Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Helicon 800 vs Euphonia MS4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Kære forum

Er der nogen der har haft mulighed for at sammenligne Dali's Helicon 800 eller 400w med Dali's Euphonia MS4.

Jeg vil meget gerne høre om det overhoved kan sammenlignes, eller det er to forskellige verden.

Morten

Til top Vis mga1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mga1

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Vil jeg også gerne... Ved at begge Ht'er skulle være i en verden for sig...
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Det ER 2 helt forskellige verdener, hvor eks. MS4 lige lægger det sidste tryk de helt rigtige steder i bassen og stemmer flyder bare helt frit i forhold til Helicon 800. Diskantgengivelsen er ikke voldsomt meget bedre på MS4 end Helicon, men mellemtoneområdet og især basgengivelsen er klasser bedre på den lille MS4. De små 6,5'' enheder forstår at bide fra sig hvor Helicon'ens 2 stk. 8'' virker sløve og alt andet end agile og spændstige som på MS4. Prøv evt. at læse denne test af 800'eren: http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 845&zoneid=3

Jeg er meget enig med Redaktørens kritik af den, selvom han sammenligner den med MS5. Men i dyst mod MS4 taber den nu også    

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Det med rødt har jeg tilføjet/rettet

Olsen

-------

Læs det norske magasin Fidelity nr. 9 2004, 2. årgang, artiklen der hedder "Dyr, dyrere, dyrest?" http://www.audioforum.no/fidelity_main.htm

Her finder du en test hvor de over flere sider sammenligner Helicon 400 med Helicon 800 med euphonia MS 5. Den endelige konklusion er at alle tre højttalere er yder velspillene - dog vil Euphonia altid være en tand bedre end Helicon. MS 4 nævnes også som værende bedre end Helicon 400 og 800, men er dog ikke beskrevet nærmere i artiklen.

Jeg citerer her fra artiklens konklusioner. Forudgående for denne var flere siders grundige anmeldelse af hver højttaler. Jeg har kun tid til at skrive dette her ned, og gør det fordi jeg tror det kan hjælpe mange herinde i deres overvejelser.:

"Har du et stort rum og allerede ejer af noget af markedets fineste signalkilde og elektronik, er Euphonia MS 5 det bedste køb! Men for oss som må gå på kompromis på de fleste punkter, kan Helicon tilbyde en genvej ind til high-end land"

MS5

Euphonia er strammere mer polert og mere dynamisk end de rimelige modeller. Ikke meget selvsagt, men let hørbart. Samtidig er den også lidt mindre "hi-fi" ved at både bas og diskant næsten opleves som en naturlig forlængelse af den afgørende vigtige mellemtone. På den anden side er klangbalancen en smule slank ved 200-300 Hz. Eller er det bare mig der er blevet vant til den typiske A-lyd fra Respons Grade?

Helicon 400

Alligevel må jeg indrømme at mit hjerte banker for den meget mindre Helicon 400,  som bliver som et smykke i de fleste hjem. Her tales der om skyhøj "konefaktor" (WAF), mine herre, og de af jer der ikke værdsætter værdien af at bruge lidt kroner på glæde kvinden i hjemmet, må vel sidde med pladesamlingen nede i den fugtige kælder.

Helicon 400 er en fullfrekvens high-end højttaler som kan spille rimelig højt og med meget brugbar dynamik. Bassen er usædvanlig potent i forhold ti lstørrelse og brubar høj virkningsgrad. Diskanten er simpelhen sprudlende med høj "gøyfaktor" uden at trække for meget klirr frem fra optak og elektronik. At den varme klanbalance nok også skyldes en smule mangel på dynamisk kontrast, hører man knapt uden direkte sammenligning med dyrere grej. Uanset vil denne smule reduktion af dynamikken i bas og mellemtone næppe høres på de fleste musiktyper. Dette er så tet på den optimale musikgengiver for alt andet end rårock og de største værker som Gustav Mahler som man næsten kan drømme om i denne prisklasse.

Helicon 800

Prisen for at gå et hak op til den større Helicon 800, er ikke bare prisforskellen på tolv tusinde kroner, men også større krav til bedre signalkilde og elektronik. For med større kontrast er det naturligt at spille lidt højere og spiller man højere hører man lettere mindre skavanker som bliver forstørret op af det grandiøse lydbillede. Men kan du lide rock, gerne live fra de mange DVD og CDere som er på markedet, er denne højttaler både poleret nok (næsten) til elektrostatfinatikere og dynamisk nok (næsten) til Klipch elskere. En grandiøs højttaler med meget beskeden konkurrence i prisklassen, hvor du skal ha' alt! Og Gustav Mahler, Igor Stravinsk, Carl Orff, Metallica og alle verden filmkomponister vil endelig kunne folde sig ud i stuen i alle sin storhed- både billedelig og bogstavelig talt."

Phew... det tog sgu lidt tid at skrive ind - Jeg håber at det kan bruges! :-)

mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Til Olsen

Jeg vil gerne takke dig mange gange for dit glimrende indlæg ved vurdering af højtalerne. Det var meget brugbart.

Nu vil jeg prøve at støve Fidelity 4/2004 op, så jeg kan blive endnu "klogere"

Endnu en gang tak for hjælpen.

Morten

Til top Vis mga1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mga1

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Er kun glad for at kunne hjælpe  har rettet nr. angivelsen fra nr. 4 til nr. 9 - så du og andre ikke kommer til at bestille det forkete nr. hjem.

willold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

prisværdigt indlæg, Olsen - ikke at jeg personligt har så stor interesse i emnet, men flot at du tager dig den tid til at hjælpe :-)

mvh

Til top Vis willold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af willold

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Januar 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Olsen, meget godt indlæg . Meeen jeg syntes nu du er for god ved især Helicon 800 som ligger i en prisklasse hvor der er mange andre alternativer. Især til rockmusik falder den igennem med et brag og den formår slet ikke at lægge det rytmiske fundament der skal til i denne genre. Helicon 400 gør det af sin størrelse godt og ligger lunt i svinget. Den må betegnes Dali's "Best Buy" i øjeblikket  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes