Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 20:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: El sikringer og typer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 31 December 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt en person sige at automatsikringer i elskabet er dårlige til HIFI fordi der er for stor impedans i dem,han mener også at de nye typer måske er bedre ellers skal det være de "gammeldags" med evt. 13A sikringer i.

Kigger man hos eks. Harald Nyborg eller Bauhaus så kan jeg kun se automatsikringer,ved godt at det her område er fy,fy for privatfolk at rode i men er de på mode nu og duer de ordentlig til seriøst HIFI?Jeg vil gerne hører om der var nogen der har erfaring med de to sikringstyper.Vil gerne have seperat sikringsgruppe til hver monotrin,den ene skulle så også trække fjernsynet og de digitale apperater.

Her i huset er der trukket et 2,5kvatrat 5 ledet kabel til en sikringsgruppe således at hver monoblok Vincent SP991 (de er jo også lidt tørstige) har sin egen stik og forbindelse til sikringsgruppen,der har været en dårlig forbindelse til den ene stik,elektrikkeren havde ikke fået den ene ledning spændt (manglede nul'en i det ene stik) ordentlig fast.Jeg har så i en periode været nød til at bruge en forlængerledning til det ene monotrin og der ER forskel efter jeg nu har fået det lavet igen,der er bedre balance i lydbilledet.

Der er mange ting at tage stilling til i et godt anlæg og kabler og elforsyning HAR betydning tror jeg,optimalt ville være seperate sikringsgrupper til forstærkere og de digitale apperater,måske også med PS Audio anlæg på men man kan jo blive ved i det uendelige.    



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
naim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

Har snakket med en anden NAIM-ejer og hans mange årige erfaring er automatsikringer til NAIM-grej. Om det så også er tilfældet med andet grej kan jeg ikke sige. Så når jeg går igang med at trække kabler fra en seperat gruppe til mit hifi, bliver det med en automatsikring.

hilsen naim



__________________
I wanted the best, I got the best.. KISS
Til top Vis naim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af naim
 
All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Rent elektrisk mener jeg ikke der er forskel impedansmæssigt. Sikrings kurven er lidt anderledes for Automatsikringer: de kobler hurtigere ud end alm sikringer.
Til top Vis All4HIFI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af All4HIFI
 
OverKill-LaRSeN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

der ER forskel - automatsikringer har den laveste modstand, men der er mange at vælge imellem og jeg har ikke prøvet dem endnu......
Til top Vis OverKill-LaRSeN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OverKill-LaRSeN
 
OverKill-LaRSeN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

All4HIFI skrev:
Rent elektrisk mener jeg ikke der er forskel impedansmæssigt. Sikrings kurven er lidt anderledes for Automatsikringer: de kobler hurtigere ud end alm sikringer.

 

der er "millioner" af sikringskurver, det er meningen at automatsikringen skal tilpasses det apparat den skal sikre.....

Til top Vis OverKill-LaRSeN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OverKill-LaRSeN
 
All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

OverKill-LaRSeN skrev:

All4HIFI skrev:
Rent elektrisk mener jeg ikke der er forskel impedansmæssigt. Sikrings kurven er lidt anderledes for Automatsikringer: de kobler hurtigere ud end alm sikringer.

 

der er "millioner" af sikringskurver, det er meningen at automatsikringen skal tilpasses det apparat den skal sikre.....

Ja, selvfølgelig er der en million sikringskurver, men så tror jeg mere du er over i motorværn osv..Jeg snakker om alm 10, 13A automatiksikringer man kan købe hos Silvan, harald nyborg osv. Disse sikringskurver mener jeg ikke man kan indstille sikrings kurven på.

 

Til top Vis All4HIFI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af All4HIFI
 
KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Ja, selvfølgelig er der en million sikringskurver, men så tror jeg mere du er over i motorværn osv..Jeg snakker om alm 10, 13A automatiksikringer man kan købe hos Silvan, harald nyborg osv. Disse sikringskurver mener jeg ikke man kan indstille sikrings kurven på.

 

[/QUOTE]

ØØØmm... man køber den tybe man skal bruge A B eller C det har noget at sige om hvor hurtigt de skal koble ud...

om man kan høre det på lyden om det er den ene eller den anden vil jeg sætte ?meget på!!!!!!!

Undskyld stave måden! det var et godt nytår



__________________
Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ
 
OverKill-LaRSeN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

det er ikke sikringskurven der har med lyden at gøre - det er ganske enkelt den mekaniske opbygning der giver en lavere modstand - og det kan høres......
Til top Vis OverKill-LaRSeN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OverKill-LaRSeN
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Dejligt at de måske er blevet bedre,og at nogle kan justeres vidste jeg ikke.I den "gammeldags type" må der jo nødvendigvis være en tynd tråd i serie med strømforsyningen det er vel i princippet ikke så godt men nødvendig af hensyn til sikkerheden.

Så er spørgsmålet er det evt. NKT automatsikringer man skal købe hvis de findes eller hvad?Måske man skulle kigge i diverse kataloger for at blive klogere.....

 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Fandt lige noget her som jeg også postede i en anden tråd de hører vel nærmest til her.Det ser da lidt spændene ud.

 

 

Eller disse der er noget dyrer.

 

 

Her er så opbygningen af dem.

 

 

Linket hvor de kan købes: http://www.dienadel.de/lshop,showrub,1115049105-13703,d,1115 052317-17918,1061913586.1113992423,,,,0.htm

 

Er der andre steder især i DK hvor man kan købe noget lign. så hører jeg da gerne nærmere.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Så modtog jeg lige en af de overstående ting klangmodul IIIG en ret heftig sag der er godkendt til 50A 400V sikringer kan bestilles i forskellige værdier fra 16A og op.Fik en 20A med.Nogle ordentlige søm må man sige.Gad vide hvad elektrikkeren vil sige til at sætte det op.

Havde også lige bestilt nogle 5x20 sikringer samtidig den lille til forforstærkerkeren flækkede for mig. En ny er bestilt.

Nåede dog lige at lytte lidt.

Intresserede kan evt. kigge her:http://www.audiophiles-hifi.de



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ser at AHP (Audiophiles-hifi) også har forgyldte Diazed-sikringer (hos dem benævnt Neozed), så skulle det være muligt for os med oldgamle el-installationer, at få lidt ekstra vellyd, måske?  

Gevind E 15, E18, E27 eller E33, så er det bare frem med en tommestok. Jeg går ud fra, at det er gevindet på "låget" til sikringen, der henvises til, eller nej?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Sikkert jeg skal ikke lige gøre mig til ekspert i dette måske Sven P. kan sige mere om dette.Jeg kiggede lige på størelserne i Ampere og de begynder ved 16A kan jeg se for nogles vedkommende.Her skal men nok tænke på om man har eks. 10A som standard og evt. 1.5kv kabel bagved som er normalt så går det ikke lige med 16A det er ikke lovligt.Se i øvrigt de andre tråde om dette.Der skal jo være en form for fornuft/sikkerhed i tingene.

__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

SQ hvad; ingen 10 ampere´s?  

Så må jeg bare pudse videre på mine egne sikringer!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Måske skulle du overveje at skifte til 13A det er jo en billig mulighed om du ikke allerede har det.Om det så giver det store skal jeg ikke lige kloge i.

__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Problemet er at jeg bor i ejerlejlighed fra 1971 med de store Diazed-sikringer!

Jeg har 3 x 10amp til kraft, 1 x 10amp til lys og der er ikke plads til en ny gruppe!

Desuden ejer jeg også kun tavlen fra sikringen og videre ind i domicilet!

Sikringsautomat kontra Diazed: Da jeg flyttede ind havde de forrige ejere proppet en Diazed-sikringsautomat i "lyshullet"; sår´n en fætter med lysdiode og tilbagestillingsknap.

Da jeg skiftede den ud til en almindelig sikring var der pludseligt mere høvl på forstærkeren og da jeg (efter et råd i et engelsk hifi-tidsskrift) polerede sikringens metaloverflade med freon 113 (Brasso, Slipol og Slipoline kan også bruges) var der langt/nogen flere detaljer på de bedste plader!

Så når jeg ca. hver 3 måned renser stik og ledninger, så tager jeg også lige sikringen med samme rensevædske! (Han er da tosset!  )

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo se om der gemmer sig nogle sikringer eks. (5x20 se også om det er flink eller træg) i dine apperater.Jeg skal hilse og sige at det giver lige en tand ekstra, hører lidt på Allan Taylor og der er sket noget med dynamikken og opløsningen.Dette er med de interne sikringer i apperaterne som er skiftet.Det andet er ikke monteret endnu.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Så fik vi lige monteret de nye sikringer og jeg trak lige et 5x2,5 kabel mere de giver så 4stik med hver deres kabel på og hver kabel til deres eget 20 amp. sikringsgruppe.Tanken var/er at så kan man adskille det digitale og analoge mht. strømforsyning, et råd jeg fik.

Forstærkerne kører på Neutrik powerstik de kan klare 20 amp. det skulle indikere lav modstand i dem.

Lyden er blevet mere velopløst og sammen med flere andre tiltag er der sket noget her.

Elektrikkeren syntes nok at man er lidt skør. 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

JRGW; der er 5x20 i min forstærker, men ikke i signalvejen. Derimod er sikringen sat i modkoblingen (lokalt eller globalt; jeg aner det ikke)! Så dér er der nok ikke det store at hente, men i CD-afspilleren vil jeg SQ prøve!

Jeg går ud fra at dine 4 grupper kommer fra samme fase, således at de følges ad i 0 grader?! Bruger man et kraftudtags 3 faser (R, S og T) til anlægget vil faserne jo komme på tur med 120 grader interval. Det vil alt andet lige vise sig på stelstrømmene i signalkablerne, hvis ikke man kører balanceret! 

Snoretrækkeren med den udvidede farveprøve skal bare udskrive et girokort; ikke bekymre sig om højere audiophili!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt huske det med faserne når du nævner det, men det havde jeg lige glemt igen så det ved jeg ikke.Kan man ikke måle det med et oscilloskop og bruge de 2 kanaler og proben sat på 1/10 eks?

Hvis fasen var ens ville kurverne vel følges ad.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes