Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Erfaringer med ht-placering i lille rum. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg skal snart ud og investere i et sæt nye ht'er, så jeg forhåbentlig kan opleve noget bedre lyd end med de ht'er jeg har nu som jeg fik dengang jeg blev konfirmeret.

Selvom det er år og dag dag siden jeg fik dem så kan det være svært med en studerendes budget at finde "tid" til at købe nogle nye.

Anyway, så har jeg "tid" nu-så jeg skal ud og prøvelytte en masse...

Mit spørgsmål er; at når jeg kun har et kollegieværelse på 12 kvm, hvilke hensyn skal jeg så tage i valget af ht'er? Skal jeg f.eks. lade være med at vælge nogle med bashorn bag i, når jeg alligevel ikke har plads til at have ht'erne stående særligt langt ud fra væggen? Og hvad er egentlig den bedste måde at placere sine ht'er på når man kun har et kollegieværelse til rådighed? Der må være nogle her inde der har prøvet noget tilsvarende.

Jeg vil jo ikke så gerne ende op med et par gode ht'er, som bare lyder elendigt i det rum jeg nu engang har til rådighed...
Til top Vis j_gerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_gerd

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller selv på 8 kvadratmeter, så jeg ved hvad jeg snakker om... Da jeg startede med hifi stod jeg med samme overvejelser som dig, og jeg kan hurtigt ridse op hvad mine konklusioner var.

1. Drop store gulvhøjttalere, det er sjældent pengene og besværet værd på 10 kvadratmeter i forhold til den lyd man ender med. Jo færre enheder jo lettere er det at få en ordentlig bas i et lille rum. Har man meget forstand på akustik og dæmpning kan det sikkert hjælpe, men fysikkens regler kan man ikke lave om på. Bas, især dybbas, vil under alle omstændigheder ødelægge mere end gavne i et lille rum.

2. Hvis udgangspunktet dermed er en tovejs reolhøjttaler er du kommet et godt stykke. Jeg ville kigge på mærker som B&W, Dynaudio, Audiovector, DLS, Avance. De har alle gode tovejs. Mine tovejs har basrefleks bagpå, hvilket i mit tilfælde kræver mindst 40 cm til bagvæggen eller sokker i basrefleksen  Lån højttalere af forskellig størrelse og fabrikater med hjem og prøv dig frem. Det er omstændigt, men det er den eneste måde hvorpå du kan lære noget om hvordan dit rums størrelse påvirker lyden.

3. Når du så har købt, så eksperimenter med opstilling. Hvor i rummet skal de stå, hvor meget plads kan du give dem til bag- og sidevægge, og hvor meget plads kan der blive mellem højttalerne. Prøv dig frem, det betaler sig!

Håber det gav nogen mening....

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvis jeg var dig ville jeg få nogle små højttalere, evt. på strandere, der størrelsesmæssigt passer til dit rum.

Det er muligt at få god lyd i små rum, det kræver dog at du lader dem stå rigtigt i forhold til din lytteposition. At have dem stående i en bogreol er ingen god løsning!

Hvis du vil have konkrete forslag til mærke, så må du fortælle lidt mere om dine præferencer og musiksmag.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Fournais -

Jeg tænkte nok at gulvhøjttalere ikke er særligt god idé. Jeg har heller aldrig rigtigt fået det til at fungere med mine nuværende. Problemet er bare lidt at jeg har et godt øje (eller øre) til et sæt Quad L-22. Men det er jo åndsvagt at købe noget der ikke lyder godt i det rum man nu engang har...

Mht. standerht'er så har jeg engang hørt et par Avance sig 3 og dem syntes jeg egentlig ikke så meget om. Men det er godt nok lang tid siden. B&W er heller ikke helt min smag. Den eneste jeg ikke har hørt i den prisklasse jeg kigger i, er den nye der vandt EISA-prisen.

Men jeg kan se at du har et sæt Dynaudio, som du tilsyneladende er tilfreds med?

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Malthe K -

hehe... narj, jeg ved godt at "bare smid dem ind i reolen"-løsingen ikkke er den optimale. Ikke desto mindre har jeg set folk der har brugt forholdvis mange penge på deres anlæg, placere tingene fuldstændig skødesløst, og det kan man jo bare undre sig over... - eller forklare dem en ting eller to

mht. til musiksmag, så er den meget varieret... jeg spiller selv klassisk musik, og hører derfor også en del af det, men størstedelen af det jeg har stående i min pladesamling er rytmisk. Alt fra Tower Of Power over Radiohead til Tom Waits og Led Zeppelin... Og det gør jo i sig selv ikke just ht valg nemmere...

Det eneste jeg som regel ikke hører er hård metal...

LarsS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke vil tjekke b&w ud, så taler mange godt om Dynaudio
Audience 42 og 52 ift. stor lyd/god bas/små ht'ere.

Til top Vis LarsS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsS

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et sæt Audience 42 er fuldt ud tilfreds. Har netop opgraderet forstærkerledet i mit stereoanlæg med en Audio Aero Prima,der har en listepris på 16.500. Og højttalerne følger bare med og kvitterer med vellyd jo dyrere grej man spænder for. Jeg undrer mig over hvordan man kan få dette til 5000 kr. Jeg brugte mange måneder på at vælge mine ht og kom frem til disse som det bedste bud på en tovejs til ti kvadratmeter med en pris omkring de 5k. Du kan evt. læse min brugeranmeldelse, selvom den selvfølgelig er subjektiv

http://www.hifi4all.dk/brugeranmeldelser/anmeldelse.asp?iKat =1&iAn=14543&titel=Dynaudio%20Audience%2042

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

De der Dynaudio ser spændende ud! Det lader jo til at der er flere her inde der mener at det er kram. I øvrigt passer det mig også fint, da de har dem i ktradio hvor jeg alligevel skal ned og give Avance sig 3 mk3 en chance nu de er på tilbud. (En ven overtalte mig trods min skepsis )

Begge muligheder ligger også fint indenfor min prisramme, selv med standere, så der er vel ikke andet at gøre en at fatte nogle skiver og komme igang med lytteriet...

I øvrigt er jeg stadig åben for input mht. valg af ht'er. Absolut max. pris er 6,5 k for et sæt, uden standere.

phoegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale dig et par Triangle Titus 202 reolHT på Audio Magic Genta standere, som jeg har bi-wired. De spiller kanon godt - og dem kan du købe til 3.000 kr. De er kun 8 mdr. gamle som jeg kun overvejer at sælge for at få nogle gulvhøjttalere til mit rum som er næsten 40 m2
Til top Vis phoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoegh

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

j_gerd skrev:

I øvrigt er jeg stadig åben for input mht. valg af ht'er. Absolut max. pris er 6,5 k for et sæt, uden standere.

I så fald vil jeg anbefale dig at holde udkig efter et sæt Sonus Faber Concerto eller Concertino, enten som brugt eller demo. De er flottest og lyder bedst med de org. standere.

Dem tror jeg du bliver du glad for i længden. De spiller musik, i stedet for at male lyden stor og hifi-agtig. De er dog ekstremt følsomme overfor opstilling, hvilket måske ikke er så heldigt lige pt.

men held og lykke med valget!

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej J_gerd

Hvis du alligevel skla i KT Radio, så ville jeg også give JM Lab et lyt. Da jeg selv skulle købe højttalere i et prisleje lidt over dit var jeg inde og lytte på et par af de samme modeller, ganske vist en større dynaudio, men også sig 3'erne. Peter derinde anbefalede mig også at lytte lidt på JM Lab, og jeg endte op med et sæt 906'ere som ganske vist ligger over dit budget, men lyd-filosofien træder også igennem i de mindre modeller, og de er som regel flinke til at give nogle gode priser. Jeg oplever JM Lab som meget transparent og lige ud af posen. Desuden er de meget letdrevne og har (vist også på de billigere modeller) basrefleks-porten foran. Det har jeg selv været glad for, da jeg i min tidligere lejlighed måtte placere dem relativt tæt på væggen (20-25 cm) og det gav ingen problemer.

Hilsen
Kasper H

Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

phoegh

Tak for tilbuddet, men lige nu tror jeg mest bare at jeg skal ud og lytte til en hel masse forskelligt før jeg køber noget. Det er ikke fordi jeg ikke vil købe brugt, men simpelthen fordi jeg først skal ud og kortlægge markedet.

MaltheK

Jeg har aldrig rigtigt hørt Sonus Faber før, men jeg kan se på priserne at de lige ligger i overkanten som nye. Men jeg føjer dem til min liste over "to hear" alligevel... Dog er det rigtigt nok at resten af mit grej ikke er af vanvittig høj kvalitet, men det regner jeg også med at skifte ud i løbet af et års tid eller sådan. Jeg har mulighed for at tjene nogle penge i sommerferien, og så står nok både forstærker og cd-spille for tur...

Kasper H

Jeg har lige været inde på ktradios hjemmeside, og i deres højttalersortiment derinde står der ikke noget "JM Lab" angivet. Men hvis du siger at de har dem der nede, så kan jeg vel bare spørge når jeg kommer der ned. Jeg har ikke noget kendskab til mærket, men umiddelbart lyder det jo fint at basrefleksporten sidder foran.

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej - så er jeg her igen...

Nu nåede jeg ikke at høre Sonus Faber, men jeg har lige et spørgsmål vedr. dem - Altså Concerto og Concertino modellerne... Til Malthe K, eller andre der føler sig kvalificerede til at svare

Nu har jeg browset lidt rundt på forummet her, og jeg har fundet ud af at der er rimeligt delte meninger om Sonus Faber... Men... Er kundesegmentet til disse højtalere ikke overvejende folk der primært hører klassisk musik? angiveligt skulle de have en forholdsvis blød "klassisk" (jeg har set den beskrevet som "morfar-agtig" ) lyd, og det kunne man frygte ville få et rocknummer til at som en undskyldning for sig selv.

Hvis man så har Sonus Faber hvad parrer man dem så med? Egentlig havde jeg tænkt på at købe noget primare efter jeg har købt mine ht'er, men er det huld i hovedet når primare er kendt for en mere "skandinavisk" lyd, modsat den Italienske "varme"?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes