Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jbl 240 ti (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
corben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej alle hififolk

jeg har et par jbl 240 ti der skal sælges, hvilken pris er billig, da de skal sælges hurtigst muligt.

Til top Vis corben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corben

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hvis basserne er i orden og de iøvrigt er i god stand, vil jeg mene at en "hurtig" pris vil være ca. kr. 3.000  - det ville jeg ihvertfald gerne give for dem uden ret megen betænkningstid...men jeg har "desværre" allerede et par stående  

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hvilken version af 240Ti er der tale om?
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Nu bliver JEG nysgerrig....var ikke klar over at der var flere forskellige versioner af 240TI...?.....

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

corben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ved  det desværre ikke

Men bag på står der 240 ti serienummer 05358

Mørkt træ.

Til top Vis corben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corben

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

JesperAndersen: Det er mig der er stået for tidligt op. Troede det var 250ti. Der er sikkert ikke forskellige versioner af 240. Det virkede også rigeligt billigt da du foreslog 3000kr.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

ÅH ja, 250'eren er kommet i - vistnok - 3 versioner...

Ja, til kr. 3.000 får man i givet fald meget højtaler for pengene...især hvis det er et sæt 250TI  - og har da også set dem været annonceret op til kr. 5.000 - men så bliver de bare ikke solgt .

Og ja, jeg gav selv kr. 3.000 for mine i sommers - hos en fyr som have haft dem til salg i flere måneder

mvh

Jesper

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Der har kun eksisteret en udgave af 240ti. Den lider jo nok under at den efter tidens smag er uhyggeligt grim, for man får godt nok dyre, fine enheder og masser af højttaler i det hele taget for de meget lave brugtpriser. Men sådan en stor, bred, firkantet kasse med meget grim, brun stoffront, som kun dækker delvist over fronten og så oliebehandlet valnød.... Hvis man kan tale om Wife Rejection Factor må denne være tæt på maksimum. Til 3-4000 for et sæt er det et kanon-køb. Forvent dog ikke perfekt sammenhæng mellem enhederne og meget fint 3-d billede, for det er ikke sådan en højttalers stærke sider. Vi taler om bunker af grovdynamik og masser af detaljer.

250 er meget mere eftertragtet, især en af de senere versioner i sort pianolak.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Off-topic:

Klogesen: Hvad er grunden til at 250'eren er lavet i de mange versioner.
Er der noget der retfærdiggør 250'erens meget høje brugtpris i forhold til Ti-5000, som jeg selv ejer??? 5000'eren skulle efter sigende også være lavet i en Limited Edition - ved du hvad forskellen er på denne og standard-versionen?

Mvh. Troels

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Til ti-5000: jeg ved ikke, hvad der ligger bag de (vistnok fire) versioner af 250ti, men mon ikke det skyldes stor popularitet og store salgstal, som har fået JBL til at vurdere at der var basis for flere udgaver? At disse udgaver så er voldsomt forskellige indbyrdes lydmæssigt er mærkeligt. Det var vistnok kun den gamle valnøddeversion, som havde 6dB/okt delefilter med niveaujustering med små flytbare bøjler, og denne havde også fyldig bas. De to næste sorte versioner havde så et andet filter, med batteriforspænding og andre flankestejlheder. Jeg mener at de desuden var slankere afstemt, hvilket gør dem mindre populære. Den sidste (og muligvis lidt fysisk større?) version i sort (limited edition?) regnes af nogle for den bedste, og her var den kraftfulde bas også tilbage. Herefter stoppede modellen. Der kan næppe være tvivl om at 250 har et helt andet image end 240, med det skulpturelle (flotte) udseende og hele sin status som topmodel. Desuden var den vel også en hel del bedre, selv om kun filteret og den ekstra nedre mellemtoneenhed  gav reel forskel. Faconen på kabinettet var næppe afgørende.

Andre, som var tættere på JBL og hele den konflikt, som i nogle år eksisterede mellem Europa og USA må kunne fortælle om historien bag den gamle ti-serie (18ti, 120ti, 240 ti, 250ti) og den nye (1000, 3000, 5000ti).  Jeg ved så meget at der er stor forskel lydmæssigt mellem de to serier, og alt i alt må man vel betragte den mere europæisk prægede 1000-serie som mere velbyggede højttalere. De fine kabinetter lamineret af to lag træ med en slags gummi imellem har været meget dyrere at lave end de simple enkeltlagskabinetter i den gamle serie. Men måske var den oliebehandlede valnøddefiner dyrere. Måske regner nogle 1000-serien for mindre rigtig fordi den max. indeholder en 12" bas i stedet for en 14" og fordi den er mindre typisk JBL-voldsom og mere forfinet. Der er nok arbejdet mere med homogenitet og neutralitet i 1000-serien.

Så den højere pris på 250'erne følger nok topmodel-statussen og det, som opfattes som den ægte USA-lyd. Den er jo også bygget i USA, hvor 1000-serien vistnok er bygget her. Jeg mener ikke at de gamle reelt burde være så meget dyrere end de nye. Og det er da også kun 250ti i sidste version kontra ti-5000, som det gælder for. Husk dog at den gamle serie var i produktion da Hi-Fi Klubben overtog forhandlingen af JBL, og de har af samme grund været solgt til meget højere priser før Klub-tiden, hvilket måske smitter af. De faldt med ca. 50% i pris efterhånden. 1000-serien blev introduceret hos Klubben og gik med over i branchebutikkerne da Klubben mistede JBL, og man sørgede omhyggeligt for at prisen ikke blev højere ude i branchen, vel især for at tage luften ud af Klubbens påstand om lavere priser. Men bortset fra valutakursen og transporten fra USA var der næppe reel grund til at den gamle serie skulle være dyrere end den nye. Brugtprisen for et par ti-3000 er da heller ikke ret høj.

Jeg kender ikke til en Limited ti-5000, så her er jeg blank.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Klogesen; interessant at læse din viden/input om JBL...og kan kun give dig ret i at WAF-faktoren på JBL 240TI er lig nul...de ER sgu' nogle store klodsede skrumler...ligeså vil jeg tilslutte mig dine betragtninger omkring JBL's forcer i almindelighed; nemlig dynamik i metermål og masser af detaljer - 3 d. oplevelser gør andre højtalere bedre.

Hvorvidt den en el. anden version af JBL 250TI er at foretrække vides ikke - har kun for laaang tid siden hørt den første version.

Der hvor jeg er lidt uening med dig, er i sammenligningen omkring den første Ti serie; TI 18/120/240, og så "1000-serien"; TI 1000/3000/5000.

Mener at der er ret stor forskel på disse modeller - og det i den gamle models favør. Finder TI 3000/5000 meget "skrigende" og meget uharmoniske i lyden - virker meget "oppustet" i toppen, og finder bunden ret "tynd". Hvorimod den gamle /første Ti serie er meget mere velafbalanceret i lyden - og har den helt rigtige "westcoast" - sound.

Indrømmet; jeg er stor tilhænger af JBL-lyden ( mest den gamle ), men omvendt ved jeg godt at JBL ikke gengiver den "endegyldige" sandhed, og at den har sine forcer og svagheder...men har man først een gang tabt sit hjerte til denne lyd, er der ikke mange andre alternativer til JBl - men se, det er jo blot MIN ydmyge mening

mvh

Jesper/Oldhifinut

e-cox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

jeg har set en limited edition af ti-5000 i mediamarkt i Flensborg engang på angebot til 1999,- dmark stk. havde guld farvede diskanter
Til top Vis e-cox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-cox

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

e-cox skrev:
jeg har set en limited edition af ti-5000 i mediamarkt i Flensborg engang på angebot til 1999,- dmark stk. havde guld farvede diskanter

Det mener jeg bestemt ikke er en TI500, men derimod jubii udgaven af  250TI.

Elizabeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hello and greetings from
London!JavaScript:AddSmileyIcon('%5B:D%5D')

We do not speak Danish unfortunately but would like to buy
either some JBl 240Ti speakers or JBl 250Ti speakers and it
seems easier to buy from a Danish website as there are not so
many of these speakers in the UK.

We wondered if anyone on this site could recommend any retail
shops in Denmark or even private sites where we could buy
these speakers?

Anyone's comments or help on this would be so much
appreciated.

Thanking you in advance, for any help you feel able to give
here.

Regards to Denmark!
Elizabeth
London
UK
Til top Vis Elizabeth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elizabeth

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes