| Forfatter |
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 25 December 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man har en effektforstærker i 10 - 15 K klassen som man gerne vil opgradere, eller gøres bedre på et eller flere punkter, ja så er der jo flere alternativer.
1. Sælg den du har og køb en anden.
2. Byg den om du har.
Og det er 2 eren jeg gerne vil have op til debat. I stedet for at sælge den man har op så bruge brugtprisen samt 5-7.000 på en ny brugt effektforstærker, kan man så ikke bruge den samme mængde penge på at ombygge sin gl. forstæker?
Jeg kunne godt bruge en mere spændstig bund i min effektforstærker som er en H/K Signature 1,5. Kan dette evt. gøres ved at "lave" mere strøm eller sætte andre delkomponenter i.
Det skal lige nævnes at jeg ikke er den store ørn i ombygninger af amps. men tanken har væltet rundt i mit hoved her i julen.
Gode råd modtages, og gerne forståeligt skrevet
Pft. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at starte med et nyt power kabel  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at fortælle at forstærkeren er med fast kabel og jeg har talt med JJteknink om at få lavet et netstik i amp så jeg også kan bruge netkabler på denne samt pre..
Der er købt netkabel til cd og dac samt stikdåse. Derudover er der sat en jordet stikkontakt op.
Dette er lige lavet og mine basser er stadig til rep så jeg har ikke hørt det endnu. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hr. 300
Jeg tror ikke det kan betale sig at bygge om på din effekt, når dit
ønske går på en mere spændstig bas kontrol. Måske du kunne opnå lidt,
ved at få andre lytter sat i, meeen, jeg tror ikke det ville rykke for
alvor. Kunne det være dine højttalere der er lidt USA agtige måske??
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mere spændstig baskontrol ? Det opnår du netop med et godt netkabel, eks. Jorma's JPC2,5  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også gode erfaringer med supras netkabler.
Men man kan godt få mere bund ved at lave strømforsyningen i forstærkeren kraftiger osv... Men du siger dine enheder er til rep. Hvis de har været istykker et stykke tid er der vel en kæmpe forskel når du for dem hjem. 
Fik du hørt på de forskellige forstærkere du skrev om i et andet indlæg??
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og forøvrigt... Uanset hvor dyr en forstærker er, så er der altid noget der kan gøres bedre.
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
KristianKK skrev:
Fik du hørt på de forskellige forstærkere du skrev om i et andet indlæg??
Nej ikke endnu. Efter samråd med JJTeknik vil jeg vente til jeg har fået rep. mine enheder. De var lidt møre i kanten og der var et lille hul i ophænget. Jeg forventer at det bliver bedre men hvor meget vil tiden vise.
mht. til prøvning af div. forstærkere bliver det først i det nye år da jeg ønsker at prøve dem på mit eget anlæg. Dette sker dog kun hvis jeg ikke er tilfreds med det der sker pt. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville udskifte forstærkeren - at bygge om på en eksisterende konstruktion viser sig sjældent at være det optimale. Det er jo et færdigkonstrueret apparat og i mange tilfælde er der ikke ret mange steder man selv kan gå ind og lave ændringer der virkelig rykker. Mange at de konstruktioner folk selv bakser med er jo designet netop ud fra den filosofi at man skal kunne ændre ting deri hvis man finder det nødvendigt. Ændringer i "færdige" apparater viser sig sjældent jvf. mine egne oplevelser, at være en succes der er værd at skrive om.
Og så er der jo det med gensalgsværdien og den generelle værdi i tilfælde af at projektet kikser! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du søger en mere spændstig bas?
Kunne det tænkes at det er en mere hurtig bas du har brug for? Hvis dine basenheder er 12 eller 15 tommer, er det måske det der giver problemer.
Jeg har selv et par gamle sløve 15 tommere fra Tannoy, som trods alt hører til blandt de bedste af slagsen, sammen med JBL. De har overlevet to flytninger, og dermed været sat op i 3 lyttemiljøer. Kun min store stue på 90m2 med cementgulv kunne rigtig afsløre den dybe bas som enhederne kan give. Mit nuværende rum på 22½ m2 er dæmpet i hjørnerne med et par basabsorbenter fra VM-Acoustics - nogle som Hifi-Klubben solgte i sin tid. Ingen anden løsning ville kunne gøre at jeg kunne bruge 15 tommere i så lille et rum. Der er byggevejledning her til en DIY-udgave af dem:
http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html
Jeg tror at den hurtige bas du søger, må komme fra 10 eller 8 tommer enheder, og måske mange af dem, placeret lodret over hinanden. De store Infinity-systemer bruger det, og også mange selvbyggere placerer basserne i en liniekilde for at udfase rumproblemer så godt det nu er muligt.
Har du målt på din elforsyning? Hvis din netspænding er for lav, eller forurenet fra nærliggende industrianlæg, er det noget skidt. Et nærliggende varehus med store køleanlæg, eller et autoværksted med store svejseanlæg er noget af det værste. Der er netstøjfiltre i selvbyg hos Brinck Elektronik, men på effekttrin bør det kun bruges hvis der er meget nødvendigt, da det begrænser den hastighed du kan trække strøm fra lysnettet. Der er modsatte meninger om værdien af netstøjfiltre på effekttrin, og sikkert flere tråde om det her på debatten.
Få iøvrigt tjekket om biasen er drevet på din forstærker, og tjekket at der ikke står DC på udgangen. De potmetre der styrer biasen på selv dyre effekttrin, holder ikke evigt, og kan somme tider skiftes til bedre typer. Også lytterne ældes, men det ved du formentlig.
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svar indtil videre.
Mine basser er 14 tommer, og der kan problemet godt være. Da jeg havde mine Kef reference 105/3 var der godt spræld i bassen, mere end i JBLérne pt.
Jeg har tidligere haft store JBL basser hvor der ikke har været noget problem med den DYBE bund, disse blev drevet af et par Primare 928 monotrin. Jeg håber at det kan løses, evt med tube traps som du omtaler.
Rummet er ca. 32 netto kvm. eller ca. 38 kvm. brutto.
Jeg bor i et alm. villakvarter hvor der ikke er nogen form for industri i nærheden.
Min amp. er ca. 4 år gammel så jeg håber ikke at lytterne er gamle __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Kristiankk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med den rette forstærker er der fint spræld i de basser i dine jbl´er... Rummet har også betydning, men det ville være galli mathias at skifte dine 250TI´ ere ud med noget andet. Den rigtige forstærker så er det løst...
|
| Til top |
|
| |