig godt lægge det ind så man kan tjekke mails/surfe mm på ens plasma/ LCD(hvis man havde såden et)/RGB TV.

Windows Media Center Edition 2005... er en helt normal Windows XP med integreret Media Center. Jeg bruger den til Visual Studio.NET, Office, PhotoShop og alt muligt andet (min nye HTPC kører dog kun MCE og ikke andet).  Så der er absolut ingen begrænsninger what-so-ever. Hvorvidt du kan surfe er således mere et spørgsmål om opløsningen på dit TV.

Brugerinterfacet i MCE er i en klasse for sig. Men den er ikke særlig konfigurerbar i fht. mange andre. Det er dog væsentligt bedre i 2005 udgaven.

MCE kræver dog en fhv. kraftig maskine. Ikke mindst et supporteret TV kort, og et hardware accelereret Grafikkort med 128MB ram (64 vil måske også virke?). Der er en grund til at hardware producenterne god kan lide MS.

Dansk EPG i MCE er et stort hack, og kræver lidt teknisk snilde. Men som sagt har mit kørt klippestabilt i næsten 2 måneder.

Klabo skrev:
Jeg er imponeret over beyondtv som jeg anvender, men det bliver ikke MS kvalitet(brugervenlighed) hvad med fx "configure Pnpn server" ell "enter port no. for webserver" som er et punkt under settings. Det er vist ikke mor danmark snak

MCE supportere ikke web-adgang out-of-the-box. Dertil bruges et gratis program som hedder WebGuide2 (se www.thegreenbutton.com under download). Dette program kræver IIS + .NET 1.1 (gratis MS produkter, som du som bekendt kan konfigurere til valgfri port). WebGuide2 henter EGP via XMLTV, og giver mulighed for at schedulere optagelser i MCE samt at se EGP data vi IE (f.eks. via Internettet).

SmartGuide, som er det program der muliggør dansk EGP i MCE, bassere sig på WebGuide2's XMLTV EGP Data, og overføre disse til MCE. Med dette setup er WebGuide2's EGP data altid i sync med MCE's dito.

Det var heller ikke en "mor danmark" snak .

En anden fed funktion i MCE er "Media Center Extenders". Man kan få en hardware box (f.eks. http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&prid =658... 268$ gennem Dell), som gør at man kan se live TV, billeder, Video osv. på et vilkårligt TV gennem MCE. Media Center Extender få også som en XBOX Titel, så ens XBOX kan gøre det samme. Og rygterne siger at der også kommer en Media Center Extender til PC, så en vilkårlig PC i huset kan trække på alle de fede ting på ens MCE. Jeg har bestilt et Hauppauge 500MCE dual tuner kort, så man kan se forskellige programmer på samme tid (eller optage 2 programmet samtidig). Eneste ulempe med disse Extenders, er at de ikke kan afspille MPEG4 (DivX, Xvid etc), hvilket er grunden til mit lange kabel.

Med det setup er Media Center alt andet hvad jeg har kendskab til klart overlegen. Og med den danske version, som kommer til efteråret og med de forbedringer der kommer formentlig kommer med Longhorn, er MS godt på vej til at sætte sig på denne trone.

Thomas

 

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 26 December 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Ok

Hvis av-connection siger dette er det helt sikkert rigtigt, de ved trods alt en del om kabler må man gå ud fra....

Jeg kan godt se at jeg nok skulle have været gået den samme vej som dig mht. MCE man kan jo hente den for 70$ mener jeg det er, og det er det samme som jeg gav for beyondtv??

Men på en eller anden måde ender vi det samme sted, da du med smartguide også skal anvende alle mulige krumspring og 3-parts programmer for at få alle funktionerne. Jeg har også installeret IIS mm. Men hvis man kan lide at rode med de ting er det jo ikke noget problem...det skal jo ikke være for let for så har alle det jo på ingen tid??

 

Og ja jeg har kun 2-3 meter fra pc til tv...håber jeg slipper nemmere igennem end dig??

Klaus

 

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 26 December 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
Hvis av-connection siger dette er det helt sikkert rigtigt, de ved trods alt en del om kabler må man gå ud fra....

Har lige kontakte Av-connection igen, for at høre om jeg kan bruge kablet til S-video og om de er sikre på at et VGA signal kan trækkes så lang. De gave mig et svar juleaftens dag. Forbandet god service... e-mærket har viklig sin berettigelse.

Klabo skrev:
Jeg kan godt se at jeg nok skulle have været gået den samme vej som dig mht. MCE man kan jo hente den for 70$ mener jeg det er, og det er det samme som jeg gav for beyondtv??

Kan man godt købe MCE i håndkøb (uden maskine)? Jeg husker også at MS annoncerede dette, men jeg har ikke fundet et sted, hvor man kan købe den (har dog ikke ledt særligt meget ). 70$ lydder dog billigt... det er jo både Windows XP Pro og MCE man får.

Klabo skrev:
Men på en eller anden måde ender vi det samme sted, da du med smartguide også skal anvende alle mulige krumspring og 3-parts programmer for at få alle funktionerne. Jeg har også installeret IIS mm. Men hvis man kan lide at rode med de ting er det jo ikke noget problem...det skal jo ikke være for let for så har alle det jo på ingen tid??

Know what you mean (brugte dog kun 10 min. på at installere disse krumspring... men jeg har efterhånden også prøvet det nogle gange). Det er en skam at MS ikke har et web-interface som en del af MCE... men det er nok en sikkerhedsting. Men ellers er MCE jo heldt vildt nemt at konfigurere... det hele kan gøres fra MCE med en remote control. Det er jo kun nørder som undertegnede der ikke kan vente til den kommer på dansk, som må dy til de beskidte tricks.

Klabo skrev:
Og ja jeg har kun 2-3 meter fra pc til tv...håber jeg slipper nemmere igennem end dig??

Håber jeg også for dig. I følge AV-connection, har de solgt ca. 10 af disse kabler og har ikke hørt om problemer. Og jeg kan heller ikke finde mange på nettet, som har haft problemer (ej... heller mange som har haft success). Det er som om at folk kun skriver om at det kan lade sige gøre, men ingen har prøvet det.

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 26 December 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Fandt den lige MCE til £135 på e-Bay incl. MCE Remote control (værdi 400 kr.).

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category =41887&item=7123223136&rd=1&ssPageName=WDVW

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
techno283
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 30 December 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Jeg har købt min MCE 2005 OEM version gennem ITButikken.dk. Er der iøvrigt nogen som ved hvor man kan købe en "løs" MCE 2005 Microsoft fjernbetjening ?

PS: Jeg er iøvrigt i gang med at installere EPG delen, jeg følger din vejledning på www.thegreenbutton.com

Indtil videre har jeg fået EPG data ind i webguide, men løb ind i et problem med installation af smartguide i går aftes/nat kl 2.30, og var derefter for træt til at fortsætte....

Efter at have checket din guide her til aften, har jeg fundet ud af fejlen, og vil fortsætte når jeg kommer hjem igen efter nytår.

Så skulle systemet også snart være oppe at køre, med Soltek barebone maskine, (3GHz, 512 Mb, 300 GB HD) Hauppauge MCE 500, Dual tuner virker iøvrigt fint !, ATI 9600 grafik kort, Beo4 fjernbetjening ! Trådløst Linksys 11g netværk. Systemet er pt. tilsluttet et godt gammeldags MX 7000, håber på bedre vejr næste år, dvs LCD 35" til 10 KKr.

godt nytår

Torben

Til top Vis techno283's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techno283
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 30 December 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Update på mit problem.Jeg er kommet lidt længere... men er også ved at give op.

Jeg har loddet et nyt kabel... da jeg opdagede at jeg havde et ekstra vga kabel fra min fladskærm (kører DVI). Jeg havde også et scart kabel fra min gamle video. Så jeg klippede dem over og loddede dem sammen på midten... så nu er jeg helt sikker på at kablet er i orden.

Jeg har også leget en del mere med PowerStrip, og har fundet ud af at mit fjernsyn både kan køre PAL (50Hz) og NTSC (60Hz). Jeg kan få billede i både 720*540/720x576 (PAL) og 640x480/720x480(NTSC).

Alle sammen giver et meget uskarpt billede med matte farver og meget flicker. Jeg har prøvet med både mit gamle ATI9600Tx og nye ATI x700, og som sagt med 2 forskellige kabler.

Så min konklusion er at:

  1. Det er ikke kablet, som fejler noget. Med mindre jeg har lavet begge kabler forkert.
  2. Der er ikke hardware (har jo prøvet med 2 forskellige kort)
  3. Så tilbage er at det kan være en Software/driver ting, men syntes jeg har prøvet alt med PowerStrip, uden a komme i nærheden af S-Video kvaliteten.

Er der nogen andre der kører VGA->Scart med sucess, på et almindlige fjernsyn? Eller har hørt om nogen?

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 31 December 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da også gerne hører om der er andre med gode resultater....

Tjementum> takker for dine erfaringer, jeg har været i gang i går med at koble det sammen og jeg kan ikke engang få et billed kun en svag flimren, jeg nåede ikke at ændre opløsning mm da det er ret omstændigt at skulle genstarte hver gang man har ændret noget (benytter ikke VNC endnu???)Ifølge den beskrivelse på nettet skal fjernsynet være primær skærm. Kan du forklare hvorfor??

Er dit tv et 100hz?? Mit er kun 50 hz...men det skulle vel ikke have noget at sige???

Jeg må prøve at sætte den opløsning ned imorgen for at se om det giver billed, det var kun det du gjorde da du ikke kunne få billed på??korrekt??

Jeg kan nu godt forstå at du hælde til s-video løsningen det er godt nok noget nemmere men ikke så udfordrene

Jeg må også have fat i mit kabel og tjekke det igen, selvom det er tjekket 2 gange i forvejen???

Men det kunne være fedt at få fat i nogen der bare har et superbilled på denne måde?? Tror du at man kan få av-connection til at vidresende et link hertil, til dem som har købt et kabel hos dem. Det kunne være at der sad nogen som gad guide os på rette vej??

Thomas>Må jeg foreslå at du mail'er dem idet du har købt det hos dem??Hvis du har lyst og tid???tak

 

Klaus

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 31 December 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Thomas> Det ser da ud til at ham BAsse_j i den tidligere tråd har fået et rigtig resultat med den måde vi vil anvende???Prøv at læse den igen??

Jeg sender ham lige en PM så han kan lægge info ind her!!

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:
Tjementum> takker for dine erfaringer, jeg har været i gang i går med at koble det sammen og jeg kan ikke engang få et billed kun en svag flimren, jeg nåede ikke at ændre opløsning mm da det er ret omstændigt at skulle genstarte hver gang man har ændret noget (benytter ikke VNC endnu???)Ifølge den beskrivelse på nettet skal fjernsynet være primær skærm. Kan du forklare hvorfor??

Fjernsynet skal være primær (og eneste) skærm i setup fasen. PowerStrip kan godt håndtere flere skærme (ved dog ikke hvordan). En af grundende til at det skal være primær skræm er også at video billede normalt kun sendes til den primære (tror det har noget med hardware acceleration at gøre).

Mht. til PowerStrip indstillinger, så fandt jeg ud af at mit fjernsyn er yderst følsom over for selv små ændringer i værdierne. Det var derfor jeg ikke kunne få 720x576 til at virke i starten... men nu kan som skrevet får mange forskellige opløsninger til at virke. Den eneste jeg har fundet på nettet der virker er denne (som i følge forfatterne virkede på både hans nye og gamle fjernsyn)... så prøv at paste det ind i PowerStrip.

PowerStrip timing parameters:
1024x576=1024,68,48,132,576,6,6,37,19875,312

Generic timing details for 1024x576:
HFP=68 HSW=48 HBP=132 kHz=16 VFP=6 VSW=6 VBP=37 Hz=25

Linux modeline parameters:
"1024x576" 19.875 1024 1092 1140 1272 576 582 588 625 interlace +hsync +vsync


Klabo skrev:
Er dit tv et 100hz?? Mit er kun 50 hz...men det skulle vel ikke have noget at sige???

Mit fjernsyn kan køre både 50Hz (PAL) og 60Hz (NTSC). Og jo det har helt sikkert noget at sige, for det er grunden til at mit billede står og flimre. Der er stor forskel mellem 50Hz og 60Hz, og jeg er sikker på at 100Hz giver et meget bedre billede. TV-Out på har Flicker reduction, og det er nok grunden til at mit S-Video står bedre end VGA->Scart (RGB). Dette har dog nok størst betydning når man se sin Windows Desktop, med skarpe kanter og små detaljer, og mindre når man ser et video billede.

Klabo skrev:
Jeg må prøve at sætte den opløsning ned imorgen for at se om det giver billed, det var kun det du gjorde da du ikke kunne få billed på??korrekt??

Som sagt... så prøv overstående PowerStrip indstilling (hvis det ikke virker, så har jeg 2 andre PAL settings du kan prøve med).

Klabo skrev:
Jeg kan nu godt forstå at du hælde til s-video løsningen det er godt nok noget nemmere men ikke så udfordrene

Ja... jeg er nu officielt gået over til S-video... har netop loddet om. Jeg prøvede dog S-video over Scart først, men får kun sort/hvid billede. Er i tvivl om det bare er en ohm Switch som skal sættes på pin 16, eller om det er fordi mit fjernsyn ikke supportere S-video over Scart. Hvis du ved noget om det så sig til, for jeg kan ikke finde noget på nettet.

MEN der er flere grunde til at jeg fortrækker S-video. VGA-Scart, giver i alle mine opløsninger et billede som enten er for lille eller for stort. Og i MS MCE, er det et problem, fordi der er interface kontroller i kanten af skærmbilledet. Hvis jeg prøvede at indstille kanterne i PowerStrip, så begyndte mit skærmbillede at rulle, så ud over at jeg har problemer med skarpheden og farver, har jeg altså også det problem. Derud over har S-video den fordel at det giver signal under opstart. Alt i alt er s-video helt klart vejen for mig... specielt fordi jeg jo som bekendt får et helt fantastisk signal over s-video.

Klabo skrev:
Jeg må også have fat i mit kabel og tjekke det igen, selvom det er tjekket 2 gange i forvejen???

Hvis du har tjekket det så tror jeg du skal kigge på PowerStrip. Jeg brugt alt for lang tid på at fejlsøge mit kabel, selv om det var noget helt andet der er galt.

Klabo skrev:
Men det kunne være fedt at få fat i nogen der bare har et superbilled på denne måde?? Tror du at man kan få av-connection til at vidresende et link hertil, til dem som har købt et kabel hos dem. Det kunne være at der sad nogen som gad guide os på rette vej??

Du nævner at base_j har haft succes. Men når du nærlæser hans beskrivelser, så har han haft mange af de samme problemer som jeg, med cropping af skærmbilledet, og flimmer når Windows vises. Eneste forskel, er at han dog får et godt video billede (dog stadig croppet, hvis jeg læser rigtigt), hvilket jo ikke er uvæsentligt.

Så jeg mangler faktisk i den grad at høre om folk der har succes med dette mht. til HTPC applikationer, på et godt gammeldags PAL 50Hz fjernsyn.

Klabo skrev:
Thomas>Må jeg foreslå at du mail'er dem idet du har købt det hos dem??Hvis du har lyst og tid???tak

Jeg har allerede trukket kraftigt på av-connection. Og dersom de bærer e-mærket, er jeg sikker på at de ikke må kontakte tidligere kunder uopfordret. Og de skriver udtrykkeligt på deres hjemme side at de ikke yder support på dette kabel, og henviser til fora på nettet.

Summa summarum... at få det optimale skærmbillede kræver et ny fjernsyn, som supportere native VGA. Alternativt kan man måske forsøge med eksterne hardware bokse, som oversætter VGA signalet til RGB, og laver den nødvendige formatering af billedet, så det passer til fjernsynet (på samme måde som S-video virker). Eller brug af f.eks. et XCard, som supportere RGB->Scart out (tror dog ikke det er kompatibelt med MS MCE).

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

techno283 skrev:
Jeg har købt min MCE 2005 OEM version gennem ITButikken.dk. Er der iøvrigt nogen som ved hvor man kan købe en "løs" MCE 2005 Microsoft fjernbetjening ?

Købte min gennem e-bay.co.uk 14. dec... fik den en uge efter. Ellers tjek SmartGuide Threaden på http://www.thegreenbutton.com/community/shwmessage.aspx?Foru mID=27&MessageID=72448&TopicPage=17 . FatherMerrin (også dansker), prøver også at få fat i en.

techno283 skrev:
PS: Jeg er iøvrigt i gang med at installere EPG delen, jeg følger din vejledning på www.thegreenbutton.com

Indtil videre har jeg fået EPG data ind i webguide, men løb ind i et problem med installation af smartguide i går aftes/nat kl 2.30, og var derefter for træt til at fortsætte....

Efter at have checket din guide her til aften, har jeg fundet ud af fejlen, og vil fortsætte når jeg kommer hjem igen efter nytår.

Sig til hvis du har problemer

techno283 skrev:
Så skulle systemet også snart være oppe at køre, med Soltek barebone maskine, (3GHz, 512 Mb, 300 GB HD) Hauppauge MCE 500, Dual tuner virker iøvrigt fint !, ATI 9600 grafik kort, Beo4 fjernbetjening ! Trådløst Linksys 11g netværk. Systemet er pt. tilsluttet et godt gammeldags MX 7000, håber på bedre vejr næste år, dvs LCD 35" til 10 KKr.

Wow... ligner mit setup til forveksling

Antec Aria Barebone m/ Intel 925X Micro-ATX bundkort
3.2 Ghz, 512MB DDR2 Dual Channel, 300 GB SATA
Pt. Hauppauge 350 (MCE 500 burde være kommet inden nytår)
Trådløs Linksys 11g (fast net GBit swich er købt til)
Saphire ATI x700 PCI Express (ATI 9600 sidder dog i min gamle maskine)
Også tilsluttet B&O MX7000, og jeg overvejer meget af købe en Beo4 fjernbetjening. Hvordan spille den med MCE? Åbenbart ikke optimalt, siden du vil have en original?

Hvordan forbinder du MX7000? Via s-video går jeg ud fra? Det kan være du kan fortælle mig om det supportere S-Video over Scart? Er dit s-video signal også rigtigt godt?

XBOX Media Center Extender er bestilt, så hele herligheden også kan benyttes på børnenes legeværelse.

techno283 skrev:
godt nytår

I lige måde.

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Fandt lige denne thread http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=136811&p age=7&pp=15&highlight=scart+vga .

Ryoandr (forfatteren af http://ryoandr.free.fr) er åbentbart aktiv i denne thread, så måske er det her man burde få sine svar.

Der er flere der har succes med denne VGA->Scart løsning, men det lyder til at de også har problemer med ikke at kunne se hele billedet. Men der er også andre, som ikke kan få det til at virke (lige som mig ).

Denne thread bekræftiger mig i at dette setup primært er godt for Widescreen 100Hz fjernsyn.

Thomas

 

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum
 
basse_j
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 02 Januar 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hej !

Klabo har bedt mig forklare, hvorledes mit VGA -> Scart kabel er lavet samt mine erfaringer hermed. Jeg bruger følgende: Asus Radeon 9600XT VGA-kort og et Sony 32" KV-FX66 100Hz Widescreen TV.

Jeg har først lavet et test-kabel af nogle billige skod-komponenter ved at følge denne guide: http://ryoandr.free.fr. Det fungerer udemærket, bortset fra, at der er en fejl i det diagram, som viser stikforbindelserne med farvede forbindelser. Brug tabellen i stedet. den er korrekt.

Afslutningsvis har jeg bestilt et færdiglavet kabel hos www.av-connection.dk. Jeg ville således have et kabel af en ordentlig kvalitet og samtidig er jeg ikke super-trænet med en loddekolbe. Det hjalp da også afgjort på billed-kvaliteten med skift til dette kabel.

Jeg har eksperimenteret med forskellige settings og opløsninger til powerstrip. Til dette har jeg primært benyttet den tråd på www.avforums.com, hvor der er mange forslag til mulige opsætninger.

Jeg endte med denne:

PowerStrip timing parameters:
960x540=960,88,72,168,540,21,9,58,20222,312

Generic timing details for 960x540:
HFP=88 HSW=72 HBP=168 kHz=16 VFP=21 VSW=9 VBP=58 Hz=25

Linux modeline parameters:
"960x540" 20.222 960 1048 1120 1288 540 561 570 628 interlace +hsync +vsync

Jeg har så erfterfølgende funjusteret powerstrip for at minimere billedstøj.

Generelt er jeg meget godt tilfreds med det, og det kører klippe-stabilt på min HTPC. Der er stadig en smule billedstøj omkring fine grafiske detaljer - men ikke noget, som kan ses i film, osv.

Mht. 50hz TV skal I være opmærksom på, at grafik vil flimre en del. Problemet er ikke så udtalt, når det er film, der vises.

Til top Vis basse_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af basse_j
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes