Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: DVD-afspiller til projektor. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er snart ejer af en Sony HS 50 og skal have en ny DVD afspiller til den. Den jeg har er en ca 5 år gammel Panasonic DVD RV 20, og det vil næsten være synd for Sony'en at skulle mødes med den.
Jeg har ikke nogen helt fast pris, men vil nog ikke over max 4000,-
Hvordan vil det se ud med en Pioneer DV 757 via comp.? (cd 1200,- fra tyskland)
Eller skal jeg til at have fat i en dyrere med HDMI ud? Kloge folk (Otto) siger at HDMI'en ikke er fantastisk på Sony'en, så kan det "betale" sig?

Guldlossen.

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Teoretisk er HDMI altid en bedre løsning (jeg kender ikke din PJ). Problemet er mere at HDMI pt. kun fungerer godt på få af de afspillere der er på markedet, hvis nogen.

Med tiden vil HDMI komme til at virke efter hensigten og component vil ikke være en seriøs option til digtale displays.

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Så måske "bedste" løsning ville være at købe en billig 575'er nu og så købe en vildere maskine med digital udgang når der kommer noget HD ind over?
Hvornår er det egentligt? 

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hmmm. Svært at svare på. Højst sandsynligt kommer det ikke til at være før om aller tidligst et år til halvanden.

Prøv at tage et par forskellige HDMI maskiner hjem på prøve og sammenlign kvaliteten. Så kan du også samtidig tjekke hvordan component ser ud i forhold til HDMI. Det ville jeg gøre.

Husk at have en calibrations DVD når du tester. Tjek bla. for sort/hvid crush.

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

sort/hvid crush?

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Sort/hvidt crush = Et problem som mange DVD-afspillere har på deres digitale udgange. Bla. samtlige samsung-modeller. Dvs. at de ikke kan vise sortere eller hvidere end video-definationen.

Fx. når du indstiller din brightness ved hjælp af en test DVD, så beder DVD'en dig om at skrue op for brigthness indtil du kan se en sort firkant (eller streg alt efter hvilken test-DVD du bruger). Derefter beder den dig om at skrue ned indtil firkanten bliver usynlig og din brightness er nu (grov)indstillet. Denne sorte firkant er sortere end video-sort og den kan fx. samsung ikke vise = dårlig afspiller.

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg så meget klogere, tak for det. Er du også typen der ved noget om lærreder? Eller er der en sådan type der læser dette? Så skal jeg nemlig også have anskaffet mig et lærrede. Jeg tænkte ca. 2m bredt... Der er godt 4m fra hvor lærredet skal hænge til hvor jeg sidder og der er 2,5m til loftet. Et budget spørger i om...? Tja omkring en 3-4000 skal der vel til...

På forhånd tak.

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Lærreder skal bestemmes ud fra din projektor og lokale. Både med hensyn til størrelsen og type.

Projektér op på væggen og tjek hvor stort dit lærred skal være. Husk at jo større billedet bliver, des mindre kraftigt lys vil dit billede bestå af.

Mht. gråt eller hvidt lærred, skal du finde ud af om du synes din PJ skal have hjælp til sortniveau'et. Dvs. om den kan lave ordenligt sort og ikke gråt. Vigtig faktor. Laver den ikke en ordentlig sort kan du med fordel bruge et gråt lærred. Men gråt nedsætter selvfølgelig igen lystyrken.

Prøv at låne...

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Den (HS 50'eren) har 6000: 1 i kontrast, så sortniveau'et behøver vel som sådan ingen hjælp? Til gengæld har jeg hørt at et gråt lærrede er at foretrække til denne PJ, fordi den spytter forholdsvist meget lys ud. Den er dog "kun" opgivet til 800 ANSI lumens (nogle steder er den opgivet til 1200...)
Så ind til videre står den på en 575'er og projektoren op og så må jeg se med et lærrede til den tid.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jules skrev:
Sort/hvidt crush = Et problem som mange DVD-afspillere har på deres digitale udgange. Bla. samtlige samsung-modeller. ...

Interessant fænomen. - især fordi jeg selv lurer på de nyeste Samsung-modeller HD745 (DVI) og HD945 (HDMi) som lyder enormt konkurrencedygtige.

Jeg har lige googlet lidt for at lære mere om det. Et sted hævdes det at det især hører til tidligere generationer dvd-spillere. Man spørger sig selv om det fra Samsungs side er et bevidst brud på standarden, og i givet fald hvorfor de gør det.

Samsung er jo ikke nogen sølle baggårdsamatørvirksomhed, så det virker besynderligt at de ikke skulle have styr på det. På visse ældre maskiner (Zenith 318) hævdes det at firmwareopdatering skulle kunne ordne det.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes