Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Denon vs. Sony (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
apacer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Nu har jeg søgt hjælp til at sammensætte et billigt surround-system i et par tråde herinde. Jeg er nu kommet frem til at jeg nok køber et sæt Eltax eller Pure Acoustics højttalere (2 gulvhøjttalere, 1 center og 2 bag) og så en reciever der kan trække højttalerne.

Jeg har været i elgiganten og Fona og høre om, hvilken forstærker jeg skal have for at kunne køre det system, og det vigtigste sælgerne har sagt, er at recieveren skal spille rimelig rent.

Jeg er så kommet frem til at jeg har ca. 2500 kr at spendere på en reciever, og jeg har derfor overvejet enten en Sony STRDE597 (6-kanals reciever med DD, DTS og PL2) eller en Denon AVR-1705 (6-kanals reciever med DD, DTS og PL2).

Højttalersættene består, såvidt jeg kan huske, af 2*180w gulvhøjttalere og de andre højttalere har en effekt på ca. 100 watt. Ekspedienten i Fona sagde at Sony recieveren sagtens ville kunne trække disse systemer, men er dette rigtigt? Og vil Denon recieveren være bedre egnet?

På forhånd tak

-Niels Christian

Til top Vis apacer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apacer

Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

apacer skrev:

Hejsa.

Nu har jeg søgt hjælp til at sammensætte et billigt surround-system i et par tråde herinde. Jeg er nu kommet frem til at jeg nok køber et sæt Eltax eller Pure Acoustics højttalere (2 gulvhøjttalere, 1 center og 2 bag) og så en reciever der kan trække højttalerne.

Jeg har været i elgiganten og Fona og høre om, hvilken forstærker jeg skal have for at kunne køre det system, og det vigtigste sælgerne har sagt, er at recieveren skal spille rimelig rent.

Jeg er så kommet frem til at jeg har ca. 2500 kr at spendere på en reciever, og jeg har derfor overvejet enten en Sony STRDE597 (6-kanals reciever med DD, DTS og PL2) eller en Denon AVR-1705 (6-kanals reciever med DD, DTS og PL2).

Højttalersættene består, såvidt jeg kan huske, af 2*180w gulvhøjttalere og de andre højttalere har en effekt på ca. 100 watt. Ekspedienten i Fona sagde at Sony recieveren sagtens ville kunne trække disse systemer, men er dette rigtigt? Og vil Denon recieveren være bedre egnet?

På forhånd tak

-Niels Christian

Nu skal vi lige huske på, at en højttaler ikke har en indbygget forstærker (undtaget aktive subwoofere), og derfor ingen watt har overhoved.

Wattangivelsen som højttalerne er behæftet med, er fabrikkens angivelse af, hvor kraftig en forstærker man bør bruge og hvor meget effekt forstærkeren kan tåle.

Men hvor det dog ligner Fona sælgere at lukke sådan noget bræk ud.

Lad være med, overhoved at hæfte dig ved hvor mange watt højttalerne kan klare og brug dine ører i stedet.

Som udgangspunkt, ville jeg aldrig købe en Sony, frem for en Denon. Men læg vel mærke til mit brugernavn.

Lyt til begge del og find et sted at handle, hvor du får noget seriøs og ordentlig rådgivning, af en sælger der ved mere om hifi/surround end min oldemor. Prøv f.eks Tapeconnection og Hifiklubben, men gå LANGT uden om Fona.

Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker

apacer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Havde også kun tænkt mig at købe højttalere hos Fona, da sådan et eltax/PA sæt lige passer til mit budget :) Tænkte nok at Denon forstærkeren var den bedste, så nu skal jeg bare finde et billigt sæt højttalere, hvor jeg samtidig kan få lov til at lytte til skidtet sat sammen.

Nogle der kender en butik, hvor dette er muligt?

-Niels Christian

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

apacer skrev:

Havde også kun tænkt mig at købe højttalere hos Fona, da sådan et eltax/PA sæt lige passer til mit budget :)

Hvad er dit budget alt incl.?

Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes

Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

apacer skrev:

Havde også kun tænkt mig at købe højttalere hos Fona, da sådan et eltax/PA sæt lige passer til mit budget :) Tænkte nok at Denon forstærkeren var den bedste, så nu skal jeg bare finde et billigt sæt højttalere, hvor jeg samtidig kan få lov til at lytte til skidtet sat sammen.

Nogle der kender en butik, hvor dette er muligt?

-Niels Christian

Husk lige, jeg sagde ikke at Denonen er bedre, jeg sagde bare at jeg aldrig ville vælge Sonyen :-) Du skal lytte til begge forstærkere på højttalerne. Og allerhelst hjemme hos dig selv.

Denon fås kun i Hifiklubben. Men de plejer gerne at lade folk låne grej med hjem til afprøvning. Jeg kunne nemt forestille mig, at dette ikke var tilfældet med hverken Fona eller El-Giganten. Men om ikke andet må du kunne købe tingene, under forudsætning af, at kunne levere dem tilbage og få pengene retur.

Hvor meget er dit budget egentlig på? Jeg tænker på, om du måske kunne få andet end Eltax til de penge du vil/kan ofre.

Og hvad med dvd/cd-afspiller? Skal den også indkøbes, eller har du noget i forvejen?

Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Start evt. ud med receiveren og de to forreste højttalere først, og køb resten når der er kommet flere penge til det! Hellere bruge flere penge på de først par ting og vente med resten.....

Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Start evt. ud med receiveren og de to forreste højttalere først, og køb resten når der er kommet flere penge til det! Hellere bruge flere penge på de først par ting og vente med resten.....

Jeps, Ronin har fat i noget der.

Det var også lidt det jeg sigtede efter

apacer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Well... Jeg har ca. 4-5k at gøre godt med :/

Jeg har en dvd-afspiller i forvejen, men denne skal skiftes første gang muligheden byder sig. Jeg har selv overvejet at købe stereo i første omgang, men jeg synes ikke, jeg har kunnet finde, nogle højttalere der har passet :)

Har lidt overvejet 2 * Gale gulvhøjttalere (999,- stk) og en Denon reciever eller noget lignende... Grunden til at jeg har overvejet netop dette er, at der ligger en HifiKlubben rimelig tæt på, hvor jeg bor :)

-Niels Christian

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

apacer skrev:

Grunden til at jeg har overvejet netop dette er, at der ligger en HifiKlubben rimelig tæt på, hvor jeg bor :)

-Niels Christian

KT-Radio ligger nu ligeså tæt på

Ligegyldigt hvilket mærke du end beslutter dig for, så bør du kigge ind i flest mulige forretninger. Hvorfor begrænse sig til et mindre udvalg !

apacer skrev:

Har lidt overvejet 2 * Gale gulvhøjttalere (999,- stk) og en Denon reciever eller noget lignende...

Med det budget kan du få bedre end de Gale gulvhøjttalere...

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

apacer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen anelse om, hvor KT-Radio ligger :) Mest derfor jeg ikke har taget dem med i overvejelserne :)

-Niels Christian

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

apacer skrev:

Jeg har ingen anelse om, hvor KT-Radio ligger :) Mest derfor jeg ikke har taget dem med i overvejelserne :)

KT-Radio ligger i Asylgade 3 - ikke langt fra Hi-Fi Klubben i Odense 

Og de har vinterudsalg lige for tiden, læs mere her

Endnu en mulighed kunne være Electric City ude ved Rosengårdscenteret, de har faktisk et ok-udvalg til fornuftige priser, f.eks. KEF og JBL !

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

i asylgade, nær flakhaven.... send mig en pb, så giver jeg gerne instrukser, eller vi kan mødes deroppe, du skal hører så meget som mulligt inden du beslutter dig.

Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

dtomsen skrev:
apacer skrev:

Grunden til at jeg har overvejet netop dette er, at der ligger en HifiKlubben rimelig tæt på, hvor jeg bor :)

-Niels Christian

KT-Radio ligger nu ligeså tæt på

Ligegyldigt hvilket mærke du end beslutter dig for, så bør du kigge ind i flest mulige forretninger. Hvorfor begrænse sig til et mindre udvalg !

apacer skrev:

Har lidt overvejet 2 * Gale gulvhøjttalere (999,- stk) og en Denon reciever eller noget lignende...

Med det budget kan du få bedre end de Gale gulvhøjttalere...

Hvis du vil ofre det ekstra, kan du for 5500 købe Denon AVR-1705 samt Dali Concept 6 gulvhøjttalere i Hifiklubben. Dette tror jeg ikke bliver meget bedre til prisen.

apacer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar :)

Her kommer lige endnu et spørgsmål: Findes der nogle højttalere der kan klare det ligeså godt som Dali Concept 6 til film? Jeg skal udelukkende bruge den til dette, så hvis man kan spare lidt der, ville det jo være perfekt :)

-Niels Christian

DIB_1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2004
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Alle skal jo starte et sted... her er mit bud (hvis du ikke har købt noget endnu)

Jeg ville helt klart gå efter en Denon AVR-1705 og så ville jeg vælge 2 stk B&W DM601 S3... (pris ialt ca. 5.500)

Jeg ville vælge B&W ht'erne da du ville kunne bruge dem senere i et surround system... og jeg er helt enig med at du skal "nøjes" med at købe stereo frem for surround til dit budget (du kan jo spare op og købe resten hen af vejen).

GOOD LUCK

Mine Film

Mit Anlæg
Til top Vis DIB_1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIB_1

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Køb en dyr receiver i 4-5000 kroners klassen, og køb dig et sæt skod-højttalere i fona (eller bilka!). Dette vil give dig surround! Intet mere og intet mindre. Men når du så kommer til penge igen, kan du udskifte skod-højttalerne éen efter en, og dermed ende med et bedre slutresultat!

Eller hvad med at købe et brugt system? Det ville helt klart give dig mere kvali pr. krone.. Men pas på at du ikke brænder snitterne!

Sony er i mine øjne en depression! De kan "kun" lave fjernsyn! Gode A/V receivere kommer fra Denon, Onkyo, Marantz, NAD etc.

Lad være med at foretage et impulskøb! Tag ud til forhandlerne og lyt til de forskellige systemer. Det system du selv har det bedst med at lytte til kan du så vælge...

HUSK AT; dårlige højttalere på en god receiver eller gode højttalere på en dårlig receiver = dårlig lyd! Tingene skal passe sammen.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes