|
Rart at se at der andre der har samme problem.
Tak L.Becker. Jeg er igang med rapporterne. Ser spændende ud.
Side højttaler kan være et problem. Husk Dolby standarden er især lavet til biografer; ikke hjemmebio. Dolby standarden siger at side højttaleren skal være diffus og over hovedet. Især pga biografer med mange rækker af stole. DTS er startet som et DVD multikanals audio format, men er hurtigt kommet på film pga lydkvalitet. Husk også der er ikke mange biografer der spiller DTS ved film. DTS siger 135 grader fra center, i ørehøjde og direkte lyd. Dolby har begrænset frekvensgang og dynamik (pga diffus) mens DTS har fuld frekvens og dynamik. Det er klart DTS der er bedst lydkvalitet på. Tag feks Jean Michell Jarre Aero. Prøv Dolby og DTS. Ideelt bør man vel have to setup , men jeg har valgt DTS.
THX synes jeg er opreklameret. Det høre ikke hjemme i hjemme bio, selv om de har prøvet at lave en standard for det. Mange af tingene er OK for biografer, men noget er også helt tåbeligt. Feks den krævede lydstyrke. Det er især et problem i store biografer.
Eq er en nødløsning. Der er rigelig eq OG komprimering på de fleste film. Tag feks Titanic. Prøv at sammenligne soundtrack og Dion CD. Soundtrack tam og udynamisk men Dion dynamic, åben og frekvens. Der er ikke mange film man kan kalde hifi. De er tit mikset for at give imponerende lyd. Der er heldigvis nogle få film, der har naturlig lyd og en del musik DVD'er der kan bruges. Jeg mener de fleste lyd problemer kan løses med lydfælder i rummet eller placering. Placering koster ikke så meget og lydfælder kan laves på mange måder også så de pynter i rummet Men lydkvalitet er for det meste pga af mistilpasning af anlægget. Har man et godt stereo setup er det nemt at lave surround. Men det kræver kræfter og headroom. Der spilles noget højere på surround.
Jeg ved ikke helt med D.J. er du til center eller ej?
|