Forfatter |
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 29 December 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg er stor fan af den progressive musikscene med rødder tilbage til Pink Floyd, The Who og måske især Genesis (Peter Gabriel-årene).
Af nyere bands hører jeg især Dream Theater, Liquid Tension Experiment og senest er bands som Evergrey (Sverige) og Mercenary (Aalborg!!) blevet spillet flittigt.
Er der andre derude der kender ovenstående - og måske kender andre jeg endnu ikke har "opdaget"?
Og synes I i øvrigt ikke også at de remasterede gamle Genesis lyder ALT for fedt??!!!
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 29 December 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opeth - Blackwater Park
|
Til top |
|
|
jens Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 29 December 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig med at Genesis var bedst med Peter Gabriel. Jeg syntes også et en gruppe som Moody Blues stadig holder og Jethro Tull. Så en måske ikke så progressiv , men efter min mening alt for overset gruppe Manfred Mann Earth's Band.
Jens
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige set og hørt den nye live DVD fra Shephard - virkeligt intenst. Damnation er nu også ret fed
MVH Jesper
|
Til top |
|
|
marty Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 205
|
Sendt: 29 December 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan lide progressiv rock så prøv at høre Spiritualized,
specielt pladerne Lazer Guided Melodies og Ladies and gentlemen we are
floating in space. Desværre er lydkvaliteten på deres plader ikke den
bedste, for det er undergrundsmusik.
du kan jo læse lidt om dem på allmusic
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Marty - Spiritualized har jeg hørt om - men aldrig hørt.
Til de mere metal-orienterede kan jeg varmt anbefale Aalborg-bandet Mercenarys nyeste skive "11 Dreams". Melodisk og tung - man kan høre titelnummeret på deres hjemmeside www.mercenary.dk
Der er dømt "tung rock" når de sammen med en række andre navne vælter Aalborg d. 26/2 på Studenterhuset.
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at give Fates Warning et lyt, specielt Symmetry og Parallels er hovedværker indenfor progressiv metal.
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hælløj...
Lur lidt her: http://www.prog4you.com/
Svinger lidt i kvalitet, men en god måde at lære nyt....
Lidt prog-favoritter (der endnu ikke er nævnt!):
King Crimson
Camel
Beggars Opera
Brand X (Genesis instrumentalt!)
Emerson, Lake & Palmer
Gentle Giant
Soft Machine (Floyd´s studiebrødre!)
Elton John (?? - ja, hvad sker der? Lyt til hans 72´er "Madman Across The Water"...)
|
Til top |
|
|
Stefan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv stor Dream Theater fan, og er også selv hele på udkig efter nye bands inden for samme genre, så det er lækkert med en masse gode forslag.
Rush er en anden af mine favoritter, især med albummet 2112, som helt sikkert skal opleves. Deres første albums er tilbage fra 70'erne, men faktisk udgiver de stadig musik og Vapor Trails fra 2002 kan også varmt anbefales.
Ellers er også Fates Warning et varmt bud, og Pain of Salvation med deres spændende koncept-albums bør undersøges nærmere - evt. deres nyeste BE, som dog kan være noget svært tilgængeligt.
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stefan skrev:
Jeg er selv stor Dream Theater fan, og er også selv hele på udkig efter nye bands inden for samme genre, så det er lækkert med en masse gode forslag.
Rush er en anden af mine favoritter, især med albummet 2112, som helt sikkert skal opleves. Deres første albums er tilbage fra 70'erne, men faktisk udgiver de stadig musik og Vapor Trails fra 2002 kan også varmt anbefales.
Ellers er også Fates Warning et varmt bud, og Pain of Salvation med deres spændende koncept-albums bør undersøges nærmere - evt. deres nyeste BE, som dog kan være noget svært tilgængeligt.
|
|
|
Rush rykker - jeg kunne ikke være mere enig!
Neal Peart er på mange måder en stiliseret Mike Portnoy på trummer: Måske knap så hurtig og vanvittig men helt klart Portnoys inspirationskilde nr. 1.
Hvad angår Pain of Salvation, så synes jeg også de er enormt godt med fra The Perfect Element og Remedy Lane albums´ene. Men med den akustiske 12:5 og - især - den nye BE træder de efter min mening komplet ved siden af: Jeg er vant til at lytte til albums MANGE gange før de bedste af dem synker ind (tag bare et album som Genesis: The Lamb Lies Down On Broadway" - et mesterværk, men bestemt ikke ved første lyt!!):
POS´s BE er et ultraprætentiøst og ddybt selvoptaget album musikalsk, og lyrisk! Jeg siger ikke dette for bevidst at disse dem - simpelthen blot fordi jeg efter de forrige fremragende albums har haft høje forventninger.
Dream Theater - hvad skal man sige? De har endnu ikke lavet et blot middelmådigt album og det er meget godt klaret af et band med så mange år på bagen.
Ellers: Fed musiksmag du har
MVH Jesper __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|
torben kbh. Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
hvis det er Genesis/Gabriel "genren", så kunne et bud måske være Kate Bush, Alan Parson Project, YES men især Marillion. Script for a Jesters Tear og Misplaced er to af de albums jeg har hørt allermest.
VH Torben
|
Til top |
|
|
jan.bas Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 229
|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Du må ikke glemme Johnny Winter ((The progressive blues experiment)Super fedt Album.Men mange af hans andre plader rykker også..
mvh jan
|
Til top |
|
|
Stefan Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten.. nu vi snakker Dream Theater, har du så hørt Frameshift - Unweaving the Rainbow? En tysk gut ved navn Henning Paul har lavet et helt fantastisk album, med James LaBrie på vokal.
Det er ikke nær så tungt som Dream Theater, men det er progressiv rock i topklasse. Siden jeg hørte det for første gang har det været et af mine favoritalbums, helt på højde med de bedste Dream Theater skiver. Musikken er skrevet specielt med LaBrie's stemme i tankerne, og jeg synes ikke jeg har hørt ham lyde bedre på noget andet album..
Der kan eventuelt læses lidt mere om projektet her:
http://frameshift.progrockrecords.com/
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stefan skrev:
Forresten.. nu vi snakker Dream Theater, har du så hørt Frameshift - Unweaving the Rainbow? En tysk gut ved navn Henning Paul har lavet et helt fantastisk album, med James LaBrie på vokal.
Det er ikke nær så tungt som Dream Theater, men det er progressiv rock i topklasse. Siden jeg hørte det for første gang har det været et af mine favoritalbums, helt på højde med de bedste Dream Theater skiver. Musikken er skrevet specielt med LaBrie's stemme i tankerne, og jeg synes ikke jeg har hørt ham lyde bedre på noget andet album..
Der kan eventuelt læses lidt mere om projektet her:
http://frameshift.progrockrecords.com/
|
|
|
Ja, jeg kender godt albummet - det er rigtigt godt. Desværre har jeg det ikke selv, men min lillebror har spillet det for mig nogle gange. Der er jo også Mullmuzzler (de har udgivet 2 skiver) med Labrie på vokal: "Keep it to yourself" og "Mullmuzzler 2" hedder de.
En hollandsk fyr ved navn Ayreon har udgivet "the Human Equation" i 2004, en rockopera med Labrie i "hovedrollen" om man vel. Kan STÆRKT anbefales!!
Ellers er der jo Liquid Tension Experiment med Portnoy, Petrucci og Rudess - instrumental-prog-metal når det er allerbedst: King Crimson ganget med to vil jeg sige (og i øvrigt også med den fabelagtige Tony Levin på bass, stick og hvad han ellers mestrer!!)
Men den Frameshift er et hul i Cd-samling, som jeg helt klart snart skal have gjort noget ved.
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
The no. 1 progplace on the net: http://www.progarchives.com/
Prog er en af mine klare favoritgenrer indenfor musik! lytter til bands som Dream Theater, Symphony X, YES, Freak Kitchen, Pain of Salvation, Rage, Threshold m.fl. Kan ikke leve ret lang tid uden der ryger skiver på. Hvis nogle af jer har mod på prog genren eller leder efter nye bands så giv Pain of Salvation en chance. Der er så meget dydbe og nerve i deres musik, virkelig noget unikt! __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
Stefan Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ayreon-albummet har jeg, men jeg mangler stadig at høre både Mullmuzzler og LTE-projekterne. Desværre sætter økonomierne begrænsninger for nye indkøb for tiden, men på den anden side er det altid rart at have lidt at se frem til.. 
King Crimson har jeg forresten overvejet at stifte bekendtskab med - kan du anbefale et godt udgangspunkt?
Spock's Beard med Neal Morse har jeg også fået anbefalet, men har endnu ikke fået lyttet nærmere til det. Neal Morse har jo også et par solo-udgivelser, hvor blandt andet Portnoy spiller med på Testimony (Eller er det One?).
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fournais skrev:
The no. 1 progplace on the net: http://www.progarchives.com/
Prog er en af mine klare favoritgenrer indenfor musik! Hører til bands som Dream Theater, Symphony X, YES, Freak Kitchen, Pain of Salvation, Rage, Threshold m.fl. Kan ikke leve ret lang tid uden der ryger skiver på. Hvis nogle af jer har mod på prog genren eller leder efter nye bands så giv Pain of Salvation en chance. Der er så meget dydbe og nerve i deres musik, virkelig noget unikt!
|
|
|
Hvad mener du om hhv 12:5 og BE med POS?? (se evt. mine kommentarer ovenfor). Sammenlignet med de to forrige albums mener jeg - de er meget forskellige må man sige.
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stefan skrev:
Ayreon-albummet har jeg, men jeg mangler stadig at høre både Mullmuzzler og LTE-projekterne. Desværre sætter økonomierne begrænsninger for nye indkøb for tiden, men på den anden side er det altid rart, at have lidt at se frem til.. 
King Crimson har jeg forresten overvejet at stifte bekendtskab med - kan du anbefale et godt udgangspunkt?
Spock's Beard med Neal Morse har jeg også fået anbefalet, men har endnu ikke fået lyttet nærmere til det. Neal Morse har jo også et par solo-udgivelser, hvor blandt andet Portnoy spiller med på Testimony (Eller er det One?).
|
|
|
Først og fremmest: Spock´s Beard er et must - de er simpelthen for fede og meget originale.
Portnoy spiller trommer på både Testimony og One - hvis du skal købe én, så vælg Testimony - One er lidt tam i forhold.
Transatlantic er endnu et godt bud på den progressive rock (et sideprojekt med Mike Portnoy (tr), Neal Morse (keys, guitar mv), Neal Travawas (fra MArillion på bas) og Roine Stolt (fra The Flower Kings på guitar)
Jeg må indrømme at jeg ikke kender King Crimsons bagkatalog - har blot lyttet ekstensivt på et par skiver - da jeg så hørte Liquid Tension Experiment var det som om King Crimson blev lidt mindre interessante
MVH JEsper __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og dav.
Jeg synes helt sikkert du burde give OSI (office of Strategic
Influence) et lyt. Det er også et project band og bestående af blandt
andre Mike Portnoy (dream theater) på gryder, Jim Matheos (Fates
Warning) på spade og Kevin Moore (ex- dream theateh, nu Croma Key) på
keyboard og programming. Det er i hvert fald LIR!
Derudover vil jeg også anbefale Porcupine Tree og Fates Warning.
God jagt og god spade.
Guldlossen
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kom akkurat på en plate som har gitt meg en masser av glede, Devil Doll - Dies Irae. Det består av en italiener, og et innleid østeuropeisk klassisk orkester. I stil kan det minne mest om en kryssning av black metal/opera/klassisk. Meget kompromisstløst, enten liker man det, eller så hater man det.
|
Til top |
|
|