Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kan kabler gøre projektor-billedet lysere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen!

Jeg har lige lånt en gammel satan af en projektor eller måske nærmere en "video-kanon" (nærmere betegnet en Sanyo PLC-100p.......)

http://www.tradera.com/auction/DVD__Video___Hemmabio/aid_993 1618#pic

Jeg har virkelige gået til yderligheder for at mørklægge rummet med affaldsposer, gardiner og andre tiltag, men billedet er stadig meget mørkt.

Jeg benytter mig af et 10 m langt composite-kabel som fulgte med, da jeg lånte den. Kan dét have noget at gøre med det mørke billede og den knap så gode billedkvalitet?

Jeg ved selvfølgelig godt, at det er meget gammel og ringe projektor, men tror I at det på en selv SÅ gammel oldsag kan betale sig lys- og billed-mæssigt, at bruge S-VHS eller RGB? Hvis jeg havde kablerne havde jeg selvfølgelig bare kastet mig ud i det, men det har jeg desværre ikke, så jeg ville lige høre, om I tror det ville være umagen værd at gå på jagt efter de ovennævnte kabel-typer...eller om det er spild af tid og kræfter?

Som I nok kan høre er jeg ikke en ørn til det med projektorer, så AL hjælp vil virkelig være velkommen!

Med venlig hilsen
Bo A.

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg mere en tvivler på at billedet vil blive lysere med Component eller S-VHS. Det lyssvage signal skyldes enten en opslidt projektor/ lampe, eller at den er så lyssvag fra ny, og jeg tror ikke der er noget at stille op, hvis du allerede har givet den hvad den kan tage af lys via bright indstillingen inde i menuen. Med hensyn til billedkvalliteten, så er der en stor forbedring at hente ved at skifte til S-VHS eller endnu bedre Component.  Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for hjælpen isman...
er der andre der eventuelt har erfaringer (...hørt skrøner ;-) i modsatte grøft om, at kabler kan gøre billedet på en projektor lysere?
Der er ikke nogen OSD-menuerpå den respektive projektor. Mulighederne for at fifle med er billedet er begrænset til Zoom, Focus og muligheden for at spejlvende billedet vertikalt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hvis dit billede er meget mørkt med det lange kabel, er der to ting du kan gøre.

Sæt din DVD tæt op ad projektoren med et alm. 1m RCA kabel ala det til hifi.
Det er kun for at prøve om kablet har effekt, og duer selvfølgelig ikke hvis du til daglig ikke kan have anlæg og projektor i samme ende.

Næste mulighed er at klunse dig til et lysbilledlærred af den gamle slags med perler, og høj reflektionsværdi. Her kastes langt mere lys tilbage, men folder i lærredet virker derfor også mere generende.

Perlelærreder findes også i større størrelser til undervisningsbrug på skoler, og du vil måske også kunne finde et sådant. Der er op til 2.5 gain på de mest reflekterende, og de findes også i endnu højere gain, fra specielle installationer.
Helt op til gain 7 er muligt (faste buede skærme), men så er betragningsvinklen næsten kun for en person. 1.3 anbefales som det højeste anbefalet til hjemmebio, men nogen foretrækker 1.5 med de skavanker det giver (mere synlige folder). 

Men jo højere gain, jo dårligere sortniveau - desværre.
Lærreder med højt gain, bruges mest til CRT-projektorer (dem med 3 linser) der viser absolut sort på selv det hvideste lærred.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

En lille update: Jeg prøvede at koble en DVD-afspiller (...men ikke min egen) direkte til projektoren med et no-name scart-kabel og udover at billedet blev skarpere og farverne mere definerede, så blev billedet også LYSERE!!!

Som resultat har jeg nu taget chancen og bestilt et 10 m langt Profi Gold kabel til at koble min scart Boks til Projektoren. (Nu håber jeg bare ikke, det lysere billede skyldes den anderledes DVD-afspiller...Det var blot en super billig United model...!)

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hej. Der er adskillige dvd afspillere hvor man kan gøre billedet lysere via en menu, jeg kan dog næsten ikke tro at et kabelskift alene kan gøre billedet mærktbar lysere, jeg har for sjov prøvet på min egen projektor at skifte mellem composite og component, og forskellen på lyset er så lille at den ikke er værd at nævne, derimod er billedkvalliteten på composite næsten ulideligt dårlig. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg havde heller ikke regnet med den store forskel, men den var KLART mærkbar, så vidt jeg husker i hvert fald.   
Kablet er endnu ikke kommet pga. ulideligt langsom service,    men uanset om det bare var indbildning eller ej, så glæder jeg mig som et lille barn til at slippe for det Composite-p**!

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

He-he. Dengang jeg "opdaget" effekten av massive tråder forsøgte jeg med massiv netkabel til min Toshiba. Og gandske riktig; billedet blir renere, farverne dybere og der er mer ro. Ikke voldsomt, men alikevæl..

Mvh.  RS

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Efter at ha' ventet på kablet en rund milliard år, hvorefter de til sidst sagde at lige præcis Profi Gold kunne de ikke skaffe til trods for at de gennem godt 4 uger havde lovet mig guld og grønne skove, så endte det altså med at jeg tog i Hifiklubben og købte 10 meter Profi Gold Scart kabel til en god 600-las!

UPDATE- (HJÆLP!) Så langt så godt! Jeg kommer hjem og sætter scart stikket i maskinen og der er KLAR forskel i den postive retning (selvfølgelig) ALT er ganz gut, men så sker det- jeg sidder sammen med en kammerat og ser Resident Evil: Apocalypse og pludselig bliver billedet lyserødt.
Efter at have tjekket min Scart-box for om kablerne sidder ordentlig i, kontrollerer jeg at stikket bag i selve projektoren sidder i- og dér er fejlen, men stikket sidder hverken helt eller halvt løst i scart-indgangen. ...men jeg må næsten "mase" stikket i før billedet bliver 'normalt'.
Det sker efterfølgende flere gange, at min billede fyldes med candyfloss og atter på ty til mine svulmende triceps for at 'sætte scart-kablet på plads'!!!   

Her kommer så mit spørgsmål- er det forholdsvis ligetil at skifte sådan en scart-indgang (som I kan se i mit første indlæg, så er det en gammel sevan, jeg har)

Ved I eventuelt, hvor man kan købe scart-indgange og er de forholdsvis universelle eller findes de i ligeså mange forskellige eksemplarer som der findes projektorer?

Jeg håber I kan hjælpe mig!
-Bo A

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes