Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 15:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bedste stereo på surround anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 December 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder med overvejelser om hvilken vej mine fremtidige opgraderinger skal tage, jeg har som i kan se her.

Det er primært hensigten at opgradere stereo-siden, men spørgsmålet er så om man bare skal købe en effekt til fronterne, men er forforstærkeren i en surround receiver god nok? Kunne det måske bedre betale sig at opbygge to særskilte anlæg eller måske få en integreret forstærker med av-passthrough?

Hvis man opbygger to anlæg, skal man jo have en fordeler-boks til højtalerne, da jeg vil bruge de samme, de kan jo købes i en god kvalitet, men hvor meget vil det forringe lyden?

Huha mange spørgsmål, men hvad er jeres erfaringer med ovenstående problemstilling, der er nok mange der har tænkt over det.

Lige nu er planen bare at købe en effekt til fronterne og bruge preout fra min receiver, så kan man jo altid prøve med en anden forforstærker senere.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hvad er budgettet ?

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Det er nu mest overvejelser til løbende opgraderinger, skal jo lige tjene pengene, men effekten skal snart indkøbes og må koste 4-8 tusind. Jeg kunne forestille mig at der senere på året kom en investering mere på samme beløb, men det kommer jo meget an på om effekten er "nok".

Grunden til alle mine overvejelser er jo, at mit anlæg er ret meget i opbygningsfasen, og det er jo unægteligt billigst hvis man køber det rigtige i første forsøg :-)

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 29 December 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter en stereo preamp med en pass-through kanal som fx Proceed PRE, GamuT D3 eller andre, som har en vej lige igennem uden om volumen.

Træk frontkanalerne fra din surroundreceiver ind i denne indgang og tilslut de andre stereokilder. Bagved preamp'en sætter du en kraftig effektforstærker til fronthøjttalerne og vupti - total integration mellem stereo og surround uden andet end økonomiske  bivirkninger.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 December 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

octo skrev:
Lige nu er planen bare at købe en effekt til fronterne og bruge preout fra min receiver, så kan man jo altid prøve med en anden forforstærker senere.

En oplagt mulighed er vel en I21 fra Primare. Den har ganske vist ikke en decideret AV passthrough, men da volumenkontrollen er digitalt styret er det ret nemt at styre alligevel - trækker du et kabel fra pre-out på din SR 5200 til en linie-indgang på forstærkeren, kan du justere niveauet således at et bestemt tal på skalaen passer til surround'en. Dvs. når du skal høre surround vælger du bare dén indgang og skruer op til det niveau du har fastlagt. Forringelsen ved at gå gennem forforstærkeren ved surround vil nok i praksis rigeligt opvejes af den bedre forstærker til højttalerne. Det kan i og for sig gøres med en hvilken som helst forstærker, men det er absolut nemmest hvis det er en forstærker med digital styring af volumenknappen.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

ahh det lyder smart, jeg viste slet ikke sådan noget fandtes :-)

Så tror jeg jeg vil starte med at få en god effekt og så prøve med en preamp senere, når jeg får lidt penge igen. Det bliver sjovt at eksperimentere med hvor meget forskel forforstærkere gør, det er ikke noget jeg har leget med før.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 29 December 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

En oplagt mulighed er vel en I21 fra Primare. Den har ganske vist ikke en decideret AV passthrough, men da volumenkontrollen er digitalt styret er det ret nemt at styre alligevel - trækker du et kabel fra pre-out på din SR 5200 til en linie-indgang på forstærkeren, kan du justere niveauet således at et bestemt tal på skalaen passer til surround'en. Dvs. når du skal høre surround vælger du bare dén indgang og skruer op til det niveau du har fastlagt. Forringelsen ved at gå gennem forforstærkeren ved surround vil nok i praksis rigeligt opvejes af den bedre forstærker til højttalerne. Det kan i og for sig gøres med en hvilken som helst forstærker, men det er absolut nemmest hvis det er en forstærker med digital styring af volumenknappen.

Jeg er bestemt ikke enig. Det er en halv løsning med store indbyggede risici, som kun kan give bøvl undervejs. Og ingen andre kan betjene anlægget....

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Hu endnu flere muligheder, er ret glad for primare så det kunne da være det også skulle overvejes.

phoegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004
Sendt: 30 December 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Skal man ikke bare starte med ren stereo og så er Primare vel et rigtig godt bud. Og jeg tror stadig jfr anden tråd, at HT er det vigtigste at finde - så må resten stemme ind efter dem
Til top Vis phoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoegh

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Parasound Halo P3 har også Surround loop fætter i sig ;)

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

ja den parasound er nok nærmere min økonomiske formåen, men man må jo ikke lade noget så kedeligt som penge stoppe en

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige en liste med forskellige forforstærkere der skulle have en pass-through kanal, hvis der er nogen der er intereserede:

Adcom GFP 750
Advantage S2
Arcam Alpha 9C (discontinued)
bel canto PRe1
Classe CP65
Densen Beat 200
Linn Klimax Kontrol
Linn Kolektor
Naim NAC 112
Naim NAC 202
Naim NAC 252
Naim NAC 282
Naim NAC 552
Primare PRE30 PreAmplifier
Sim Audio MOON P-3
Sim Audio MOON P-5

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Parasounden kan fås til omkring 4-5k brugt og til 7k fra ny af, så det holder da sig inden for dit budget ;)

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 December 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Jeg er bestemt ikke enig. Det er en halv løsning med store indbyggede risici, som kun kan give bøvl undervejs. Og ingen andre kan betjene anlægget....

Ja, det er en halv løsning - og på sigt er dit forslag også bedre. Min pointe var at for de 4-8000,- som octo lægger op til der skal bruges, vil det være bedre at undgå forforstærkerkredsløbet i surroundreceiveren og få en god integreret forstærker, og dermed leve med den lidt mere komplicerede sammensætning.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 December 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

octo skrev:
Jeg fandt lige en liste med forskellige forforstærkere der skulle have en pass-through kanal, hvis der er nogen der er intereserede:

Musical Fidelity A5 Pre kan tilføjes til listen. Den integrerede version har samme feature.

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Der er jo også odyssey med deres cyclop som er en integreret forstærker, som kan fået en av-bypass så man kan bruge den som rent effekttrin til surround, det kunne også blive en god løsning tror jeg.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes