| Forfatter |
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg ved overkriften lyder kikset, men om ikke andet så er det mit spørgsmål.
Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en el-guitar og en forstærker, som selvfølgelig skal bruges for at kunne spille. Så var det jeg tænkte om jeg vil kunne tilslutte forstærkeren til min surround receiver, og bruge den som subwoofer når jeg ikke spiller??
Jeg skulle mene at en guitar forstærker er noget alla en aktiv subwoofer, så det må da være muligt?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
lenny100 Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du ikke af flere årsager.
1. Det ville lyde af h******* til
2. Et linie signal på musik udstyr er ikke det samme som et linje signal i Hifi verdenen.
3. En guitar forstærker er konstrueret til guitarlyd og ikke andet. Den kan nok ikke give særligt meget bas fra sig.
/Lennart
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde det været en el-bas, du skulle købe i stedet, samt en forstærker (m. enhed), havde du måske en lille chance for at få en slags subwoofer. Men tror slet ikke at ind- og ud gange kan passe sammen. Jeg kan godt forstå ideen, for det er jo næsten ligesom, at tilslutte en aktiv HIFI/Surround subwoofer til ens receiver. Men der er altså forskel på P.A og HIFI/Surround!
Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
Malmgren Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan bare gøre det omvendt... jeg vil da mene du kan tilslutte din guitar til dit anlæg så lyden kommer ud fra højtalerne. __________________
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du også godt. Det vil dog bare ikke lyde som de guitarer, som vi kender fra pop/rock-musikken. Hvordan det så kommer til at lyde? Aner det ikke. Ved kun det er teknisk muligt.
Man bruger netop en guitarforstærker til at give guitaren dens unikke lyd ved hjælp af filtre og forvrængning.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
lenny100 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har I ikke misforstået hvad det var han spurgte om?
/Lennart
|
| Til top |
|
| |
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej, tror det må være dig der har misforstået det.
Tror det er ham slev der forklare det på en lidt mærkelig måde....tror han siger at han vil bruge hans el-giutar/forstærker, og bruge den som en aktiv sub på hans surround reciever når han ikke bruger den, sådan har jeg i hvert fald forstået det
// ouT
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
At bruge sin guitarforstærker som forstærker til en subwoofer?
Jo, det kan man da godt (teknisk muligt), men en sådan forstærker SVJV har et begrænset frekvensområde både opadtil og nedadtil, plus at man har tunet den, så den lyder på en bestemt måde. Så det første, vi skal vide, er, hvad dens frekvensområde er. Så frem med nogle data eller navn og type på forstærker.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
lenny100 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Syska
Det var også sådan jeg havde forstået det, men Malmgren og boholm havde vendt den om, altså at han ville sætte hans guitar til anlægget og det var vist ikke det han spurgte om.
|
| Til top |
|
| |
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, tror bare det var et foreslag som bedre kunne lade sig gøre end det andet
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke spillet guitar før, jeg låner en guitar og en Marshall MG30DFX guitar combo forstærker af en ven. Jeg ved ikke om de meget grove toner man kan lave med en guitar vil gavne mine eltaxer, og lyden bliver som før nævnt heller ikke det samme.
Specs på forstærker:
1 stk Marshall MG30DFX guitar combo forstærker 30 watt 10" custom højtaler 2 seperate kanaler Digital effekt processor Contour kontrol på mellemtonen CD input Emuleret lineout Emuleret hovedtelefon udgang.
Jeg kan desværre ikke finde noget om frekvensområdet.
Boholm skrev: At bruge sin guitarforstærker som forstærker til en subwoofer? Det er ikke det jeg mener, jeg mener at jeg vil bruge min guitarforstærker som en aktiv subwoofer. 
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
lenny100 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må blankt indrømme at jeg slet ikke forstår hvorfor du vil prøve at bruge en guitarforstærker som subwoofer.
Grunden til at bruge en subwoofer er at få dybbas, som supplement til sine andre højtalere. Du vil få et 100 gange bedre resultat ved at købe en subwoofer brugt i den blå avis til 300 kr.
I værste fald risikerer du at beskadige guitarforstærkeren eller dens enhed. En enhed i en guitarforstærker er en fuldtone højtaler med lav driftseffekt. Jeg tror næppe den siger meget under 40 hz. Jeg satte engang en bas til min Marshall JCM 800 og den sagde ikke meget før man kom op i nærheden af et A. Et E var næsten ikke hørbart. og den havde 2x12" og 100 watt at gøre godt med.
Så mit råd bliver: Lad være i værste fald kommer du til at betale for en forstærker 2 gange
/Lennart
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oka, det var bare en tanke jeg skulle have luftet, tak for svarene, jeg tror jeg trækker min idé tilbage, og lever uden en sub til jeg flytter, jeg er glad for at i ledte mig i den rigtige retning...
Mvh. Ascari.
|
| Til top |
|
| |