Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Brinck netstøjsfilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nu fik jeg bygget mig et netstøjsfilter fra Brinck elektronik, så jeg selv kan gøre mig nogle erfaringer med de meget omdiskuterede netstøjsfiltre .

Umiddelbart kan jeg ikke høre forskel. Grunden til jeg ville prøve det var, at jeg normalt synes at mit stereoanlæg lyder bedre om aftenen end om dagen (måske det er noget psykologisk?) og så ville jeg gerne slippe af med den lille smule brummen, der er fra højttalerne, når anlægget er tændt, men ikke spiller. Der er dog stadig en smule brummen, jeg er ikke sikker på, at det har gjort en forskel.

Jeg har læst lidt om, at det kan ødelægge dynamikken, men har ikke umiddelbart lagt mærke til noget. Er der andre, der har erfaringer med dette netstøjsfilter?

Mvh. Kim

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Januar 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Grunden til at du kan høre forskel på dit stereoanlæg om dagen og aften er nu meget normalt. Der er normalt mindre støj på elnettet om aften pga af at industrien osv bruger mindre strøm. Og det er jo ikke noget dit netstøjfilter kan ændre på. Brummen kan komme mange steder fra.. dine trafoer er måske ikke så god (kender ikke dit anlæg) ringkernetrafoer kan ofte brumme/snerre, nogen gange kan det hjælpe at vende netstikket eller få lavet en ordenlig jordforbindelse...

Mvh

Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Januar 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har også problemer med brum i højttalerne, jeg har et net filter på. Kan det mon være stel sløjfer eller ?

Jeg tror ikke det er min ringkerne der brummer.... og jeg har jordet alt!  ?!??

Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Den brummen fra højttalerne, jeg snakker om, er minimal, men bliver en smule større, hvis jeg skruer meget højt op. Jeg kan kun høre den, hvis jeg stikker hovedet helt hen til højttalerne. Den har været der ved alle de anlæg jeg har haft.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever ikke samme problem, blot en svag brummen når der ikke er belastning, dog stiger den en lille smule når CD'en tændes.

Nogen erfaringer med dette?

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Nu afhænger det jo af hav man ligger i svagt, men har selv haft et lignende problem tidligere, og da, var det en brumsløjfle.

Den nemmeste måde at fjerne dette, er at pille alt fra hinanden, og samlede det igen, stk for stk., men med god orden på kablerne.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Nu afhænger det jo af hav man ligger i svagt, men har selv haft et lignende problem tidligere, og da, var det en brumsløjfle.

Den nemmeste måde at fjerne dette, er at pille alt fra hinanden, og samlede det igen, stk for stk., men med god orden på kablerne.

"god orden" er specielt adskillelse mellem power- og signal-kabler.  Afhængig af effekt forstærker, så er det ikke ualmindeligt at der forekommer en svag brummen i højttalerne hidrørende fra den såkaldte ripple-spænding, som diverse afkoblings-elektrytter mv. ikke kan gøre kål på.  Men tilslutning af en CD-spiller bør overhovedet ikke generere mere brum. Gør den det så er det så er der noget galt med signalkablet eller der er en brumsløjfe - eller også er CD-spillens strømforsyning elendig!

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene, jeg prøver mig frem....

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren skal 10hver10fald IKKE have noget netstøjsfilter!!! Prøv med CD-afspilleren som eneste apparat og husk det med netkabler og signalkabler; mindst 10cm afstand!!! Brinck´s netstøjfilter er bedst i den store version (1300watt) og med dioderne skiftet ud til de bedre og dyrere scottky-dioder til små 25-40kr stk, type SB550!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene! Jeg vil nu lave mere orden i mine kabler.

F.Christians:

Jeg har simpelthen sluttet hele skidtet til netstøjsfilteret, både aktiv sub, effektforstærkere, surround receiver od DVD-afspiller. Det er 1300W's versionen, men jeg har dog også været lidt bekymret for, om jeg kom til at trække for meget strøm igennem den. Ved maks belastning skulle  strømforbruget vist komme op omkring 1600W  Jeg vil nu kun slutte CD/DVD-afspilleren til. Er det en dårlig ide at bruge netstøjsfilteret til forstærkeren fordi det ødelægger dynamikken, fordi strømmen ikke kan blive leveret hurtig nok? Jeg kan ikke lige se andre grunde...

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jepper til det sidste, bl.a dioderne er ikke hurtige nok, men kabeltværsnit og kobberbanetykkelser er også flaskehalse!!! Derfor er det også et "must", at lodde 4 stk schottky-dioder i!!!

Angående belastning af filteret, så ville jeg nøjes med max 10-20%, altså max 260watt!!! Så hellere flere filtre; et til CD, et til DVD, et til tuner og endnu et til TV´et!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for hjælpen. Det anede mig nok, at det ikke er en god ide, at trække en masse strøm igennem filteret. Er der ikke nogle, der også bruger et netstøjsfilter til forstærkeren eller er det altid kun til CD/DVD-afspillere?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

KimTherkelsen skrev:
Ok, tak for hjælpen. Det anede mig nok, at det ikke er en god ide, at trække en masse strøm igennem filteret. Er der ikke nogle, der også bruger et netstøjsfilter til forstærkeren eller er det altid kun til CD/DVD-afspillere?

Jeg har forsøgt med net-filter på forstærker, og efter en del spilletid, røg det ganske enkelt af igen. Det "dræber" dynamikken og de lækre detaljer, og ikke mindst båndbredden reduceres. Har ligeledes prøvet på cd-spillen, men igen med nedslående resultat.Ved første lyt, er der ro og overblik, men efter en tid, "mangler" der nerve og pondus. Af med filteret, og musikken åbner sig igen!

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

KimTherkelsen skrev:

Jeg har forsøgt med net-filter på forstærker, og efter en del spilletid, røg det ganske enkelt af igen. Det "dræber" dynamikken og de lækre detaljer, og ikke mindst båndbredden reduceres. Har ligeledes prøvet på cd-spillen, men igen med nedslående resultat.Ved første lyt, er der ro og overblik, men efter en tid, "mangler" der nerve og pondus. Af med filteret, og musikken åbner sig igen!

Jeg kan faktisk ikke være mere enig, det var også de oplevelser jeg havde da jeg legede med den slags for mange år siden.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Og så skriver jeg igen; det er alfa/omega, at udskifte dioderne til schottky-typen!!! De leder langt hurtigere og så kommer der igen attack og nerve i musikken. Meeen kun på småsignal-apparater og ALDRIG digitalt blandet med analog, da en CD/DVD sender digitalt fnidder-fnadder ud på nettet igen!!!

Det ville (måske) heller ikke være en dum ide, at lave en DC-fælde (de 4 dioder og 2 kondensatorer til venstre på Brinck-printet) til en mindre forstærker (max 40-80watt), men DC-fælden skal så hård-oploddes med tykke ledninger uden printkort og måske vil filteret alligevel opføre sig som en flaskehals, mere eller mindre!!!

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Ok, det er måske nok lidt spildt så. Jeg tror dog, at jeg vil prøve at have netfilteret tilsluttet min DVD-afspiller, da jeg kun bruger den digitale udgang og ikke den analoge. Så kan det vel næppe have en negativ indvirkning? 

HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:

KimTherkelsen skrev:

Jeg kan faktisk ikke være mere enig, det var også de oplevelser jeg havde da jeg legede med den slags for mange år siden.

Der er et filter der virker efter hensigten.

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

HPH Man:

Nå, hvad er det for et filter, og hvorfor skulle det være bedre?

HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

KimTherkelsen skrev:

HPH Man:

Det er dette filter:

Duelund Strømfilter - Den du´r

... fordi jeg ikke har registreret dynamikbegrænsning, og fordi man i f.h.t. andre filtre jeg har prøvet kan høre en ganske hørbar forbedring ... ganske enkelt, ... derfor.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

HPH Man skrev:
KimTherkelsen skrev:

HPH Man:

Det er dette filter:

Duelund Strømfilter - Den du´r

... fordi jeg ikke har registreret dynamikbegrænsning, og fordi man i f.h.t. andre filtre jeg har prøvet kan høre en ganske hørbar forbedring ... ganske enkelt, ... derfor.

Dette filter har jeg også afprøvet, og selvom det er et fornuftigt filter, ændrer det ikke på slutkonklusionen her på matriklen:

Dynamikreducerende , båndbreddereducerende , musikreducerende.....så derfor er det pillet af igen.........

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes