Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Nybegynder med HTPC... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har TDC kabel-tv, internet, en CRT projektor, et JVC 32" tv samt en surround receiver. Jeg vil bygge et system hvor jeg kan optage tv, afspille musik, vise DVD samt HDfiler på CRT projektoren samt evt. have en VGA skærm til at styre musik mens TV'et er slukket. Kravet til alle komponenter er at de skal kunne gøres lydløse, helst med passiv køling. Jeg spiller ikke PC-spil. Jeg ser gerne at mit billede og lyd er god!

Nu er det så bare hvad jeg skal vælge og jeg er kommet frem til følgende indtil videre, men vil meget gerne have input til forbedringer og forslag til hullerne.

-NEC 3500 DVD dual layer

-400W Chill Innovation CP-400P Silent Strømforsyning

-Hauppauge Win PVR TV 500 (hvad er egentligt den praktiske forskel på f.eks. 350 og 500?)

-Geforce 6600GT grafikkort (kan man lave et DVI-I til RGB scart kabel?)

-Ahanix D6 Media Center X237 (Er der lignende billigere alternativ til dette kabinet?)

-Bundkort aner jeg simpelthen intet om. Min oprindelige idé var jo at smide lydsignalet direkte over i min receiver via coaxial, men jeg fandt ud af at man skal have en form for lydkort, er dette korrekt? Jeg har læst at man kan bruge PCI Express mellem grafikkort og bundkort, så måske et ASUS med et par PCI Express slots??? Evt. Netkort indbygget.

-E-mu 0404 lydkort (Er dette kun til stereo eller er det også godt til surround?)

-Harddisk... Jeg har læst mig til at Segate og Samsung har nogle lydløse harddiske. Har også læst at man gerne skulle have en system disk og en til at optage film på. Kan man nøjes med at købe en og lave partition? Nogen anbefalinger mht. Model hardisk? Kravet er at de SKAL være lydløse.

-Hukommelse, nogen anbefalinger, erfaringer?

-Processor... Aner intet om hvad der rører sig. Generel vil jeg jo gerne køre 1080I eller også gerne P når jeg bruger min projektor så jeg går udfra at processoren skal være pænt hurtig.

Alle input er velkommne. Evt. Skrive lidt om hvad i har og hvorfor i valgte det i valgte.

Vh,  Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

fez_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Hauppauge Win PVR TV 500 (hvad er egentligt den praktiske forskel på f.eks. 350 og 500?)

PVR-500MCE har to tv-tunere og mpeg encodere, hvor PVR-350 kun har en enkelt - begge har også en enkelt radio-tuner.

Dvs. hvis du kun har brug for en enkelt tuner(det er nu lækkert med to), så skal du gøre op med dig selv om du har brug for radio, for i modsat fald kan du nok lige så godt købe PVR-150MCE eller PVR-250(hvis du kan finde et) og spare lidt penge. (sagde jeg - som har to PVR-350 og i øjeblikket ikke bruger radio-featuren(Jeg kører dog linux på min HTPC, og PVR-500MCE er ikke understøttet af linux-driveren endnu))

mikkelp skrev:
Ahanix D6 Media Center X237 (Er der lignende billigere alternativ til dette kabinet?)

Masser, læs f.eks. trådene HTPC med D.Vine 5 eller 6 kabinet
og
Valg af HTPC kabinet
Til top Vis fez_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fez_dk Besøg fez_dk's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Hej

Jeg har TDC kabel-tv, internet, en CRT projektor, et JVC 32" tv samt en surround receiver. Jeg vil bygge et system hvor jeg kan optage tv, afspille musik, vise DVD samt HDfiler på CRT projektoren samt evt. have en VGA skærm til at styre musik mens TV'et er slukket. Kravet til alle komponenter er at de skal kunne gøres lydløse, helst med passiv køling. Jeg spiller ikke PC-spil. Jeg ser gerne at mit billede og lyd er god!

Nu er det så bare hvad jeg skal vælge og jeg er kommet frem til følgende indtil videre, men vil meget gerne have input til forbedringer og forslag til hullerne.

-NEC 3500 DVD dual layer

-400W Chill Innovation CP-400P Silent Strømforsyning

-Hauppauge Win PVR TV 500 (hvad er egentligt den praktiske forskel på f.eks. 350 og 500?)

-Geforce 6600GT grafikkort (kan man lave et DVI-I til RGB scart kabel?)

-Ahanix D6 Media Center X237 (Er der lignende billigere alternativ til dette kabinet?)

-Bundkort aner jeg simpelthen intet om. Min oprindelige idé var jo at smide lydsignalet direkte over i min receiver via coaxial, men jeg fandt ud af at man skal have en form for lydkort, er dette korrekt? Jeg har læst at man kan bruge PCI Express mellem grafikkort og bundkort, så måske et ASUS med et par PCI Express slots??? Evt. Netkort indbygget.

-E-mu 0404 lydkort (Er dette kun til stereo eller er det også godt til surround?)

-Harddisk... Jeg har læst mig til at Segate og Samsung har nogle lydløse harddiske. Har også læst at man gerne skulle have en system disk og en til at optage film på. Kan man nøjes med at købe en og lave partition? Nogen anbefalinger mht. Model hardisk? Kravet er at de SKAL være lydløse.

-Hukommelse, nogen anbefalinger, erfaringer?

-Processor... Aner intet om hvad der rører sig. Generel vil jeg jo gerne køre 1080I eller også gerne P når jeg bruger min projektor så jeg går udfra at processoren skal være pænt hurtig.

Alle input er velkommne. Evt. Skrive lidt om hvad i har og hvorfor i valgte det i valgte.

Vh,  Mikkel

DVD-Brænder
Her ville jeg ikke vælge NEC, men der imod Pioneer 108. Jeg har haft forskellige DVD-brændere i hånden og intet slår denne. Pioneer bliver også rost til skyerne i alle test  jeg er støt på. Den koster ca 500kr. så det er ikke så galt

Bundkort:
Jeg ville holde mig LAAANGT væk fra lat hvad der hedder ASUS. Har ikke hørt andet en folk der har haft problemer med deres, og jeg har heller ikke selv haft andet end problemer. JEg ville foretrække et af disse:
Epox
MSI
Gigabyte
Abit

Med et af disse kort så går du ikke helt galt i byen.

Stortset alle bundkort i dag har indbygget netkort.

Graffikkort
Jeg ville ikke vælge et G-Force kort, men derimod et ATI. Hvis du vil have et graffikort med PCI-e så ville jeg vælge et 600XT/700XT eller et 800XT

Men jeg ved ikke om det er nødvendigt med PCI-e i en HTPC. Men ellers ville jeg nok vælge et 9800Pro eller et 960Pro. Det er også dem som oftes bliver anbefaldet her inde.

Kabinetter kan du se her:
http://www.romabio.dk/default.asp?id=76&ACT=5&cont ent=99&mnu=76

Harddisk
Hold dig langt væk fra Segate, det bliver meget meget varme, og varme = støj på grund af flere blæsere osv. Jeg ville der imod vælge en Wester Digital såden en som denne til lagring af film musik tv etc.:

Denne hvis dit bundkort har S-ATA:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44113

Og hvis det kun har ATA:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102445

WesterDigital bliver ikke varme larmer ikke og er meget meget stabile.. har selv nogle segate diske men de blev hurtigt byttet ud med mine WesterDigital igen.

Lydkort
Jeg ville et af disse lydkort på grund af det chipset der er på dem:
Aureon 7.1 Space / Audiotrak Prodigy 7.1

Læs mere her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18546&P N=1

CPU
Intel er helt klart at foretrække i en HTPC fordi intel er en bedre "Arbejds" cpu hvor i mod AMD er en mere "spille" cpu.

Jeg ville nok foretrække den nye Presscot, hurtig og stabil, og der er lige kommet en ny udgave der ender med "J". Kig evt. på denne cpu:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117201

Det skal bare helt ikke være en Celeron.

RAM/Hukommelse
Angående RAM Så ville jeg foretrække dual. Det vil sige du enten propper 2*256MBRam i eller 2*512MBRam.

Jeg ville nok vælge 2*512MBRam. Efter som det vil øge din hastighed i computeren væsentlig. Evt. disse:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13931

Der er også dem her som har en lave CL, det vil sige større hastighed:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97239 Men om du vil kunne mærke det til HTPC brug vil jeg nok tvivle på. Jeg havde valgt de første.

Man kan selvfølgelig godt finde billigere ram, men men men, disse ram er ydersstabile, de ligger ikke i den dyre ende, og de er hurtige.

Håber det hjalp lidt.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
mikkelp skrev:

CPU
Intel er helt klart at foretrække i en HTPC fordi intel er en bedre "Arbejds" cpu hvor i mod AMD er en mere "spille" cpu.

Jeg ville nok foretrække den nye Presscot, hurtig og stabil, og der er lige kommet en ny udgave der ender med "J". Kig evt. på denne cpu:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117201

Det skal bare helt ikke være en Celeron.

Prescott er da ikke et specielt smart valg, da kravet til HTPC'en jo netop er at den skal være lydløs. Prescott cpu'en bliver allerhelvedesvarm i modsætning til Northwood og den skal derfor køles kraftigt. Jeg ville klart vælge en Northwood 2,4 eller måske lidt højere.  

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg havde også fået det indtryk at Presscot ikke var så god, da den bliver alt for varm og derfor kræver meget køling...

Tak for svarene indtil videre!

Mht. lydkortet ville jeg gerne have et der bare sender det videre til min receiver. Altså så ren en vej til mit anlæg (stereo såvel som surround via coaxial). Kan man ikke gøre det lidt smartere eller billigere end at købe et surround-lydkort?

Hardiske. Andre der kan bekræfte at Western Digital er godt at satse på til HTPC (lydløst, lav varme)?

Jeg har ikke behov for radio, er det det man bruger to tunere til på et kort (til tv og radio)?

Hvad med et bundkort med et onboard grafikkort? Der skal være både VGA og DVI-I output og man skal kunne have passiv køling på det... Nogen bud?

Vh, Mikkel

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Som du selv har skrevet, så har jeg også selv læst en masse om netop seagate's harddiske der skulle være de mest støjsvage. Jeg har selv en WD Caviar Special 160gb, som faktisk larmer en del, så jeg kan ikke helt forstå AkilleuZ.

Dog kan det selvfølgelig godt være at min hd bare er en støjende en og at der sikkert findes mindre støjende modeller.

Et lydkort med s/pdif out (optical) koster ikke mere end 300 kr, så betyder det så meget?

Mht. onboard lydkort, så ville jeg købe et "rigtigt" et og benytte disse udgange i stedet. VGA og DVI er der på stortset alle nye grafikkort så det er skam ikke så svært at finde nogle brugbare. Dog vil jeg mene at DVI-I også er understøttet, men jeg kan jo tage fejl.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Min Segate på 200GB larmer mere end min WD på 200gb. samme cahce speed. Jeg tror det er på grund af dit kabinet at din WD larmer. Hvis du vælger det kabinet du omtaler er der gode muligheder for at isolere harddisken fra kabinettet, sådan de stort set ikke har nogen kontankt, evt. kun via noget silikone, på den måde ville du kunne fjerne stor set alle vibrationer, og derved larmen.

Angående lydkort så er der ofte forskel på det chipset der sidder på lydkortene. Det er heller ikke alle lydkort som har 100% passtrough

Jeg har kun oplevet at min P4N bliver varmere end min Presscot. men har lige hørt fra andre at det burde være omvendt, så derfor ville jeg også vælge en Nortwood. nok en 2.8. Så den tager jeg i mig igen.

Nu ved jeg ikke hvor du bot henne, men jeg vil da gerne komme forbi hvis du bor i nærheden så du kan se forskel på diske.

Angående grafik, så kan du fp nogle meget meget gode grafikkort til omkring 500-1000kr. som er super til HTPC så jeg ville holde mig fra  onboard.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Er det virkeligt så svært at finde et bundkort med kvalitets lydkort med 100% passthrough samt et onboard grafikkort med VGA og DVI-I output?

Vh, Mikkel

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt findes der ingen.

Men jeg mener at et lydkort der hedder OPTO USB. er 100%passtrough. kig på edbpriser.dk det koster vist ca. 300kr.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hm, jeg er nu begyndt at købe ind så småt. Har foreløbig bestemt mig for følgende:

Silverstone LASCADA LC10 (den har masser af plads og er uden display som alligevel er et forstyrrende element når man ser film og koster derfor halvt så meget. )

Chill Innovation CP-400 Silent strømforsyning

Hitachi DeskStar 7K250 (S-ATA)

Hauppauge Win PVR TV 500

NEC 3500 DVD dual layer

Så mangler jeg at bestemme mig for resten og kunne godt tænke mig lidt flere gode råd:

Bundkort: Jeg vil gerne fremtidssikre og have PCI-express, samtidigt skal det have minimum 4 PCI-slots (gerne flere). ATX format, og SPDIF udgang til coax. Det skal køre en ca. 3GHz processor, men hvilken sokkel skal man vælge, er lidt forvirret. Prisen må helst ikke komme over 1000Kr.

RAM: DDR eller DDR2?

Grafikkort: Her er jeg meget på bar bund. Hvilke PCI-express kort fåes med passiv køling? Har set at det kan være et gedemarket at finde en passiv køler når først man har købt et kort. maks pris ligger nok omkring 1700Kr. for hele løsningen (kort og passiv køling). Skal have DVI-I udgang samt en VGA. Kan man godt have et grafikkort med DDR2 ram på et bundkort der kører med DDR ram?

Håber der er bid :)

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Bundkort:
Sokkel 478 er til Northwood
Sokkel 775 er til Prescott

Chipset 915/925 er med PCI-express

Normalt er det Northwood/APG/DDR eller
Prescott/PCIx(915/925)/DDR 2

Dette skift i technology har på nuværende tidpunkt ikke givet bedre performance selv om det har et større potentiale.

Hvis du vil have PCI-express og Northwood kunne jeg umiddelbart kun finde et bundkort, ASUS P4GD1 til 799,-. (ASUS laver udmærkede bundkort, uden at jeg dog lige kender denne.)

Hvis du beslutter dig for Prescott skal du nok ikke over 3.2 da de så for alvor begynder at blive varme. Jeg har en Prescott 3.2 med en 3'rd parts køler. Den er meget stille men fylder dog en del.

RAM på bundkort og grafikkort skal ikke være af samme type.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, det hjalp i hvertfald mig

Dvs. et bundkort med sokkel 478, AGP og Northwood ville være det bedste køb når man ser på cost/benefit?

Nogen bud på passivt kølede gfx.kort med DVI-I og VGA udgang?

Vh, Mikkel

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Jeg ville holde mig LAAANGT væk fra lat hvad der hedder ASUS.
Har ikke hørt andet en folk der har haft problemer med deres, og jeg
har heller ikke selv haft andet end problemer. JEg ville foretrække et
af disse:
Epox
MSI
Gigabyte
Abit

Med et af disse kort så går du ikke helt galt i byen.

Stortset alle bundkort i dag har indbygget netkort.

Jeg kører nu med mit 10. Asus bundkort +/-. Der udover har samlet en del PCr med Asus Mobos til venner, familie og bekendte.

Jeg bruger Asus fordi der aldrig er noget i vejen med dem. Jeg har aldrig haft problemer og de laver firmware updates mange år ud i fremtiden.

Vil ikke kommentere de andre mærker, da jeg ikke ser dem som et godt alternativ til stabil og sikker drift ifl mine erfaringer.

MikkelP
Du sagde du gerne ville have noget fremtidssikret.
I så fald bør du købe et af de nye 775 bundkort. 915 chipsættet kan ofte tage både DDR og DDR2 (ikke på samme tid), så de er gode til overgang mellem nyt og gammelt. 925 chipsæt kan kun tage DDR2 ram.

AGP er allerede forældet og 775 er vejen frem som det er nu. At købe helt nyt på den gamle platform ville være som at skyde sig selv i foden hvis man gerne vil opgradere senere.

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Bundkort:
Sokkel 478 er til Northwood
Sokkel 775 er til Prescott 

Det passer nu ikke helt. Socket 478 bruges faktisk også til Prescott op til 3.4 Ghz, men derfra begynder 775 at tage fuldstændig over. 

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

du har gjort et godt valg i din chill inovation har selv en 350 i min og den er sku lækker  larmer stort set ikke

bundkort: jeg har et epox bundkort til min p4 2,8ghz northwood og det køre sku også upåklageligt der er bla. lyslider udgang på deres onboard lydkort og syns faktisk det er et ok lydkort der er monteret

Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:

Bluesky skrev:
Bundkort: Sokkel 478 er til Northwood Sokkel 775 er til Prescott 

Det passer nu ikke helt. Socket 478 bruges faktisk også til Prescott op til 3.4 Ghz, men derfra begynder 775 at tage fuldstændig over. 

Ja det er rigtig nok, men det var nu for ikke at forvirre yderligere. Det giver vel ikke mening at købe en Prescott med en 478 sokkel til et nyt bundkort. Så hans valg er vel stadig Northwood /478 eller Prescott /775, hvis han vil have Intel.

Det vil sige der er også Pentium M, som vel også er ved at være rigtig interessant til HTPC brug.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Mange anbefaler at man ikke kører med Prescott pga. at den bliver meget varm. Mere varme kræver mere køling, og det plejer at larme... Er det muligt at få passiv køling på en prescott?

Jeg har kigget lidt på EPoX EP-5EPA+ som ser rimelig ok ud, bortset fra det med CPU'en...

Vh, Mikkel

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Alternativt kan du gå efter en AMD, som vel lige for tiden er førerende pris/performance. Her har du en noget køligere CPU og stadig mulighed for PCI-express.

Når jeg nu kigger nærmere efter ville jeg nok anbefalde AMD. Jeg har selv altid haft Intel, men som det ser ud lige nu ville jeg hælde til AMD.

Chevy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Citér:

Jeg kører nu med mit 10. Asus bundkort +/-. Der udover har samlet en del PCr med Asus Mobos til venner, familie og bekendte.

Samme her, har nok samlet 20+ med Asus mobo, men også andre mærker.

Jeg bruger Asus fordi der aldrig er noget i vejen med dem. Jeg har aldrig haft problemer og de laver firmware updates mange år ud i fremtiden.

Enig, har kun haft 1 enkel Asus mobo med defekt, og det lige ud af kassen. Deres firmware og lignende opgraderinger er helt i top, dog er deres hjemmeside dertil noget langsom.

Vil ikke kommentere de andre mærker, da jeg ikke ser dem som et godt alternativ til stabil og sikker drift ifl mine erfaringer.

Det er absolut også kvalitets mærker. 

Chevy

Mit Surround
Til top Vis Chevy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chevy Besøg Chevy's Websted

Chevy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Alternativt kan du gå efter en AMD, som vel lige for tiden er førerende pris/performance. Her har du en noget køligere CPU og stadig mulighed for PCI-express.

Når jeg nu kigger nærmere efter ville jeg nok anbefalde AMD. Jeg har selv altid haft Intel, men som det ser ud lige nu ville jeg hælde til AMD.

Jeg ville nok også holde mig til en AMD, feks. en XP2500 Barton med FSB'en skruet op til 200Mhz (hvilket gør den til en XP3200) på et nForce2 eller 3 mobo. Det er nok det bedste price/performance køb vil jeg tro.

Chevy

Mit Surround
Til top Vis Chevy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chevy Besøg Chevy's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes