Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lyden driller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 December 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har i dag været udsat for en forstærker og en båndoptager der ikke arbejder ordentligt sammen.

Problemet er at når båndoptageren spiller og forstærkeren er sat på Tape Monitor så kommer der kun musik ud af venstre højttaler. Trykker man deriomd Aux, Phono el. Cd så kommer lyden fra båndoptagern kun ud gennem den højre højttaler. Hvad kan dette skyldes? 

Venlig hilsen
Mir

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 23 December 2004 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Drillenissen!

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Mæhægtig sjovt - hvor føler jeg mig fåret!

Er der ikke nogen der har en ide om hvad der kan være galt.
Udover at drillenissen selvfølgelig kan have været på spil som Donkeyshark antyder.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 December 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Sikker på at kablerne sidder i de rigtige stik ?.

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Sådan tænkte jeg også - ét defekt kabel ud af et stereosæt og byttet om på højre og venstre i forbindelse med tape monitor. Men alle de andre indgange også? Selv Phono - øh... Så var det, jeg tænkte, at det måske var en drillenisse, der spurgte her op til jul...

Hvis ikke fortjener det da et seriøst svar eller fem.

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 03:54 | IP-adresse registreret  

Båndoptageren er en jeg tilsluttede for min mormor da hendes gamle var gået i stykker. Det jeg gjorde var såmænd bare at tage kablerne ud af den gamle og sætte dem i den nye. Jeg er temmelig sikker på at det hele fungerede fint og lyden på daværende tidspunkt kom ud af begge højttalere. Nu er det som jeg beskrev tidligere kun lyd ud af en enkelt højttaler. Og lyden der kommer ud af phono er lidt som om der er ved at gå båndsalat i det.

Efter at have rodet med båndoptageren i dag tog jeg den så med hjem. Jeg ved mit udstyr virker. Jeg fik da også ret hurtig konstateret at båndoptageren virker helt fint. Så der er to muligheder tilbage: Deffekt kabel (som I jo foreslår) eller defekt forstærker. Så næste skridt bliver at tage nye kabler med og så prøve igen.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Defekt indgangsskifter eller et relæ, måske..?
Til top Vis blackhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackhawk Besøg blackhawk's Websted

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Min mistanke går på forstærkeren, den er lige så gammel som den bortgåede båndoptager. Så det skal ikke undrer mig at den i respekt for den gamle samarbejdspartner er ved at kradse af.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 December 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Mirovich, Du skriver i indledningen at lyden kommer fra hhv. venstre og højre afhængig af om der anvedes "tape-monitor" eller andre linieindgange.

Det er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår. Men "Tape-monitor" lyder som en "efter-bånd", dvs. at forstærkeren har 4 tilslutninger til båndoptager, nemlig L-R "tape-in" og L-R "tape-out".

Det der med at lyden kommer fra højre på AUX og CD, forstår jeg sådan, at når forstærkeren står på "tape-monitor" og der fx. spilles en CD, så kommer lyden fra højre (og kun fra højre). Så sender båndoptageren altså signal ud af højre kanal. Når den i det ene ( tilfælde) afspilning sender ud af venstre og i det andet tilfælde ud af højre, så virker forbindelsen tape-out til forstærkeren åbenbart. Fejlen lyder derfor som om båndoptageren står i en stilling hvor den er sat til at kun at afspille/optage den ene kanal og der er krydset en venstre/højre et eller andet sted?

Hvad er det for en båndoptager?

Du kunne som fejlsøgning evt. prøve med KUN at forbinde den ene kanal fx. venstre, både på Tape/Line-in og /Tape/line-out på forstærker og båndoptager og så se/høre hvad der sker.

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener er at hvis man vælger Tape Monitor så kommer lyden fra båndoptageren ud i venstre højttaler. Vælger man, mens man afspiller bånd at skifte kanal fx. Aux, Tuner, Cd el. Phono så kommer lyden fra båndoptageren ud af højre højttaler.
Jeg har også forsøgt bare at sætte båndoptageren på Aux og så kommer der stadig kun lyd af 'en højttaler.

Båndoptageren er en Luxman K-373. Og som sagt så virker den helt upåklageligt hjemme på mit eget udstyr med lyd ud af begge højttalere.   

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 December 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Det må isåfald være indgangsvælgeren på forstærkeren. Blot lidt strange at det optræder på den vis. Kommer der ikke lyd i begge kanaler hvis man drejer indgangsvælgeren lidt væk fra valgpositionen?

Eller er det en Beomaster med trykknapper - dem har jeg i tidernes morgen haft megen "fornøjelse" af med knasen og bragen og dårlige forbindelser - B&O havde i en lang periode problemer med omskiftere i både forstærkere og fjernsyn.

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er en gammel JVC forstærker og der er kun trykknapper på.

Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Nå så tog jeg mit eget kabel med og satte i og vupti lyd ud af begge højttalere på samme tid. Så satte jeg igen de gamel kabler i og så kom der også lyd ud af begge højttalere. Og nu er der ingen problemer med at lyden fra båndoptageren kommer ud i de andre kanaler. Måske var det fordi jeg fik rystet noget på plads i forstærkeren eller så holder drillenissen juleferie.
Men tak for jeres svar.

Venlig hilsen
Mir

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Ja, der kan du bare se. Den nisse er da også her, der og alle vegne!

Mæhægtig sjovt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes