Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Audigy2 platinium til thule pr 250 b mk1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
e-cox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Systemet; Thule pa250b mk1, LC-Audio 5xZappulse 2.2 se, 2xJBL ti 5000 foran, JBL L-Center, 2xJBL ti 1000 bagved.

Computer; Amd 1700 (oc 2600), Asus A7n deluxe, 2x250gb maxtor, radeon 9800 pro, Creative Audigy platinium 2.  

15 meters afstand mellem Computer og Receiver/TV

i nedenstående er der sikkert en masse fejlagtige fagbetegnelser, hit me !!! ;-)

Har iøjeblikket et meget crappy analogt 15m jack til 2xphono, hvor lyden er meget meget dårlig som om at alt mp3 lyder tåget med baggrunds støj selv i 256kb, og så har jeg nederen over at der ikk er ac3 gennemgang.

Har så ladet mig fortælle af en nær ven, som lider af mild paranoia, at sp-dif var dødsens farlig at lege med, fordi der skulle være strøm (75ohm!!!???) i et Coax kabel, så der kunne gå galvanisk et eller andet overgang halløj i den, så den brændte indgangen og måske endda hele for-forstærkeren. 

Men (u/heldigvis, forklaring kommer senere) kunne man så med bare bruge et ih åh så fantastisk optisk kabel, hvistnok kaldet toslink, og det var meget bedre. Men kan nu passe?, for jeg mener sgu da at Coaxial er et direkte ukodet signal hele vejen, optisk er da et moduleret signal? (tror jeg det hedder) men der kan jo ikk gå overgang idet da der ikke er strøm i? Fedt nok tænkte jeg, jeg kan sgu godt leve med at det er optisk, hehe, men nyt problemos nu!, på mit thermaltake 1000 kabinet er der en låge med meget skarpe kanter, og da Creative har tænkt dem virkelig godt om (not) da de lavede platinium2, lavede de optiske stik, hehe, på det 5,25 slot der nu sidder foran på Pc'en, ka i se dilemma'et... Så det er en umulighed at bruge den optiske udgang på fronten af pc'en permanent, nu er der garanteret en eller klaphat der siger "køb et nyt lydkort" men nope den må kunne løses på en anden måde, altså er jeg tilbage til ved starten med coaxiale kabel...? hva ........ gør jeg ?  

Question

1.) kan man brænde noget af med et coaxialt kabel? og hva ka der ske, og hvor stor er risikoen? kan man evt. sætte noget imellem (adaptor eller en gadget) der kan ophæve den dersens overgang?

2.) er der hørbar forskel i lyd på optisk og coxialt kabel?

3.) er det ok kvalitet  "coaxialt kabel" fra av-connection til mit setup?  

4.) generelt bud på hva jeg nu gør?, skal helst være skrevet forståeligt!

hvis nogen har et brugbart svar er max streetkred herfra!

Til top Vis e-cox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-cox

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

ad 1) Nej. De 75 ohm er udgangen/indgangens impedans

ad2) Tjaaaa. Tror du på Gud? det er et religionsspørgsmål efter min mening

ad 3) Helt sikkert. Et coax kabel er egentlig bare det samme som alm. signal kabel, som man f.eks. bruger mellem CD og forstærker. Ingen hokus pokus der :-)

ad 4) Sætter et kabel i digital ud fra Audigy (Bare brug coax bagpå) til Thule. Og sætter det op på PC og forstærker. Done deal

/Lennart

Til top Vis lenny100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lenny100

e-cox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

tak for dit hurtige svar lenny100

consensus... der kan altså ikke ske noget ved et coaxialt kabel, og det lyder godt, og det er bare lige til at plugge i og så derudaf...

men sad lige og læste i forummet, der er åbentbart en del der har nogen problemer med softwaren/driveren til kortet. nogen der kender noget til det, for jeg kører vistnok kortet på den forkerte driver?

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med forket driver?

Gå ind på creatives side og download den nyeste.

e-cox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

det er den jeg har installeret den der media center tror jeg nok den hed, for jeg har nemlig smidt de originale installations cd'er væk, doh...  

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

forbind skidtet :-) og meld tilbage

e-cox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

oki maestro

Fluii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kan vidst godt tillade mig at blande mig lidt her, da jeg har lidt af det samme spørgsmål...

Jeg har et Abit NF7 bundkort, hvor der sidder et onboard nForce2-lydkort med optisk-ud.

Men jeg har også et Audigy2, som har coaxial ud (via minijack)

Så kommer det store spørgsmål: Jeg kører i øjeblikket med et 5m TOSlink kabel fra det onboard til min receiver. Vil det være en betydelig fordel at benytte Audigy2 i stedet...

Jeg kan nemlig ikke få korrekt 5.1 ud fra computeren, den mixer rear-kanalerne ind i front. (center virker fint)

Er det forsvareligt at prøve med et 10m tyndt minijack>2xphono kabel til at teste coax?

Og til Lenny's spørgsmål ang. drivere: så havde jeg erfaret at at nogle uofficelle drivere virkede meget bedre end Creatives... Der er flere "pille"-muligheder, fx. kan man indsætte EQ-på hver enkelt kanal, man skal bare lige sætte sig lidt ind i det... men her er linket http://kxproject.lugosoft.com/

Til top Vis Fluii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fluii Besøg Fluii's Websted

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hvilken version af NF7 har du?

Fluii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

lenny100 skrev:
Hvilken version af NF7 har du?

Det er et NF7 2.x (Ikke den nye NF7-S2) http://www.fluii.dk/short/?link=10924

Til top Vis Fluii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fluii Besøg Fluii's Websted

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Ok, så det er et uden soundstorm (det fedeste lydkort til dato)

hvis du har det andet kabel kan jeg ikke se der skulle være noget i vejen for at prøve med det.

Må indrømme at jeg ikke kender kontrolpanelet for et ikke-soundstorm lydkort, så der er jeg nok ikke til meget hjælp.

/Lennart

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hmmm.... det er nok ikke så underligt at lyden er tåget, har selv et Audigy2, men det er simpelthen den D/A konverter der sidder på det der er "dårlig"*. Men du kan i nødstilfælde bruge det kabel du allerede har til at overføre S/PDIF signalet til din forstærker (hvis den har indbygget DAC?), signalet bliver ført ud på højre kanal, hvis jeg husker rigtig?

(* dårlig = meget bedre end meget der findes derude, men den hænger et tykt uldtæppe foran højtalerne...)

Med hensyn til Creative og S/PDIF, så er det lidt specielt, for det første så er lydkortene som udgangspunkt lavet til kun at køre 2 kanaler pr. S/PDIF udgang (meget fornuftigt i mine øjne)*, man kan dog inde i opsætningen slå DD/DTS og hvad det nu hedder til, så der bliver komprimeret et surround signal på den udgangen der normalt bruges til stereo (højre kanal på dit nuværende kabel). Det er lidt tricky fordi der i det minijack stik der sidder på Audigy2 er 3 poler, altså 3 S/PDIF udgange (= 6 kanaler)!

(* Kan kun bruges med Creatives egne højtalersæt :-P eller specielle D/A konvertere, fordelen er at signalet er ukomprimeret)

En anden ting du skal være opmærksom på med Creative, er at de benytter 5v. på S/PDIF, så du skal lige tjekke hvad indgangen på din forstærker kan håndtere det... har dog aldrig hørt om nogen der har haft problemer, og den meget brugte CS8412 digitale receiver, er vist også difineret op til 12v. på indgangen, så ingen problemer med den ihvertfald.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Lige for at sprede panik.

Man kan godt brænde sp/dif indgangen i forforstærkeren af ved at forbinde dem på den beskrevne måde. Det skyldes det forskellige stel-potentiale der ligger mellem apperaterne. Nogen gange sker der ingenting, men det kan ske, og det sker for mange.

Derfor vil jeg anbefale at i bruger lysleder mellem computer og surround forstækeren. Det er idiotsikkert og ødelægger ingenting.

Lydtabet i forskel mellem COAX og lysleder er minimalt.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
Lige for at sprede panik.

Man kan godt brænde sp/dif indgangen i forforstærkeren af ved at forbinde dem på den beskrevne måde. Det skyldes det forskellige stel-potentiale der ligger mellem apperaterne. Nogen gange sker der ingenting, men det kan ske, og det sker for mange.

Derfor vil jeg anbefale at i bruger lysleder mellem computer og surround forstækeren. Det er idiotsikkert og ødelægger ingenting.

Lydtabet i forskel mellem COAX og lysleder er minimalt.

Hvis man montere kablet imens udstyret er slukket så skærmen/stel er forbundet når strømmen bliver tilsluttet, så burde der ikke ske noget!
Det samme gælder også alle andre kabler self.!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Ja. Husk nu det, jeg glemte at nævne det. Sorry

Fluii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

lenny100 skrev:

Ok, så det er et uden soundstorm (det fedeste lydkort til dato)

Hmmm... hvis du følger mit link, så har den nu Soundstorm (er der en Soundstorm 2?)
Citér:

SoundStorm™ Technology
Real-time Dolby Digital 5.1 audio encoding delivering up to 256 simultaneous audio streams

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Så hedder det vel også NF7-S og ikke bare NF7?

Jeg vender lige tilbage når jeg har tændt min maskine med Soundstorm

e-cox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

men hva gør jeg så?, jeg kan jo ikk bruge den optiske pga. at den sidder på fronten.

Har nu lidt noia fordi, der er mange mennesker der hvor jeg bor hele tiden, på et eller andet tidspunkt er der en eller anden klaphat der brænder det hele af... ved at begynde at pille ved stikkene  

Fluii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

lenny100 skrev:

Så hedder det vel også NF7-S og ikke bare NF7?

Jeg vender lige tilbage når jeg har tændt min maskine med Soundstorm

Nej, så vidt jeg ved, er -S versionen bare med Raid (Mit NF7 er en 2.x, men ikke version2 (fx. NF7-S2) Mærkeligt at Abit vælger at give dem de navne som kan forveksles med hinanden. Men hvordan kan jeg tjekke i mit system at der er Soundstream?

Men jeg har lige prøvet og koble anlægget til via Audigy2's coax - og ja, jeg kan godt høre forskel, men jeg kan ikke sige hvilken én der er bedst...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes