| Forfatter |
|
Visti Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg går og leger lidt med tanken om at få mig noget surroundsound. Det behøver ikke være vildt og voldsomt, da mit anlæg primært bruges til musik. Jeg synes dog det kunne være rart nok at have surround til når jeg vil se en film i ny og næ.
Spørgsmålet er så bare, om jeg skal skille mig af med min nuværende stereoforstærker og købe mig en "rigtig" surroundreciever, eller om jeg skal købe en billig surroundreciever, og så kun bruge den når jeg skal se film.,,
Som det ser ud nu har jeg følgende valg;
1) Jeg beholder min stereoforstærker og køber en sony surroundreciever, der er på tilbud i fona, til 1500kr
2) Jeg sælger min stereoforstærker, kaster de 1500kr oveni det jeg får, og køber en lidt dyrere surroundreciever. Jeg regner med at ville kunne få en 3-4000 for min stereoforstærker (en synthesis Nimis, der er lige under 1½ år gammel - er det urealistisk?), men ville jeg så kunne få en surroundreciver, der også kan spille stereo fornuftigt, til en 5-6000?
Hjælp mig - jeg er i vildrede 
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor ikke bare beholde det du har og kører din nuværende forstærker over preout på ss recieveren?
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Visti Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi den ikke har en preout
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
sp find noget andet, en ss reciever uden pre out er ikke værd at samle på, du vil hurtigt fortryde det.
kig evt. på noget brugt. der har for nyligt været både 1604 og 1804 til gode priser. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt har jeg opgivet at finde en snurrerundt forstærker, der kan bruges til stereo. Jeg vil anbefale, at du finder en billig surround forstærker med pre-out bøsninger til front-kanalerne. På den måde kan du lade stereoforstærkeren trække dine fronthøjttalere når du ser film. Den løsning bruger jeg selv, og det er jeg meget tilfreds med. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Visti Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov! Jeg ved ikke helt hvad jeg tænkte på.  Det er min steroforstærker der ikke har pre-out. Den surroundreciever jeg har kigget på, ved jeg faktisk ikke om har.
I kan da lige få et link - det kan være at der er nogle der kender modellen og kan fortælle det: http://www.hifishoppen.dk/product_info.php?products_id=170
Hvis den har, så er der også lige det "problem" at min stereoforstærker er rørbaseret, og kun smider 2x15w ud. Jeg kunne godt selv tvivle lidt på, om det er nok til at gengive eksplotioner og andre effekter...
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på du ikke sidder dig mellem to stole. Er man til musik mener jeg man skal satse på stereo. Bliver en film bedre af man høre en masse lydeffekter bag sig ? Du kan jo også få lidt power ved at køre det over dit stereo anlæg, og så have den optimale stereo til musik. Er det ikke det vigtigste ?
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ligegyldigt om stereoforstærkeren har pre-out - dem får du ikke brug for. Det er surround-receiveren der skal have det, så du kan hive signalet til front-kanalerne ud. Hvis ellers dine højttalere er rimeligt nemme at trække, kan jeg ikke forestille mig at du kommer til at mangle effekt. Du køber vel også en subwoofer ikke?
__________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der synes at herske en del forvirring om hvad det er Visti kan gøre. Her er min løsning:
Stereoanlægget bibeholdes fuldstændigt som det er nu! Surroundforstærkeren tilsluttes center-højttaler og 2 stk surround højttalere. Eventuelt også en subwoofer. Pre-out front left og front right på surroundforstærkeren forbindes til stereo forstærkerens AUX-indgang. Når der skal ses film tændes stereoforstærkeren og AUX vælges som kilde. På denne måde trækker stereoforstærkeren front højttalerene og surround forstærkeren trækker center- + surround højttalerne.
Jeg synes selv det er en god løsning, idet stereolyden ikke bliver forringet på nogen måde __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Visti Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sig bare at jeg lever i en fantasiverden, men jeg synes faktisk det hjælper på indlevelsesevnen at have lyd hele vejen rundt om sig 
Mht subwoofer havde jeg tænkt mig, at jeg ville have en, ja.
|
| Til top |
|
| |
divorcy Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Surround er klart den bedste måde at se film på.
Hvorfor går man ellers i biffen...??
Husk subben. Den giver all pondussen.!
__________________ Surround er et must, Film ses i hjemmebiffen
|
| Til top |
|
| |
Visti Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende forslag perejvind! Det kunne godt være at jeg burde undersøge den mulighed lidt nærmere.
Jeg vil dog lige vise mig fra min besværlige side, og spørge om det kan lade sig gøre at få billige surroundrecievere med pre-out, der ikke ser alt for "overpyntede" ud. Godtnok betyder udseendet ikke alverden, men når vi er nede og snakke low-end ting, er det vel ligefør det er en af de største forskelle 
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, meget grej ser godtnok noget space-agtigt ud. Du kan prøve at kigge i denne tråd, hvor der er flere gode forslag til billige surround receivere med pre-out. Måske der er nogen, der falder i din smag
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17981&K W __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Visti Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for linket perejvind! Der blev foreslået en SR4200 derinde, og sådan en er der på dba.dk til 1500kr, så ham har jeg kontaktet 
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet en løsning med en DVD-med analoge udgange fra alle kanaler ... og to integrerede forstærkere.
De to hovedkanaler kører via mit normale stereo-setup, og bag/sidekanalerne kører via den anden integrerede forstærker.
Det kræver en manuel kalibrering af niveauet, men da jeg altid kører på samme niveau når jeg bruger surround til film, så kører jeg altid med samme niveau på sidekanalerne, og skal så blot stille volumen på mit hovedsystem.
I praksis fungerer det fint ... omend jeg jo ikke har et helt setup ... kun 4 højttalere ... men det korrigeres der for ved opsætningen af min DVD-afspiller.
Optimalt er det ikke men gratis, idet jeg havde en integreret forstærker i kælderen sammen med et par små sidehøjttalere.
Hos os kaldes det bonderøvssurround ... og det giver ikke ringere stereolyd!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |