Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: ESS AMT højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
matz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej…..

Jeg har et par ESS AMT højtalere hvor basenhederne trænger til en udskiftning (4x12") kan det betale sig… og hvor kan jeg evt. få det gjort? Er der nogen der kan hjælpe….

Til top Vis matz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af matz

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Prøv at hør www.jjteknik.dk eller www.basrep.dk

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

matz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

jeg takker... prøver lige at kontakte dem...

er der ellers nogen der ved noget om ESS AMT højtalerne

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Der er rigtig mange der gerne vil give dig en god slat penge for diskant enhederne..! Mange vil nok mene at der er den bedste diskant der nogensinde er lavet . og at resten af din højttaler ikke helt kan leve op til diskantens kvaliteter.

Få mennesker ved det..!? men rettighederne til diskanten blev købt af Cerwin Vega, som faktisk fik lavet en produktions klar version, som underligt nok ikke måtte sælges??? Det ville Gene Cerwinsky ikke have.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har i sin tid solgt ESS Amt1C og Amt Monitor i Audioscan, og havde selv 1C i et par år. Selve Heil Air Motíon Transformeren er genial, og de fleste vil blive helt fortryllet af at lytte på sådan en svend første gang. (Men efterhånden opdager man ulemper, se længere nede). Jeg ved at seriøse hifi-entusiaster har bygget fremragende systemer med en eller to AMT-enheder pr side. Men der er selvfølgelig problemer! Det første er det sædvanlige: det nytter ikke at have verdens bedste af noget, hvis resten ikke kan følge med. En AMT-diskant er så god at det er meget svært at finde mellemtoner og basser, som kan harmonere med den. Det er hastigheden, som svigter. Det samme gjaldt og gælder de flammediskanter/iondiskanter (fra f.eks. Magnat), som også kan lyde helt himmelsk. Og det er også her, det primære problem ligger i de originale ESS-højttalere. Hverken 10" bassen i den tidligere model eller 12" enhederne i de senere kunne reelt arbejde tilfredsstillende sammen med AMT-enheden. De var langsomme og dårligt opløst, og det blev naturligvis bare værre af at ESS valgte at benytte slavebas-systemer og plast-membraner. Puha, hvor det bare slet ikke spillede sammen! Og det er det, man bliver træt af! Hellere mindre fantastisk diskant, som hænger sammen med resten. Men hvis man tager AMT-enheden, modificerer den kraftigt (så den bliver monopol i stedet for dipol og ikke længere lider af den udprægede farvning, som den hornagtige magnetkonstruktion giver) og benytter de hurtigste, mest dynamiske mellemtoner og basser, kan man så få noget godt ud af det. Desværre har jeg ikke nogen praktiske råd til, hvordan man griber det an, men måske læser nogle med mere erfaring med på forummet?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Her er Jan Nielsen fra High Fidelity`s hjemme side. Han har brugt lang tid på de enheder. http://www.soundimage.dk/ han ved mere en mange hvad der kan gøres.

Ps. er ret god site.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

matz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft højtalerne i nogle år og har været meget glad for dem de lyder simpelthen fremragende nu hvor det er så som så med basenhederne har kæresten set sit snit til at få dem ud af huset ( det klassiske for store og grimme argument ) hvad gør jeg…. Hmm…. skal jeg skifte kæresten eller højtalerne ud J

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hej Jeg har da lidt kendskab til diskanten fra ess, da jeg har et sæt af en lidt mindre model end den der sidder i dine , jeg mener at den kan komme til at spille hvis man kan finde et bas/mellem system der kan gå op til omkring 1200 hz og lade heil´en overtage der fra , det drejer sig om at finde en bas der har en så lav membran vægt/masse som muligt , jeg ved ikke noget om elektroniken ellers!! men det kræver tilpasning af bla. delefilter m.v . men de kan lyde godt , min kammarat har de store heil, ang. kæresten jeg ved at store ht. får mange  kvinder til at vende det hvide ud af- men det er der jo så mange ting der kan??!!  Hvis du vil slippe lidt nemt om ved at få rimelig god lyd , kan du evt. finde et sæt ht. med bivirring mulighed og så kun bruge bas systemet fra dem men du skal have filter til heil enheden husk det , men har selv spillet med dali 18 som bas og stillet heil`en oven på ,det lød da rimeligt , du kan derved måske få et sæt næsten slanke og stue venlige ht.  Hvis du opgiver dem skal du huske at få en god pris , er måske int. Men jeg ville ikke sælge hvis det var mine, men skrue dem af og bruge dem ,det er en du nok ik finder igen.MVH  gurup    

Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du er glad for dem, vil jeg mene at det nok kan betale sig at få dem lavet. Du får nok svært ved at finde tilsvarende idag. De har de svagheder som andre her påpeger, men hvis du er tilfreds, tæller det vel ganske meget? Og, mht. kæresten; find noget af hendes ynglingsmusik (gerne noget romantisk), sæt hende i favoritpositionen foran højtalerne, forkæl hende med lidt hvidvin og chokolade (eller hvad hun nu ka' li') - kort sagt, overbevis hende!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Hvis du er glad for dem, vil jeg mene at det nok kan betale sig at få dem lavet. Du får nok svært ved at finde tilsvarende idag. De har de svagheder som andre her påpeger, men hvis du er tilfreds, tæller det vel ganske meget? Og, mht. kæresten; find noget af hendes ynglingsmusik (gerne noget romantisk), sæt hende i favoritpositionen foran højtalerne, forkæl hende med lidt hvidvin og chokolade (eller hvad hun nu ka' li') - kort sagt, overbevis hende!

Eller forslå at du finder et sæt fullrange Heil systemer

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

matz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæggene….

Har overtal kæresten til at beholde ht-erne mod at modernisere dem (lyst træ, nyere design)….

Hvor kan jeg finde hjælp til at bygge ht-erne ( design, mål osv. )

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes